Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie IX.2.1 (2/2015)
Formy wsparcia
Czy w ramach projektu kwalifikowalny jest zakup wózka inwalidzkiego lub wykonanie podjazdu dla osoby niepełnosprawnej w prywatnym domu?
W związku z powyższym zakup wózka inwalidzkiego, innego sprzętu rehabilitacyjnego lub budowa podjazdu dla osoby niepełnosprawnej objętej wsparciem w ramach projektu może być wydatkiem kwalifikowanym, jeżeli wsparcie takie wpisuje się w powyższe założenia.
W przypadku zakupu wózka inwalidzkiego, sprzętu rehabilitacyjnego, który oznaczamy w budżecie jako środek trwały, faktura powinna zostać wystawiona na beneficjenta. Istnieje możliwość, aby po zakończonej realizacji projektu zakupiony sprzęt np. wózek inwalidzki, przekazać nieodpłatnie danemu uczestnikowi, który użytkował go w trakcie realizacji projektu.
Natomiast w przypadku wydatków związanych z likwidowaniem barier architektonicznych w miejscu zamieszkania, które oznaczamy w budżecie jako cross-financing, faktura powinna być wystawiona na uczestnika - daną osobę fizyczną, a wnioskodawca jedynie sfinansuje koszty takiego wydatku.
Na czym polega spełnienie warunku „wsparcie usług asystenckich musi prowadzić każdorazowo do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług asystenckich”? Co jest „miejscem świadczenia usług asystenckich”? Czy chodzi tutaj o lokal/dom, w którym mieszka osoba objęta wsparciem?
Czym różni się usługa asystenta osoby niepełnosprawnej od asystenta osobistego?
Zadania zawodowe asystenta osoby niepełnosprawnej to:
- współtworzenie programów rehabilitacji i pomocy osobie niepełnosprawnej,
- doradzanie w zakresie usług medycznych, rehabilitacyjnych, przekwalifikowania zawodowego, kontaktów społecznych, usług kulturalnych, rekreacji i integracji ze środowiskiem,
- diagnozowanie warunków życia i dążenie do usuwania wszelkiego typu barier (psychologicznych, społecznych, architektonicznych, komunikacyjnych itp.),
- pobudzanie aktywności osoby niepełnosprawnej, jej rodziny oraz najbliższego otoczenia celem udzielania jak najefektywniejszej pomocy,
- planowanie, kontrolowanie, ocenianie indywidualnego programu, planu pomocy osoby niepełnosprawnej,
- włączanie osoby niepełnosprawnej w programy instytucji i placówek świadczących usługi rehabilitacyjne,
- współpraca z mediami ułatwiająca poszukiwanie sponsorów i sojuszników w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych.
Natomiast osobisty asystent osoby niepełnosprawnej to wykonawca woli i poleceń osoby niepełnosprawnej w realizacji jej podstawowych, codziennych czynności. Jego rolą jest pomoc niepełnosprawnym w wykonaniu podjętych już przez nich działań oraz inspirowanie i zachęcanie do aktywności, doradzanie, wsparcie psychicznie i emocjonalne. Asystent osobisty ma być towarzyszem i przyjacielem w nawiązywaniu nowych relacji społecznych. Zakłada się, iż osobisty asystent osoby jest potrzebny nie tylko aktywnym niepełnosprawnym. Osoba niepełnosprawna, która otrzymała asystenta, nie zawsze może podjąć pracę. Jest to proces gdzie osoba niepełnosprawna może potrzebować asystenta tylko podczas zakupów, wyjścia do kina czy na spacer. Dla osoby niewidomej asystent będzie przewodnikiem i lektorem, dla niesłyszącej przede wszystkim tłumaczem. To osoba niepełnosprawna decyduje, kiedy i do jakich czynności potrzebuje asystenta.
Przedstawiony zakres zadań asystenta osoby niepełnosprawnej i osobistego asystenta wskazuje podstawowe różnice pomiędzy zakresem usług dwóch ww. asystentów. Usługi asystenta osoby niepełnosprawnej mają charakter sformalizowany i zostały z góry określone, dotyczą szeroko pojętego włączenia społeczno-zawodowego. Natomiast w przypadku usług asystenta osobistego ich zakres reguluje umowa zawarta pomiędzy ww. asystentem a osobą niepełnosprawną i koncentrują się na pomocy przy codziennych podstawowych czynnościach.
Czy w ramach projektu możliwe jest zorganizowanie szkolenia dla osób, które zostaną zatrudnione na stanowisku asystenta osobistego w projekcie?
Czy możliwa jest odpłatność za usługę asystencką ponoszona przez korzystającego z tego rodzaju wsparcia (symboliczny poziom - 1 zł za godzinę)?
Czy zajęcia w ramach kompetencji kluczowych może prowadzić wychowawca /opiekun świetlicy. Czy powinna je prowadzić osoba z wymaganym wykształceniem np. informatycznym?
Czy jest wymagana minimalna liczba godzin działań zaplanowanych w ramach projektu ( kompetencji informatycznych, świadomości i ekspresji kulturalnej itp.)?
Czy utworzona świetlica może być czynna tylko kilka razy w miesiącu i służyć wszystkim mieszkańców gminy jako miejsce integracji społecznej oraz zapobiegania patologiom?
Jakie są wymagania w stosunku do opiekuna dzieci / animatora?
Czy istnieje możliwość przeszkolenia asystentów przed rozpoczęciem świadczenia przez nich usług na rzecz osób z niepełnosprawnościami?
Czy jako alternatywna forma opieki może zostać utworzona świetlica, ale nie świetlica środowiskowa?
Standardy realizacji wsparcia w ww. zakresie zostały opisane w Załączniku nr 7 Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych do Regulaminu konkursu.
Czy tworzone miejsca świadczenia usług opiekuńczych muszą być miejscami stałego lub krótkookresowego pobytu dziennego, stałego lub krótkookresowego pobytu całodobowego, czy też usługi opiekuńcze mogą być świadczone tylko w miejscu zamieszkania osoby objętej tymi usługami?
Tak, tworzone miejsca świadczenia usług opiekuńczych, mogą być miejscami:
- stałego lub krótkookresowego pobytu dziennego;
- stałego lub krótkookresowego pobytu całodobowego.
Ponadto usługi asystenckie i opiekuńcze mogą być świadczone w miejscu zamieszkania. Realizacja tego typu działania winna wspierać proces deinstytucjonalizacji, który polega na przejściu od opieki instytucjonalnej do usług świadczonych w lokalnej społeczności.
Realizacja usług opiekuńczych musi być zgodna z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 - podrozdział 6.2.
Czy w ramach projektu kwalifikowane będą koszta pomocy rzeczowej jeśli jest ona uzasadniona? Chodzi o zakup materiałów szkolnych dla dzieci korzystających z dziennego wsparcia w placówce.
Jednakże w przypadku kiedy w polskim systemie prawnym znów będzie podstawa prawna do organizacji przedmiotowej formy wsparcia wydatki z wiązane z pomocą rzeczową będą mogły zostać uznane za kwalifikowane.
Czy w ramach projektu możliwe jest utworzenie filii placówki dziennego wsparcia zlokalizowanej w innej miejscowości (pozostającej na obszarze woj. łódzkiego)? Utworzenie filii jest uzasadnione dążeniem do poprawy dostępności do świadczonego w ramach placówki wsparcia.
Czy w ramach konkursu możliwe jest zorganizowanie korepetycji/kursu językowego, treningu kreatywności i myślenia twórczego, asertywności i umiejętności rozwiązywania problemów oraz działań włączających typu wyjście do kina, teatru, basen itd. dla dzieci przebywających w pieczy zastępczej (jako osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym)?
Tak, w ramach typu wsparcia: „rozwój usług placówek wsparcia dziennego oraz innych alternatywnych form opieki dla dzieci (powyżej 3 roku życia) i młodzieży służących integracji społecznej oraz zapobieganiu patologiom" możliwe jest zorganizowanie dla uczestników placówek wsparcia dziennego korepetycji/ kursu językowego, treningów kreatywności i myślenia twórczego, asertywności i umiejętności rozwiązywania problemów, a także działań włączających typu wyjście do kina, teatru, na basen. Wszystkie podejmowane w ramach projektu działania muszą przyczyniać się do osiągnięcia celu szczegółowego PI 9iv „poprawa dostępu do usług społecznych ograniczających ubóstwo i wykluczenie społeczne realizowanych w regionie" i zostać odpowiednio opisane i uzasadnione.
Obligatoryjne jest realizowanie zajęć rozwijających co najmniej dwie z ośmiu kompetencji kluczowych wskazanych w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) (Dz. Urz. UE L 394 z 30.12.2006, str. 10):
- porozumiewanie się w języku ojczystym;
- porozumiewanie się w językach obcych;
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
- kompetencje informatyczne;
- umiejętność uczenia się;
- kompetencje społeczne i obywatelskie;
- inicjatywność i przedsiębiorczość;
- świadomość i ekspresja kulturalna.
Co należy rozmumieć pod pojęciem alternatywnych form opieki?
- opiekuńczej (w tym kół zainteresowań, świetlic, klubów i ognisk wychowawczych) – ich celem jest zapewnienie dziecku opieki i wychowania, pomoc w nauce oraz organizacja czasu wolnego, zabawy, zajęć sportowych a także rozwój zainteresowań;
- specjalistycznej – ich celem jest organizacja zajęć socjoterapeutycznych, terapeutycznych, korekcyjnych, kompensacyjnych oraz logopedycznych, a także realizacja indywidualnych programów korekcyjnych, programów psychokorekcyjnych lub psychoprofilaktycznych w szczególności terapii pedagogicznej, psychologicznej i socjoterapii;
- pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę - ich celem są działania animacyjne i socjoterapeutyczne.
Grupy docelowe
Czy usługa asystencka może być kierowana również do osób, których dochód przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej?
Na podstawie jakiego dokumentu należy uznać kwalifikowalność uczestników?
Szczegółowy katalog osób zagrożonych wykluczeniem lub ubóstwem został przedstawiony w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020.
Czy na zajęciach w świetlicy muszą być stali uczestnicy?
Czy placówki wsparcia dziennego , które mają pod opieką dzieci w wieku szkolnym mogą mieć więcej niż 14 dzieci?
Nie należy mylić placówek opiekuńczo-wychowawczych do 14 osób, z placówkami wsparcia dziennego.
Pragniemy zwrócić uwagę, iż działania na rzecz placówek wsparcia dziennego są przedmiotem konkursu nr RPLD.09.02.01-IP.01-10-002/15 i mają na celu rozwój usług placówek wsparcia dziennego oraz innych alternatywnych form opieki dla dzieci (powyżej 3 roku życia) i młodzieży służące integracji społecznej oraz zapobieganiu patologiom.
Wsparcie placówek opiekuńczo-wychowawczych do 14 osób, jest przedmiotem konkursu nr RPLD.09.02.01-IP.01-10-001/15, skierowanego wyłącznie do OPS/PCPR, których celem jest rozwój usług wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, służących pomocy w pokonywaniu trudnych sytuacji życiowych.
Szczegółowe zasady realizacji wsparcia określone zostały w załączniku nr 7 do Regulaminu konkursu Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych.
Niektóre osoby przekroczają kryterium dochodowe na osobę samotnie gospodarujacą lub osobę prowadzącą wspólne gospodarstwo domowe. Są to osoby niepełnosprawne umysłowo i mogą w trakcie realizacji projektu zrezygnować z uczestnictwa . Czy na miejsce osoby rezygnującej z uczestnictwa w projecie należy pozyskiwać kolejne osoby ? Czy w trakcie realizacji projektu konieczne jest zwiększenie liczby uczestników ?
• Osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym – katalog osób i rodzin został określony w Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020;
• Otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym – zdefiniowane w ww. Wytycznych.
Wsparcie w ramach rozwoju usług medyczno-opiekuńczych dla osób zależnych lub niesamodzielnych w pierwszej kolejności kierowane jest do osób z niepełnosprawnościami i osób niesamodzielnych, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Nie oznacza to, że tylko osoby spełniające ww. wymogi mogą brać udział w projekcie (niemniej jednak, powinny być traktowane priorytetowo i mieć zagwarantowany udział w projekcie w pierwszej kolejności).
Względem uczestników projektu nie ma żadnych obostrzeń dotyczących wieku, poziomu wykształcenia, czy posiadanych umiejętności etc. Każdy, kto kwalifikuje się do grupy docelowej określonej w Regulaminie konkursu może wziąć udział w projekcie.
Należy rozróżnić wsparcie, które będzie realizowane w Poddziałaniu IX.2.1 „Usługi społeczne i zdrowotne" od Poddziałania IX.1.1 „Aktywizacja społeczno-zawodowa osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym", w ramach którego realizowane będą projekty mające na celu przywrócenie zdolności do zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.
Celem projektów w ramach konkursu jest poprawa dostępu do usług społecznych ograniczających ubóstwo i wykluczenie społeczne realizowanych w regionie.
W omawianym przypadku chodzi o usługi medyczno-opiekuńcze dla osób zależnych lub niesamodzielnych, w tym osób starszych lub niepełnosprawnych służących zaspokojeniu rosnących potrzeb wynikających z niesamodzielności. Zgodnie z ww. Wytycznymi, Wnioskodawca składa wniosek w odpowiedzi na zdiagnozowaną w danym środowisku/ otoczeniu potrzebę zapewnienia określonych usług np. usług asystenckich, opiekuńczych, usług w domu pomocy społecznej etc. Uczestnik projektu korzysta z określonej usługi, tak długo jak potrzebuje. Nie przechodzi ścieżki wsparcia, która musi zakończyć się np. osiągnięciem określonej frekwencji udziału w spotkaniach, uzyskaniem dyplomu, czy certyfikatu. Nawet jednorazowe skorzystanie z określonej formy wsparcia jest już świadczeniem względem tej osoby usługi.
Jednocześnie w trakcie realizacji projektu istnieje możliwość włączenia także do projektu innych osób i objęcia ich usługami realizowanymi w projekcie.
Czy w projekcie mogą brać udział podopieczni mieszkający w domu pomocy społecznej (w domu pomocy społecznej jest 100 pensjonariuszy)?
Możliwe jest w tym zakresie sfinansowanie m.in.:
- usług asystenckich,
- usług asystenckich i opiekuńczych w miejscu zamieszkania (w tym także usługi pielęgnacyjne, higieniczne, sanitarne), także w celu umożliwienia opiekunom faktycznym funkcjonowania społecznego, zawodowego albo edukacyjnego,
- wsparcia dla opiekunów faktycznych w postaci kształcenia, w tym szkolenia i zajęcia praktyczne oraz wymiana doświadczeń dla opiekunów faktycznych, zwiększających ich umiejętności w zakresie opieki nad osobami niesamodzielnymi,
- wsparcia dla opiekunów faktycznych w postaci poradnictwa, w tym psychologicznego oraz pomocy w uzyskaniu informacji umożliwiających poruszanie się po różnych systemach wsparcia, z których korzystanie jest niezbędne dla sprawowania wysokiej jakości opieki i odciążenia opiekunów faktycznych,
- usług treningowych w zakresie uczenia i rozwijania umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia.
Czy pracownicy placówek wsparcia dziennego traktowani jako otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym mogą wziąć udział w szkoleniach w ramach projektu z Poddziałania IX.2.1?
Z uwagi na powyższe, projekty finansowane z EFS realizowane w ramach IX Osi RPO WŁ 2014-2020 nie mogą mieć w swoich założeniach rozwoju oraz podnoszenia kwalifikacji pracowników instytucji funkcjonujących w obszarze włączenia społecznego (tzn. wsparcie nie może być ukierunkowane na rozwój podmiotów i ich kadr). Nie mniej jednak w ramach projektów kwalifikowalne są koszty związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych personelu projektu pod warunkiem, że jest to niezbędne dla prawidłowej jego realizacji.
Pozostałe
Co należy rozumieć pod pojęciem trwałości projektu? Czy możliwe jest finansowanie komercyjne usług po zakończeniu projektu?
W związku z czym odpłatne , bądź częściowo odpłatne świadczenie usług w celu zachowania trwałości jest możliwe. Świadczenie komercyjne usług, czyli pobieranie od osób zainteresowanych usługą opłaty może przyczynić się do świadczenia usług w zakresie zbliżonym do zakresu usług świadczonych w projekcie.
Jak należy odnieść wskaźnik “liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek) po opuszczeniu programu” do projektu zakładającego wsparcie młodzieży służące integracji społecznej oraz zapobieganiu patologiom i rozwój kompetencji kluczowych?
Ze względu na typ projektu rozwój usług placówek wsparcia dziennego oraz innych alternatywnych form opieki dla dzieci (powyżej 3 roku życia) i młodzieży służące integracji społecznej oraz zapobieganiu patologiom i wybrana grupę docelową, zasadne jest założenie, że każdy uczestnik projektu, który w okresie 4 tygodni po zakończonym udziale w projekcie skorzysta z szeroko pojętego kształcenia (np. zajęcia językowe, zajęcia informatyczne itp) poza projektem to liczony będzie do przedmiotowego wskaźnika.
Co wpisać we wskaźniku "liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy, uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, zdobywających kwalifikacje, pracujących (łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek) po opuszczeniu programu", jeżeli wsparcie nie jest skierowane na poszukiwanie pracy, uczestniczenie w kształceniu lub szkoleniu, zdobywanie kwalifikacje i jest adresowane do osób niepełnosprawnych w codziennym funkcjonowaniu?
Istnieje również możliwość, że osoby będące opiekunami faktycznymi osób zależnych i niepełnosprawnych, które otrzymają bezpośrednie wsparcie w projekcie w przypadku podjęcia np. aktywności związanej z kształceniem się i są osobami zagrożonymi ubóstwem lub wykluczeniem społecznym również będą mogły być liczone do przedmiotowego wskaźnika.
W jaki sposób należy określić we wniosku (pkt 3.1.1) źródło danych i sposób pomiaru wskaźnika "liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami społecznymi świadczonymi w interesie ogólnym w programie"?
W jaki sposób należy określić we wniosku (pkt 3.1.1) źródło danych i sposób pomiaru wskaźnika "liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu"?
Wskaźnik „liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu" określa jaki procent miejsc świadczenia usług społecznych wspartych ze środków EFS w ramach projektu będzie gotowych do świadczenia usługi społecznej po zakończeniu projektu. W związku z czym Wnioskodawca określając przedmiotowy wskaźnik powinien wykazać ile spośród funkcjonujących w ramach projektu miejsc świadczenia usług (np. liczba miejsc pobytu dziennego dla osób z otępieniami) będzie po projekcie gotowych do świadczenia usługi społecznej w okresie do 4 tygodni po zakończeniu projektu. Co oznacza deklarację o ich dalszym utrzymaniu przez wskazany okres 4 tygodni.
Ponieważ wsparcie dla usług opiekuńczych prowadzi każdorazowo do zwiększania liczby miejsc świadczenia usług opiekuńczych prowadzonych przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu (przy zastrzeżeniu że liczba miejsc świadczenia usług opiekuńczych jest zwiększana wyłącznie w ramach usług świadczonych w lokalnej społeczności), Wnioskodawca jako wartość bazową może wskazać dotychczas istniejącą liczbę miejsc usług świadczonych w lokalnej społeczności. Natomiast jako wartość docelową zostanie wskazana liczba miejsc utworzonych w ramach projektu, która będzie istniała co najmniej 4 tygodnie po zakończeniu projektu.
Jako źródło pomiaru zasadne jest wskazanie dokumentów potwierdzających utworzenie danego miejsca w ramach projektu i dokumentujących fakt jego funkcjonowania po zakończonym okresie realizacji projektu. Natomiast określając sposób pomiaru zasadne jest wskazanie m.in. osoby odpowiedzialnej za pomiar, określenie częstotliwości pomiaru i wskazanie sposobu pomiaru np. analiza dokumentów źródłowych.
W przypadku zaznaczenia środka trwałego jednocześnie w polu cross-financing i środek trwały, zaznaczona pozycja sumuje się zarówno w jednej jak i drugiej kategorii wydatku, czyli wykazywana jest podwójnie. Jednocześnie we wniosku aplikacyjnym brak jest sumy cross-financing i środków trwałych do wartości limitu przewidzianego we wniosku.
Czy środki trwałe poniżej 350 zł wliczają się do limitu określonego we wniosku dla środków trwałych? Czy środek trwały jest cross-financingiem?
- Cross-financing w ramach projektów współfinansowanych z EFS może dotyczyć wyłącznie takich wydatków, bez których realizacja projektu nie byłaby możliwa, w szczególności w związku z zapewnieniem realizacji zasady równości szans, a zwłaszcza potrzeb osób z niepełnosprawnościami;
- W przypadku projektów współfinansowanych z EFS cross-financing może dotyczyć wyłącznie:
- zakupu nieruchomości,
- zakupu infrastruktury, przy czym poprzez infrastrukturę rozumie się elementy nieprzenośne, na stałe przytwierdzone do nieruchomości, np. Wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku,
- dostosowania lub adaptacji (prace remontowo-wykończeniowe) budynków i pomieszczeń
Pozostałe zakupy środków trwałych o wartości równej i powyżej 350 zł netto zaznaczamy w budżecie jako środek trwały.
Czy usługi opiekuńcze realizowane przez gminę w ramach zadania własnego można w projekcie wykazać jako wkład własny oraz czy kontynuacja tych usług po zakończeniu projektu może być uznana za trwałość projektu?
Nie jest możliwe by usługi opiekuńcze realizowane przez gminę jako zadanie własne stanowiły wkład własny w ramach projektu realizowanego w konkursie gdyż przedmiotem projektu jest tworzenie nowych miejsc świadczenia usług opiekuńczych zarówno w nowych podmiotach, jak i w podmiotach już istniejących. Usługi opiekuńcze świadczone przez gminę jako zadanie własne nie będą stanowiły wydatków kwalifikowanych w projekcie.
Wnioskodawca zobowiązany jest do zachowania trwałości miejsc świadczenia usług opiekuńczych utworzonych w ramach projektu po zakończeniu realizacji projektu przez co najmniej okres odpowiadający okresowi realizacji projektu. W związku z czym kontynuacja realizacji jako zadania własnego wcześniejszych usług opiekuńczych przez gminę nie może być uznana za trwałość projektu.
Czy w ramach projektu możliwe jest zorganizowanie szkoleń tematycznych dla personelu placówki dziennego wsparcia np. szkolenie dotyczące diagnozowania i przeciwdziałania uzależnieniom, postępowania w przypadku dzieci współuzależnionych od alkoholu?
Czy aplikując w konkursie należy posiadać już oświadczenie o numerze Regon i NIP, czy też występuje się o ich nadanie na etapie negocjacji przy podpisywania umowy?
Nie ma wymogu, by w chwili składania wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca posiadał już oświadczenie o numerach REGON i NIP dla placówki wsparcia dziennego. Dopiero decyzja o dofinansowaniu (podpisanie umowy) powinna uruchomić procedurę związaną z wydaniem numeru NIP i REGON dla nowo utworzonej placówki. W konkursie w zakresie typu wsparcia „rozwój usług placówek wsparcia dziennego oraz innych alternatywnych form opieki dla dzieci (powyżej 3 roku życia) i młodzieży służące integracji społecznej oraz zapobieganiu patologiom", w przypadku tworzenia nowej placówki wymagane jest przedstawienie we wniosku o dofinansowanie informacji dotyczącej :
- ubiegania się o uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w art. 19 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej na prowadzenie placówki wsparcia dziennego, o której mowa Rozdziale 3 ww. ustawy. Posiadanie właściwego zezwolenia jest warunkiem podpisania umowy o dofinansowanie projektu;
- posiadania ww. zezwolenia.
Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie WUP w Łodzi będzie wymagać złożenia załączników niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie projektu, m.in.: kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem zezwolenia, o którym mowa w art. 19 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Czy w przypadku alternatywnych form opieki, np. koła zainteresowań itp. niezbędne jest również uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w art. 19 Ustawy o wspieraniu rodziny?
Zgodnie z Regulaminem konkursu wymagane jest jedynie w przypadku placówek wsparcia dziennego posiadanie ww. zezwolenia, bądź przedstawienie informacji o ubieganiu się o przedmiotowe zezwolenie na etapie składanie wniosku o dofinansowanie.
Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie WUP w Łodzi w odniesieniu do wnioskodawców , którzy w projekcie prowadzą placówki wsparcia dziennego, będzie wymagać złożenie kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem Zezwolenia, o którym mowa w art. 19 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Czy realizacja projektu partnerskiego, w którym liderem będzie organizacja pozarządowa a partnerem OWES umożliwi uzyskanie dodatkowych 10 pkt przy spełnieniu pozostałych kryteriów związanych z min. liczbą punktów?
Czy w ramach rozszerzenia oferty świetlic można, ze względu na specyfikę nowych zajęć, część z nich przeprowadzić poza świetlicami (np. zajęcia taneczne, na basenie itp.)?
Obligatoryjne jest realizowanie zajęć rozwijających co najmniej dwie z ośmiu kompetencji kluczowych wskazanych w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) (Dz. Urz. UE L 394 z 30.12.2006, str. 10):
- porozumiewanie się w języku ojczystym;
- porozumiewanie się w językach obcych;
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
- kompetencje informatyczne;
- umiejętność uczenia się;
- kompetencje społeczne i obywatelskie;
- inicjatywność i przedsiębiorczość;
- świadomość i ekspresja kulturalna.
Jak należy rozumieć stawki wynagrodzeń w Wymaganiach dotyczących standardu oraz cen rynkowych (netto, brutto, brutto brutto)?
Czy wydatkami kwalifikowalnymi w ramach konkursu mogą być: wynajem i remont pomieszczenia, zakup komputerów, w tym specjalistycznych (dla osób m.in. niedowidzących), zakup mebli oraz działania szkoleniowo-terapeutyczne (w ramach centrum cyfryzacji, mającemu zapobiegać wykluczeniu cyfrowemu osób starszych); stworzenie platformy sla seniorów; szkolenia z zakresu opiekun osób starszych i niesamodzielnych?
W ramach niniejszego konkursu możliwa jest realizacja usług świadczonych w lokalnej społeczności skierowanych do osób niesamodzielnych, do których należą w szczególności:
- usługi asystenckie;
- usługi asystenckie i opiekuńcze świadczone w miejscu zamieszkania;
- usługi w postaci mieszkań chronionych, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
- usługi w postaci mieszkań wspomaganych, o ile liczba miejsc jest nie większa niż 30. Limit 30 miejsc nie obowiązuje w przypadku, gdy przepisy prawa krajowego wskazują mniejszą maksymalną liczbę miejsc w mieszkaniu;
- usługi w rodzinnym domu pomocy, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
- usługi w ośrodkach wsparcia, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, o ile liczba miejsc całodobowego pobytu w tych ośrodkach jest nie większa niż 30. Limit 30 miejsc nie obowiązuje w przypadku, gdy przepisy prawa krajowego wskazują mniejszą maksymalną liczbę miejsc całodobowego pobytu w poszczególnych ośrodkach wsparcia;
- usługi w domu pomocy społecznej o liczbie miejsc, która jest nie większa niż 30. Limit 30 miejsc nie obowiązuje w przypadku, gdy przepisy prawa krajowego wskazują mniejszą maksymalną liczbę miejsc.
- zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług asystenckich lub opiekuńczych przez beneficjenta oraz
- zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania przez beneficjentów usług asystenckich lub opiekuńczych.
Czy podmiot wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (np. w związku z prowadzeniem NZOZ), posiadający świetlice, w których nie prowadzi działań leczniczych, może brać udział w konkursie jako Beneficjent?
Jednakże w przypadku kiedy realizatorem projektu byłaby jednostka organizacyjna podmiotu np. świetlica która nie posiada osobowości prawnej i nie realizuje zadań przypisanych do podmiotów leczniczych możliwe jest złożenie w odpowiedzi na konkurs wniosku o dofinansowanie. Wskazujemy wówczas w pkt. 2.7 Formularzu wniosku o dofinansowanie jako wnioskodawcę podmiot / właściwą jednostkę organizacyjną, która nie posiada osobowości prawnej i nie realizuje zadań przypisanych do podmiotów leczniczych. W ewentualnej umowie o dofinansowanie w pkt. 6 § 4 przedmiotowego dokumentu jako realizator wskazana zostanie właściwa jednostka organizacyjna, która jest realizatorem projektu w zakresie świadczonych usług społecznych.
Celem wprowadzenia kryterium „Demarkacja usług społecznych i zdrowotnych" w przedmiotowym konkursie jest zapewnienie rozróżnienia pomiędzy usługami społecznymi, które są przedmiotem konkursu, a usługami zdrowotnymi, które są przedmiotem odrębnych Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju, co ma w efekcie zapewnić, że w ramach dofinansowanego projektu będą świadczone przez realizatora usługi społeczne.
Czy Niepubliczne Domy Pomocy Społecznej działające w ramach wymienionych typów projektów mogą być Beneficjentem w konkursie?
- instytucje pomocy i integracji społecznej,
- jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, związki, porozumienia i stowarzyszenia jst,
- organizacje pozarządowe i podmioty ekonomii społecznej, statutowo świadczące usługi na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, statutowo świadczące usługi na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Czy jest możliwe zawarcie partnerstwa podmiotu ekonomii społecznej z przedsiębiorcą realizującym projekty dofinansowane z EFS?
Ponadto należy pamiętać, że zgodnie z kryterium „Spełnienie wymogów dotyczących partnerstwa " Wnioskodawca zapewnia, że w przypadku projektu partnerskiego muszą być spełnione wymogi dotyczące:
- utworzenia albo zainicjowania partnerstwa przed złożeniem wniosku o dofinansowanie albo przed rozpoczęciem realizacji projektu, o ile data ta jest wcześniejsza od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
- braku powiązań, o których mowa w art. 33 ust 6 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie 2014-2020.
Czy w nowo powstałej świetlicy środowiskowej można zatrudniać wychowawców w ramach umowy zlecenia?
Czy partnerem Miasta i Ośrodka Pomocy Społecznej może być jednostka spoza finansów publicznych, prowadząca placówkę wsparcia dziennego dla dzieci powyżej 3 roku życia, która otrzymuje dotacje na działalność od Miasta zgodnie z przedmiotem rozpisanego konkursu wyboru zleceniobiorcy?
Przekazanie dotacji dla organizacji będących zleceniobiorcami OPS, nie ma znaczenia w kontekście realizacji projektu partnerskiego realizowanego z udziałem EFS.
W sytuacji, w której zleceniobiorca zostałby, także partnerem OPS do realizacji projektu EFS, istotną kwestią jest zachowanie rozróżnienia między działaniami podejmowanymi na podstawie zawartego partnerstwa do projektu, a działaniami wynikającymi z zlecenia zadań. Oznacza to, iż w ramach projektu współfinansowanego z EFS, nie może wystąpić sytuacja, w której środki krajowe zostaną zastąpione środkami EFS w ramach projektu.
Należy pamiętać, iż wybór partnera spoza sektora finansów publicznych do realizacji projektu wymaga stosowania zapisów art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie 2014-2020.
„Podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.9), dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów. Podmiot ten, dokonując wyboru, jest obowiązany w szczególności do:
- ogłoszenia otwartego naboru partnerów na swojej stronie internetowej wraz ze wskazaniem co najmniej 21-dniowego terminu na zgłaszanie się partnerów,
- uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, deklarowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze,
- podania do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informacji o podmiotach wybranych do pełnienia funkcji partnera.
- wybór partnera powinien być dokonany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie,
- w ogłoszeniu należy wskazać wymagania wobec partnera oraz kryteria wyboru, do których należeć mogą m.in.: zgodność działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowany wkład potencjalnego partnera w realizację projektu czy doświadczenie w realizacji zadań o podobnym charakterze.
Czy PCPR po rozstrzygniętym pozytywnie konkursie i uzyskaniu dofinansowania na realizację projektu może rozpisać przetarg nieograniczony zgodnie z przepisami Prawa Zamówień Publicznych i Zasadami Konkurencyjności na realizację usług np. szkolenia z doradztwa zawodowego, szkolenia zawodowe, szkolenia z psychologiem i wybrać w przetargu firmę szkoleniową zewnętrzną posiadającą m.in. wpis do rejestru instytucji szkoleniowych wydanych przez WUP (oprócz spełnienia przez te instytucje innych warunków)?
- rozwój usług placówek wsparcia dziennego oraz innych alternatywnych form opieki dla dzieci (powyżej 3 roku życia) i młodzieży służące integracji społecznej oraz zapobieganiu patologiom;
- rozwój usług medyczno-opiekuńczych dla osób zależnych lub niesamodzielnych, w tym osób starszych lub niepełnosprawnych służących zaspokojeniu rosnących potrzeb wynikających z niesamodzielności – wsparcie realizowane zgodnie z Wytycznymi Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 maja 2015 r. w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków EFS i EFRR na lata 2014-2020.
OPS i PCPR nie wdrażają samodzielnie usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym. Wdrożenie tych usług w ramach projektów ww. jednostek jest możliwe wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej. Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym w ramach projektów OPS lub PCPR są realizowane:
- przez partnerów OPS lub PCPR w ramach projektów partnerskich;
- przez PUP na podstawie porozumienia o realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i na zasadach określonych w tej ustawie;
- przez podmioty wybrane w ramach zlecenia zadania publicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- przez podmioty danej jednostki samorządu terytorialnego wyspecjalizowane w zakresie reintegracji zawodowej, o ile zostaną wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu jako realizatorzy projektu.
W odniesieniu do konkursu RPLD.09.01.01-IP.01-10-002/15 nie jest zasadne rozpisywanie przetargu nieograniczonego zgodnie z przepisami Pzp i Zasadami konkurencyjności na realizację usług tj. szkolenia z doradztwa zawodowego, szkolenia zawodowe, szkolenia z psychologiem ponieważ nie są to zadania wynikające z przepisów prawa krajowego w zakresie pomocy społecznej realizowanych statutowo przez OPS/PCPR.
Na jakich zasadach w przypadku realizowania projektu w istniejących szkołach / przedszkolach będzie traktowana trwałość projektu?
Czy rozszerzenie oferty na dodatkowe zajęcia i działania w istniejących szkołach / przedszkolach będzie traktowane jako nowa alternatywna forma opieki czy jako już istniejąca?
W ramach typu projektu: rozwój usług placówek wsparcia dziennego oraz innych alternatywnych form opieki dla dzieci (powyżej 3 roku życia) i młodzieży służące integracji społecznej oraz zapobieganiu w konkursie usługi powinny realizować formy opieki dla dzieci od lat 3 i młodzieży polegające na tworzeniu nowych miejsc opieki i wychowania w ramach nowych placówek/ alternatywnych form opieki, jak również w ramach istniejących placówek.
Placówki wsparcia dziennego prowadzone są przez gminę/ powiat, lub wskazany przez nich podmiot, lub podmiot, który uzyskał zezwolenie, o którym mowa w art. 19 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Natomiast pozostałe podmioty uprawnione do wnioskowania o dofinansowanie w ramach przedmiotowego konkursu mogą prowadzić inne niż placówki wsparcia dziennego tj. alternatywne formy opieki.
W ramach projektu można świadczyć usługi poprzez tworzenie nowych placówek czy alternatywnych form opieki, lub wsparcie już istniejących placówek czy alternatywnych form opieki pod warunkiem:
- zwiększenia liczby miejsc w tych placówkach lub
- rozszerzenia oferty wsparcia.
Czy nauczyciela zatrudnionego w danej placówce na podstawie Karty Nauczyciela można zatrudnić do realizacji działań projektowych na podstawie Kodeksu Pracy?
Natomiast od dnia 31 marca br. nowe przepisy umożliwiają nauczycielom, którzy nie realizują w danej szkole lub placówce tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, realizowanie zajęć w ramach projektów i programów finansowanych z udziałem środków europejskich w ramach stosunku pracy (tj. na podstawie Kodeksu pracy) na określonych zasadach. Ma to istotne znaczenie dla określenia warunków kwalifikowalności wynagrodzeń nauczycieli w projektach finansowanych z EFS w perspektywie finansowej 2014-2020.
Projekty składane w odpowiedzi na konkursu powinny zakładać m.in. rozwój usług placówek wsparcia dziennego oraz innych alternatywnych form opieki dla dzieci (powyżej 3 roku życia) i młodzieży służące integracji społecznej oraz zapobieganiu patologiom. Pragniemy zwrócić uwagę, że przedmiotem konkursu nie jest rozwój oferty edukacyjnej w szkołach.