Nagłówek

Nawigacja po kategoriach

Alfabet

Wydawca treści

Analityk informacji i raportów medialnych

Analityk informacji i raportów medialnych analizuje informacje ze środków masowego przekazu i na ich podstawie przygotowuje raport o przedmiocie analizy. Badanie i ocena wizerunku medialnego może dotyczyć osób i podmiotów, a także zjawisk, wydarzeń i procesów, w tym również znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak są one przedstawiane przez środki masowego przekazu.
 

Zadania zawodowe:

 
  • pozyskiwanie za pomocą narzędzi i programów do monitoringu mediów materiałów dotyczących analizowanego zagadnienia;
  • selekcjonowanie materiałów pod kątem potrzebnych zestawień w przygotowywanym raporcie;
  • opisywanie i katalogowanie zgromadzonych materiałów w odniesieniu do wcześniej przygotowanych kategorii ocen spójnych z zadanym pytaniem badawczym;
  • kontrolowanie poprawności i kompletności zgromadzonego materiału do badań;
  • sporządzanie zestawień, wykresów i tabel ilustrujących zgromadzone i przeanalizowane dane;
  • interpretowanie zgromadzonych danych, wyciąganiu wniosków i weryfikowaniu hipotezy;
  • przygotowywanie rekomendacji odnośnie prowadzonej polityki komunikacyjnej w kontekście przedstawionych wniosków z analizy obrazu medialnego i wspomagania procesu podejmowania decyzji przez kadrę kierowniczą.

Warunki podjęcia pracy w zawodzie:

 
W zawodzie analityka informacji i raportów medialnych wymagane jest wykształcenie wyższe pierwszego stopnia najczęściej na kierunkach: medioznawstwo (nauki o mediach), dziennikarstwo i komunikacja społeczna, logistyka mediów, filologia, socjologia, public relations, marketing, ekonomia, zarządzanie, kulturoznawstwo, antropologia, szczególnie ze specjalizacjami: zarządzanie informacją w polityce i biznesie, nowe media, PR i marketing medialny. Zawód analityka można także uzyskać przez zdobywanie doświadczenia w trakcie wykonywania zadań zawodowych. Analityk powinien stale uzupełniać swoją wiedzę nie tylko w zakresie zagadnień, które analizuje, ale również rynku medialnego wykorzystywanych technologii, brać udział w szkoleniach np. z zakresu monitoringu mediów czy studiach podyplomowych np. na kierunku medioznawstwo i zarządzanie informacją. Wskazana jest także praktyczna znajomość języka angielskiego, niekoniecznie potwierdzona certyfikatem.

Wymagania psychofizyczne:

 
Wykonywanie zawodu analityka informacji i raportów  medialnych wymaga umiejętności zarówno technicznych, jak i komunikacyjnych oraz wiedzy fachowej. Analityk informacji i raportów medialnych musi posługiwać się komputerem i szybko uczyć się obsługi nowego oprogramowania. W pracy ważna jest koncentracja, spostrzegawczość, koordynacja wzrokowo-ruchowa, umiejętność szybkiego czytania ze zrozumieniem i dobra pamięć. Kluczowe jest analityczne myślenie, synteza, logiczne rozumowanie, wyciąganie wniosków oraz zauważanie zależności przyczynowo-skutkowych. Praca wymaga dokładności, rzetelności i dbałości o poprawność danych prezentowanych w raporcie. Specyfika zawodu wymaga także sprawnego posługiwania się językiem polskim oraz umiejętności redagowania tekstów. Przydatna jest znajomość rynku mediów oraz szeroka wiedza ogólna. Analityk  informacji i raportów medialnych musi umieć pracować samodzielnie, a zarazem współpracować z zespołem, posiadać umiejętności komunikacyjne i interpersonalne oraz zdolności organizacyjne.

Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:

 
Podstawowymi przeciwwskazaniami do wykonywania zawodu, wynikającymi ze specyfiki realizowanych zadań, są: zaburzenia wzroku niepoddające się korekcji, słuchu (osoba niesłysząca lub głuchoniema), poważne schorzenia narządów ruchu i równowagi utrudniające lub uniemożliwiające poruszanie się, zaburzenia psychiczne oraz upośledzenie umysłowe. Przeciwwskazaniem mogą być również wybrane wady i choroby kręgosłupa z uwagi na długą pracę w pozycji siedzącej.

Możliwości i szanse zatrudnienia:

 
Posiadając kompetencje w zawodzie analityka informacji i raportów medialnych można pracować na podobnych stanowiskach nie tylko w firmach monitorujących i badających media, ale również w agencjach public relations, agencjach badawczych, w firmach i instytucjach administracji publicznej w działach odpowiedzialnych za komunikację, PR lub marketing.
 

Szkoły:

 

Uniwersytet Łódzki Wydział Filologiczny

kierunek: dziennikarstwo i komunikacja społeczna (studia I stopnia)
ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź
tel. 42 665 51 06
e-mail: filolog@uni.lodz.pl
http://filolog.uni.lodz.pl
 

Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

kierunek: dziennikarstwo i nowe media (studia I stopnia)
ul. Sienkiewicza 9, 90-113 Łódź
tel. 42 664 66 66
e-mail: uczelnia@san.edu.pl
http://www.lodz.san.edu.pl
 

Uniwersytet Warszawski Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii

kierunek: dziennikarstwo i medioznawstwo (studia I i II stopnia)
ul. Bednarska 2/4, 00-310 Warszawa
tel. 22 552 02 94
e-mail: wdib@uw.edu.pl
https://www.wdib.uw.edu.pl
 

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Wydział Filozofii i Nauk Społecznych

kierunki: medioznawstwo (studia I stopnia), dziennikarstwo i komunikacja społeczna (studia I i II stopnia)
ul. Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń
tel. 56 611 36 10
e-mail: wfins@umk.pl
https://www.wfins.umk.pl
 

Dane kontaktowe:

 
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Wojska Polskiego 2, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87, 44 647 74 01
e-mail: cizpt@wup.lodz.pl
 

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.
 

Załączniki

Analityk informacji i raportów medialnych 2020
Analityk informacji i raportów medialnych 2020.pdf 438 KB

Informacje o publikacji dokumentu