Automatyk sterowania ruchem kolejowym jest pracownikiem upoważnionym do samodzielnego wykonywania pracy w zakresie utrzymania i obsługi technicznej czynnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Zadania zawodowe:
- utrzymanie w sprawności technicznej urządzeń i podzespołów sterowania ruchem kolejowym na stacjach i liniach kolejowych;
- utrzymanie w sprawności technicznej urządzeń i podzespołów sterowania ruchem kolejowym na przejazdach kolejowych;
- budowanie, montowanie i obsługiwanie podzespołów i zespołów sterowania ruchem kolejowym na przejazdach kolejowych;
- prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
- kwalifikowanie urządzeń i podzespołów sterowania ruchem kolejowym do napraw i remontów;
- wykonywanie napraw bieżących, remontów, pomiarów i regulacji urządzeń i podzespołów sterowania ruchem kolejowym;
- budowanie i eksploatowanie sieci zasilających i sterowniczych urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
- utrzymywanie w sprawności technicznej urządzeń łączności;
- zabezpieczenie urządzeń po wypadku lub wydarzeniu kolejowym;
- ocena ogólnego stanu technicznego toru i rozjazdów w zakresie związanym z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Do podjęcia pracy w zawodzie automatyka sterowania ruchem kolejowy preferowane jest wykształcenie na poziomie branżowej szkoły I stopnia ( zasadnicza szkoła zawodowa) lub średnie techniczne o profilu elektronicznym lub mechatronicznym. Oprócz posiadanego wykształcenia niezbędne jest zdanie egzaminu u przyszłego pracodawcy, który wymaga odpowiedniego stażu pracy i szkolenia teoretycznego. Zawód ten musi spełniać wymogi dotyczące wykształcenia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem
i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych.
Wymagania psychofizyczne:
Dla pracownika wykonującego zawód automatyka sterowania ruchem kolejowym ważne są takie wymagania psychofizyczne: ogólna wydolność fizyczna, sprawność narządu wzroku i słuchu, sprawność układu mięśniowego, oddechowego, sprawność zmysłu dotyku, sprawność narządu równowagi, ostrość wzroku i słuchu, koordynacja wzrokowo-ruchowa, brak lęku przed wysokością, spostrzegawczość, zręczność rąk
i palców, podzielność uwagi, samokontrola, samodzielność, wytrzymałość na długotrwały wysiłek fizyczny, wyobraźnia przestrzenna, uzdolnienia techniczne, współdziałanie i współpraca w zespole, radzenie sobie ze stresem, systematyczność, odpowiedzialność za działania zawodowe, dbałość o jakość pracy.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Przeciwwskazaniami do wykonywania tego zawodu są: choroby powodujące utratę przytomności ( np. epilepsja), zaburzenia psychiczne (np. depresja, zaburzenia nerwicowe), upośledzenie umysłowe, niesprawność narządu wzroku, nie dające się skorygować okularami, oczopląs, niesprawność narządu słuchu i ruchu.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Możliwość zatrudnienia w zawodzie automatyka sterowania ruchem kolejowym możliwa jest w następujących instytucjach: zarządca infrastruktury kolejowej, przedsiębiorstwach świadczących usługi utrzymania urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przedsiębiorstwach budujących i modernizujących linie kolejowe, tramwajowe i metra, przedsiębiorstwach produkujących urządzenia i systemy przeznaczone do sterowania ruchem kolejowym.
Szkoły:
Zespół Kształcenia Ustawicznego
ul. mjr H. Sucharskiego 435-225 Rzeszów
tel.: 17 748 12 00
e-mail: sekretariat@zsku.rzeszow.pl
www.zsku.rzeszow.pl
Zespół Szkół Ekologiczno-Transportowych
ul. Morska 18681-216 Gdynia
tel.: 58 624 81 36
e-mail: sekretariat@zset.edu.gdynia.pl
www.zsetgdynia.pl
Zespół Szkół Transportowo-Mechatronicznych
ul. Legionów 11926-110 Skarżysko-Kamienna
tel.: 41 253 28 97
e-mail: kontakt@zstm.pl
www.zstm.pl
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Sieradzu
ul. 3 Maja 7, 98- 200 Sieradz,
tel. 43 822 81 84
e-mail: sieradz@wup.lodz.pl