- Zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 zakończenie udziału w projekcie to zakończenie udziału zgodnie z założeniami projektu (zgodnie z zaplanowaną ścieżką wsparcia) lub przerwanie udziału w projekcie przed zakończeniem zaplanowanych dla uczestnika form wsparcia.
Zakończenie udziału zgodnie z zaplanowaną ścieżką wsparcia oznacza, że dany uczestnik zakończył udział we wszystkich formach wsparcia zaplanowanych dla niego w projekcie. Nie może to być zatem uczestnik, który przerwał udział w projekcie.
Na potrzeby monitorowania wskaźników rezultatu bezpośredniego w Osi I PO WER w praktyce stosuje się głównie szeroką definicję zakończenia udziału w projekcie zgodną z Wytycznymi monitorowania postępu rzeczowego, tj. uwzględniającą zarówno zakończenie udziału zgodnie z zaplanowaną ścieżką wsparcia, jak i przerwanie udziału w projekcie.
Należy jednocześnie pamiętać, że na potrzeby weryfikacji kryterium efektywności zatrudnieniowej zakończenie udziału w projekcie traktowane jest jako zakończenie udziału zgodnie z zaplanowaną dla uczestnika ścieżką wsparcia oraz jako przerwanie udziału w projekcie wyłącznie w wyniku podjęcia pracy. Odpowiednie zapisy w tym zakresie znajdują się w Wytycznych/ w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na Iata 2014-2020. - Osobę, która przerwała udział w projekcie w wyniku podjęcia zatrudnienia należy wykazać w SL2014 jako osobę, która zakończyła udział w projekcie (naIeży wpisać datę zakończenia udziału w projekcie) niezgodnie z zaplanowaną ścieżką wsparcia (należy uzupełnić pole "zakończenie udziału osoby w projekcie zgodnie z zaplanowaną dla niej ścieżką uczestnictwa" wartością "nie").
- Zakończenie udziału w projekcie zgodnie z zaplanowaną ścieżką wsparcia istotne jest wyłącznie przy wskaźnikach: liczba osób bezrobotnych/długotrwale bezrobotnych/biernych zawodowo nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, która ukończyli interwencję wspieraną w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudniania ludzi młodych, których definicje wskazują na konieczność objęcia danego uczestnika wszystkimi przewidzianymi dla niego formami wsparcia. W przypadku pozostałych wskaźników rezultatu, weryfikacja sytuacji osoby po zakończeniu udziału w projekcie następuje wśród wszystkich uczestników projektu niezależnie od tego, czy zakończyli oni udział w projekcie zgodnie z zaplanowaną ścieżką wsparcia lub zakończyli przedwcześnie w nim udział.
- Podczas wykazywania osiągniętej wartości wskaźników dot. osób, które otrzymały ofertę pracy, kształcenia ustawicznego, przygotowania zawodowego lub stażu (monitorowanych w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia Iudzi młodych) nie należy uwzględniać osób, które w ramach projektu podjęły działalność gospodarczą, czy otrzymały bon na zasiedlenie. Zgodnie z definicją tych wskaźników, oferta powinna być przedstawiona po zakończeniu osoby udziału w projekcie, niemniej zgodnie z interpretacją KE - oferty (w tym dotacje na podjęcia działalności gospodarczej) przedstawione poza projektem, ale w trakcie jego realizacji, również są uwzględniane we wskaźniku. Dodatkowe wyjaśnienia w tej kwestii zostały zawarte w opracowaniu IZPO WER pn. Najczęściej pojawiające się pytania i odpowiedzi w zakresie monitorowania realizacji Osi I PO WER pn. Osoby młode na rynku pracy.
- We wskaźnikach rezultatu bezpośredniego (w tym we wskaźniku cytowanym w Państwa piśmie), odnoszących się do podjęcia pracy, każdy rodzaj pracy jest uwzględniany, o ile spełnia definicję wskaźnika dot. osób pracujących zgodnie z WLWK. Nie ma znaczenia w tej sytuacji, czy osoba jest samozatrudniona dzięki uzyskaniu dotacji w ramach projektu, czy z innych źródeł. Źródło finansowania wsparcia ma znaczenie jedynie w odniesieniu do pomiaru efektywności zatrudnieniowej, co szczegółowo regulują Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.
- W przypadku, gdy okres na weryfikację spełnienia kryterium efektywności zatrudnieniowej (lub społeczno-zatrudnieniowej) nie upłynął, należy przeprowadzić weryfikację formalno-merytoryczną wniosku. Instytucja dokonuje oceny wniosku oraz przekazuje informację o jego weryfikacji do beneficjenta, informując, że jego ostateczne zatwierdzenie nastąpi po przekazaniu pełnych danych dotyczących efektywności. W tej sytuacji wniosek, w przypadku gdy jest poprawny, może być zatwierdzony w SL2014, niemniej nie jest on przekazywany do certyfikacji do czasu pełnej weryfikacji spełnienia kryteriów efektywności zatrudnieniowej (lub społeczno-zatrudnieniowej). Zatwierdzenie końcowego WNP powinno nastąpić dopiero w momencie gdy znamy już wyniki kontroli po zakończeniu realizacji danego projektu i mamy pewność, że w danym projekcie nie stwierdzono żadnych wydatków niekwalifikowalnych mających wpływ na ostateczny kształt końcowego wniosku o płatność. Wówczas IP będzie mogła uznać projekt za zamknięty.
Jeżeli jednak IP zatwierdziła WNP "warunkowo" (np. z uwagi na brak informacji nt. spełnienia kryterium efektywności zatrudnieniowej) w liście sprawdzającej należy wskazać odpowiedź „TAK warunkowo" i dopisać. że konieczna jest weryfikacja w zakresie osiągniętej efektywności zatrudnieniowej czy w zakresie przeprowadzonej kontroli w danym projekcie. Jak wskazano powyżej, taki wniosek nie powinien być jeszcze w SL 2014 przekazywany do certyfikacji.
Wiadomości
Wyjaśnienia dotyczące monitorowania wskaźników dla osi I PO WER
Przedstawiamy wyjaśnienia Ministwestwa Rozwoju w zakresie monitorowania wskaźników dla osi I PO WER.