Inżynier elektroenergetyk kolejowych sieci i podstacji trakcyjnych zajmuje się projektowaniem lub adaptowaniem projektów typowych lub powtarzalnych konstrukcji sieci trakcyjnej, urządzeń elektrotrakcji i elektroenergetyki kolejowej; odpowiada za prawidłowy przebieg prac budowlanych konstrukcji sieci trakcyjnej, urządzeń elektrotrakcji i elektroenergetyki kolejowej; zajmuje się eksploatacją urządzeń elektroenergetycznych w stacjach zasilających.
Zadania zawodowe:
- projektowanie lub adaptowanie projektów konstrukcji sieci trakcyjnej, urządzeń elektrotrakcji i elektroenergetyki kolejowej,
- przygotowywanie dokumentacji projektowej, projektów sieci trakcyjnej i elektroenergetyki kolejowej,
- sporządzanie rysunków technicznych w programie AutoCAD,
- sprawdzanie projektów budowlanych i sprawowanie nadzoru autorskiego,
- przygotowywanie przedmiarów i obmiarów robót oraz przekazywanie uzgodnień technicznych i organizacyjnych podległym zespołom podwykonawców,
- współpraca z różnymi jednostkami organizacyjnymi w celu prawidłowej realizacji projektów poprzez weryfikację dokumentacji projektowej, udział w przygotowywaniu harmonogramu realizacji projektu oraz raportowanie do kierownika projektu,
- kierowanie budową lub innymi robotami budowlanymi konstrukcji sieci trakcyjnej, urządzeń elektrotrakcji i elektroenergetyki kolejowej,
- koordynowanie procesów logistycznych w obrębie placu budowy i sprawowanie nadzoru nad prawidłowym stosowaniem przewidzianej w projekcie technologii,
- wykonywanie nadzoru budowlanego oraz inwestorskiego, w tym także rozliczanie robót i przygotowanie dokumentacji odbioru robót,
- kierowanie wytwarzaniem elementów konstrukcji sieci trakcyjnej, urządzeń elektrotrakcji i elektroenergetyki kolejowej,
- sprawowanie kontroli technicznej nad utrzymaniem sieci trakcyjnej, urządzeń elektrotrakcji i elektroenergetyki kolejowej,
- nadzór nad eksploatacją urządzeń elektroenergetycznych w stacjach zasilania.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Aby zostać inżynierem elektroenergetykiem kolejowych sieci i podstacji trakcyjnych należy ukończyć studia techniczne z wymagana specjalizacją Do pracy przy urządzeniach elektrycznych pod napięciem konieczne jest uzyskanie kwalifikacji w Stowarzyszeniu Elektryków Polskich oraz ukończenie odpowiedniego kursu BHP. Uprawnienia SEP należy odnawiać co 5 lat. Doświadczenie pozyskane w pracy na stanowisku związanym z obsługą elektrowni będzie dla potencjalnego pracodawcy dodatkowym atutem, podobnie jak zdolności analitycznego myślenia, samoorganizacji pracy i cechy personalne takie jak odpowiedzialność, czy zaangażowanie w wykonywaniu powierzonych obowiązków. Oczywistą kwestią jest konieczność posiadania wiedzy z zakresu obsługi i konserwacji urządzeń, występujących na terenie elektrowni.
Wymagania psychofizyczne:
W zależności od specyfiki pracy elektroenergetyk tej specjalności musi umieć pracować w zespole. Ważna będzie też umiejętność pracy wymagającej samodzielności i odpowiedzialności za podejmowane przez siebie decyzje. Praca ta wiąże się z dużym stresem ze względu na odpowiedzialność za bezawaryjną pracę elektrowni, w związku z czym elektroenergetycy powinni cechować się samokontrolą i odpornością emocjonalną. W sytuacji pojawienia się awarii muszą rozumować logicznie, wyciągać wnioski, dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe i podejmować szybką i trafną decyzję. Przy podejmowaniu decyzji, jak również podczas wykonywania konserwacji i remontów, istotna jest dokładność i precyzja, ostrożność przy obsłudze urządzeń pod napięciem elektrycznym. Wymagany jest dobry wzrok, rozpoznawanie bardzo małych szczegółów, przydatne jest widzenie stereoskopowe, a także zmysł równowagi oraz dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa. Ważne i przydatne w tym zawodzie są zainteresowania i uzdolnienia techniczne.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Czynnikiem utrudniającym pracę w zawodzie elektroenergetyka kolejowych sieci i podstacji trakcyjnych są dysfunkcje narządu ruchu znacznego stopnia, zarówno kończyn dolnych, jak i kończyn górnych, w szczególności rąk i palców. Wyjątek mogą stanowić prace wykonywane w sterowniach/nastawniach (monitorowanie i kontrola parametrów, praca przy komputerze), gdzie istnieje możliwość zatrudnienia osób ze znacznymi dysfunkcjami kończyn dolnych, w tym poruszających się na wózkach inwalidzkich. Przeciwwskazaniem są zaburzenia zmysłu równowagi oraz zmysłu dotyku, a także padaczka i choroby prowadzące do zaburzeń świadomości. Utrudnieniem w wykonywaniu zawodu są zaburzenia widzenia stereoskopowego, pola widzenia, widzenia po zmroku.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Inżynier elektroenergetyk kolejowych sieci i podstacji trakcyjnych ma największe możliwości zatrudnienia w: Elektroenergetyce Kolejowej PKP na terenie całej Polski, innych pionach i sektorach PKP, jednym z kilkunastu przedsiębiorstw transportu elektrycznego (tramwaj, trolejbus, metro), Instytucie Elektrotechniki, Centrum Naukowo Technicznym Kolejnictwa, biurach projektów (kolejowych i komunalnych), firmach pracujących na potrzeby transportu elektrycznego.
Szkoły:
Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
Wydział Transportu Elektrotechniki i Informatyki
Kierunek: elektrotechnika
Specjalność: trakcja elektryczna
ul. Malczewskiego 29, 26-600 Radom
tel. 48 361 77 00
e-mail: dziekan.wteii@uthrad.pl
Politechnika Warszawska
Wydział Elektryczny
Kierunke: elektroenergetyka trakcji elektrycznej
Studia podyplomowe
Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa
tel. 22 234 72 17
e-mail: dziekanat@ee.pw.edu.pl
Politechnika Wrocławska
Wydział Elektryczny
Kierunek: trakcja elektryczna - sterowanie ruchem kolejowym
Studia podyplomowe
Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław
tel. 71 320 27 78
e-mail: rekrutacja@pwr.edu.pl
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. J. Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87, 44 647 74 01
e-mail: cizpt@wup.lodz.pl