Zarówno art. 8 ustawy z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19, ani warunki konkursu nie precyzują przykładowych przesłanek pozwalających zachować termin na złożenie wniosku, również w przypadku gdy wniosek wpłynie do WUP w Łodzi za pomocą generatora wniosków w ciągu 14 dni po upływie terminu na jego złożenie. Wspomniany wyżej artykuł wyraźnie wskazuje, że przesłanka ta musi bezpośrednio wynikać z wystąpienia COVID-19. W związku z tym, na wnioskodawcy spoczywa obowiązek wykazania, w załączniku do wniosku, że uchybienie terminowi złożenia wniosku było wynikiem okoliczności bezpośrednio powiązanej z COVID-19. Oznacza to, że wnioskodawca, który składa wniosek po terminie, musi uwiarygodnić i wyjaśnić jaka okoliczność będąca bezpośrednim skutkiem wystąpienia COVID-19 spowodowała, że nie było w jego przypadku możliwe złożenie wniosku w pierwotnym terminie.
Wraz z wnioskiem nie należy składać żadnych innych dokumentów, z wyjątkiem ww. załącznika, w którym należy przedstawić wyjaśnienia dotyczące złożenia wniosku po terminie. Inne załączniki nie będą przedmiotem oceny.
Natomiast ocena okoliczności, które spowodowały uchybienie terminowi leży w gestii IOK i zostanie dokonana po złożeniu wniosku (wraz z wymaganym załącznikiem) i zapoznaniu się IOK z jego treścią.
Szczegółowe informacje w tym zakresie zostały przedstawione w rozdziale 6.2 „Miejsce i termin składania wniosków" Regulaminu konkursu.
Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie IX.1.1 (1/2021)
Pozostałe
Czy kryterium dostępu nr 6 (Praca socjalna realizowana jest przez OPS/PCPR przez cały okres udziału uczestnika w projekcie) dotyczy wyłącznie projektów których beneficjentem / partnerem jest OPS/PCPR? Czy w przypadku projektu złożonego przez przedsiębiorcę kryterium to podlega ocenie?
Szczegółowe kryterium dostępu nr 6 „Praca socjalna w projektach OPS/PCPR" dotyczy sytuacji kiedy to OPS lub PCPR jest wnioskodawcą projektu.
Przedmiotowe kryterium nie dotyczy przypadku, gdy wnioskodawcą jest przedsiębiorca. Jednakże należy mieć na uwadze, że jeżeli w projekt jest zaangażowana jednostka pomocy społecznej, jako partner, powinna ona aktywnie uczestniczyć w realizacji projektu chociażby poprzez świadczenie pracy socjalnej, gdyż posiada do tego odpowiednio przygotowaną kadrę merytoryczną.
Przedmiotowe kryterium nie dotyczy przypadku, gdy wnioskodawcą jest przedsiębiorca. Jednakże należy mieć na uwadze, że jeżeli w projekt jest zaangażowana jednostka pomocy społecznej, jako partner, powinna ona aktywnie uczestniczyć w realizacji projektu chociażby poprzez świadczenie pracy socjalnej, gdyż posiada do tego odpowiednio przygotowaną kadrę merytoryczną.
Czy zatrudnienie wspierane i wspomagane stanowią pomoc de minimis?
Tego rodzaju forma wsparcia adresowana jest bezpośrednio do uczestnika projektu, w związku z tym nie jest to pomoc de minimis. Należy jednak pamiętać, że zasadność realizowania w projekcie formy wsparcia wymagającej zaangażowania trenera pracy uzależnione jest od konkretnych potrzeb uczestników z niepełnosprawnością, którzy ostatecznie wezmą udział w projekcie.
W jaki sposób można rozliczać koszty opieki nad osobą zależną podczas szkoleń uczestników projektu?
Koszty opieki nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu należy rozliczyć w drodze refundacji. Co do zasady koszty takie powinny przysługiwać jedynie uczestnikom nieposiadającym innej możliwości zapewnienia opieki nad w/w osobą.
Jakie wydatki można zaplanować w ramach doposażenia stanowiska pracy stażysty?
W ramach projektu niekwalifikowane są koszty związane z doposażeniem miejsca stażowego za wyjątkiem kosztów niezbędnych materiałów zużywalnych i narzędzi niezbędnych stażyście do odbycia stażu. Koszty te powinny być ściśle powiązane z programem stażu i niezbędne do bezpośredniego wykonywania obowiązków stażowych (np. odzież ochronna). Wydatki mogą być ponoszone wyłącznie przez podmiot przyjmujący na staż, które są rozliczane przez beneficjenta jako refundacja wydatków poniesionych. Z uwagi na różnorodność miejsc organizowania stażu nie ma możliwości określenia zamkniętego katalogu kosztów, które mogą być finansowane w projekcie. Beneficjent powinien dokonać analizy potrzeb i kosztów (z uwzględnieniem cen rynkowych) w tym zakresie pod kątem kwalifikowalności wydatków, o której mowa powyżej.
Więcej informacji w tym zakresie zawartych zostało w treści załącznika nr 6 do Regulaminu konkursu.
Więcej informacji w tym zakresie zawartych zostało w treści załącznika nr 6 do Regulaminu konkursu.
Jakie kategorie wydatków stanowią koszty kwalifikowalne w przypadku subsydiowanego zatrudnienia?
Zgodnie z treścią Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 wsparcie w postaci zatrudnienia subsydiowanego może być realizowane wyłącznie w ramach projektów powiatowych urzędów pracy.
Czy kryterium dostępu nr 6 (Praca socjalna w projektach OPS/PCPR - w projektach OPS/PCPR praca socjalna realizowana jest przez cały okres udziału uczestnika w projekcie) jest obligatoryjne także w przypadku, gdy OPS/PCPR jest partnerem projektu, a nie wnioskodawcą?
Szczegółowe kryterium dostępu nr 6 „Praca socjalna w projektach OPS/PCPR" dotyczy sytuacji kiedy OPS lub PCPR jest Wnioskodawcą projektu. Jednakże należy mieć na uwadze, że jeżeli w projekt jest zaangażowana jednostka pomocy społecznej, jako partner, powinna ona aktywnie uczestniczyć w realizacji projektu chociażby poprzez świadczenie pracy socjalnej, gdyż posiada do tego odpowiednio przygotowaną kadrę merytoryczną.