Nieprawidłowości, uchybienia i najczęściej popełniane błędy

Na podstawie wyników kontroli projektów realizowanych w ramach RPO WŁ w roku obrachunkowym 01.07.2015 r. – 30.06.2016 r. i kolejnych okresach sprawozdawczych.
 
Kontrolowane obszary realizacji projektu:
  1. Rzeczowa realizacja projektu, w tym m.in.:
    - prawidłowość realizacji działań informacyjno-promocyjnych,
    - archiwizacja dokumentacji i zapewnienie ścieżki audytu.
  • Udzielenie osobom odbywającym staż w ramach projektu dni wolnych w liczbie przekraczającej ilość dni im przysługujących;
  • Brak zastosowania wymaganych logotypów na dokumentach związanych z realizacją projektu lub stosowania ich niewłaściwej wersji kolorystycznej;
  • Nieosiągnięcie założonych w projekcie wskaźników;
  • Niedostateczny nadzór nad poprawnością prowadzenia przekazywanych przez organizatorów staży list obecności;
  • Niejasna i niezgodna z obowiązującymi regulacjami wewnętrznymi procedura naboru wniosków o zorganizowanie stażu zawodowego dla bezrobotnych;
  • Niepełne monitorowanie przez Beneficjenta sytuacji uczestników po zakończeniu udziału w projekcie;
  • Błędy w danych wykazywanych w punkcie „Postęp rzeczowy realizacji projektu" we WNP (np. błędne terminy szkoleń, błędne dane w zakresie liczby uczestników);
  • Błędy, braki i nieścisłości w dokumentacji merytorycznej z realizacji poszczególnych zadań w projekcie (np. w listach obecności na szkoleniach, w potwierdzeniach odbioru cateringu, materiałów dydaktycznych, nieścisłości w harmonogramach realizacji form wsparcia)
  • Brak należytej staranności Beneficjenta w zakresie zapewnienia nadzoru nad prowadzeniem dokumentacji merytorycznej projektu;
  1. Finansowa realizacja projektu:
  • Błędy w danych wykazywanych Zestawieniu dokumentów we WNP (np. złe i niekompletne daty oraz numery dokumentów);
  1. Wybór wykonawców, w tym m.in.:
    - stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych,
    - stosowanie zasady konkurencyjności,
    - stosowanie rozeznań rynku,
  • Naruszenie przez Beneficjenta zapisów ustawy Pzp (art. 7 ust. 1) w ramach prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego skutkujące zastosowaniem korekty finansowej (Działanie 8.1);
  • Błędy formalne w zakresie przeprowadzonego postępowania w oparciu o przepisy ustawy Pzp (np. brak oznaczenia daty wpływu oferty bezpośrednio na złożonej ofercie);
  • Niepełne przestrzeganie przez Beneficjenta na etapie rozeznania rynku obowiązków wynikających z zapisów umowy o dofinansowanie projektu (w ramach badanych zamówień nie uzyskano minimalnej liczby ofert cenowych na etapie rozeznania rynku a w dalszym trybie postępowania kompletność zgromadzonej dokumentacji nie odpowiada w pełni wymaganiom przewidzianym dla zasady konkurencyjności)
  1. Kwalifikowalność uczestników projektu i przetwarzanie danych osobowych:
  • Błędy w zakresie danych uczestników wykazywanych w SL2014;
  • Pozyskiwanie od uczestników projektu oświadczeń potwierdzających ich kwalifikowalność dopiero po uczestnictwie przez nich w realizacji bezkosztowej formy wsparcia;
  • Powoływanie się w oświadczeniach uczestników projektu potwierdzających ich status  na niewłaściwy zapis dotyczący odpowiedzialności karnej za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą;
  1. Kwalifikowalność personelu projektu:
        (w roku obrachunkowym 2015/2016 nie stwierdzono)
  1. Poprawność udzielania pomocy publicznej/pomocy de minimis:
  • Niedostateczny nadzór ze strony Beneficjenta nad poprawnością wypełniania formularzy informacyjnych przedstawianych przez wnioskodawców przy ubieganiu się o udzielenie pomocy de minimis;
  • Stosowanie przy obliczaniu wartości udzielonej pomocy de minimis błędnego kursu euro w stosunku do złotego oraz błędnego sposobu dyskontowania pomocy de minimis;
Kontrola w miejscu realizacji projektu (wizyta monitoringowa):
  • Brak oznaczenia miejsc realizacji wsparcia dla uczestników projektu plakatem formatu A3;