W kontekście szeroko pojętego zagadnienia popytu na pracę oraz podaży pracy pojawia się problem ustalania zależności oferty edukacyjnej oraz popytu na pracę na danym obszarze geograficznym.
Należy przy tym mieć na uwadze fakt, że posłużenie się zawodem jako jednostką takiej analizy jest samo w sobie zabiegiem dosyć niefortunnym. Zawód jest bowiem kategorią umowną, używaną w celu systematyzacji pewnych zbiorów umiejętności pozyskanych na drodze edukacji formalnej. Jednak - wynika to z powyższych ustaleń - zakres umiejętności definiujących dany zawód będzie się zawsze różnić od zakresu umiejętności wyznaczonych przez danego pracodawcę w odniesieniu do konkretnego stanowiska pracy.
Przyjęliśmy zatem, że zasadniczym celem omawianego badania będzie udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie problemowe:
Jak wygląda jakość umiejętności zawodowych pozyskiwanych w drodze edukacji formalnej wobec jakości umiejętności pozyskiwanych w drodze doświadczenia zawodowego?