Pracownik do spraw ewidencji ludności odpowiada za prowadzenie ewidencji ludności (w tym proces wymeldowania i zameldowania osób na terenie danej jednostki podziału administracyjnego, np.: miasta, gminy) oraz sprawy związane z wydawaniem, wymianą bądź utratą dowodów osobistych. W związku z powierzonymi zadaniami musi znać i stosować przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Pracownik ten jest urzędnikiem samorządowym, zatrudnionym w urzędach miast lub gmin.
Zadania zawodowe:
- prowadzenie spraw związanych z obowiązkiem zameldowania i wymeldowania obywateli polskich i cudzoziemców,
- przyjmowanie zgłoszeń wyjazdu poza granice kraju oraz powrotu,
- weryfikowanie i archiwizacja danych zawartych w rejestrach,
- udostępnianie uprawnionym podmiotom danych indywidualnych i dokumentacji,
- występowanie o nadanie lub zmianę numeru PESEL w zakresie właściwości rzeczowej organu gminy,
- przyjmowanie wniosków i wydawanie dowodu osobistego,
- archiwizowanie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi,
- sporządzanie, aktualizacja i prowadzenie spisu i rejestru wyborców,
- prowadzenie spraw administracyjnych dotyczących praw do głosowania.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Do podjęcia pracy w zawodzie pracownik do spraw ewidencji ludności wymagane jest co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe technik administracji (dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie szkolnym (pokrewnym)). Chętnie zatrudniane są osoby posiadające wykształcenie wyższe prawnicze, administracyjne lub ekonomiczne. Ponadto ważne jest, aby spełnić następujące wymagania (stawiane osobom zainteresowanym pracą, jako pracownik samorządowy):
• posiadanie obywatelstwa polskiego, pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych, brak prawomocnych wyroków sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,
• nieposzlakowana opinia.
Pracę w zawodzie pracownik do spraw ewidencji ludności ułatwia także posiadanie świadectwa potwierdzającego nabycie kwalifikacji: AU.68 Obsługa klienta w jednostkach administracji, w zawodzie pokrewnym technik administracji, uzyskane po skończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego (KKZ) i zdaniu egzaminu przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną, a także certyfikat / zaświadczenie potwierdzające umiejętności obsługi komputera, urządzeń biurowych i programów wspomagających prowadzenie ewidencji ludności.
Wymagania psychofizyczne:
Pracownik do spraw ewidencji ludności zwykle podejmuje pracę w biurową, gdzie ceniony jest nie tylko zapał do pracy, ale również odpowiedzialność i to, że jest on osobą godną zaufania. Ponadto ważna jest rzetelność, wysoka kultura osobista i komunikatywność. To zajęcie dla osób, które odnajdują się w tzw. „pracy papierkowej", której w tym zawodzie nie brakuje.
Dla pracownika wykonującego ten zawód ważne są także:
- sprawność narządu słuchu i wzroku,
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- ostrość słuchu, wzroku,
- spostrzegawczość,
- dobra pamięć,
- zdolność koncentracji uwagi,
- podzielność uwagi, samokontrola,
- rozumowanie logiczne,
- łatwość wypowiadania się w mowie lub w piśmie,
- zdolność do przestrzegania reguł, przepisów i standardów,
- zdolność nawiązywania kontaktu z ludźmi,
- asertywność,
- dokładność i cierpliwość
- kontrolowanie własnych emocji,
- gotowość i odporność do pracy w warunkach monotonnych,
- łatwość przerzucania się z jednej czynności na drugą,
- odporność emocjonalna,
- organizacja pracy własnej,
- samodzielność,
- zainteresowania urzędnicze.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Na pracę w tym zawodzie nie pozwolą: niepełnosprawność umysłowa i choroby psychiczne, a także padaczka. Ponieważ praca ta wiąże się z komunikacją, dużym utrudnieniem mogą okazać się problemy w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych, nieumiejętność prowadzenia rozmów z klientami, a także uszkodzenia słuchu, wzroku i aparatu mowy (nie poddające się korekcji). Istotna w tej pracy jest obsługa urządzeń biurowych, dlatego utrudnieniem może być dysfunkcja kończyn górnych, która wyklucza możliwości posługiwania się sprzętem biurowym, np. komputerem, skanerem i kserokopiarką.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Pracownik do spraw ewidencji ludności, ze względu na charakter i rodzaj wykonywanych zadań, jest zatrudniany w instytucjach administracyjnych: urzędach miast lub gmin, na terenie których mieszkają lub poza. Informacja o rekrutacji zamieszczana jest na stronie danego urzędu miasta/ gminy lub w Biuletynie Informacji Publicznej danej jednostki.
Szkoły:
Zespół Szkół i Placówek Oświatowych Nowoczesnych Technologii Województwa Łódzkiego w Łodzi
ul. Narutowicza 122 90-145 Łódźtel. 42 631 98 48 lub 784 207 390
e-mail: szkola@nowoczesnaszkola.edu.pl
www.nowoczesnaszkola.edu.pl
Zespół Szkół i Placówek Kwalifikacji Zawodowych w Zgierzu/Profesjonalna Szkoła Policealna Kwalifikacji Zawodowych w Zgierzu
95-100 Zgierz, ul.3 Maja 46tel. 42 716 24 72
e-mail: organizacja@get.edu.pl
www.get.edu.pl
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Województwa Łódzkiego w Piotrkowie Trybunalskim/Szkoła Policealna Samorządu Województwa Łódzkiego im. Mikołaja Kopernika w Piotrkowie Trybunalskim
97-300 Piotrków Trybunalski, ul. Ks. Piotra Skargi 3tel: 44 648 63 53
e-mail: kontakt@policealna.org.pl
www.policealna.org.pl
Szkoła Policealna w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Łodzi
90- 542 Łódź ul. Żeromskiego 115tel. 42 684 91 95
e-mail: sekretariat.cku@cez.lodz.pl
www.cez.lodz.pl/cku
Szkoła Policealna Cosinus w Łodzi
ul. Wólczańska 81, 90-515 Łódźtel. 42 632 52 20, 798 40 10 50
e-mail: lodz@cosinus.pl
www.cosinus.pl
Szkoła Policealna Centrum Nauki i Biznesu „Żak" w Łodzi
ul. Piotrkowska 278, 90-361 Łódźtel. 663 773 143 lub 42 683 44 12
e-mail: lodz@zak.edu.pl
www.lodz.zak.edu.pl
Dane kontaktowe do urzędu:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZICentrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
ul. Wólczańska 49, 90-608 Łódź
tel. 42 66 30 255, 42 66 30 273, 42 66 30 279
e-mail: centrum@wup.lodz.pl