Kierownik hotelu odpowiada za całokształt działalności hotelu, w szczególności w zakresie sprzedaży i promocji oraz spraw administracyjno-technicznych; zarządza kompleksowo całym hotelem, planuje i opracowuje strategię jego rozwoju, nadzoruje realizację celów sprzedaży oraz koordynuje pracę i współpracę wszystkich działów hotelu.
Zadania zawodowe:
• zarządzanie operacyjne hotelem, w tym sprawami administracyjnymi, technicznymi i sprzedażowymi;
• realizowanie polityki sprzedaży i promocji hotelu;
• kierowanie zespołem pracowników, planowanie poziomu i struktury zatrudnienia;
• przeprowadzanie rekrutacji z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych hotelu oraz niezbędnych własnych kompetencji pracowników;
• szkolenie i nadzorowanie rozwoju podległych pracowników hotelu;
• doskonalenie własnych kompetencji;
• opracowywanie i wprowadzanie standardów pracy oraz zasad obsługi klientów;
• wdrażanie procesów optymalizacji funkcjonowania hotelu, w tym optymalizacji kosztów;
• uczestniczenie w opracowaniu ofert dla klientów o statusie VIP;
• prowadzenie negocjacji z kluczowymi klientami np. z biurami podróży, organizatorami konferencji i szkoleń;
• dbanie o wizerunek hotelu;
• zatwierdzanie i podpisywanie wszelkich postanowień, zarządzeń, poleceń;
• dbanie o przestrzeganie zasad bezpieczeństwa zarówno gości, jak i pracowników;
• zapewnienie podległemu zespołowi bezpiecznego środowiska pracy, dbanie o przestrzeganie przepisów bhp, ochrony ppoż. i ochrony środowiska.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Najważniejszymi wymogami, jakie stawiane są przed kandydatami na stanowisko kierownika hotelu jest posiadanie odpowiedniego wykształcenia oraz doświadczenie zawodowego. Preferowane są osoby, które ukończyły studia na kierunku zarządzanie, najlepiej ze specjalizacją związaną z hotelarstwem i turystyką. Posiadanie kilkuletniej praktyki w zawodzie zwiększa natomiast szanse na otrzymanie pracy w prestiżowych miejscach. Mile widziana jest znajomość przynajmniej jednego języka obcego np. angielskiego.
Wymagania psychofizyczne:
· spostrzegawczość,
· dobra pamięć,
· umiejętność łatwego nawiązywania kontaktów z innymi,
· umiejętność zarządzania podległym zespołem,
· rozumowanie logiczne,
· zdolność skutecznego negocjowania,
· asertywność,
· dokładność,
· odpowiedzialność,
· umiejętność pracy pod presją czasu,
· odporność na stres.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Nie ma formalnych przeciwwskazań do zatrudniania osób niepełnosprawnych, lecz zbyt duża dysfunkcja kończyn górnych i dolnych, wady wymowy lub słuchu są istotną przeszkodą w podjęciu pracy w tym zawodzie.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Kierownik hotelu może szukać pracy w różnego rodzaju hotelach, pensjonatach czy ośrodkach wypoczynkowych. Szanse na zatrudnienie są nie tylko w Polsce, ale też za granicą – o ile taka osoba może się wykazać znajomością języków obcych. Branża hotelarska funkcjonuje bowiem na cały świecie.
Szkoły:
Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi
kierunek: zarządzanie
ul. Kopcińskiego 69/71 90-032 Łódź
tel. 42 674 52 74
Uniwersytet Łódzki
kierunek: zarządzanie
ul. Uniwersytecka 3, 90-137 Łódź
tel. 42 635 40 83, 635 40 86
e-mail: rekrutacja@uni.lodz.pl
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
kierunek: zarządzanie
ul. Sterlinga 26, 90-212 Łódź
tel. 42 631 58 00, 42 631 58 01
e-mail: rekrutacja@ahe.lodz.pl
Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
kierunek: zarządzanie
ul. Sienkiewicza 9, 90-113 Łódź
tel. 42 664 66 56
e-mail: rekrutacja@san.edu.pl
Dane kontaktowe do urzędu:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87
e-mail: piotrkow@wup.lodz.pl