Analityk doświadczenia użytkowników (user experience analyst) analizuje zachowania, postawy i emocje użytkowników dotyczące korzystania z danego produktu informatycznego IT, systemu informatycznego lub usługi informatycznej, aby poprzez poprawę jego funkcjonalności i użyteczności docelowo zwiększyć satysfakcję klientów korzystających z danego rozwiązania informatycznego. Proponuje sposoby ulepszenia interfejsu użytkownika i użyteczności produktów, systemów lub usług internetowych; projektuje prototypy produktów, dbając przy tym, aby z narzędzia korzystało się intuicyjnie i przyjemnie.
Zadania zawodowe:
- prowadzenie, rozwijanie i optymalizacja projektów w obszarze dotyczącym doświadczenia użytkownika (user experience);
- analizowanie potrzeb użytkowników – w formie badań, analizy dostępnych wyników badań, analizy statystyk;
- gromadzenie i analizowanie wymagań biznesu, danych statystycznych;
- projektowanie na różnym poziomie szczegółowości: koncepcje, szkice, user flow (przepływ użytkowników), makiety/prototypy, user stories (historyjka użytkownika);
- testowanie swoich pomysłów (szybkie testy użyteczności, analiza danych ilościowych, testy AB);
- stałe opiekowanie się nad serwisami, analizowanie, projektowanie i skuteczne wprowadzanie ulepszeń zgodnie z metodyką przyjętą w organizacji;
- współpraca z grafikiem, zespołem programistów oraz interesariuszami biznesowymi przy opracowywaniu produktu;
- sporządzanie raportów i analiz z prowadzonych prac;
- przestrzeganie zasad/standardów cyberbezpieczeństwa;
- podnoszenie umiejętności i kwalifikacji własnych;
- przestrzeganie zasad ergonomii, etyki zawodowej, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska wymaganych na stanowisku pracy.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Jeśli chodzi o pracę w obszarze UX, formalne wykształcenie nie jest niezbędne, jednak pracodawcy preferują kandydatów z co najmniej tytułem licencjata/inżyniera z kierunków związanych z UX, takich jak: informatyka, systemy informacyjne, projektowanie graficzne, projektowanie aplikacji lub stron internetowych. Ważne są umiejętności i biegłość w posługiwaniu się narzędziami wykorzystywanymi w zawodzie m.in.: Sketch, Axure, AdobeXD, Figma. Dość ważna jest znajomość HTML/CSS, wzorców projektowych i podstawy projektowania graficznego. Oprócz specjalizacji technologicznej kandydaci mogą także posiadać wykształcenie związane z ludzkimi zachowaniami, takie jak psychologia lub socjologia.
Wymagania psychofizyczne:
Analityk UX powinien przede wszystkim posiadać zarówno zdolności analityczne (tj. rozumienia i rozwiązywania problemów, logicznego myślenia i wyciągania wniosków) jak i rozwiniętą empatię, co w efekcie pozwala na zrozumienie argumentów potencjalnych użytkowników produktu cyfrowego i potem przełożenie ustaleń na rozwiązania technologiczne. W zawodzie niezmiernie ważna jest komunikatywność - zdolność porozumiewania się z wieloma osobami z różnych branż i środowisk pełniącymi różne funkcje w projekcie. Praca w tym zawodzie wymaga także elastyczności, jeżeli chodzi o łączenie różnych perspektyw, a także sposobu pracy, gdyż każdy projekt może cechować się inną organizacją pracy. Zmieniają się też branże, dla których opracowuje się projekty. Bardzo dobrze w tej profesji radzą sobie osoby otwarte na zmiany i te, które mają szerokie zainteresowania.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Przeciwwskazaniami do pracy w tym zawodzie są przede wszystkim: wady wzroku i słuchu niepoddające się korekcji, daltonizm, zaburzenia układu kostno-szkieletowego i mięśniowego oraz narządów ruchu uniemożliwiające przemieszczanie się poza stanowisko pracy.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Analitycy doświadczenia użytkowników mogą pracować dla firm zajmujących się wytwarzaniem oprogramowania i dostarczających gotowe produkty cyfrowe (tzw. software house). Popularnym miejscem pracy są też agencje obsługujące obszary e-commerce (handel elektroniczny), duże portale internetowe czy przedsiębiorstwa wykorzystujące zaawansowane technologie IT w swoich produktach lub usługach. Często specjaliści z obszaru UX pracują na własny rachunek jako freelancerzy.
Szkoły:
Uniwersytet SWPS w Warszawie
kierunek: psychologia i informatyka, specjalność: badania doświadczeń użytkownika UX research (studia I stopnia)ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa
tel. 22 517 96 00
e-mail: swps@swps.edu.pl
https://swps.pl/
Politechnika Białostocka Wydział Informatyki
kierunek: Projektowanie User Experience i Analityka internetowa (studia podyplomowe)ul. Wiejska 45A, 15-351 Białystok
tel. 85 746 90 99
e-mail: wi.pd@pb.edu.pl
https://uxdesign.wi.pb.edu.pl/
Collegium Da Vinci w Poznaniu
kierunek: Badania UX (studia podyplomowe)ul. gen. Tadeusza Kutrzeby 10, 61-719 Poznań
tel. 61 271 10 00
e-mail: info@cdv.pl
https://cdv.pl/
Uniwersytet WSB Merito we Wrocławiu
kierunek: Projektowanie i testowanie produktów interaktywnych (User-Experience) (studia podyplomowe)ul. Fabryczna 29-31, 53-609 Wrocław
tel. 71 376 23 70
e-mail: sp@wroclaw.merito.pl
https://www.merito.pl/wroclaw/
Dane kontaktowe do urzędu:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87
e-mail: piotrkow@wup.lodz.pl