Technik mechanik lotniczy to osoba posiadająca licencję Urzędu Lotnictwa Cywilnego, która zajmuje się obsługą liniową i hangarową statków powietrznych.
Zadania zawodowe:
Do zadań zawodowych technika mechanika lotniczego należą:- dokonuje szczegółowych ocen technicznych statków powietrznych, ich zespołów i wyposażenia;
- nadzoruje prowadzenie dokumentacji przebiegu napraw;
- poświadcza bieżącą zdatność do lotu statku powietrznego;
- wykonuje oceny techniczne statków powietrznych;
- dokonuje obsługi liniowej statków powietrznych;
- dokonuje obsługi hangarowej statków powietrznych;
- dokonuje napraw zespołów i wyposażenia statków powietrznych.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Mechanicy wykonujący czynności obsługi technicznej statków powietrznych w organizacji obsługowej nie muszą posiadać licencji mechanika. Organizacje obsługowe mogą zatem we własnym zakresie ustanawiać wymagania, szkolić oraz upoważniać do wykonywania dokładnie określonych czynności obsługowych każdą osobę, o dowolnym przygotowaniu technicznym, która chce się zatrudnić jako mechanik lotniczy i spełnia wewnętrzne wymagania organizacji. W praktyce, organizacje obsługowe najchętniej zatrudniają absolwentów średnich szkół technicznych kształcących w zawodach mechanika lotniczego lub awionika lub absolwentów wyższych szkół technicznych o profilu lotniczym. Zawód technika mechanika lotniczego można uzyskać po ukończeniu nauki i zdaniu egzaminu zawodowego w technikum lub w szkole policealnej.Licencja mechanika lotniczego jest wydawana zgodnie z przepisami Part-66 i jest dokumentem poświadczającym posiadanie wiedzy oraz doświadczenia wymaganego przez odpowiednie przepisy europejskie do bezpiecznego realizowania zadań obsługi technicznej statków powietrznych i ich podzespołów. Warunkiem koniecznym, lecz niewystarczającym, do wydania mechanikowi przez organizację obsługową upoważnienia do poświadczania obsługi jest posiadanie licencji odpowiedniej kategorii. Wyróżnia się:
- Kategoria A Mechanik obsługi
- Kategoria B1 Technik - mechanik
- Kategoria B2 Technik - awionik
- Kategoria C Inżynier obsługi hangarowej
w organizacji obsługowej wynosi 21 lat.
Składający wniosek o licencję na obsługę techniczną statku powietrznego lub o dodanie kategorii lub podkategorii do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego musi wykazać w drodze egzaminu, właściwy poziom wiedzy teoretycznej ze wszystkich, związanych z daną kategorią licencji, modułów tematycznych wiedzy techniczno-lotniczej zgodnie z tabelą umieszczoną w przepisach Part 66. Wymagany egzamin może być przeprowadzany przez organizację szkoleniową zatwierdzoną wg przepisów Part147 lub przez ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego).
Oprócz wykształcenia i wiedzy teoretycznej mechanik lotniczy powinien udowodnić odpowiednie dla każdej kategorii i podkategorii licencji doświadczenie w obsłudze technicznej statku powietrznego.
Praca zazwyczaj w systemie zmianowym, również w porze nocnej.
Wymagania psychofizyczne:
Praca ta wymaga znacznego wysiłku fizycznego, dużej sprawności ruchowej, odporności emocjonalnej oraz gotowości do pracyw nieprzyjemnych warunkach środowiskowych (temperatura oraz hałas)
Do najważniejszych wymagań należą:
- dobry słuch, wzrok;
- spostrzegawczość, wrażliwość sensoryczna zdolność koncentracji uwagi i jednocześnie jej podzielność;
- cierpliwość, wytrwałość oraz odpowiedzialność.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Choroby organiczne układu nerwowego ujawniające się w postaci trwałych postępujących niedowładów kończyn górnych oraz dolnych.
Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu mogą być wady wzroku, których nie można skorygować okularami, choroby ograniczające sprawność ruchową i manualną (obsługa maszyn).
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Zakłady projektowe i produkcyjne przemysłu lotniczego, w których znajdzie pracę bezpośrednio przy produkcji lub remoncie podzespołów lotniczych, przy opracowaniach konstrukcyjnych i technologicznych płatowca, zespołów napędowych i ich podzespołów lub przy ich regeneracji i naprawach, przy obsłudze stanowisk pomiarowych i badawczych, przy projektowaniu narzędzi oraz opracowywaniu dokumentacji dla nich, w służbach planistycznych i zaopatrzeniowych; Służby techniczne lotnictwa wojskowego oraz organizacji obsługowych lotnictwa cywilnego w których znajdzie pracę przy bezpośredniej obsłudze i naprawach sprzętu lotniczego, przy opracowaniach konstrukcyjnych i technologicznych napraw płatowca oraz podzespołów statków powietrznych, przy obsłudze i naprawach narzędzi i wyposażenia, przy obsłudze dokumentacji technicznej, w służbach zapewnienia jakości.Szkoły:
Zawód urzędnika podatkowego jest zawodem szkolnym.Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4
Plac Narutowicza 14, 82-200 Malbork
tel. (55) 647 34 34 (sekretariat)
e-mail: zsp4@zsp4.malbork.pl
www.zsp4.malbork.pl
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZICentrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
ul. Wólczańska 49, 90-608 Łódź
tel. 42 66 30 255, 66 30 273
e-mail: centrum@wup.lodz.pl