Często zadawane pytania do konkursu OPS i PCPR - Poddziałanie IX.2.1 (1/2015)
Pozostałe
Czy obsługę merytoryczną i obsługę finansową projektu może wykonywać osoba zatrudniona na stanowisku księgowej w związku z rozszerzonym zakresem obowiązków?
Pragniemy zwrócić uwagę, że w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020, w rozdziale 8.4 przedstawiono przykładowy katalog kosztów pośrednich.
Jednocześnie wyjaśniamy, że do personelu projektu zaangażowanego w ramach kosztów pośrednich nie ma zastosowania podrozdział 6.16 ww. Wytycznych, za wyjątkiem pkt 7 podrozdziału 6.16. Sposób zatrudnienia osób, których koszty należą do katalogu kosztów pośrednich musi być zgodny z krajowym prawodawstwem.
Czy w ramach projektu można zatrudnić personel do prowadzenia rekrutacji, promocji projektu, tworzenie dokumentacji, współpraca z asystentem rodziny, monitoring itp. (umowy cywilno-prawne, ujęte w kosztach pośrednich)?
Jakie zadania możemy przypisać pracownikowi socjalnemu zaangażowanemu w realizację projektu? Przez jaki okres może otrzymywać dodatek za dodatkową pracę?
Czy pracę socjalną można traktować jako zadanie? Czy pracownik socjalny zaangażowany w realizację projektu może wykonywać rekrutację rodzin do projektu?
Od zaangażowania w świadczenie usług na rzecz uczestników projektu należy oddzielić ewentualne działania związane z rekrutacją uczestników projektu, ponieważ koszty działań związanych z rekrutacją, co do zasady (np. informowanie uczestników o działaniach projektowych, weryfikacja dokumentów itp.) stanowią koszty pośrednie. Każdy z Wnioskodawców indywidualnie do swoich potrzeb określa sposób rekrutacji uczestników, w tym wskazuje osoby zaangażowane w ten proces i przedstawia odpowiednie zapisy w pkt. 3.2 Formularzu Wniosku o Dofinansowanie.
Czy osoby zatrudnione na umowy zlecenie lub umowy o dzieło zaliczamy do personelu projektu?
Należy jednak pamiętać, iż niekwalifikowane jest zaangażowanie na umowę cywilnoprawną do realizacji zadań w projekcie osoby zatrudnionej jednocześnie u beneficjenta w ramach stosunku pracy (z wyłączeniem umów o dzieło).
W sytuacji gdy osoba będąca pracownikiem beneficjenta zaangażowana jest do realizacji zadań w projekcie, możliwe jest oddelegowanie takiej osoby do realizacji zadań w projekcie lub zwiększenie zakresu obowiązków.
Ponadto przypominamy, iż sposób zaangażowania oraz koszty związane z zatrudnieniem personelu projektu zostały szczegółowo opisane w Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020, w Rozdziale 6.16.
Jak rozliczyć koszty dowozu uczestników na szkolenia i terapię samochodem PCPR? Czy może być po kosztach delegacji dla samochodu służbowego? Czy koszt dowoz można zawrzeć w poszczególnych zadaniach czy mogą być łącznie podane w jednym zadaniu?
Czy szkolenie dla rodzin zastępczych może poprowadzić pracownik socjalny aktualnie zatrudniony w PCPR i posiadający odpowiednią wiedzę, czy też winien to być specjalista zewnętrzny?
Jaka jest maksymalna wysokość dodatku dla koordynatora projektu, dyrektora PCPR oraz głównego księgowego i czy do obsługi finansowo-księgowej należy zatrudnić pracownika spoza jednostki? W jaki sposób rozliczać czas pracy ww. osób?
Formularz wniosku o dofinansowanie nie przewiduje możliwości wskazania rodzaju kosztów pośrednich, w żadnym z arkuszy dotyczących budżetu projektu. W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest zobowiązany wykazywać w budżecie projektu kosztów ww. stanowisk. Do decyzji Wnioskodawcy pozostaje także kwestia sposobu zaangażowania osób na ww. stanowiskach. W związku z czym istnieje możliwość zatrudnienia do obsługi finansowo-księgowej osoby spoza jednostki.
Jednocześnie przypominamy, iż w części V Budżet projektu Wnioskodawca zobowiązany jest wskazać z listy rozwijanej poziom kosztów pośrednich, zgodnie z limitem określonym w punkcie 5 ww. rozdziału Wytycznych.
Opis sposobu zarządzania projektem należy przedstawić w formularzu wniosku o dofinansowanie, w punkcie 4.5 Sposób zarządzania. Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie stanowi załącznik do Regulaminu konkursu.
Czy wkładem własnym w ramach konkursu może być wsparcie finansowe udzielane osobom na zasadach obowiązujących w ustawie o pomocy społecznej, np. zasiłki celowe ponieważ w Regulaminie konkursu wymieniono tylko świadczenia wypłacane na podstawie Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej?
W związku z powyższym nie ma możliwości zakwalifikowania zasiłków celowych w ramach projektu, ponieważ wypłata zasiłków celowych regulowana jest ustawą o pomocy społecznej, ponadto nie są one związane z przedmiotem wsparcia. Wskazane zasiłki mogą być wykazane jako wkład własny w konkursie nr RPLD.09.01.01-IP.01-10-002/15.
Czy jest możliwość zatrudnienia pracownika socjalnego(nowa osoba)w pełnym wymiarze czasu pracy i w jakich kosztach można go umieścić pośrednich czy bezpośrednich?
Rozwój usług wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej służy przede wszystkim pomocy w pokonywaniu trudnych sytuacji życiowych. Projekt powinien dotyczyć udzielenia wszechstronnego wsparcia rodzinie w przezwyciężeniu trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz zapobiegania umieszczania dzieci w pieczy zastępczej, a także umożliwienia powrotu dziecka do rodziny. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej jest podstawowym dokumentem regulującym szczegółowo zasady pomocy dla nieprawidłowo funkcjonującej rodziny, w tym zasady i formy pieczy zastępczej nad dzieckiem. Punktem wyjścia w ustawie jest pomoc rodzinie. Należy zatem tutaj nadmienić, że usługa pracy socjalnej nie jest w ramach tego działania głównym jego założeniem. Pracownik socjalny jest odpowiedzialny za przeprowadzenie m.in. wywiadów środowiskowych wśród uczestników projektów i ewentualne skierowanie usługi asystenta rodziny. Koszty związane z zatrudnieniem pracownika socjalnego i realizację usługi pracy socjalnej należy ująć w ramach kosztów bezpośrednich.
Natomiast w przypadku kiedy pracownik socjalny odpowiedzialny jest za proces rekrutacji uczestników do projektu jego wynagrodzenie z tego tytułu powinno być rozliczone w ramach kosztów pośrednich. Pragniemy nadmienić, że zaangażowanie w ramach rekrutacji nie jest działaniem ciągłym, jest krótkookresowe, w związku z czym trudno wyobrazić sobie potrzebę zatrudniania w tym celu nowej osoby w pełnym wymiarze czasu pracy.
Czy w ramach konkursu można zakupić usługę superwizji na potrzeby aktywizacji pracowników socjalnych pracujących na rzecz rodzin w terenie?
Niezasadne jest ponoszenie w konkursie wydatków związanych z zakupem usługi superwizji dla pracowników socjalnych. Celem przedmiotowego konkursu jest rozwój usług wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej służących pomocy w pokonywaniu trudnych sytuacji życiowych. Projekt powinien dotyczyć udzielenia wszechstronnego wsparcia rodzinie w przezwyciężeniu trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz zapobiegania umieszczania dzieci w pieczy zastępczej, a także umożliwienia powrotu dziecka do rodziny. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej jest podstawowym dokumentem regulującym szczegółowo zasady pomocy dla nieprawidłowo funkcjonującej rodziny, w tym zasady i formy pieczy zastępczej nad dzieckiem. Punktem wyjścia w ustawie jest pomoc rodzinie. Usługa pracy socjalnej nie jest w ramach tego działania rozwinięta na tyle aby realizować dodatkowe formy aktywizacji dla samych pracowników socjalnych. Pracownik socjalny jest odpowiedzialny za przeprowadzenie m.in. wywiadów środowiskowych wśród uczestników projektów i ewentualne skierowanie usługi asystenta rodziny.
Czy firmy które będą zajmować się szkoleniem rodzin zastępczych muszą mieć swoją siedzibę na terenie województwa łódzkie?
- Ustawy Pzp – w przypadku beneficjenta będącego podmiotem zobowiązanym zgodnie z art. 3 ustawy Pzp do jej stosowania,
- Zasady konkurencyjności, o której mowa w sekcji 6.5.3 Wytycznych w zakresie kwalifoikowalności,
- Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie – zgodnie z art. 5 ust.2 pkt.
W jaki sposób należy wypełnić pole "Źródło danych" oraz "Sposób pomiaru wskaźnika"?
Czy wartość wkladu publicznego (środków publicznych) o których mowa w Regulaminie do konkursu w rozdziale 4.4 Uproszczone metody rozliczania wydatków, która nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości 100 000 euro uprawaniająca do stosowania kwot ryczałtowych rozumiana jest jako wartość wkładu własnego do projektu, czy wartość dofinansowania plus wkład własny?
Czy w trwałości i wpływie rezultatów projektu wniosku o dofinansowanie należy uwzględnić zatrudnienie koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, psychologa i lidera prowadzącego grupę wsparcia przez okres do 4 tygodni po zakończeniu realizacji projektu w przypadku, gdy zakładane było zatrudnienie ww. osób na czas realizacji projektu?
Czy w ramach projektu można zatrudnić tego asystenta rodziny z Ośrodka Pomocy Społecznej w pełnym wymiarze czasu do pracy z tymi samymi i nowymi rodzinami? Czy rodziny korzystające w tej chwili z usług asystenta rodziny można objąć projektem?
Należy zwrócić szczególną uwagę aby nie zastępować środków publicznych, środkami unijnymi. Zatem, jeśli umowa zlecenie wygasa przed rozpoczęciem realizacji projektu to w okresie realizacji projektu można zatrudnić takiego asystenta rodziny.
Rodziny u których zdiagnozowano deficyt na usługi asystenta rodzinnego można w ramach projektu objąć wsparciem. Zakwalifikowanie do udziału w projekcie uczestników projektu leży po stronie Wnioskodawcy i musi być zgodne z Regulaminem konkursu.
Czy brak gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych stanowi przeszkodę w złożeniu wniosku o dofinansowanie projektu?
Kiedy Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej powinien otrzymać pełnomocnictwo od Burmistrza i co powinno zawierać, aby Dyrektor mógł podpisywać wnioski i dokumentację związaną z realizacją projektu?
Kiedy należy zawrzeć Uchwałę Rady Miejskiej w związku z realizacją projektu - przed, czy po zatwierdzeniem wniosku?
Czy istnieje możliwość zaplanowania w budżecie projektu dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla osób zatrudnionych w projekcie (koordynator pieczy, psycholog) po zakończeniu projektu (wynagrodzenie będzie wypłacone w styczniu następnego roku)?
Czy osoba zatrudniona w ramach projektu (m.in. koordynator pieczy, psycholog) musi być także zatrudniona po zakończeniu realizacji projektu, a jeśli tak to na jaki czas?
Czy pracownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie zatrudniony na stanowisku koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej może w ramach projektu zostać zatrudniony na umowę zlecenia na stanowisko pracownika socjalnego, czy musi być to uregulowane dodatkiem specjalnym w związku ze zwiększonym zakresem obowiązków? Czy osoba może pełnić tylko jedną rolę w projekcie czy może być zarówno pedagogiem i koordynatorem projektu i wtedy wynagrodzenie za obowiązki pedagoga rozliczane są w ramach kosztów bezpośrednich, a wynagrodzenie koordynatora w ramach kosztów pośrednich?
Niekwalifikowane są wydatki poniesione na wynagrodzenie osoby zaangażowanej do projektu na podstawie umowy cywilno-prawnej, która jest jednocześnie pracownikiem Beneficjenta, przy czym nie dotyczy to umów o dzieło zgodnie z zapisami podrozdziału 6.16.2 pkt 2 ww. Wytycznych. W przypadku okresowego zwiększenia obowiązków służbowych danej osoby, wydatkami kwalifikowalnymi związanymi z wynagrodzeniem personelu mogą być również dodatki do wynagrodzeń, o ile zostały przyznane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy, z zastrzeżeniem podrozdziału 6.16.1 pkt 7 i 8 ww. Wytycznych, przy czym dodatek może być przyznany zarówno jako wyłączne wynagrodzenie za pracę w projekcie albo jako uzupełnienie wynagrodzenia personelu projektu rozliczanego w ramach projektu. Dodatek może być kwalifikowalny, o ile spełnione zostaną następujące warunki:
- możliwość przyznania dodatku wynika bezpośrednio z prawa pracy,
- dodatek został przewidziany w regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania danej instytucji lub też innych właściwych przepisach prawa pracy,
- dodatek został wprowadzony w danej instytucji co najmniej 6 miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie,
- dodatek potencjalnie obejmuje wszystkich pracowników danej instytucji, a zasady jego przyznawania są takie same w przypadku personelu zaangażowanego do realizacji projektów oraz pozostałych pracowników beneficjenta,
- dodatek jest kwalifikowalny w ramach PO wyłącznie w okresie kwalifikowalności, tj. w okresie nie dłuższym niż okres realizacji projektu, do którego dana osoba jest zaangażowana,
- wysokość dodatku uzależniona jest od zakresu dodatkowych obowiązków, przy czym w przypadku wykonywania zadań w kilku projektach u tego samego beneficjenta personelowi projektu przyznawany jest wyłącznie jeden dodatek rozliczany proporcjonalnie do zaangażowania pracownika w dany projekt.
Możliwe jest zatrudnienie w ramach projektu jednej osoby, która będzie pełniła dwie funkcje - koordynatora projektu oraz pedagoga. Zatrudnienie personelu merytorycznego należy wykazać w ramach kosztów bezpośrednich, natomiast koordynatora projektu należy uwzględnić w ramach kosztów pośrednich. Właściwe przyporządkowanie personelu zatrudnionego w ramach projektu do kosztów pośrednich bądź kosztów bezpośrednich musi być zgodne z ww. Wytycznych.
Czy w przypadku gdy w powiecie funkcjonuje placówka opiekuńczo-wychowawcza dla 30 dzieci, to czy w ramach tego wsparcia można dokonać podziału na dwie instytucjonalne placówki przeznaczone dla 14 dzieci w każdej (koszty związane z podziałem – prace remontowo wykończeniowe budynku i pomieszczeń)? Czy dyrektor placówki i placówka wychowawczo-socjalizacyjna może być w tym przypadku partnerem w realizacji projektu?
Czy Wnioskodawca w ramach projektu musi mieć partnera w zakresie szkoleń, czy szkolenia może wykonać firma szkoleniowa wyłoniona w zapytaniach ofertowych jako wykonawca?
Czy prawnik musi spełniać łącznie wszystkie warunki wymienione w Załączniku nr 7?
- wykształcenie wyższe prawnicze,
- posiadanie wpisu na listę adwokatów bądź radców prawnych,
- posiadanie co najmniej 5 letni staż pracy w zawodzie.