Czy subsydiowane zatrudnienie należy rozumieć jako refundację kosztów (wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne), jeśli tak to przez jaki okres i w jakiej kwocie? - Regionalny Program Operacyjny WUP Łódź

Czy subsydiowane zatrudnienie należy rozumieć jako refundację kosztów (wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne), jeśli tak to przez jaki okres i w jakiej kwocie?

Print Drukuj

Subsydiowane zatrudnienie definiuje się zgodnie z Wytycznymi oraz Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Koszty kwalifikowalne obejmują wynagrodzenie brutto i składki na ubezpieczenia społeczne. Czas trwania subsydiowania wynosi do 12, 24, lub 6 miesięcy w zależności od sytuacji pracownika.

Efektywność zatrudnieniowa wymaga realizacji wsparcia poza projektami EFS. Zatrudnienie subsydiowane nie jest uwzględniane, gdy dotyczy projektów współfinansowanych ze środków EFS. Osoby zatrudnione po zakończeniu refundacji mogą być zaliczone do wskaźników efektywności, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów.

Nie określono maksymalnej kwoty refundacji, jednak wartość pomocy de minimis nie może przekroczyć 200 000 EUR w ciągu trzech lat podatkowych. Przekroczenie limitu skutkuje zastosowaniem przepisów pomocniczych. Subsydiowane zatrudnienie różni się od prac interwencyjnych prowadzonych przez powiatowe urzędy pracy.

Subsydiowane zatrudnienie w ramach konkursu należy rozumieć zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020. Zasady udzielania pomocy de minimis określa także Załącznik nr 7 do Regulaminu konkursu Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych w ramach konkursu nr RPLD.08.02.01-IP.01-10-001/16. Zgodnie z zapisami Rozporządzenia kosztami kwalifikowalnymi w ramach pomocy de mimimis na subsydiowanie zatrudnienia są koszty wynagrodzenia pracownika, na które składa się wynagrodzenie brutto oraz opłacane od wynagrodzeń obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone w okresie:

  • 12 miesięcy – w przypadku pracownika znajdującego się w szczególnie niekorzystnej sytuacji,
  • 24 miesięcy – w przypadku pracownika znajdującego się w bardzo niekorzystnej sytuacji,
  • odpowiadającym minimalnemu okresowi czasu wynikającemu z odrębnych przepisów lub ze zbiorowych układów pracy – w przypadku pracownika niepełnosprawnego,
  •  6 miesięcy – w przypadku innych kategorii pracowników;
Sposób i metodologię mierzenia kryterium efektywności zatrudnieniowej w projekcie określa w szczególności Podrozdział 3.2 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.

Należy zwrócić szczególną uwagę na zapisy pkt. l ww. Podrozdziału. Wskazano w nim, iż zatrudnienie subsydiowane jest uwzględniane w kryterium efektywności zatrudnieniowej pod warunkiem realizacji tej formy wsparcia poza projektami współfinansowanymi ze środków EFS (zarówno poza danym projektem realizowanym przez beneficjenta jak i poza innymi projektami EFS). W liczbie pracujących nie uwzględnia się zatem osoby, która została zatrudniona (zatrudnienie subsydiowane) w ramach projektu współfinansowanego z EFS.

Niemniej w kryterium uwzględniane są osoby, które po zakończeniu okresu refundacji kosztów zatrudnienia współfinansowanych ze środków EFS zostały zatrudnione na okres co najmniej trzech miesięcy i przynajmniej na ½ etatu lub podjęły pracę w formie i na warunkach określonych w lit. i oraz j Podrozdziału 3.2 przedmiotowych Wytycznych.

WUP w Łodzi nie określił maksymalnej kwoty refundacji w ramach subsydiowanego zatrudnienia. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis wartość pomocy de minimis w okresie trzech kolejnych lat podatkowych nie może przekroczyć 200 000 EUR. W sytuacji przekroczenia tego limitu zastosowanie mają przepisy dotyczące pomocy publicznej.
 
 Zwracamy uwagę, iż subsydiowanego zatrudnienia nie należy utożsamiać z pracami interwencyjnymi realizowanymi przez powiatowe urzędy pracy.
Informacje o publikacji dokumentu