- dokumentacją potwierdzającą fakt odbycia stażu i jego czas / długość (weryfikowaną przy każdym oświadczeniu)
- dokumentem księgowym potwierdzającym wysokość wydatku rozliczanego przez organizatora stażu w ramach oświadczenia (tj. lista płac i potwierdzenie płatności dla opiekuna stażu w miesiącu przed rozpoczęciem stażu) oraz umową zawartą pomiędzy organizatorem stażu i opiekunem stażysty (dokumenty te są weryfikowane przy pierwszym oświadczeniu dotyczącym danego opiekuna i na ich podstawie kolejne oświadczenia mogłyby być składane bez dokumentów źródłowych).
Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie 1.2.2 (1/2015) - PROGRAM WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie 1.2.2 (1/2015)
- Jeśli działania w ramach projektu realizowane są w kilku lokalizacjach, plakat należy umieść w każdej z nich.
- Umieszczanie plakatu nie dotyczy osób i podmiotów, które jako uczestnicy / odbiorcy skorzystali ze wsparcia za pośrednictwem beneficjentów programów operacyjnych, np. z dotacji na uruchomienie działalności gospodarczej, dofinansowania na doposażenie stanowiska pracy, szkolenia. Oznacza to, że z obowiązku zamieszczania plakatów zwolnieni są wszyscy uczestnicy projektów i te podmioty, do których projekt był kierowany. Natomiast firmy szkoleniowe, podmioty organizujące staże lub prace interwencyjne nie są grupą docelową realizowanych projektów, ale jednostkami którym powierzane są zadania służące jego realizacji, w związku z tym ich siedziby należy traktować jako dodatkowe lokalizacje projektu zgodnie z zapisem podrozdz. 12.11 Podręcznika.
- Rolą obowiązkowych plakatów nie jest zachęcenie do udziału w projekcie, ale zakomunikowanie, że w danym miejscu realizowany jest projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, stąd wymóg zamieszczenia go we wszystkich lokalizacjach projektu, np. w miejscach odbywania stażu. Plakat musi zawierać określone informacje, takie jak nazwa beneficjenta, tytuł projektu, cel projektu (opcjonalnie), wysokość wkładu Unii Europejskiej w projekt, zestaw logo - znaki FE i UE oraz adres portalu www.mapadotacji.gov.pl (opcjonalnie). Można skorzystać ze wzorów plakatów, można też stworzyć własny wzór. Na plakacie można umieścić także dodatkowe informacje o projekcie. Ważne jest, aby elementy, które muszą się znaleźć na plakacie, były nadal czytelne i wyraźnie widoczne. W Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów operacyjnych polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji przewidziano, że w uzasadnionych przypadkach, gdy zastosowanie opisanych w Podręczniku wymogów dotyczących formy oznakowania projektu wpływałoby m.in. negatywnie na realizację projektu, możliwe jest zastosowanie innej formy oznaczeń projektu. W związku ze zgłaszanymi do IZ przez IP uwagami powiatowych urzędów pracy odnośnie podawania w plakatach zamieszczanych u pojedynczych pracodawców kwoty dofinansowania całego projektu, w tym przypadku możliwa jest modyfikacja wzoru plakatów polegająca na niepodawaniu w jego treści wysokości kwoty dofinansowania projektu. Odstępstwo to możliwe jest, gdyż podanie tej informacji mogłoby zostać niewłaściwe zrozumiane lub wprowadzić w błąd w sytuacji, gdy plakat umieszczany jest w siedzibie pracodawcy u którego odbywają się pojedyncze staże, a na plakacie widnieje informacja o wielomilionowej kwocie udzielonego wsparcia. W tych okolicznościach wystarczy podanie ogólnej informacji, że projekt uzyskał dofinasowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego.
- Projektodawcy w celu realizacji zadań promocyjnych powinni stworzyć odrębne wzory plakatów, których celem będzie np. poinformowanie potencjalnych uczestników o możliwości wzięcia udziału w projekcie lub o oferowanych w nim formach wsparcia.
- To, czy plakat został wywieszony przez podmiot realizujący zadania powierzone w ramach projektu oraz czy jest on w odpowiednim stanie, powinno być sprawdzane na tych samych zasadach, na jakich odbywa się kontrola innych działań prowadzonych przez ww. podmiot np. podczas jego wizytacji. Nie ma potrzeby realizacji dodatkowych zadań kontrolnych dotyczących wyłącznie estetyki i treści plakatów.
- Plakat nie musi być specjalnie zamawiany w drukarni, wystarczy wydruk wykonany na drukarce biurowej w formacie A3 w kolorze.
Jeżeli takiego zapisu nie ma, należy uzupełnić umowę w powyższym zakresie.
W związku z powyższym, wydatki będące wkładem własnym lub częściowo stanowiące wkład własny muszą spełniać warunki kwalifikowalności określone w rozdziale 6.2 Wytycznych, w szczególności muszą być dokonywane w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, z uwzględnieniem zasady uczciwej konkurencji. Szacując wartość zamówienia do określenia trybu wyboru wykonawcy danej usługi należy uwzględniać również tę część, która jest finansowana z wkładu własnego – finansowego.
Tożsama rodzajowo usługa może być zamawiana osobno przez Partnera i Beneficjenta. W tym przypadku, ponieważ są różni zamawiający, wartości usług nie należy sumować, bo zakup będzie realizowany przez różne podmioty (zakaz dzielenia zamówienia skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej – o którym mowa w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020 odnosi się do „zamawiającego").
W przypadku tego samego zamawiającego, ważne jest aby pamiętać o ogólnych zasadach dotyczących szacowania wartości zamówienia i zakazie jego podziału skutkującego zaniżeniem jego wartości szacunkowej. Przy udzielaniu zamówienia w częściach (z określonych względów np. organizacyjnych), wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części.
W przypadku wskaźników odnoszących się do wykształcenia, definicje oparte są na podstawie poziomów ISCED 2011 (UNESCO) i do tej klasyfikacji powinni odnosić się beneficjenci.
Zgodnie z ww. zapisem "jeśli działania w ramach projektu realizujesz w kilku lokalizacjach, plakat umieść w każdej z nich". Oznacza to, że beneficjent jest zobowiązany do umieszczenia plakatu we wszystkich lokalizacjach w których prowadzone są działania w ramach projektu. W związku z powyższym:
- Plakat należy umieścić w głównej siedzibie beneficjenta, a także w miejscach w których realizuje działania stanowiące integralną część projektu, np szkolenia.
- Plakat należy umieścić również w siedzibach pracodawców organizujących np. staże lub prace interwencyjne, czyli tych podmiotów, które poprzez zawarcie umowy realizują zadania zlecone przez beneficjenta.
- Nie ma natomiast obowiązku umieszczania plakatu w każdym miejscu, pomieszczeniu, obiekcie itp. w którym przebywa uczestnik biorący udział np. w stażu, pracach interwencyjnych itd., jedynie w głównej siedzibie pracodawcy.
W związku z powyższym we wniosku o dofinansowanie projektu należy wykazać przychód Wnioskodawcy.
Natomiast w ramach Podrozdziału 5.2 Wytycznych w zakresie realizacji równości szans i niedyskryminacji w zakresie funduszy unijnych na lata 2014-2020 zamieszczono przykładowy katalog kosztów racjonalnych usprawnień możliwych do sfinansowania. Dla przykładu można uznać, że koszt przeszkolenia instruktora nauki jazdy z języka migowego jest wydatkiem kwalifikowanym i spełnia przesłanki racjonalnego usprawnienia, o których mowa w pkt. 5 ww. Wytycznych.
Należy jednak pamiętać, aby takie wydatki były zasadne pod względem zaplanowanych grup docelowych i zadań w ramach projektu. W projektach dedykowanych, w tym zorientowanych wyłącznie lub przede wszystkim na osoby z niepełnosprawnościami, wydatki na sfinansowanie mechanizmów racjonalnych usprawnień są ujmowane we wniosku o dofinansowanie. W projektach ogólnodostępnych mechanizm racjonalnych usprawnień może zostać uruchomiony wraz z pojawieniem się w projekcie osoby z niepełnosprawnością (pkt. 3 i 6 ww. Wytycznych).
- porozumiewanie się w językach obcych;
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne;
- kompetencje informatyczne;
- umiejętność uczenia się;
- kompetencje społeczne;
- inicjatywność i przedsiębiorczość.
Należy jednak pamiętać, że świadczone wsparcie musi mieć charakter zindywidualizowany i każdorazowo odpowiadać na sprecyzowane potrzeby uczestników projektu. Nabycie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy powinno co do zasady prowadzić do uzyskania kwalifikacji i zostać zweryfikowane (np. w formie egzaminu) i potwierdzone odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem). Jeżeli nabycie kompetencji kluczowych nie prowadzi do nabycia kwalifikacji, to znaczy, że powinno zakończyć się nabyciem kompetencji i odbywać się w oparciu o cztery etapy wskazane w Załączniku nr 11 do Regulaminu konkursu
Ponadto zgodnie z załącznikiem nr 11 „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych" do Regulaminu konkursu czas pracy bezrobotnego odbywającego staż nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo, a bezrobotnego będącego osobą niepełnosprawną zaliczoną do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności — 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Miesięczny wymiar stażu/praktyki powinien być liczony proporcjonalnie do liczby dni uczestnictwa danej osoby w tej formie wsparcia.
Jeżeli korespondencja ma być kierowana na inny adres należy zawrzeć stosowną informację w piśmie przewodnim dołączonym do wniosku.
Ponadto informujemy, że zgodnie ze zaktualizowaną wersją Regulaminu konkursu z dnia 25 sierpnia 2015r. w przypadku objęcia wsparciem osób z niepełnosprawnościami, do średniego kosztu wsparcia na aktywizację jednego uczestnika nie należy wliczać wydatków na wdrożenie mechanizmu racjonalnych usprawnień, o którym mowa w Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020. Jednocześnie łączny koszt racjonalnych usprawnień na jednego uczestnika nie może przekroczyć 12 tys. zł.
Zastosowanie racjonalnych usprawnień należy wykazać we wniosku poprzez wprowadzenie wydatków na ten cel, których przykładowy katalog wskazano w ww. Wytycznych. Należy jednak zwrócić uwagę, że wprowadzenie tych wydatków do wniosku jest możliwe w sytuacji realizacji projektów dedykowanych, w tym zorientowanych wyłącznie lub przede wszystkim na osoby z niepełnosprawnościami (np. osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz projektach skierowanych do zamkniętej grupy uczestników.
Skuteczność podjętych przez beneficjenta środków zaradczych, zależy od wielu czynników - etapu realizacji projektu, w którym uczestnik przerywa udział projekcie, wartości wygenerowanych oszczędności w projekcie, liczby osób na liście rezerwowej, chęci i gotowości tych osób do przystąpienia do projektu, możliwości przedłużenia realizacji projektu itp. Wskazane przez WUP w Łodzi rozwiązanie stanowiło jedynie przykład i nie musi być obligatoryjnie stosowane (powodzenie tego rozwiązania zależy od tego, ile osób z listy rezerwowych zostanie włączonych do projektu i ile z nich zakończy udział w projekcie zgodnie z planem/harmonogramem). Trzeba jednak mieć na uwadze, że to beneficjent odpowiada za prawidłową realizację projektu, w tym za osiągnięcie określonych we wniosku o dofinansowanie wskaźników.
Oznacza to, iż wnioskodawca planując projekt musi założyć w nim, iż grupę docelową do której będzie skierowane wsparcie będą stanowiły co najmniej w 80% osoby bierne zawodowo (może być więcej niż 80 % ale nie mniej), natomiast nie ma obowiązku obejmowania wsparciem w projekcie osób bezrobotnych. Jednakże w sytuacji, w której w ramach grupy docelowej wystąpią osoby bezrobotne, to co najmniej 40% z tych osób musi być długotrwale bezrobotnych.
„Przedsiębiorstwa powiązane" oznaczają przedsiębiorstwa, które pozostają w jednym z poniższych związków:
a) przedsiębiorstwo ma większość praw głosu w innym przedsiębiorstwie w roli udziałowca/akcjonariusza lub członka;
b) przedsiębiorstwo ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego innego przedsiębiorstwa; 26.6.2014 L 187/70 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL;
c) przedsiębiorstwo ma prawo wywierać dominujący wpływ na inne przedsiębiorstwo na podstawie umowy zawartej z tym przedsiębiorstwem lub postanowień w jego statucie lub umowie spółki;
d) przedsiębiorstwo będące udziałowcem/akcjonariuszem lub członkiem innego przedsiębiorstwa kontroluje samodzielnie, na mocy umowy z innymi udziałowcami/akcjonariuszami lub członkami tego przedsiębiorstwa, większość praw głosu udziałowców/akcjonariuszy lub członków w tym przedsiębiorstwie. Zakłada się, że wpływ dominujący nie istnieje, jeżeli inwestorzy wymienieni w ust. 2 akapit drugi nie angażują się bezpośrednio lub pośrednio w zarządzanie danym przedsiębiorstwem, bez uszczerbku dla ich praw jako udziałowców/ akcjonariuszy.
Przedsiębiorstwa, które pozostają w jednym ze związków opisanych w akapicie pierwszym za pośrednictwem co najmniej jednego przedsiębiorstwa, lub jednego z inwestorów, o których mowa w ust. 2, również uznaje się za powiązane. Przedsiębiorstwa pozostające w jednym z takich związków za pośrednictwem osoby fizycznej lub grupy osób fizycznych działających wspólnie również uznaje się za przedsiębiorstwa powiązane, jeżeli prowadzą one swoją działalność lub część działalności na tym samym rynku właściwym lub rynkach pokrewnych."
Oznacza towszyscy uczestnicy, którzy otrzymają wsparcie w formie szkoleń, muszą mieć możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w zakładzie pracy.
W przypadku dostosowania programów szkoleniowych do potrzeb pracodawców oferujących zatrudnienie uczestników projektu, wnioskodawca w treści wniosku o dofinansowanie projektu może wskazać branżę, na potrzeby, której realizowane będą szkolenia w projekcie (szczególnie jeśli planuje spełnić kryterium premiujące nr 2), ale nie ma obowiązku podawania nazwy potencjalnego pracodawcy, który zobowiązał się do zatrudnienia uczestników szkoleń. Istotne jest natomiast zadeklarowanie we wniosku zatrudnienia uczestników projektu w wyniku realizacji szkolenia.
Szkolenia miękkie nie mogą być realizowane w ramach poradnictwa zawodowego. Powyższa forma wsparcia dopuszczalna jest w ramach „nabywania, podwyższania lub dostosowywania kompetencji i kwalifikacji, niezbędnych na rynku pracy w kontekście zidentyfikowanych potrzeb osoby, której udzielane jest wsparcie, m.in. poprzez wysokiej jakości szkolenia".
Zachowanie trwałości projektu, a tym samym obowiązek uzupełnienia ww. pola we wniosku o dofinansowanie, obowiązuje w odniesieniu do współfinansowanej w ramach projektu infrastruktury (np. adaptacji pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych) oraz utrzymania miejsc pracy zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej (tj. zaplanowaniu w projekcie: pokrycia kosztów subsydiowania zatrudnienia, refundacji wyposażenia lub doposażenia stanowiska lub doposażenia stanowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych).
Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług pośrednictwa pracy nie wymaga wpisu do rejestru m.in. w przypadku Ochotniczych Hufców Pracy, centrów integracji społecznej oraz klubów integracji społecznej, o których mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym a także przedsiębiorców zagranicznych posiadających uprawnienia i prowadzących zgodnie z prawem działalność w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego lub pracy tymczasowej.
Nie wymaga również wpisu do rejestru gromadzenie w postaci dokumentu elektronicznego i udostępnianie informacji o wolnych i poszukiwanych miejscach pracy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych oraz pomoc instytucji szkoleniowych udzielana nieodpłatnie uczestnikom i absolwentom szkoleń polegająca na informowaniu o sytuacji na rynku pracy i zapotrzebowaniu na kwalifikacje.
Mając na uwadze zapisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli beneficjent nie jest instytucją wymienioną w ww. ustawie, uprawnioną do świadczenia usługi pośrednictwa pracy, to osoba, która będzie zatrudniona w ramach projektu nie może świadczyć pośrednictwa pracy dla uczestników.
W ww. dokumentach nie zdefiniowano pojęcia „szkolenia zawodowego". W związku z powyższym należy pamiętać, że każde szkolenie zrealizowane w ramach PO WER musi prowadzić do uzyskania kwalifikacji lub nabycia kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem. Samo wydanie zaświadczenia lub certyfikatu nie jest jednoznaczne z uzyskaniem kwalifikacji. Aby uczestnik uzyskał kwalifikacje, to czego się nauczył, musi zostać zwalidowane np. egzaminem potwierdzającym zdobyte kwalifikacje. Efekty uczenia się oraz potwierdzenie kwalifikacji muszą zostać przeprowadzone przez uprawnioną do tego instytucję.
W związku z powyższym, nie wszystkie szkolenia będą prowadzić do uzyskania kwalifikacji, lecz mogą prowadzić do nabycia kompetencji, pod warunkiem zrealizowania wszystkich etapów nabycia kompetencji, określonych w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, tj.:
- Etap I – Zakres – w ramach wniosku o dofinansowanie należy zdefiniować grupy docelowe do objęcia wsparciem oraz wybrać obszar interwencji EFS, który będzie poddany ocenie (np. szkolenia czy staże);
- Etap II – Wzorzec – w ramach wniosku o dofinansowanie należy zdefiniować standard wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych;
- Etap III – Ocena – po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie należy przeprowadzić weryfikację efektów uczenia się na podstawie opracowanych kryteriów oceny (np. egzamin zewnętrzny, test, rozmowa oceniająca);
- Etap IV – Porównanie – po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie należy porównać uzyskane wyniki etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się).
W przypadku ujęcia wkładu własnego w kosztach pośrednich:
- w pkt 6.1.3 należy określić wartość w złotych wkładu własnego, jaki zaplanowany jest do wniesienia w ramach projektu,
- w sekcji X Uzasadnienie wydatków należy wskazać, jaki wkład własny będzie wnoszony do projektu (w tym uwzględnić informację o wkładzie rzeczowym), a uzasadnienie to powinno być ściśle powiązane z opisem w pkt 4.3 wniosku i Szczegółowym budżetem projektu (zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku).
W uzasadnionych przypadkach można zaplanować koszt zakwaterowania uczestników stażu. Mając jednak na względzie racjonalność kosztów realizowanego przedsięwzięcia, należy rozważyć czy nie wystarczające i bardziej racjonalne będzie refundowanie kosztów przejazdu uczestnika projektu (zamiast kosztów zakwaterowania) związanych z odbywanym stażem. Przypominamy również, że w załączniku nr 11 do Regulaminu konkursu – Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych oraz w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2015 założono, że: „koszty związane z odbywaniem stażu, tj. koszty dojazdu, koszty wyposażenia stanowiska pracy, koszty eksploatacji materiałów i narzędzi, szkolenia BHP stażysty" mogą być refundowane w wysokości nieprzekraczającej 5 000 zł brutto na stażystę. Do kosztów tych należy wliczać również ewentualne koszty zakwaterowania.