Treść pisma:
Zgodnie z pkt 1 sekcji 6.5.1 Wytycznych - Ogólne warunki realizacji zamówień publicznych, zabroniony jest podział zamówienia publicznego skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej, przy czym ustalając wartość zamówienia publicznego, należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie,
- możliwe jest udzielanie zamówienia publicznego w tym samym czasie,
- możliwe jest wykonanie zamówienia publicznego przez jednego wykonawcę.
W ramach Poddziałania 1.2.2 PO WER realizowane są kursy i szkolenia dla uczestników projektu na podstawie Indywidualnych Planów Działania (IPD) sporządzanych dla każdego uczestnika, w których określany jest rodzaj kursu/szkolenia oraz przybliżony termin jego realizacji. Zatem, to na podstawie IPD udzielane są zamówienia w ramach projektu, których przedmiotem jest usługa szkoleniowa o określonej w IPD tematyce i w wynikającym z IPD terminie. Zgodnie z pkt 1 sekcji 6.5.1 Wytycznych, beneficjent przed udzieleniem zamówienia w ramach projektu zobowiązany jest każdorazowo badać, czy zachodzą jednocześnie tożsamość przedmiotowa zamówienia (kursy/szkolenia jako usługi tożsame rodzajowo i funkcjonalnie), tożsamość podmiotowa (możliwość wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę) oraz tożsamość czasowa zamówienia, z którą mamy do czynienia wtedy, gdy istnieje możliwość udzielenia zamówienia w tym samym czasie. Służy to oszacowaniu wartości zamówienia decydującej o obowiązku jego udzielenia w określonym trybie.
W ocenie Instytucji Zarządzającej PO WER, w ramach projektów, w których realizacja usługi szkoleniowej przebiega na podstawie IPD, a proces rekrutacji uczestników oraz sporządzania IPD jest rozciągnięty w czasie i szkolenia mają miejsce bezpośrednio po rekrutacji (tzn. wsparcie udzielane jest na bieżąco zaraz po zdiagnozowaniu potrzeb), szacowanie wartości usługi szkoleniowej z uwzględnieniem tożsamości czasowej odnoszącej się do całego okresu realizacji projektu może okazać się niemożliwe. W takim projekcie bowiem, faktyczne potrzeby uczestników projektu badane są w trakcie jego realizacji, a termin realizacji szkoleń o określonej w IPD tematyce wynika z IPD, a nie z wniosku o dofinansowanie. Inaczej sytuacja będzie wyglądać, jeśli w projekcie będą miały miejsce dwa wyraźne etapy: najpierw rekrutacja, a później szkolenia.
Dlatego też, w opinii Instytucji Zarządzającej PO WER, szacowanie wartości zamówienia w oparciu o IPD (lub grupy IPD) nie zawsze powoduje podział zamówienia na części. Zgodność szacowania wartości zamówienia z Wytycznymi wymaga każdorazowo indywidulanej oceny uwzględniającej specyfikę realizacji danego projektu.
Zgodnie z pkt 5 Podrozdziału 6.2 Wytycznych oraz minimalnym zakresem umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO WER, w przypadku wydatków o wartości od 20 do 50 tys. zł netto oraz w przypadku zamówień publicznych, dla których nie stosuje się procedur wyboru wykonawcy, o których mowa w Podrozdziale 6.5 Wytycznych, istnieje obowiązek dokonania i udokumentowania rozeznania rynku co najmniej poprzez upublicznienie zapytania ofertowego na stronie internetowej beneficjenta lub innej powszechnie dostępnej stronie przeznaczonej do umieszczania zapytań ofertowych w celu wybrania najkorzystniejszej oferty. Powyższy obowiązek dotyczy dwóch przypadków: wydatków o wartości od 20 do 50 tys. zl netto oraz zamówień o wartości powyżej 50 tys. zł netto, dla których nie stosuje się zasady konkurencyjności i ustawy Prawo zamówień publicznych. Nie ma on natomiast zastosowania do wydatków o wartości nieprzekraczającej 20 tys. zł.