Wskaźniki - PROGRAM WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Skuteczność podjętych przez beneficjenta środków zaradczych, zależy od wielu czynników - etapu realizacji projektu, w którym uczestnik przerywa udział projekcie, wartości wygenerowanych oszczędności w projekcie, liczby osób na liście rezerwowej, chęci i gotowości tych osób do przystąpienia do projektu, możliwości przedłużenia realizacji projektu itp. Wskazane przez WUP w Łodzi rozwiązanie stanowiło jedynie przykład i nie musi być obligatoryjnie stosowane (powodzenie tego rozwiązania zależy od tego, ile osób z listy rezerwowych zostanie włączonych do projektu i ile z nich zakończy udział w projekcie zgodnie z planem/harmonogramem). Trzeba jednak mieć na uwadze, że to beneficjent odpowiada za prawidłową realizację projektu, w tym za osiągnięcie określonych we wniosku o dofinansowanie wskaźników.
Podstawowe definicje niezbędne do pomiaru wskaźnika:
Kwalifikacje - formalny wynik oceny i walidacji, uzyskany w momencie potwierdzenia przez właściwy organ, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się spełniające określone standardy.
walidacja - wieloetapowy proces sprawdzania, czy – niezależnie od sposobu uczenia się – kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Walidacja prowadzi do certyfikacji. Walidacja obejmuje nie tylko ocenę kompetencji (osiągniętych efektów uczenia się), lecz także sprawdzenie ich zgodności z wymaganiami dla danej kwalifikacji.
Kompetencja - wyodrębniony zestaw efektów uczenia się / kształcenia. Opis kompetencji zawiera jasno określone warunki, które powinien spełniać uczestnik projektu ubiegający się o nabycie kompetencji, tj. wyczerpującą informację o efektach uczenia się dla danej kompetencji oraz kryteria i metody ich weryfikacji.
Metoda pomiaru wskaźnika:
Wskaźnik mierzony do czterech tygodni od zakończenia udziału w projekcie przez uczestnika. W ramach wskaźnika należy wykazywać wyłącznie kwalifikacje osiągnięte w wyniku wsparcia udzielonego w projekcie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Uzyskanie kwalifikacji może mieć miejsce w trakcie udziału w projekcie lub po jego opuszczeniu, niemniej musi być ono powiązane ze wsparciem udzielonym w ramach danego projektu. Niezależnie od liczby uzyskanych kwalifikacji uczestnika projektu wykazuje się wyłącznie raz w ramach przedmiotowego wskaźnika. Wskaźnik ten może być rozbity między poziomami ISCED i EQF, przy czym rejestruje się najwyższy osiągnięty wynik.
Podkreślić należy, iż samo wydanie zaświadczenia/certyfikatu nie jest jednoznaczne z uzyskaniem kwalifikacji. Aby uczestnik mógł zostać wykazany w ramach przedmiotowego wskaźnika, to czego nauczył się, musi zostać zwalidowane np. egzaminem potwierdzającym zdobyte kwalifikacje. Efekty uczenia się oraz potwierdzenie kwalifikacji muszą zostać przeprowadzone przez uprawnioną do tego instytucję. Powyższe oznacza, iż zdanie tzw. egzaminu wewnętrznego przeprowadzonego przez organizatora szkolenia (np. kurs bukieciarstwa, obsługa kasy fiskalnej czy szkolenie „Nowoczesny sprzedawca") i uzyskanie zaświadczenia czy certyfikatu nie może być potraktowane jako uzyskanie kwalifikacji i tym samym taki uczestnik nie może być wykazany w ramach wskaźnika.
Mając na uwadze powyższe, nie wszystkie szkolenia będą prowadzić do uzyskania kwalifikacji, lecz mogą prowadzić do nabycia kompetencji, pod warunkiem zrealizowania wszystkich etapów nabycia kompetencji zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 . Według ww. Wytycznych fakt nabycia kompetencji będzie weryfikowane w ramach następujących etapów:
- Etap I – Zakres – w ramach wniosku o dofinansowanie lub w regulaminie konkursu należy zdefiniować grupy docelowej do objęcia wsparciem oraz wybranie obszaru interwencji EFS, który będzie poddany ocenie;
- Etap II – Wzorzec – zdefiniowanie we wniosku o dofinansowanie lub w regulaminie konkursu standardu wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych;
- Etap III – Ocena – przeprowadzenie weryfikacji na podstawie opracowanych kryteriów oceny po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie (np. egzamin zewnętrzny, test, rozmowa oceniające);
- Etap IV – Porównanie – porównanie uzyskanych wyników etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się) po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie.
Należy przy tym podkreślić, że ocena efektów uczenia się oraz potwierdzenie kwalifikacji muszą zostać przeprowadzone przez uprawnioną do tego instytucję. Tym samym zdanie tzw. egzaminu wewnętrznego przeprowadzonego przez organizatora szkolenia (np. kursu bukieciarstwa czy obsługi kasy fiskalnej) i otrzymanie zaświadczania/ certyfikatu potwierdzającego ukończenie kursu nie jest jednoznaczne z uzyskaniem kwalifikacji.
Dodatkowo, zgodnie z definicją, we wskaźniku należy wykazywać wyłącznie kwalifikacje uzyskane w wyniku operacji Europejskiego Funduszu Społecznego. Uzyskanie kwalifikacji może mieć miejsce w trakcie udziału w projekcie lub po jego opuszczeniu (w okresie do czterech tygodni po zakończeniu udziału w projekcie), niemniej musi być ono powiązane ze wsparciem udzielonym w ramach danego projektu PO WER (np. zdanie egzaminu FCE po zakończeniu udziału w kursie języka angielskiego realizowanym w projekcie).
Przykład: po ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego realizowanego w ramach projektu, uczestnik przystępuje do egzaminu potwierdzającego uzyskanie danej kwalifikacji w zawodzie, prowadzanego przez okręgową komisję egzaminacyjną. Osoba ta może zostać uwzględniona we wskaźniku dot. kwalifikacji dopiero po ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego, zdaniu egzaminu i otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego uzyskanie danych kwalifikacji w zawodzie (zdobytych w ramach projektu PO WER). Podobnie należy postępować w przypadku kursu językowego (np. kursu języka angielskiego realizowanego w ramach projektu). W tym przypadku uwzględnienie uczestnika we wskaźniku może mieć miejsce dopiero po zdaniu przez niego egzaminu np. FCE czy CAE (finansowanego w ramach projektu lub ze środków własnych uczestnika) i otrzymaniu stosownego certyfikatu - samo uczestnictwo w kursie i zaliczenie wewnętrznego testu przeprowadzonego przez szkołę językową na zakończenie semestru nie może być traktowane jako uzyskanie kwalifikacji.