Kioskarz

Print Drukuj

Kioskarz obsługuje klientów, zamawia i sprzedaje asortyment znajdujący się w kiosku, przyjmuje dostawy i dokonuje zwrotów towaru; wykonuje rozliczenia; dba o wizerunek punktu sprzedaży i prawidłową ekspozycję poszczególnych artykułów.
 

Zadania zawodowe:

  • obsługiwanie klientów zgodnie ze standardami firmy, w tym sprzedawanie asortymentu oraz udzielanie klientom informacji o sprzedawanym asortymencie;
  • inkasowanie należności od klientów i wydawanie reszty oraz paragonów fiskalnych,
  • obsługiwanie skanera kodów kreskowych, kasy fiskalnej i terminala kart płatniczych,
  • zamawianie asortymentu,
  • przyjmowanie dostaw towarów i prowadzenie odpowiedniej dokumentacji,
  • nadawanie zwrotów towarów,
  • dbanie o wizerunek punktu sprzedaży i prawidłową ekspozycję towarów,
  • dokonywanie rozliczeń finansowych kasy fiskalnej oraz rozliczeń finansowych z dostawcami,
  • przestrzeganie zasad przechowywania towarów zgodnie z instrukcjami producenta oraz jego zabezpieczenie przez kradzieżą i zniszczeniem,
  • przeprowadzanie remanentu i spisu towarów z natury,
  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,
  • sprzedawanie kuponów Lotto,
  • obsługiwanie klientów w języku obcym,
  • wydawanie listów i przesyłek poleconych,
  • prowadzenie działalności gospodarczej.
 

Warunki podjęcia pracy w zawodzie:

 
Obecnie w ramach systemu kształcenia nie przygotowuje się kandydatów do pracy w zawodzie kioskarza. Osoby zainteresowana podjęciem pracy w tym zawodzie mogą: ukończyć szkołę branżową I stopnia w zawodzie pokrewnym sprzedawca., a następnie kontynuować naukę w szkole branżowej II stopnia w zawodzie pokrewnym technik handlowiec. z wyodrębnioną kwalifikacją AU.25 - prowadzenie działalności handlowej. Pracę na stanowisku kioskarza może wykonywać również osoba, która: została przyuczona do zawodu lub uzyskała doświadczenie w trakcie wykonywania pracy. Osoby dorosłe mogą ukończyć kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie kwalifikacji AU.20 - prowadzenie sprzedaży, przewidzianej dla zawodu sprzedawca. Z kolei pracodawcy preferują kandydatów legitymujących się doświadczeniem zawodowym pozyskanym w zawodzie związanym z bezpośrednią obsługą klienta, potrafiących obsługiwać kasę fiskalną i terminal płatniczy. Kioskarz może również doskonalić swoje umiejętności, uczestnicząc w szkoleniach z zakresu technik sprzedaży produktów, a jeżeli posiada wykształcenie średnie i zdał egzamin maturalny, może dalej kształcić się na studiach wyższych lub podyplomowych na kierunkach związanych z marketingiem i handlem.
 
 

Wymagania psychofizyczne:

 
Kioskarz powinien być osobą:
  • komunikatywną,
  • kulturalną,
  • umiejącą kontrolować własne emocje,
  • dokładną,
  • rzetelną,
  • posiadającą zdolności rachunkowe,
  • posiadającą zamiłowanie do ładu i porządku,
  • niezależną,
  • gotową do pracy indywidualnej.
 

Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:

 
Przeciwskazaniem do wykonywania zawodu kioskarza są zaburzenia narządów wzroku i słuchu, rozróżniania barw, zmysłu równowagi, koordynacji wzrokowo - ruchowej, czucia dotykowego oraz zręczności rąk i palców.
 

Możliwości i szanse zatrudnienia:

 
Kioskarz może być zatrudniony w małych punktach handlowych, obsługiwać stoiska w centrach handlowych lub prowadzić własną działalność gospodarczą.
 

Szkoły:

 
Obecnie w ramach systemu kształcenia nie przygotowuje się kandydatów do pracy w zawodzie kioskarza. Osoby zainteresowana podjęciem pracy w tym zawodzie mogą: ukończyć szkołę branżową I stopnia w zawodzie pokrewnym sprzedawca., a następnie kontynuować naukę w szkole branżowej II stopnia w zawodzie pokrewnym technik handlowiec. z wyodrębnioną kwalifikacją AU.25 - prowadzenie działalności handlowej. Pracę na stanowisku kioskarza może wykonywać również osoba, która: została przyuczona do zawodu lub uzyskała doświadczenie w trakcie wykonywania pracy. Osoby dorosłe mogą ukończyć kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie kwalifikacji AU.20 - prowadzenie sprzedaży, przewidzianej dla zawodu sprzedawca. Z kolei pracodawcy preferują kandydatów legitymujących się doświadczeniem zawodowym pozyskanym w zawodzie związanym z bezpośrednią obsługą klienta, potrafiących obsługiwać kasę fiskalną i terminal płatniczy. Kioskarz może również doskonalić swoje umiejętności, uczestnicząc w szkoleniach z zakresu technik sprzedaży produktów, a jeżeli posiada wykształcenie średnie i zdał egzamin maturalny, może dalej kształcić się na studiach wyższych lub podyplomowych na kierunkach związanych z marketingiem i handlem.
 

Dane kontaktowe:

 
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Skierniewicach
ul. Senatorska 10, 96-100 Skierniewice
tel.46 833 39 74, 833 36 50
e-mail:centrumsk@wup.lodz.pl
 

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu