Maszynista specjalistycznych dźwignic kolejowych obsługuje i utrzymuje w należytym stanie technicznym specjalistyczne dźwignice kolejowe służące do przemieszczania pionowego i poziomego ładunków, na niewielkie odległości; manipuluje różnymi nosiwami do pobierania, przenoszenia i zwalniania kolejnych ładunków.
Zadania zawodowe:
- doprowadzanie obsługiwanej maszyny do miejsca przemieszczanych towarów,
- przygotowywanie obsługiwanej maszyny do pracy i operowanie nią przy wykonywaniu prac przeładunkowych,
- pobieranie, przenoszenie i opuszczanie nosiwa - zwalnianie kolejnych ładunków przy pomocy dźwigników (zębatkowych, śrubowych, tłokowych, dźwigniowych), podnośników torowych, przeciągarek kolejowych, wciągarek, wciągników, przyciągarek, wodzarek itp.,
- posługiwanie się różnymi nosiwami: hakami, zawiesiami, chwytakami, chwytnikami elektromagnetycznymi, pojemnikami, paletami, platformami, kubłami, kabinami itp.,
- wykrywanie i usuwanie usterek stwierdzonych w czasie pracy maszyny,
- osłanianie sygnałami maszyny w czasie nieprzewidzianego postoju na torach,
- wykonywanie czynności obsługowych po zakończeniu pracy maszyny,
- prowadzenie dokumentacji eksploatacyjnej dotyczącej obsługiwanej maszyny,
- lokalizowanie usterek i wykonywanie drobnych napraw,
- obsługiwanie urządzeń łączności przewodowej i bezprzewodowej,
- stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony od porażeń prądem elektrycznym oraz ochrony środowiska.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Zawód maszynisty specjalistycznych dźwignic kolejowych należy do grupy zawodów regulowanych. Przepisy nakładają wymóg niekaralności. Uprawnienia maszynisty zdobyte w Polsce będą uznawane także w pozostałych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Każdy kandydat może starać się samodzielnie o uzyskanie licencji. Kolejne szkolenie na świadectwo maszynisty wymaga zatrudnienia u przewoźnika kolejowego lub zarządcy infrastruktury. Część przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury kolejowej, podpisując stosowną umowę z kandydatem, decyduje się na sfinansowanie szkolenia i egzaminu. Co ważne, od kandydatów nie oczekuje się wykształcenia kierunkowego. Niezbędna wiedza zostanie przekazana podczas szkolenia, które łącznie (dla licencji i świadectwa) w zależności od rodzaju uprawnień do prowadzenia określonego rodzaju pojazdów może trwać nawet do 18 miesięcy. Ukończenie szkoły kolejowej lub niektórych kierunków studiów może jednak skrócić ten czas dzięki zwolnieniu ze szkolenia na licencję. Nie wszyscy kandydaci są zobowiązani do odbycia takiego szkolenia. Przepisy przewidują zwolnienie dla osób posiadających dyplom albo inny dokument potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodach, w których programy kształcenia zawierają zagadnienia z zakresu budowy pojazdów szynowych, ruchu kolejowego i sygnalizacji kolejowej. Oznacza to, że prawo do egzaminu na licencję maszynisty w trybie eksternistycznym mają absolwenci szkół kolejowych na poziomie średnim na kierunkach związanych z transportem kolejowym. Ważne, aby programy nauczania w jak najpełniejszym zakresie obejmowały wymienione zagadnienia. Również osoby po kierunkach technik transportu kolejowego oraz technik automatyk sterowania ruchem kolejowym mogą w łatwiejszy sposób uzyskać licencję maszynisty.
Wymagania psychofizyczne:
Praca maszynisty specjalistycznych dźwignic kolejowych związana jest z dużą odpowiedzialnością i stresem. Osoba na tym stanowisku musi być sumienna, dokładna i spostrzegawcza, nie może przeoczyć nawet drobnych usterek. Bardzo ważna jest wysoka koordynacja wzrokowo-ruchowa, ostrość słuchu i wzroku, rozróżnianie barw, kształtów, widzenie stereoskopowe, widzenie o zmroku, szybki refleks, ocena odległości. W kategorii sprawności i zdolności - zdolność koncentracji uwagi, podzielność uwagi, uzdolnienia techniczne, zdolność podejmowania szybkich i trafnych decyzji.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Przeciwwskazaniami do wykonywania zawodu są poważne problemy ze wzrokiem oraz zaburzenia o podłożu neurologicznym. Zawodu nie powinny wykonywać osoby mające problemy z krążeniem, a także z chorobami ograniczającymi sprawność ruchową.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Maszynista specjalistycznych dźwignic kolejowych znajduje zatrudnienie w transporcie kolejowym.
Szkoły:
Urząd Transportu Kolejowego
Al. Jerozolimskie, 02-305 Warszawatel. 22 749 14 00
e-mail: utk@utk.gov.pl
https://www.utk.gov.pl
Ośrodki szkolenia i egzaminowania Urzędu Transportu Kolejowego zajmują się:
- szkoleniem i egzaminowaniem kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie licencji maszynisty w zakresie ogólnej wiedzy zawodowej,
- szkoleniem i egzaminowaniem kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie świadectw maszynisty w zakresie wiedzy i umiejętności dotyczących: infrastruktury kolejowej, pojazdu kolejowego,
- przeprowadzaniem szkoleń i sprawdzianów wiedzy i umiejętności maszynistów,
- szkoleniem i egzaminowaniem maszynistów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie ogólnych kompetencji językowych, zasad ruchu kolejowego i sygnalizacji na sieci kolejowej Rzeczypospolitej Polskiej.
Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 5 w Łodzi
kierunek: technik transportu kolejowegoul. Drewnowska 88, 91-008 Łódź
tel. 42 654 27 75
e-mail: sekretariat@zsp5lodz.pl
https://zsp5lodz.pl/
Politechnika Krakowska Wydział Inżynierii Lądowej
kierunek: transport, specjalność: transport kolejowy (studia II stopnia)ul. Warszawska 24, 34-155 Kraków
e-mail: wil@pk.edu.pl
https://wil.pk.edu.pl
Dane kontaktowe urzędu:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski
tel. 44 649 60 87
e-mail: piotrkow@wup.lodz.pl