Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie 1.2.1 (2/2020) - PROGRAM WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ


Pozostałe

Czy doradca zawodowy/pośrednik pracy mogą być zatrudnieni na etat, w tym na tych samych warunkach płacowych?

Nie ma przeciwwskazań, aby doradca zawodowy i pośrednik zostali zatrudnieni w projekcie na umowę o pracę na tych samych warunkach płacowych. Podstawę zatrudnienia kadry niezbędnej do realizacji projektu oraz wysokość jej wynagrodzenia za pracę określa Wnioskodawca.
Należy mieć jednak na uwadze zapisy Załącznika nr 6 do Regulaminu konkursu - Wymagania dotyczące cen rynkowych, gdzie określone zostały maksymalne ceny rynkowe w odniesieniu do wydatków, najczęściej mogących wystąpić w projekcie oraz minimalne wymagania dotyczące kwalifikacji oraz doświadczenia na poszczególnych stanowiskach.

Przy ocenie kwalifikowalności wydatków związanych z zatrudnieniem personelu pod uwagę będzie brany wymiar zatrudnienia danego pracownika  na umowę o pracę i powiązana z nim wysokość wynagrodzenia. Przykładowo przy zatrudnieniu na ½ etatu wynagrodzenie nie może wynikać z  przemnożenia liczby przepracowanych godzin i podanego w zestawieniu cen rynkowych kosztu jednostkowego ponieważ prowadzić to będzie do nieuzasadnionego zawyżenia poziomu wynagrodzeń. Wydatki związane z wynagrodzeniem personelu są kwalifikowane pod warunkiem, że ich wysokość odpowiada wynagrodzeniom faktycznie stosowanym u Beneficjenta na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji.

Czy w budżecie projektu należy ująć w osobnych pozycjach stypendium stażowe dla osób do 26 roku życia, zwolnione z podatku dochodowego PIT oraz osobno dla osób powyżej 26 roku życia? Czy wystarczy osobna pozycja dla stypendium oraz osobna dla składek, a na etapie wypłaty będą stosowane odpowiednie reguły?

Zgodnie z obowiązującym prawem wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektów finansowanych ze środków EFS (bez względu na ich wiek), np. stypendia szkoleniowe czy stażowe, są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że tych kwot nie należy pomniejszać o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 Beneficjent jest zobowiązany odprowadzić składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne. Kwoty naliczonych składek są wydatkiem kwalifikowanym.
W związku z tym oprócz kwoty stypendium stażowego beneficjent powinien w budżecie projektu uwzględnić koszt składek.

W odniesieniu do sposobu zapisu w budżecie powyższych wydatków dopuszczalne są dwa rozwiązania. Beneficjent może w jednej pozycji budżetowej wykazać łączną kwotę tj. stypendium stażowe + składki, bądź też przedmiotowe kwoty mogą zostać wykazane w dwóch oddzielnych pozycjach w budżecie.

Ponadto mając na uwadze zapisy ww. Wytycznych stażysta w okresie odbywania stażu powinien być objęty ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków, z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Koszt tego ubezpieczenia jest wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie, który nie zawiera się w kwocie stypendium.

Czy w ramach wydatków na rekrutację (koszty bezpośrednie) akceptowalne są koszty kampanii na nośnikach outdoorowych, w mediach i na portalach społecznościowych na poziomie ok. 400 tys. zł (planowana wartość całkowita projektu to ok. 4,5 mln zł)?

Zgodnie z kryterium dostępu nr 4 wnioskodawca zobowiązany jest zaplanować we wniosku niestandardowe (aktywne) sposoby docierania do potencjalnych uczestników stażu. Przykładowe działania umożliwiające dotarcie do osób młodych, wymagających wsparcia zawarte zostały w opracowaniu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej „Wykorzystanie niestandardowych metod docierania do osób młodych na przykładzie osób z grupy NEET", które stanowi załącznik nr 9 do Regulaminu konkursu. Wydatki ponoszone w związku z realizacją takich działań są kwalifikowalne w ramach kosztów bezpośrednich.
W kosztach tych można rozliczyć również koszty rekrutacji, takie jak: koszty zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za rekrutację, doradcy zawodowego, koszt wynajmu sali na potrzeby rekrutacji uczestników projektu.
 
Dopuszczalne jest zatem uwzględnienie w ramach kosztów bezpośrednich wydatków kampanii rekrutacyjnej na nośnikach outdoorowych, kampanii w mediach i na portalach społecznościowych.
Na tym etapie WUP nie może jednak odnieść się do poziomu planowanych  wydatków na rekrutację. Zasadność zaplanowanych w tym zakresie działań (ich skala, wykorzystane metody docierania do potencjalnych uczestników), ich racjonalność i efektywność zostanie całościowo oceniona przez KOP w trakcie oceny wniosku.

Należy pamiętać jednak, że wydatki związane ze standardowymi działaniami informacyjno-promocyjnymi (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.) w dalszym ciągu stanowią koszty pośrednie projektu

Czy partnerem w ramach projektu może być spółka powiązana kapitałowo z Beneficjentem?

Aktualnie obowiązujące przepisy Ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (ustawy wdrożeniowej) nie zakazują nawiązania partnerstwa z podmiotami powiązanymi.
 
Zapis ust. 3 ustawy wdrożeniowej wskazuje jednoznacznie, iż wybór partnerów jest dokonywany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie w przypadku podmiotów o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, dokonujących wyboru partnera spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a ustawy PZP, konieczne jest:
  1. ogłoszenie otwartego naboru partnerów na swojej stronie internetowej wraz ze wskazaniem co najmniej 21-dniowego terminu na zgłaszanie się partnerów;
  2. uwzględnienie przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, deklarowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze;
  3. podanie do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informacji o podmiotach wybranych do pełnienia funkcji partnera
 
Mając na uwadze powyższe, w przypadku utworzenia partnerstwa z podmiotem innym niż wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a ustawy PZP, przeprowadzenie procedury wyboru partnera dopiero po ogłoszeniu wyników konkursu nie jest prawidłowe.
W przypadku partnerstwa z podmiotem wskazanym w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a ustawy PZP nie stosuje się wskazanej powyżej szczególnej procedury.
 
Jednocześnie przypominamy, że ocena zasadności realizacji projektu partnerskiego zostanie dokonana na podstawie zapisów zawartych we wniosku oraz uzasadnienia wyboru partnera do realizacji powierzonych zadań.

Czy istnieje ograniczenie liczby projektów, w których podmiot może pełnić rolę partnera?

Nie istnieje ograniczenie liczby projektów, w których podmiot może pełnić rolę partnera.

Czy przeprowadzenie procedury wyboru partnera projektu, o której mowa w pkt 4 Regulaminu konkursu, może nastąpić po złożeniu wniosku o dofinansowanie? Tj. czy jest możliwa sytuacja, w której do wniosku wpisany zostanie potencjalny partner, z którym Beneficjent projekt chciałby realizować z zastrzeżeniem, że zgodnie z zasadą równego traktowania podmiotów nie wyklucza również wyboru innej instytucji, która zgłosi się w wyniku procedury wyboru partnera przeprowadzonej już po złożeniu wniosku o dofinansowanie?

Zgodnie z kryterium merytorycznym nr 2 ocenianym w systemie 0-1, w przypadku każdego projektu partnerskiego musi być bezwzględnie spełniony wymóg  dotyczący utworzenia albo zainicjowania partnerstwa w terminie wynikającym z art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie  2014-2020 (o ile dotyczy) oraz zgodnym ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych PO WER tj. przed złożeniem wniosku o dofinansowanie albo przed rozpoczęciem realizacji projektu, o ile data ta jest wcześniejsza od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.

Odpowiednio wybór albo zmiana partnera lub zaangażowanie dodatkowego partnera może nastąpić za zgodą WUP w Łodzi w przypadku gdy na skutek wystąpienia COVID-19, przygotowanie albo realizacja projektu partnerskiego, stała się niemożliwa lub znacznie utrudniona. Należy wówczas wykazać bezpośredni związek problemów z przygotowaniem lub realizacją projektu z COVID-19, od czego uzależniona jest zgoda IOK.
 Przejdź na górę