Wiadomości

Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w sprawie stosowania ryczałtowych kosztów pośrednich w projektach EFS

W związku z pojawiającymi się pytaniami w zakresie stosowania ryczałtowych kosztów pośrednich w projektach współfinansowanych z EFS w perspektywie finansowej 2014-2020, przedstawiam stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Art. 68 ust 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 umożliwił uproszczone, ryczałtowe rozliczanie kosztów pośrednich do wysokości 25% bezpośrednich kosztów kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem, że stawka jest obliczona na podstawie rzetelnej, sprawiedliwej i weryfikowalnej metody obliczeń. W celu usprawnienia wdrażania projektów współfinansowanych z EFS w całym kraju, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zdecydowało się na wykorzystanie tej możliwości i opracowanie ww. metodologii. W wyniku tego, w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 - 2020 z dnia 10 kwietnia 2015 r., zwanych dalej Wytycznymi określono definicję ryczałtowych kosztów pośrednich, ich wartość uzależnioną od wartości projektu i typu projektu lub podmiotu odpowiedzialnego za jego realizację oraz zasady stosowania stawek ryczałtowych.

Należy podkreślić, że definicja kosztów pośrednich zawarta w Wytycznych obejmuje wszystkie koszty administracyjne związane z obsługą projektu, których szczegółowy, choć otwarty katalog został wskazany w Wytycznych. Ww. definicja jest niezwykle istotna z punktu widzenia instytucji nadzorujących realizację projektów, gdyż wydatki nią objęte nie mogą zostać wykazane w ramach kosztów bezpośrednich. W praktyce, podmiot dokonujący oceny kwalifikowalności na etapie wyboru projektu ma obowiązek zweryfikować, czy w ramach zadań merytorycznych określonych w budżecie projektu (w kosztach bezpośrednich) nie zostały wykazane koszty, które stanowią koszty pośrednie oraz zapewnić brak podwójnego finansowania w projekcie.

Koszty pośrednie obejmują m in. koszty personelu zaangażowanego w zarządzanie i obsługę projektu. W praktyce dotyczy to czynności takich jak np.:
  • koordynowanie i nadzorowanie projektu,
  • rozliczanie, w tym monitorowanie,
  • organizacja wsparcia w ramach projektu, w tym organizacja szkoleń i doradztwa (ale nie prowadzenie szkoleń i doradztwa),
  • prowadzenie rekrutacji w ramach projektu, w szczególności wyszukiwanie i informowanie uczestników projektu i prowadzenie spotkań informacyjnych o projekcie oraz koszt ogłoszeń rekrutacyjnych w mediach, na plakatach i ulotkach (ale nie koszt personelu udzielającego wsparcia i identyfikującego potrzeby grupy docelowej przy rekrutacji, np. psychologa, o ile w ogóle koszt taki jest uzasadniony specyfiką danego projektu),
  • informowanie o projekcie i jego promocja, w tym prowadzenie strony internetowej o projekcie oraz prawidłowe oznakowanie projektu,
  • obsługa kadrowa, księgowa i finansowa,
  • obsługa sekretariatu i kancelarii,
  • obsługa prawna, w tym w zakresie prowadzenia procedury zamówień publicznych.
Co więcej, dotyczy to ww. czynności bez względu na fakt, kto i w jakiej formie je wykonuje (np. osoby fizyczne bez względu na nazwę stanowiska osób zaangażowanych do wykonywania czynności, formę ich zaangażowania i wynagrodzenia lub zaangażowane podmioty zewnętrzne - wykonawcy). Wobec powyższego, wszelkie koszty związane z obsługą administracyjną projektu powinny być obligatoryjnie rozliczane w kosztach pośrednich, nie zaś w zadaniach merytorycznych.
 

Załączniki

stanowisko MIiR (ryczałtowe koszty pośrednie, 16 czerwca 2015)
stanowisko MIiR (ryczałtowe koszty pośrednie, 16 czerwca 2015).pdf 87 KB