Technik obsługi turystycznej zajmuje się organizowaniem, realizacją, koordynowaniem i nadzorowaniem imprez i usług turystycznych dla klientów indywidualnych i grupowych oraz oferowaniem i sprzedawaniem imprez i usług turystycznych. Przygotowuje on imprezy turystyczne dostosowane do wymagań klienta, a w szczególności planuje trasy podróży, dokonuje rezerwacji świadczeń u kontrahentów oraz prowadzi dokumentację związaną z organizacją i rozliczeniem tych przedsięwzięć turystycznych. Ponadto oferuje i sprzedaje różnego rodzaju imprezy i usługi turystyczne, prowadzi działania marketingowe w ramach realizowanej działalności turystycznej oraz obsługuje klientów.
Zadania zawodowe:
- planowanie i realizowanie imprez i usług turystycznych: planowanie i kalkulowanie kosztów imprez i usług turystycznych, korzystanie z map geograficznych i innych źródeł informacji, dobieranie usług turystycznych do potrzeb klientów, planowanie tras podróży i dokonywanie rezerwacji w hotelach;
- opracowywanie programów imprez turystycznych; sporządzanie programów konferencji, kongresów, targów i giełd turystycznych; kalkulowanie kosztów usług turystycznych;
- ustalanie cen imprez i usług turystycznych, w tym negocjowanie warunków umowy, doradzanie w wyborze oferty itp.;
- organizowanie lub prowadzenie sprzedaży usług turystycznych, w tym pełnych grupowych wyjazdów urlopowych lub służbowych;
- prowadzenie informacji turystycznej dla turystów i organizatorów usług turystycznych, w tym tworzenie i aktualizowanie baz danych informacji turystycznej oraz określanie walorów turystycznych regionu;
- stosowanie przepisów prawa dotyczących turystyki;
- współpracowanie z różnymi uczestnikami rynku turystycznego;
- przestrzeganie zasad etyki zawodowej, przepisów bhp, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Technik obsługi turystycznej (od 2019 roku technik organizacji turystyki) jest zawodem, w którym kwalifikacje uzyskać można w trakcie nauki w 5-letnim technikum lub poprzez ukończenie tzw. kwalifikacyjnych kursów zawodowych i uzyskanie potwierdzenia nabycia kwalifikacji: HGT.07. Przygotowanie imprez i usług turystycznych oraz HGT.08. Obsługa klienta oraz rozliczanie imprez i usług turystycznych. Praca w tym zawodzie wymaga również bardzo dobrej znajomości języków obcych (w tym obowiązkowo angielskiego), umiejętności wykorzystywania nowoczesnych technologii, m.in. obsługi programów komputerowych i aplikacji mobilnych, przydaje się również prawo jazdy kat. B.
Wymagania psychofizyczne:
Kandydat do pracy powinien być osobą otwartą, łatwo nawiązującą kontakty interpersonalne oraz umiejącą się poprawnie komunikować w mowie i piśmie. Niezbędnymi w tej pracy cechami są zdolność koncentracji uwagi, spostrzegawczość, szybki refleks, a także duża odporność emocjonalna i zdolność samokontroli. Pracownik musi odznaczać się dużą inicjatywą, samodzielnością i wysoką kulturą osobistą, a ze względu na specyfikę zawodu dobrze radzić sobie w sytuacjach stresowych oraz w pracy pod presją czasu.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Przeciwwskazaniami do pracy w zawodzie są przede wszystkim: schorzenia wzroku i słuchu niepoddające się korekcji, wady wymowy utrudniające komunikację, zaburzenia układu nerwowego i oddechowego, zaburzenia równowagi oraz znaczne ograniczenia sprawności ruchowej kończyn.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Technik obsługi turystycznej (organizacji turystyki) znajdzie zatrudnienie w różnych sektorach gospodarki turystycznej, m.in. w biurach turystycznych, punktach informacji i promocji turystycznej, przedsiębiorstwach świadczących usługi turystyczne, noclegowe, związanych z obsługą wycieczek oraz innych podmiotach z sektora usług turystycznych. Ponadto może pracować w administracji rządowej i samorządowej, biurach organizatorów kongresów i konferencji czy organizacjach turystycznych, jak również pracować w charakterze pilota wycieczek lub rezydenta biura turystycznego. Może również prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie turystyki.
Szkoły:
Obecnie (od roku 2019) zdobywanie kwalifikacji w zawodzie technika obsługi turystycznej odbywa się w ramach zawodu pokrewnego: Technik organizacji turystyki 422104:
Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich w Łodzi
kierunek: technik organizacji turystykiul. Drewnowska 171, 91-008 Łódź
tel. 42 654 00 05
e-mail: kontakt@zseth.elodz.edu.pl
https://zseth.edu.lodz.pl/
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 6 w Piotrkowie Trybunalskim Technikum Menedżersko-Usługowe
kierunek: technik organizacji turystykiul. Krakowskie Przedmieście 36, 97-300 Piotrków Tryb.
tel. 44 732 03 25
e-mail: zsp6@zsp6.piotrkow.pl
http://www.zsp6.piotrkow.pl/
TEB Technikum w Piotrkowie Trybunalskim
kierunek: technik organizacji turystykiul. Polna 13/13A, 97-300 Piotrków Tryb.
tel. 44 715 23 85
e-mail: piotrkow@teb-edukacja.pl
https://teb.pl
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Wojska Polskiego 2, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87, 44 647 74 01
e-mail: cizpt@wup.lodz.pl