Specjalista analizy i rozwoju rynku zajmuje się pozyskiwaniem danych i informacji na temat rynku produktów i usług, ich analizą i syntezą, a następnie opracowaniem prognozy kierunków rozwoju. W związku z tym zbiera informacje o problematyce marketingowej związanej z określonym produktem, usługą czy marką, pozyskując te dane z informacji zewnętrznych (np. GUS, raporty rynkowe, dane firmy) lub przeprowadzając samodzielnie badania rynku. Praca wymaga stałej konsultacji wyników badań z odbiorcami tj. dyrektorem marketingu, opiekunem marki, kierownikiem handlowym, właścicielem firmy, prezesem spółki itd. Efektem pracy specjalisty jest raport, prezentacja najważniejszych wniosków z przeprowadzonej analizy oraz lista rekomendacji.
Zadania zawodowe:
• zbieranie informacji o rynku;
• planowanie organizacji badań rynkowych;
• opracowywanie metodologii i narzędzi do analizy i badania rynku;
• określanie grupy docelowej oraz segmentacja rynku;
• realizowanie badań rynkowych;
• prowadzenie analizy ilościowej i jakościowej z wykorzystaniem programów komputerowych;
• monitorowanie i ocena efektywności realizowanych działań związanych z analizą rynku;
• opracowywanie rekomendacji na podstawie zebranych danych i ich analizy;
• opracowywanie raportów i prezentacji wyników analizy;
• wyznaczanie trendów rynkowych.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Do podjęcia pracy w zawodzie specjalisty analizy i rozwoju rynku wymagane jest wykształcenie wyższe co najmniej I stopnia, najlepiej z zakresu socjologii lub ekonomii, a w szczególności ze specjalizacją z zakresu badań rynku. Absolwenci innych kierunków studiów wyższych kwalifikacje mogą uzyskać poprzez ukończenie studiów podyplomowych lub specjalistycznych szkoleń pozwalających na zdobycie wiedzy na temat podstawowych praw rynkowych, badań rynku oraz narzędzi analitycznych. Pomocna w pracy jest znajomość języków obcych, szczególnie języka angielskiego, znajomość statystycznych programów analizy danych, arkuszy kalkulacyjnych, programów bazodanowych, a także umiejętności związane z zarządzaniem projektami, zarządzaniem czasem, ochroną danych osobowych.
Wymagania psychofizyczne:
Osobę pracującą w zawodzie powinna charakteryzować zdolność logicznego myślenia i wyciągania wniosków, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych. Musi posiadać dużą podzielność uwagi oraz umiejętność podejmowania decyzji, nawet w sytuacji, kiedy brak wszystkich przesłanek dotyczących istniejącego zagadnienia. Analityk powinien być osobą bardzo dokładną, skrupulatną i cierpliwą, a także posiadać dobrą pamięć i być wytrzymałym na długotrwały wysiłek intelektualny. W pracy przydatna jest również łatwość nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi, co jest szczególnie ważne w przypadku analityków osobiście przeprowadzających ankiety i zbierających informację od ludzi. Cechami pożądanymi są: inicjatywa, pomysłowość i dobra organizacja pracy, ponieważ analityk zwykle sam musi opracować plan pracy. Bardzo ważne jest również biegłe posługiwanie się językiem polskim, zarówno w mowie jak piśmie. Poza tym dobrze jest, gdy osobę chcącą pracować w tym zawodzie wyróżnia ciekawość świata i brak lęku przed nowymi sytuacjami i wyzwaniami.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Przeciwskazaniem do wykonywania tego zawodu jest przede wszystkim niepełnosprawność ruchowa, dysfunkcje organizmu utrudniające sprawną komunikację (poważna wada wymowy, wzroku i słuchu) oraz problemy ze zdrowiem psychicznym.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Specjalista analizy i rozwoju rynku może podjąć pracę:
• w firmie badawczej,
• w firmie konsultingowej,
• w firmie z dowolnej branży lub instytucji, posiadających dział analizy rynku,
• w firmie infobrokerskiej.
Może również prowadzić własną działalność gospodarczą realizując zadania związane z zawodem na rzecz innych podmiotów gospodarczych.
Szkoły:
Uniwersytet Łódzki
Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
kierunki: ekonometria i analityka danych (studia I i II stopnia), socjologia (studia I i II stopnia), ekonomia (studia I i II stopnia)
ul. POW 3/5, 90-255 Łódź
tel. 42 635 53 56
e-mail: rekrutes@uni.lodz.pl
https://www.eksoc.uni.lodz.pl/
Uniwersytet Łódzki
Wydział Zarządzania
kierunek: analityka biznesu (studia I stopnia)
ul. Matejki 22/26, 90-237 Łódź
e-mail: rekrutacja.wz@uni.lodz.pl
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
kierunki: zarządzanie i socjologia w biznesie i mediach (studia I stopnia), zarządzanie i psychologia biznesu (studia I stopnia), metodologia i metody badawcze w naukach społecznych (studia podyplomowe)
ul. Jagiellońska 57/59, 03-301 Warszawa
tel. 22 811 30 61
e-mail: rekrutacja@kozminski.edu.pl
Dane kontaktowe do urzędu:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87
e-mail: piotrkow@wup.lodz.pl