Praca specjalisty ds. zamówień publicznych polega na przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w celu wyboru wykonawcy i zawarcia z nim umowy.
Zadania zawodowe:
- przygotowywanie i/lub weryfikowanie opisu przedmiotu zamówienia;
- przygotowanie opisu warunków udziału w postępowaniu i sposobu oceny ich spełnienia co do ich zgodności z obowiązującymi przepisami;
- przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
- wykonywanie czynności związanych z publikacją ogłoszeń dotyczących postępowania;
- utrzymywanie kontaktów (udzielanie informacji) z podmiotami biorącymi udział w postępowaniu;
- czynne uczestnictwo w komisjach przetargowych (uczestniczenie w otwarciu ofert, dokonywanie ich oceny, branie udziału w negocjacjach z wykonawcami);
- rekomendowanie wyboru najkorzystniejszej oferty;
- dokonywanie czynności związanych z zawarciem umowy na podstawie postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz treści oferty złożonej przez wykonawcę;
- reprezentowanie zamawiającego w postępowaniach odwoławczych oraz w procedurze kontrolnej udzielonych zamówień;
- prowadzenie, uzupełnianie i archiwizacja dokumentacji przetargowej.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Do wykonywania pracy w zawodzie specjalisty do spraw zamówień publicznych preferowane jest wykształcenie wyższe pierwszego stopnia na kierunku np. administracja, prawo czy ekonomia lub wykształcenie wyższe w zakresie dowolnej dyscypliny i ukończone studia podyplomowe z zakresu zamówień publicznych, z tym jednak warunkiem, że praca ta wymaga dobrej znajomości przepisów prawnych regulujących tę problematykę. Ze względu na specyfikę zawodu niezbędne na tym stanowisku są umiejętności biegłego posługiwania się komputerem: tworzenia i edycji dokumentów tekstowych i arkuszy kalkulacyjnych.Wymagania psychofizyczne:
Zawód ten wymaga umiejętności logicznego i analitycznego myślenia, dyscypliny, dobrej pamięci, łatwości wypowiadania się w mowie i piśmie oraz gotowości do ciągłego uczenia się. Specjalista do spraw zamówień publicznych powinien charakteryzować się kulturą osobistą, umiejętnością pracy w zespole, umiejętnością koncentracji i podzielności uwagi, cierpliwością, skrupulatnością i dobrą organizacją pracy. Z uwagi na intensywne korzystanie w pracy z komputera i telefonu, ważna jest sprawność wzroku i słuchu.
Istotna jest odporność emocjonalna związana z pracą pod presją czasu i w warunkach stresujących oraz umiejętność przewidywania konsekwencji podejmowanych decyzji, a także świadomość ponoszenia za nie odpowiedzialności.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Osoba pracująca w zawodzie specjalisty do spraw zamówień publicznych powinna charakteryzować się dobrym stanem zdrowia. Pracę w tym zawodzie wykluczają choroby psychiczne, zaburzenia osobowości, niewyraźna wymowa, problemy w porozumiewaniu się z otoczeniem oraz znaczne wady wzroku, które nie mogą być skorygowane. Praca na tym stanowisku jest możliwa dla osób z niepełnosprawnością kończyn dolnych po przystosowaniu stanowiska pracy do potrzeb zdrowotnych osoby niepełnosprawnej.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Specjalista do spraw zamówień publicznych zatrudniany jest przez podmioty obowiązane do stosowania ustawy prawo zamówień publicznych, w szczególności jednostki sektora finansów publicznych oraz inne osoby prawne, utworzone w celu wykonywania zadań publicznych.
Szkoły:
Uniwersytet Łódzki
Wydział Prawa i Administracji
ul. Kopcińskiego 8/12, 90-232 Łódź
tel. 42 635 46 48
e-mail: dziekanat@wpia.uni.lodz.pl
www.wpia.uni.lodz.pl
Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Uniwersytetu Łódzkiego
ul. POW 3/5, 90-255 Łódź
tel. 42 635 51 32
e-mail: rekrutes@uni.lodz.pl
www.eksoc.uni.lodz.pl
Społeczna Akademia Nauk
ul. Sienkiewicza 9, 90-113 Łódź
tel. 42 664 66 66
e-mail: uczelnia@san.edu.pl
www.san.edu.pl
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
ul. Wólczańska 49, 90 - 608 Łódź,
tel. 42 663 02 55
e-mail: centrum@wup.lodz.pl