Zadaniem specjalisty do spraw marketingu i handlu (sprzedaży) jest planowanie, koordynacja i realizacja działań marketingowych w danej firmie. Specjalista ten zajmuje się ustaleniem polityki sprzedaży i promocji firmy wobec klientów. Może także kreować zapotrzebowanie klientów stosownie do ofert firmy, którą reprezentuje.
Zadania zawodowe:
- tworzenie bazy klientów;
- przygotowywanie i wysyłanie ofert dla klientów;
- podtrzymywanie kontaktów z klientem;
- nawiązywanie kontaktów (osobistych, telefonicznych, mailowych) z nowymi i potencjalnymi klientami, negocjacje z kontrahentami;
- zarządzanie działaniami promocyjnymi (organizacja kampanii promocyjnych, wybieranie gadżetów promocyjnych itp.);
- tworzenie lub współtworzenie strategii marketingowych;
- określanie warunków dostawy towaru (ceny, sposobu płatności, terminu, sposobu transportu itp.);
- organizowanie transportu;
- kompletowanie i składanie w odpowiedniej instytucji dokumentów finansowych.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Wykształceniem niezbędnym do podjęcia pracy w zawodzie jest ukończenie studiów na kierunku zarządzanie i marketing. W zasadzie jednak najbardziej cenieni przez pracodawców są specjaliści ds. marketingu i handlu, którzy swoje wykształceni uzupełniają na specjalistycznych kursach branżowych. Oprócz studiów magisterskich istnieje również możliwość ukończenia studiów podyplomowych. Dopuszczalne jest również innego rodzaju wykształcenie wyższe czy choćby średnie, lecz wzbogacone branżowymi kursami specjalistycznymi. Nieodzowna dla takiego specjalisty jest znajomość języka obcego, a najlepiej kilku języków. Konieczne jest też posiadanie prawa jazdy kat. B oraz umiejętność obsługi komputera.
Wymagania psychofizyczne:
Praca w tym zawodzie wymaga dużej wyobraźni, kreatywności, wiedzy, doświadczenia, intuicji handlowej, sztuki promocji, wiedzy z zakresu sprzedaży i określania potrzeb rynku. Pracownik powinien charakteryzować się odpowiedzialnością, dobrą autoprezentacją, wysoką kulturą osobistą, umiejętnością negocjacji, odpornością psychiczną, spostrzegawczością, zdolnością koncentracji i podzielności uwagi, umiejętnością logicznego myślenia, umiejętnością komunikowania się. Ponadto przedstawiciel tego zawodu powinien umieć identyfikować potrzebę prowadzenia działań, stawiać cele krótko-i długoterminowe oraz identyfikować grupę docelową, a także mieć umiejętność doboru odpowiednich narzędzi i je znać.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Ze względu na stałe i intensywne kontakty z innymi ludźmi, utrudnieniem w pracy w tym zawodzie są wszelkie dysfunkcje, które mogłyby ograniczać możliwość swobodnego porozumiewania i przemieszczania się. Czynnikiem utrudniającym pracę w zawodzie są wady i dysfunkcje narządu wzroku, które nie mogą być skorygowane szkłami optycznymi lub soczewkami kontaktowymi, niepełnosprawność narządu słuchu, która nie może być skorygowana aparatem słuchowym.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Największe zapotrzebowanie na specjalistów ds. marketingu i handlu jest w zakładach branży przemysłowej, usługach i handlu. Perspektywy dla tej grupy zawodowej są ciągle bardzo duże. Praca w tym zawodzie ma charakter zmienny. Miejsce pracy specjalisty ds. marketingu to pomieszczenia biurowe oraz tzw. "praca w terenie". W zawodzie specjalisty ds. marketingu i handlu istnieją możliwości awansu i rozwoju zawodowego. Awans zawodowy podyktowany jest zwykle osiąganiem wysokich wyników handlowych lub powodzeniem w realizacji strategii marketingowych.
Szkoły:
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Filia w Piotrkowie Trybunalskim
ul. J. Słowackiego 114/118, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 732 74 00
e-mail: filiapt@ujk.edu.pl
Uniwersytet Łódzki
ul. J. Matejki 22/26, 90-237 Łódź
tel. 42 635 50 51
e-mail: rekrutacjawz@uni.lodz.pl
Społeczna Akademia Nauk
ul. Sienkiewicza 9, 90-113 Łódź
tel. (42) 664 66 66
e-mail: uczelnia@san.edu.pl
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. J.Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87, 44 647 74 01
e-mail: piotrkow@wup.lodz.pl
Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.