Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie 1.2.2 (1/2015) - PROGRAM WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ

HtmlBox

Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie 1.2.2 (1/2015)

Вкладені застосунки

Często zadawane pytania

Koszt wynagrodzenia opiekuna stażysty wniesiony przez organizatora stażu może być uznany za kwalifikowalny jako wkład własny pieniężny, jednak musi być właściwie udokumentowany. Wystarczające jest oświadczenie organizatora stażu o poniesieniu danego wydatku, ale poparte dokumentami źródłowymi potwierdzającymi właściwe wyliczenie wartości wydatku w oparciu o Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 tj.:
  • dokumentacją potwierdzającą fakt odbycia stażu i jego czas / długość (weryfikowaną przy każdym oświadczeniu)
  • dokumentem księgowym potwierdzającym wysokość wydatku rozliczanego przez organizatora stażu w ramach oświadczenia (tj. lista płac i potwierdzenie płatności dla opiekuna stażu w miesiącu przed rozpoczęciem stażu) oraz umową zawartą pomiędzy organizatorem stażu i opiekunem stażysty (dokumenty te są weryfikowane przy pierwszym oświadczeniu dotyczącym danego opiekuna i na ich podstawie kolejne oświadczenia mogłyby być składane bez dokumentów źródłowych).
Przedstawiamy stanowisko Ministerstwa Rozwoju - Instytucji Zarządzającej PO WER dotyczące interpretacji zapisu podrozdz. 12.11 Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta programów operacyjnych polityki spójności 2014- 2020 w zakresie informacji i promocji odnoszące się do obowiązkowego plakatu A3.
  • Jeśli działania w ramach projektu realizowane są w kilku lokalizacjach, plakat należy umieść w każdej z nich.
  • Umieszczanie plakatu nie dotyczy osób i podmiotów, które jako uczestnicy / odbiorcy skorzystali ze wsparcia za pośrednictwem beneficjentów programów operacyjnych, np. z dotacji na uruchomienie działalności gospodarczej, dofinansowania na doposażenie stanowiska pracy, szkolenia. Oznacza to, że z obowiązku zamieszczania plakatów zwolnieni są wszyscy uczestnicy projektów i te podmioty, do których projekt był kierowany. Natomiast firmy szkoleniowe, podmioty organizujące staże lub prace interwencyjne nie są grupą docelową realizowanych projektów, ale jednostkami którym powierzane są zadania służące jego realizacji, w związku z tym ich siedziby należy traktować jako dodatkowe lokalizacje projektu zgodnie z zapisem podrozdz. 12.11 Podręcznika.
  • Rolą obowiązkowych plakatów nie jest zachęcenie do udziału w projekcie, ale zakomunikowanie, że w danym miejscu realizowany jest projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, stąd wymóg zamieszczenia go we wszystkich lokalizacjach projektu, np. w miejscach odbywania stażu. Plakat musi zawierać określone informacje, takie jak nazwa beneficjenta, tytuł projektu, cel projektu (opcjonalnie), wysokość wkładu Unii Europejskiej w projekt, zestaw logo - znaki FE i UE oraz adres portalu www.mapadotacji.gov.pl (opcjonalnie). Można skorzystać ze wzorów plakatów, można też stworzyć własny wzór. Na plakacie można umieścić także dodatkowe informacje o projekcie. Ważne jest, aby elementy, które muszą się znaleźć na plakacie, były nadal czytelne i wyraźnie widoczne. W Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów operacyjnych polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji przewidziano, że w uzasadnionych przypadkach, gdy zastosowanie opisanych w Podręczniku wymogów dotyczących formy oznakowania projektu wpływałoby m.in. negatywnie na realizację projektu, możliwe jest zastosowanie innej formy oznaczeń projektu. W związku ze zgłaszanymi do IZ przez IP uwagami powiatowych urzędów pracy odnośnie podawania w plakatach zamieszczanych u pojedynczych pracodawców kwoty dofinansowania całego projektu, w tym przypadku możliwa jest modyfikacja wzoru plakatów polegająca na niepodawaniu w jego treści wysokości kwoty dofinansowania projektu. Odstępstwo to możliwe jest, gdyż podanie tej informacji mogłoby zostać niewłaściwe zrozumiane lub wprowadzić w błąd w sytuacji, gdy plakat umieszczany jest w siedzibie pracodawcy u którego odbywają się pojedyncze staże, a na plakacie widnieje informacja o wielomilionowej kwocie udzielonego wsparcia. W tych okolicznościach wystarczy podanie ogólnej informacji, że projekt uzyskał dofinasowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego.
  • Projektodawcy w celu realizacji zadań promocyjnych powinni stworzyć odrębne wzory plakatów, których celem będzie np. poinformowanie potencjalnych uczestników o możliwości wzięcia udziału w projekcie lub o oferowanych w nim formach wsparcia.
  • To, czy plakat został wywieszony przez podmiot realizujący zadania powierzone w ramach projektu oraz czy jest on w odpowiednim stanie, powinno być sprawdzane na tych samych zasadach, na jakich odbywa się kontrola innych działań prowadzonych przez ww. podmiot np. podczas jego wizytacji. Nie ma potrzeby realizacji dodatkowych zadań kontrolnych dotyczących wyłącznie estetyki i treści plakatów.
  • Plakat nie musi być specjalnie zamawiany w drukarni, wystarczy wydruk wykonany na drukarce biurowej w formacie A3 w kolorze.

Załączniki

wyjaśnienie IZ PO WER (promocja - plakat, 22 marca 2016)
wyjaśnienie IZ PO WER (promocja - plakat, 22 marca 2016).pdf 82 KB
W ramach projektów PO WER nie analizuje się pochodzenia wkładu własnego gotówkowego (pieniężnego). Należy zatem upewnić się czy wykorzystanie środków z Inicjatywy Jeremie na pokrycie wkładu własnego w projekcie PO WER jest zgodne z zasadami przyjętymi w ramach przedmiotowej Inicjatywy.
Zakaz dzielenia zamówienia skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej odnosi się do „zamawiającego". Zatem jeżeli w projekcie wskazano różnych zamawiających tożsamej rodzajowo usługi, przypisanych do nich wartości nie należy sumować, bo zakup będzie realizowany przez różne podmioty.
Podział środków na pokrycie kosztów pośrednich powinien wynikać z zapisów umowy partnerskiej.
Jeżeli takiego zapisu nie ma, należy uzupełnić umowę w powyższym zakresie.
Wkład rzeczowy (niepieniężny) wiąże się z wniesieniem do projektu składników majątku lub pracy, nie powodujących powstania faktycznego wydatku finansowego w okresie kwalifikowalności. W przypadku, gdy beneficjent jest właścicielem nieruchomości i wnosi do projektu pomieszczenia w formie nieodpłatnego udostępnienia, to jest to wkład własny niepieniężny. Jeśli natomiast dysponuje pomieszczeniem na podstawie umowy najmu, koszt ten stanowi wkład własny pieniężny w projekcie. Wartość wkładu własnego rzeczowego w postaci nieodpłatnie udostępnionych pomieszczeń wyliczonego na podstawie czynszu i innych opłat nie wlicza się do zamówień na usługi z zakresu wynajmu innych sal w ramach projektu. Wartość wkładu własnego finansowego należy uwzględniać przy szacowaniu wartości zamówień.
Zgodnie z zapisami Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, wkład własny to środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez beneficjenta na pokrycie wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu, a zatem podlegają zapisom przedmiotowych Wytycznych.
W związku z powyższym, wydatki będące wkładem własnym lub częściowo stanowiące wkład własny muszą spełniać warunki kwalifikowalności określone w rozdziale 6.2 Wytycznych, w szczególności muszą być dokonywane w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, z uwzględnieniem zasady uczciwej konkurencji. Szacując wartość zamówienia do określenia trybu wyboru wykonawcy danej usługi należy uwzględniać również tę część, która jest finansowana z wkładu własnego – finansowego.
Dodając ogłoszenie do Bazy konkurencyjności należy zarejestrować tzw. Konto Beneficjenta przypisane do konkretnego projektu. W przypadku projektów partnerskich, podczas rejestracji podawane są także dane Partnera. Baza umożliwia także zarejestrowanie kilku użytkowników, którzy będą mieli uprawnienia do publikowania ogłoszeń w ramach już zarejestrowanego projektu i beneficjenta. Zatem, ogłoszenia do Bazy mogą być dodawane zarówno przez przedstawiciela Beneficjenta jak i Partnera – w zależności od tego, kto jest faktycznym zamawiającym daną usługę.
Tożsama rodzajowo usługa może być zamawiana osobno przez Partnera i Beneficjenta. W tym przypadku, ponieważ są różni zamawiający, wartości usług nie należy sumować, bo zakup będzie realizowany przez różne podmioty (zakaz dzielenia zamówienia skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej – o którym mowa w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020 odnosi się do „zamawiającego").
 W przypadku tego samego zamawiającego, ważne jest aby pamiętać o ogólnych zasadach dotyczących szacowania wartości zamówienia i zakazie jego podziału skutkującego zaniżeniem jego wartości szacunkowej. Przy udzielaniu zamówienia w częściach (z określonych względów np. organizacyjnych), wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części.
Przy monitorowaniu postępu rzeczowego realizacji projektów beneficjenta obowiązują Wytyczne w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020. Załącznikiem do przedmiotowych Wytycznych jest Wspólna Lista Wskaźników Kluczowych, gdzie określone są również definicje operacyjne (kontekst prawny) poszczególnych wskaźników oraz źródło ich definicji.
W przypadku wskaźników odnoszących się do wykształcenia, definicje oparte są na podstawie poziomów ISCED 2011 (UNESCO) i do tej klasyfikacji powinni odnosić się beneficjenci.
Przedstawiamy wyjaśnienie Instytucji Zarządzającej PO WER dotyczące interpretacji zapisu podrozdz. 12.11 Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta programów operacyjnych polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji dotyczącego umieszczania plakatu A3.

Zgodnie z ww. zapisem "jeśli działania w ramach projektu realizujesz w kilku lokalizacjach, plakat umieść w każdej z nich". Oznacza to, że beneficjent jest zobowiązany do umieszczenia plakatu we wszystkich lokalizacjach w których prowadzone są działania w ramach projektu. W związku z powyższym:
  • Plakat należy umieścić w głównej siedzibie beneficjenta, a także w miejscach w których realizuje działania stanowiące integralną część projektu, np szkolenia.
  • Plakat należy umieścić również w siedzibach pracodawców organizujących np. staże lub prace interwencyjne, czyli tych podmiotów, które poprzez zawarcie umowy realizują zadania zlecone przez beneficjenta.
  • Nie ma natomiast obowiązku umieszczania plakatu w każdym miejscu, pomieszczeniu, obiekcie itp. w którym przebywa uczestnik biorący udział np. w stażu, pracach interwencyjnych itd., jedynie w głównej siedzibie pracodawcy.
Zgodnie z pkt 3. Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta programów operacyjnych polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji obowiązek umieszczania plakatu nie dotyczy osób i podmiotów, które jako uczestnicy/odbiorcy skorzystali ze wsparcia za pośrednictwem beneficjentów programów operacyjnych, np. z dotacji na uruchomienie działalności gospodarczej, dofinansowania na doposażenie stanowiska pracy, szkolenia. Oznacza to że z obowiązku zamieszczania plakatów zwolnieni są wszyscy uczestnicy projektów.

Załączniki

stanowisko IZ (obowiązkowy plakat - promocja, 3 grudnia 2015)
stanowisko IZ (obowiązkowy plakat - promocja, 3 grudnia 2015).pdf 562 KB
Zgodnie z kryterium formalnym nr 8: Wnioskodawca oraz partnerzy krajowi - o ile dotyczy, ponoszący wydatki w danym projekcie z EFS, posiadają łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.) (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w ocenianym projekcie i innych projektach realizowanych w ramach EFS, których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja, w której dokonywana jest ocena formalno-merytoryczna wniosku w roku kalendarzowym, w którym wydatki są najwyższe.  Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO WER 2014-2020 za obrót należy przyjąć sumę przychodów uzyskanych przez podmiot na  poziomie ustalania wyniku na działalności gospodarczej – tzn. jest to suma przychodów ze sprzedaży netto, pozostałych przychodów operacyjnych oraz przychodów finansowych.
W związku z powyższym we wniosku o dofinansowanie projektu należy wykazać przychód Wnioskodawcy.     
Finansowanie wsparcia w postaci instrumentów i usług rynku pracy nr 6 tj. instrumentów i usług rynku pracy służących rozwojowi przedsiębiorczości i samozatrudnienia: wsparcie osób młodych w zakładaniu i prowadzeniu własnej działalności gospodarczej poprzez udzielenie pomocy bezzwrotnej (dotacji) na utworzenie przedsiębiorstwa oraz doradztwo i szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, a także wsparcie pomostowe nie jest realizowane w ramach konkursu. Natomiast forma wsparcia w postaci refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy może być realizowana wyłącznie w połączeniu z subsydiowanym zatrudnieniem. Zatem wydatek w postaci  „wyposażenia samozatrudniającego się uczestnika projektu w pakiet niezbędnych narzędzi koniecznych do właściwego działania" nie może zostać uznany za kwalifikowalny w ramach konkursu.
W pkt. 14 podrozdziału 6.16 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 zostało wskazane, że w ramach projektu mogą być kwalifikowalne koszty związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych personelu projektu pod warunkiem, że jest to niezbędne dla prawidłowej realizacji projektu oraz koszty te zostały uwzględnione w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu.
Natomiast w ramach Podrozdziału 5.2 Wytycznych w zakresie realizacji równości szans i niedyskryminacji w zakresie funduszy unijnych na lata 2014-2020 zamieszczono przykładowy katalog kosztów racjonalnych usprawnień możliwych do sfinansowania. Dla przykładu można uznać, że koszt przeszkolenia instruktora nauki jazdy z języka migowego jest wydatkiem kwalifikowanym i spełnia przesłanki racjonalnego usprawnienia, o których mowa w pkt. 5 ww. Wytycznych.
Należy jednak pamiętać, aby takie wydatki były zasadne pod względem zaplanowanych grup docelowych i zadań w ramach projektu. W projektach dedykowanych, w tym zorientowanych wyłącznie lub przede wszystkim na osoby z niepełnosprawnościami, wydatki na sfinansowanie mechanizmów racjonalnych usprawnień są ujmowane we wniosku o dofinansowanie. W projektach ogólnodostępnych mechanizm racjonalnych usprawnień może zostać uruchomiony wraz z pojawieniem się w projekcie osoby z niepełnosprawnością (pkt. 3 i 6 ww. Wytycznych).
Zgodnie z zapisami pkt. 2.3 Regulaminu konkursu wydatki mogą zostać uznane za kwalifikowalne wyłącznie w przypadku spełnienia warunków kwalifikowalności określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020  i umowie o dofinansowanie projektu. Kompetencje kluczowe niezbędne na rynku pracy – zgodnie z definicją z podrozdziału 2.3 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020 – to kompetencje, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia, do których zalicza się następujące kompetencje kluczowe z katalogu wskazanego w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) (Dz. Urz. UE L 394 z 30.12.2006, str. 10):
  • porozumiewanie się w językach obcych;
  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne;
  • kompetencje informatyczne;
  • umiejętność uczenia się;
  • kompetencje społeczne;
  • inicjatywność i przedsiębiorczość.
Nabywanie kompetencji kluczowych może być elementem projektu w ramach instrumentów i usług rynku pracy nr 2. tj. instrumentów i usług skierowanych do osób, które przedwcześnie opuszczają system edukacji lub osób, u których zidentyfikowano potrzebę uzupełnienia lub zdobycia nowych umiejętności i kompetencji.
Należy jednak pamiętać, że świadczone wsparcie musi mieć charakter zindywidualizowany i każdorazowo odpowiadać na sprecyzowane potrzeby uczestników projektu. Nabycie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy powinno co do zasady prowadzić do uzyskania kwalifikacji i zostać zweryfikowane (np. w formie egzaminu) i potwierdzone odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem). Jeżeli nabycie kompetencji kluczowych nie prowadzi do nabycia kwalifikacji, to znaczy, że powinno zakończyć się nabyciem kompetencji i odbywać się w oparciu o cztery etapy wskazane w Załączniku nr 11 do Regulaminu konkursu
Aby spełnić kryterium premiujące nr 3, partner/partnerzy powinien/ni być zaangażowany/ni merytorycznie w realizację minimum jednego zadania – w całości lub częściowo. W złożonym wniosku należy wskazać, za realizację których zadań (lub ich części) będzie/będą on/oni odpowiedzialny/odpowiedzialni z uwzględnieniem jasnego opisu podziału obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności wnioskodawcy i partnera/partnerów w realizacji  projektu. Zamieszczony opis powinien być oparty o prezentację planowanych do realizacji zadań przedstawioną w punkcie 4.1, jak również zgodny z harmonogramem realizacji projektu i budżetem oraz postanowieniami porozumienia albo umowy o partnerstwie, które/a dostarczane/a jest na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie projektu. Opis ten powinien być również podstawą dokonania podziału budżetu (przyporządkowanie zadań lub kosztów do poszczególnego/poszczególnych partnera/partnerów i wnioskodawcy).
Pojęcie podmiotów partnerstwa lokalnego wyjaśniono w rozdziale 3, art. 6, pkt. 7 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zgodnie z którym instytucją partnerstwa lokalnego jest grupa instytucji realizujących na podstawie umowy przedsięwzięcia, projekty na rzecz rynku pracy. Definicja partnerstwa lokalnego nie zawęża partnerstwa jedynie do podmiotów mających siedzibę na terenie województwa łódzkiego. Podmiotem uprawnionym jako wnioskodawca jest również podmiot spoza województwa łódzkiego pod warunkiem spełnienia kryterium Regulaminu dostępu nr 11, w którym wskazano, że projektodawca w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa łódzkiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu.
Zgodnie z zapisami pkt. 8.5 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków wartość wydatków związanych ze zlecaniem usług merytorycznych może stanowić więcej niż 30% wartości projektu wyłącznie, o ile jest to uzasadnione specyfiką projektu i zostało wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu zatwierdzonym przez właściwą instytucję będącą stroną umowy. W związku z tym jeśli zostanie uzasadniona niezbędność ponoszenia kosztów związanych ze zlecaniem usług merytorycznych w złożonym wniosku, wówczas członkowie Komisji Oceny Projektów mogą wziąć pod uwagę wskazane argumenty. Należy zaznaczyć, iż nie będzie to jednoznaczne z przyznaniem limitu wyższego niż ww. 30%.
W katalogu dotyczącym przeznaczenia pomocy de minimis ujętym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju  z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata 2014–2020 wymieniono m.in. subsydiowanie zatrudnienia pracowników, natomiast stażysta nie jest uznawany za pracownika. Staż jest formą nabywania umiejętności praktycznych, przygotowujących do pracy poprzez wykonywanie zadań w miejscu pracy stażysty, bez nawiązywania stosunku pracy z pracodawcą. W związku z powyższym wypłata stypendium stażowego nie będzie stanowić pomocy de minimis dla pracodawcy, u którego organizowany będzie staż.
Zgodnie z zapisami Sekcji 3.5.2, pkt 1 lit. c Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 oraz zapisami załącznika nr 11 do Regulaminu konkursu na jednego opiekuna stażu nie może przypadać więcej niż 3 stażystów.
Zgodnie z zapisami sekcji 3.5.2, pkt. 3 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 oraz  Załącznika nr 11 do Regulaminu konkursu w okresie odbywania stażu stażyście przysługuje miesięczne stypendium w wysokości nie większej niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę naliczane proporcjonalnie do liczby godzin stażu zrealizowanych przez stażystę.
Zgodnie z zapisem pkt. 1.4.2 Regulaminu konkursu realizacja staży powinna być zgodna z załącznikami: nr 11 i nr 12, jak również z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020. W przypadku rozbieżności w treści wskazanych dokumentów (np. w zakresie okresu trwania staży), beneficjentów zobowiązują przede wszystkim zapisy ww. wytycznych. W związku z powyższym, minimalny czas trwania stażu/praktyki wynosi 3 miesiące.

Ponadto zgodnie z załącznikiem nr 11 „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych" do Regulaminu konkursu czas pracy bezrobotnego odbywającego staż nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo, a bezrobotnego będącego osobą niepełnosprawną zaliczoną do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności — 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Miesięczny wymiar stażu/praktyki powinien być liczony proporcjonalnie do liczby dni uczestnictwa danej osoby w tej formie wsparcia.
Wersja papierowa dokumentów (oficjalna korespondencja) wysyłana będzie na adres wskazany w pkt. 2.6 wniosku (tj. na adres siedziby wnioskodawcy). Natomiast korespondencja elektroniczna przesyłana będzie na adres mailowy wnioskodawcy oraz osoby do kontaktów roboczych.

Jeżeli korespondencja ma być kierowana na inny adres należy zawrzeć stosowną informację  w piśmie przewodnim dołączonym do wniosku.
Zgodnie z Regulaminem konkursu średni koszt przypadający na jednego uczestnika projektu nie może przekroczyć 15 tys. zł (kryterium dostępu nr 10). Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO WER 2014-2020 koszt ten zostaje wyliczony automatycznie przez system na podstawie kosztu ogółem podzielonego na przewidywaną liczbę osób objętych wsparciem. Zatem w powyższej kalkulacji należy brać pod uwagę całą wartość projektu.  

Ponadto informujemy, że zgodnie ze zaktualizowaną wersją Regulaminu konkursu z dnia 25 sierpnia 2015r. w przypadku objęcia wsparciem osób z niepełnosprawnościami, do średniego kosztu wsparcia na aktywizację jednego uczestnika nie należy wliczać wydatków na wdrożenie mechanizmu racjonalnych usprawnień, o którym mowa w Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020. Jednocześnie łączny koszt racjonalnych usprawnień na jednego uczestnika nie może przekroczyć 12 tys. zł.
Zastosowanie racjonalnych usprawnień należy wykazać we wniosku poprzez wprowadzenie wydatków na ten cel, których przykładowy katalog wskazano w ww. Wytycznych. Należy jednak zwrócić uwagę, że wprowadzenie tych wydatków do wniosku jest możliwe w sytuacji realizacji projektów dedykowanych, w tym zorientowanych wyłącznie lub przede wszystkim na osoby z niepełnosprawnościami (np. osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz projektach skierowanych do zamkniętej grupy uczestników.
 
 
Zgodnie z Regulaminem konkursu nr POWR.01.02.02-IP.17-10-001/15 nie wskazano okresu realizacji projektu. Jednakże zgodnie z SzOOP PO WER 2014-2020 środki przyznane na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych muszą zostać wykorzystane do 2018 r. W związku z powyższym WUP w Łodzi zaleca planowanie realizacji projektu do końca 2017 r.
W Systemie Obsługi Wniosków Aplikacyjnych (SOWA) dla każdego wskaźnika rezultatu bezpośredniego wybranego z listy wyboru pole: jednostka pomiaru jest automatycznie wypełnienie przez aplikację. Użytkownik może samodzielnie definiować jednostki pomiaru jedynie dla wskaźników rezultatu lub produktu specyficznych dla projektu, których nazwy są wpisywane przez użytkownika, a nie wybierane z listy wyboru.
W przypadku wskaźnika pn. "liczba osób biernych zawodowo nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, które ukończyły interwencję wspieraną w ramach Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych" można zaliczyć osobę, która zakończyła udział w projekcie zgodnie z zaplanowaną dla niej ścieżką (zgodnie z planem), zatem osoby, które przerwały udział w projekcie, nie będą wliczane do przedmiotowego wskaźnika, natomiast mogą być wliczone do innych wskaźników rezultatu bezpośredniego, jeżeli np. podjęły pracę, podjęły szkolenie lub kształcenie bądź uzyskały kwalifikacje (wskaźnik: "liczba osób biernych zawodowo nieuczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, uczestniczących w kształceniu/szkoleniu lub uzyskujących kwalifikacje lub pracujących (łącznie z pracującymi na własny rachunek) po opuszczeniu programu"). 

Skuteczność podjętych przez beneficjenta środków zaradczych, zależy od wielu czynników - etapu realizacji projektu, w którym uczestnik przerywa udział projekcie, wartości wygenerowanych oszczędności w projekcie, liczby osób na liście rezerwowej, chęci i gotowości tych osób do przystąpienia do projektu, możliwości przedłużenia realizacji projektu itp. Wskazane przez WUP w Łodzi rozwiązanie stanowiło jedynie przykład i nie musi być obligatoryjnie stosowane (powodzenie tego rozwiązania zależy od tego, ile osób z listy rezerwowych zostanie włączonych do projektu i ile z nich zakończy udział w projekcie zgodnie z planem/harmonogramem). Trzeba jednak mieć na uwadze, że to beneficjent odpowiada za prawidłową realizację projektu, w tym za osiągnięcie określonych we wniosku o dofinansowanie wskaźników.
W przypadku, gdy w czasie realizacji projektu całkowita kwota kosztów kwalifikowalnych okaże się być niższa niż kwota we wniosku zatwierdzonym do dofinansowania, to nie będzie to miało wpływu na podjętą na etapie oceny formalno-merytorycznej decyzję KOP uznającą kryterium dostępu nr 10 (Wartość projektu wynosi co najmniej 1 mln PLN, a średni koszt przypadający na jednego uczestnika projektu nie przekracza 15 tys. PLN) za spełnione, pod warunkiem racjonalnego i efektywnego wydatkowania środków projektu. A zatem nie będzie to skutkować koniecznością zwrotu dotacji.
W Regulaminie konkursu nie wprowadzono kryterium dostępu, które zawierałoby obligatoryjny wymóg ujmowania osób niepełnosprawnych w ramach grupy docelowej. W związku z powyższym nie ma obowiązku obejmowania wsparciem osób niepełnosprawnych, pod warunkiem wykazania zgodności projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w celu spełnienia kryterium horyzontalnego nr 3.
 
Zgodnie z Regulaminem konkursu oraz zawartym w nim kryterium dostępu nr 3: „Grupę docelową stanowi co najmniej 80% osób biernych zawodowo z ogółu uczestników projektu, zaś w przypadku osób bezrobotnych - co najmniej 40% osób długotrwale bezrobotnych z ogółu bezrobotnych."
Oznacza to, iż wnioskodawca planując projekt musi założyć w nim, iż grupę docelową do której będzie skierowane wsparcie  będą stanowiły co najmniej w 80% osoby bierne zawodowo (może być więcej niż 80 % ale nie mniej), natomiast nie ma obowiązku obejmowania wsparciem w projekcie osób bezrobotnych. Jednakże w sytuacji, w której w ramach grupy docelowej wystąpią osoby bezrobotne, to co najmniej 40% z tych osób musi być długotrwale bezrobotnych.
Zgodnie z art. 33 ust. 6 ustawy wdrożeniowej nie może zostać zawarte partnerstwo między podmiotami powiązanymi w rozumieniu zał. I do rozporządzenia KE nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r., zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 3 niniejszego załącznika:
„Przedsiębiorstwa powiązane" oznaczają przedsiębiorstwa, które pozostają w jednym z poniższych związków:
a) przedsiębiorstwo ma większość praw głosu w innym przedsiębiorstwie w roli udziałowca/akcjonariusza lub członka;
b) przedsiębiorstwo ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego innego przedsiębiorstwa; 26.6.2014 L 187/70 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL;
c) przedsiębiorstwo ma prawo wywierać dominujący wpływ na inne przedsiębiorstwo na podstawie umowy zawartej z tym przedsiębiorstwem lub postanowień w jego statucie lub umowie spółki;
d) przedsiębiorstwo będące udziałowcem/akcjonariuszem lub członkiem innego przedsiębiorstwa kontroluje samodzielnie, na mocy umowy z innymi udziałowcami/akcjonariuszami lub członkami tego przedsiębiorstwa, większość praw głosu udziałowców/akcjonariuszy lub członków w tym przedsiębiorstwie. Zakłada się, że wpływ dominujący nie istnieje, jeżeli inwestorzy wymienieni w ust. 2 akapit drugi nie angażują się bezpośrednio lub pośrednio w zarządzanie danym przedsiębiorstwem, bez uszczerbku dla ich praw jako udziałowców/ akcjonariuszy.
Przedsiębiorstwa, które pozostają w jednym ze związków opisanych w akapicie pierwszym za pośrednictwem co najmniej jednego przedsiębiorstwa, lub jednego z inwestorów, o których mowa w ust. 2, również uznaje się za powiązane. Przedsiębiorstwa pozostające w jednym z takich związków za pośrednictwem osoby fizycznej lub grupy osób fizycznych działających wspólnie również uznaje się za przedsiębiorstwa powiązane, jeżeli prowadzą one swoją działalność lub część działalności na tym samym rynku właściwym lub rynkach pokrewnych."
 
W ramach instrumentu zakładającego niwelowanie barier jakie napotykają osoby młode niepełnosprawne w zakresie zdobycia i utrzymania zatrudnienia można założyć m.in.  finansowanie pracy asystenta osoby niepełnosprawnej, którego praca spełnia standardy wyznaczone dla takiej usługi i doposażenie stanowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych czy zatrudnienie wspomagane opisane w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 22 lipca 2015 r. w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020. Ponadto w Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 8 maja 2015 r. w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020, Podrozdział 5.2, pkt. 7 wskazano katalog kosztów wynikających z mechanizmu racjonalnych usprawnień, opisanego w ww. Wytycznych. Natomiast takie formy wsparcia jak np. spotkania informacyjno-edukacyjne dla pracodawców dotyczące zasad zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w zależności od ich celu, można zakwalifikować jako element pośrednictwa pracy, jeśli ich celem będzie znalezienie zatrudnienia dla osób z niepełnosprawnościami lub wydatki w ramach kosztów pośrednich, jeśli dotyczyć będą działań informacyjno-promocyjnych projektu.
 
Słuchacze szkół policealnych i studiów podyplomowych mogą być traktowani jako osoby bierne zawodowo, jeżeli zajęcia odbywają się w trybie niestacjonarnym, a osoby te nie są osobami pracującymi i nie są zarejestrowane jako osoby bezrobotne w powiatowym urzędzie pracy.
W przypadku projektów realizowanych w Poddziałaniu 1.2.2 POWER, w ramach ogłoszonego konkursu WUP w Łodzi nie wskazał konieczności przeprowadzenia badania ewaluacyjnego, a zatem taki wydatek nie może być uznany za kwalifikowalny.
Zgodnie z kryterium dostępu nr 7 wsparcie o charakterze szkoleniowym, obejmujące nabywanie, podwyższanie lub dostosowywanie kompetencji i kwalifikacji (o ile występuje w projekcie), ma mieć miejsce w ramach zatrudnienia subsydiowanego/ praktyki zawodowej/ stażu/ wolontariatu u konkretnego pracodawcy lub zostać dostosowane do potrzeb konkretnego pracodawcy oferującego zatrudnienie uczestników projektu po zakończeniu udziału w projekcie.
Oznacza towszyscy uczestnicy, którzy otrzymają wsparcie w formie szkoleń, muszą mieć możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w zakładzie pracy.
W przypadku dostosowania programów szkoleniowych do potrzeb pracodawców oferujących zatrudnienie uczestników projektu, wnioskodawca w treści wniosku o dofinansowanie projektu może wskazać branżę, na potrzeby, której realizowane będą szkolenia w projekcie (szczególnie jeśli planuje spełnić kryterium premiujące nr 2), ale nie ma obowiązku podawania nazwy potencjalnego pracodawcy, który zobowiązał się do zatrudnienia uczestników szkoleń. Istotne jest natomiast zadeklarowanie we wniosku zatrudnienia uczestników projektu w wyniku realizacji szkolenia.
Stypendium szkoleniowe powinno być planowane zgodnie z obowiązującymi stawkami po waloryzacji, tj. stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia wynosi 120% zasiłku czyli 997,40 zł. Obowiązujące stawki, kwoty i wskaźniki aktualizowane są cyklicznie, raz na kwartał – dostępne są na stronie internetowej WUP w Łodzi oraz wortalu publicznych służb zatrudnienia pod adresem: psz.praca.gov.pl.
Tak. W projektach planowanych do realizacji w ramach konkursu można stosować bony stażowe, bony szkoleniowe czy bony zatrudnieniowe, które realizowane powinny być na zasadach określonymi w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Zgodnie z zapisami pkt. 3.2 Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 wskaźniki rezultatu bezpośredniego mierzone są po zakończeniu udziału danej osoby w projekcie; tak należy zatem rozumieć pojęcie „opuszczenia programu".
Instytucjami dialogu społecznego na rynku pracy zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy i promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy są: związki zawodowe lub organizacje związków zawodowych, organizacje pracodawców, organizacje bezrobotnych, organizacje pozarządowe jeżeli wśród zadań statutowych znajduje się realizacja zadań w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. W związku z powyższym podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie może być jedynie podmiot, który wśród zadań statutowych posiada co najmniej jedno z zadań wskazanych w zapisach ustawy jako obowiązkowe.
 
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 - 3 Rozdział (Słowniczek pojęć) pkt. 1s, personel projektu to „osoby zaangażowane do realizacji zadań lub czynności w ramach projektu, które wykonują osobiście, tj. w szczególności osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy lub wykonujące zadania lub czynności w ramach projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, osoby samozatrudnione w rozumieniu sekcji 6.16.3 Wytycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby współpracujące w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz.1442, z późn. zm.) oraz wolontariuszy wykonujących świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.)". W związku z powyższym wolontariusz powinien być wykazany w budżecie projektu jako personel.
W ramach jednego zadania mogą być zaangażowane dwie osoby: zarówno pracownik zatrudniony na etat i otrzymujący za to wynagrodzenie, jak i wolontariusz zaangażowany w ramach projektu. Nie ma obowiązku tworzenia dwóch oddzielnych zadań w budżecie projektu w sytuacji gdy obie osoby są zaangażowane w realizację tego samego zadania, należy jedynie wyodrębnić i opisać każdą z tych osób jako oddzielną pozycję budżetową w ramach danego zadania.
Wnioskodawca decyduje o sposobie zaplanowania działań w swoim projekcie oraz przyjętym harmonogramie realizacji poszczególnych form wsparcia, w związku z powyższym zdobywanie doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności np. poprzez staż, może być elementem następującym po etapie szkolenia lub realizowanym równolegle ze szkoleniem.
Zgodnie z Regulaminem konkursu, wsparcie realizowane w projekcie powinno opierać się na co najmniej trzech elementach indywidualnej i kompleksowej pomocy (dwa z nich wskazano jako obligatoryjne trzeci i kolejne – fakultatywne – wybierane w zależności od potrzeb i możliwości osób, którym udzielane jest wsparcie). Wnioskodawca musi zastosować obligatoryjnie dwa elementy wymienione w pkt. 1 Instrumenty i usługi rynku pracy służące indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej (np. przeprowadzić identyfikację potrzeb uczestnika oraz zastosować poradnictwo zawodowe), natomiast w odniesieniu do form fakultatywnych należy zastosować co najmniej jeden element z punktów od 2-5 (np. szkolenie, kontynuacja nauki, staż), w ten sposób uczestnikowi zostaną udzielone co najmniej trzy wymagane formy wsparcia. Nie ma obowiązku stosowania wszystkich form wsparcia wymienionych w poszczególnych punktach od 2-5.
Przez kwalifikacje należy rozumieć taki rodzaj podniesienia umiejętności, który wynika z zewnętrznych regulacji. Przykładowo nabycie prawa jazdy określonej kategorii jest traktowane jako podniesienie kwalifikacji ponieważ jest to standard wynikający z przepisów prawa. Jeżeli natomiast podniesienie umiejętności nie ma takiego charakteru, to mamy do czynienia z nabyciem kompetencji. Beneficjent może przeprowadzić egzamin, jednak we wniosku powinien również opisać efekt uczenia się jaki zamierzają osiągnąć. Egzamin powinien mieć na celu zbadanie, czy poziom nabytych umiejętności odpowiada założonym we wniosku efektom uczenia się. Dodatkowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z EFS - patrz: materiał.
Wsparcie powinno być realizowano zgodnie ze Standardem w zakresie stawek dla towarów i usług stanowiącego załącznik do Regulaminu konkursu, gdzie wskazano, że szkolenia dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy są rodzajem aktywizacji zawodowej, prowadzonej w formie kursu obejmującego przeciętnie nie mniej niż 25 godzin zegarowych w tygodniu, chyba że przepisy odrębne przewidują niższy wymiar szkolenia.
Koszt przeprowadzenia szkoleń miękkich jest wydatkiem kwalifikowalnym. Jednakże  potrzeba udzielenia ww. formy wsparcia powinna być we wniosku odpowiednio uzasadniona. Wnioskodawca powinien wykazać, iż nabycie danych kompetencji jest konieczne dla poprawy sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia przez osobę obejmowaną wsparciem. Należy pamiętać, że świadczone wsparcie musi mieć charakter zindywidualizowany i każdorazowo odpowiadać na sprecyzowane potrzeby uczestników projektu. W celu zapewnienia efektywności wsparcia nabycie kompetencji musi być potwierdzone odpowiednim dokumentem (np. certyfikatem).
Szkolenia miękkie nie mogą być realizowane w ramach poradnictwa zawodowego. Powyższa forma wsparcia dopuszczalna jest w ramach „nabywania, podwyższania lub dostosowywania kompetencji i kwalifikacji, niezbędnych na rynku pracy w kontekście zidentyfikowanych potrzeb osoby, której udzielane jest wsparcie, m.in. poprzez wysokiej jakości szkolenia".
Mając na uwadze zapisy Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS oraz FS na lata 2014-2020 można uznać, że w przypadku form wsparcia takich jak szkolenia czy staże, nie jest konieczne wypełnianie we wniosku o dofinansowanie pola opisowego "Trwałość i wpływ rezultatów projektu".
Zachowanie trwałości projektu, a tym samym obowiązek uzupełnienia ww. pola we wniosku o dofinansowanie, obowiązuje w odniesieniu do współfinansowanej w ramach projektu infrastruktury (np. adaptacji pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych) oraz utrzymania miejsc pracy zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej (tj. zaplanowaniu w projekcie: pokrycia kosztów subsydiowania zatrudnienia, refundacji wyposażenia lub doposażenia stanowiska lub doposażenia stanowiska pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych).
Pośrednictwo pracy może być realizowane jedynie przez podmioty, które posiadają wpis do rejestru agencji zatrudnienia. Podmiotami uprawnionymi do prowadzenia pośrednictwa pracy są: powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy, agencje zatrudnienia, agencje pośrednictwa pracy i Ochotnicze Hufce Pracy.

Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług pośrednictwa pracy nie wymaga wpisu do rejestru m.in. w przypadku Ochotniczych Hufców Pracy, centrów integracji społecznej oraz klubów integracji społecznej, o których mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym a także przedsiębiorców zagranicznych posiadających uprawnienia i prowadzących zgodnie z prawem działalność w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego lub pracy tymczasowej.

Nie wymaga również wpisu do rejestru gromadzenie w postaci dokumentu elektronicznego i udostępnianie informacji o wolnych i poszukiwanych miejscach pracy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych oraz pomoc instytucji szkoleniowych udzielana nieodpłatnie uczestnikom i absolwentom szkoleń polegająca na informowaniu o sytuacji na rynku pracy i zapotrzebowaniu na kwalifikacje.

Mając na uwadze zapisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli beneficjent nie jest instytucją wymienioną w ww. ustawie, uprawnioną do świadczenia usługi pośrednictwa pracy, to osoba, która będzie zatrudniona w ramach projektu nie może świadczyć pośrednictwa pracy dla uczestników.
Szkolenia w ramach projektu dofinansowanego z EFS powinny być realizowane zgodnie z Wymaganiami dotyczącymi standardu oraz cen rynkowych i Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.

W ww. dokumentach nie zdefiniowano pojęcia „szkolenia zawodowego". W związku z powyższym należy pamiętać, że każde szkolenie zrealizowane w ramach PO WER musi prowadzić do uzyskania kwalifikacji lub nabycia kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem. Samo wydanie zaświadczenia lub certyfikatu nie jest jednoznaczne z uzyskaniem kwalifikacji. Aby uczestnik uzyskał kwalifikacje, to czego się nauczył, musi zostać zwalidowane np. egzaminem potwierdzającym zdobyte kwalifikacje. Efekty uczenia się oraz potwierdzenie kwalifikacji muszą zostać przeprowadzone przez uprawnioną do tego instytucję.

W związku z powyższym, nie wszystkie szkolenia będą prowadzić do uzyskania kwalifikacji, lecz mogą prowadzić do nabycia kompetencji, pod warunkiem zrealizowania wszystkich etapów nabycia kompetencji, określonych w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, tj.:
  1. Etap I – Zakres – w ramach wniosku o dofinansowanie należy zdefiniować grupy docelowe do objęcia wsparciem oraz wybrać obszar interwencji EFS, który będzie poddany ocenie (np. szkolenia czy staże);
  2. Etap II – Wzorzec – w ramach wniosku o dofinansowanie należy zdefiniować standard wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych;
  3. Etap III – Ocena – po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie należy przeprowadzić weryfikację efektów uczenia się na podstawie opracowanych kryteriów oceny (np. egzamin zewnętrzny, test, rozmowa oceniająca);
  4. Etap IV – Porównanie – po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie należy porównać uzyskane wyniki etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się).
Realizacja szkolenia zgodnie z powyższymi etapami będzie prowadziła do potwierdzenia kompetencji przez uczestników oraz pozwoli na spełnienie wymogów określonych w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020.
Zasady finansowania projektu określa umowa o dofinansowanie, Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych oraz Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Wkładem własnym mogą być środki finansowe zabezpieczone przez wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowanych, a wkład własny lub jego część może być wniesiony w ramach kosztów pośrednich jak i bezpośrednich.
W przypadku ujęcia wkładu własnego w kosztach pośrednich:
- w pkt 6.1.3 należy określić wartość w złotych wkładu własnego, jaki zaplanowany jest do wniesienia w ramach projektu,
- w sekcji X Uzasadnienie wydatków należy wskazać, jaki wkład własny będzie wnoszony do projektu (w tym uwzględnić informację o wkładzie rzeczowym), a uzasadnienie to powinno być ściśle powiązane z opisem w pkt 4.3 wniosku i Szczegółowym budżetem projektu (zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku).
Dopuszcza się możliwość odbycia przez uczestnika projektu stażu/praktyki poza miejscem jego zamieszkania. 
W uzasadnionych przypadkach można zaplanować koszt zakwaterowania uczestników stażu. Mając jednak na względzie racjonalność kosztów realizowanego przedsięwzięcia, należy rozważyć czy nie wystarczające i bardziej racjonalne będzie refundowanie kosztów przejazdu uczestnika projektu (zamiast kosztów zakwaterowania) związanych z odbywanym stażem. Przypominamy również, że w załączniku nr 11 do Regulaminu konkursu – Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych oraz w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2015 założono, że: „koszty związane z odbywaniem stażu, tj. koszty dojazdu, koszty wyposażenia stanowiska pracy, koszty eksploatacji materiałów i narzędzi, szkolenia BHP stażysty" mogą być refundowane w wysokości nieprzekraczającej 5 000 zł brutto na stażystę. Do kosztów tych należy wliczać również ewentualne koszty zakwaterowania.