Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie 1.2.1 (2/2020) - PROGRAM WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ


Formy wsparcia

Czy w kosztach bezpośrednich można uwzględnić też zadanie POŚREDNICTWO PRACY, w ramach którego zatrudniony będzie pośrednik pracy odpowiedzialny za wyszukiwanie ofert stażowych i przygotowanie uczestników do rozmowy rekrutacyjnej na określone miejsce stażu?

W kosztach bezpośrednich można wyodrębnić zadanie „Pośrednictwo pracy", w ramach którego wykazany będzie koszt zatrudnienia pośrednika pracy odpowiedzialnego za wyszukiwanie ofert stażowych dla uczestników projektu, jak i przygotowywanie ich do rozmów rekrutacyjnych.
Należy jednak mieć na uwadze, że zgodnie  z kryterium dostępu nr 8 beneficjent zobowiązany jest osiągnąć minimalne poziomy efektywności zatrudnieniowej dla poszczególnych grup docelowych. W związku z powyższym, jeżeli po odbyciu stażu uczestnicy projektu nie zostaną zatrudnieni przez podmiot przyjmujący na staż, należałoby w ramach obowiązków pośrednika pracy uwzględnić również wyszukiwanie ofert pracy.

Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z załącznikiem nr 7, beneficjent powinien zaangażować w ramach projektu pośrednika pracy, który jest do dyspozycji uczestników i podmiotów przyjmujących na staż w zależności od potrzeb. Pośrednik pracy powinien posiadać minimum roczne doświadczenie w zakresie pośrednictwa pracy.
Wydatek ten jest kwalifikowany, o ile podmiot realizujący usługę posiada wpis do rejestru podmiotów prowadzących agencję zatrudnienia (KRAZ).

Czy w kosztach bezpośrednich w zadaniu REKRUTACJA, diagnoza potrzeb uczestników projektu może być określona przez doradcę zawodowego w formie IPD?

Zarówno zapisy SzOOP jak i załącznika nr 7 Staże z PO WERem. Zalecenia dotyczące realizacji projektów stażowych w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój nie przewidują wsparcia w zakresie przygotowania IPD, co wynika ze specyfiki projektów stażowych.

Tego typu projekt kierowany jest do osób, które w celu poprawy sytuacji na rynku pracy potrzebują uzupełnienia doświadczenia zawodowego i nabycia umiejętności praktycznych istotnych dla wykonywania pracy. Ścieżka wsparcia w projekcie stażowym jest już określona. Główną formę wsparcia, którą muszą zostać objęci wszyscy uczestnicy projektu, jest staż. Ponadto tylko w uzasadnionych przypadkach, dopuszczalna jest realizacja szkoleń związanych ściśle z realizowanym stażem. W przypadku stwierdzenia konieczności odbycia szkolenia, to podmiot przyjmujący na staż określa jego zakres we współpracy ze stażystą i przekazuje odpowiednie informacje beneficjentowi. Beneficjent we współpracy z podmiotem przyjmującym na staż organizuje określone szkolenie. Szkolenia realizowane są przed rozpoczęciem stażu lub w trakcie jego trwania (o ile nie kolidują z programem stażu).
Zgodnie z powyższym ścieżka wsparcia w projekcie stażowym została odgórnie ustalona, w związku z tym przygotowanie IPD jest bezzasadne.

Należy pamiętać, że do udziału w projekcie powinny zostać zrekrutowane takie osoby, którym wnioskodawca może zapewnić odpowiednią ofertę stażu, oraz dla których zdobycie doświadczenia zawodowego podczas stażu (ewentualnie uzupełnionego szkoleniem/szkoleniami) będzie wystarczające do poprawy sytuacji zawodowej lub podjęcia zatrudnienia. Mając na uwadze powyższe, w celu zrekrutowania do projektu odpowiednich osób, na etapie rekrutacji można zaplanować rozmowę z doradcą zawodowym. Należy jednak podkreślić, ze rola doradcy zawodowego nie powinna kończyć się na etapie rekrutacji. Wsparcie doradcy zawodowego  powinno być dostępne zarówno dla uczestników projektu jak i podmiotów przyjmujących na staż (w zależności od potrzeb) również na pozostałych etapach realizacji projektu. Wynagrodzenie doradcy zawodowego w projekcie stanowi koszt bezpośredni.

Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z załącznikiem nr 6 Wymagania dotyczące cen rynkowych doradca zawodowy powinien posiadać wykształcenie wyższe/zawodowe lub certyfikaty/zaświadczenia umożliwiające prowadzenie doradztwa zawodowego  oraz doświadczenie zawodowe umożliwiające przeprowadzenie danego wsparcia, przy czym minimalne doświadczenie zawodowe w danej dziedzinie nie powinno być krótsze niż 2 lata. Wydatek ten jest kwalifikowany o ile podmiot realizujący usługę posiada wpis do rejestru podmiotów prowadzących agencję zatrudnienia (KRAZ).

Czy główną formą wsparcia w projekcie mogą być szkolenia zawodowe?

Przygotowując projekt w ramach przedmiotowego konkursu Wnioskodawca powinien mieć na uwadze kryterium dostępu nr 2, które wskazuje, iż Projekt będzie realizowany w formule tzw. projektu stażowego, zgodnie z warunkami opisanymi w dokumencie "Staże z PO WERem. Zalecenia dotyczące realizacji projektów stażowych w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój".
Powyższe oznacza, iż w tego typu projektach to staż powinien stanowić główną formę wsparcia. Jedynie w uzasadnionych przypadkach Wnioskodawca może założyć wsparcie w postaci szkoleń prowadzących do nabycia kwalifikacji lub kompetencji, przy czym muszą one być ściśle powiązane z realizowanym stażem. W przypadku stwierdzenia konieczności odbycia szkolenia związanego z realizowanym stażem, podmiot przyjmujący na staż określa zakres takiego szkolenia we współpracy ze stażystą i przekazuje odpowiednie informacje Beneficjentowi. Beneficjent we współpracy z podmiotem przyjmującym na staż organizuje określone szkolenie.
 Przejdź na górę