HtmlBox

Навіґація по катеґоріях

Alfabet

Опубліковувач

Technik mechanik lotniczy

 
Technik mechanik lotniczy to osoba posiadająca licencję Urzędu Lotnictwa Cywilnego, która zajmuje się obsługą liniową i hangarową statków powietrznych.

Zadania zawodowe:

Do zadań zawodowych technika mechanika lotniczego należą:
  • dokonuje szczegółowych ocen technicznych statków powietrznych, ich zespołów i wyposażenia;
  • nadzoruje prowadzenie dokumentacji przebiegu napraw;
  • poświadcza bieżącą zdatność do lotu statku powietrznego;
  • wykonuje oceny techniczne statków powietrznych;
  • dokonuje obsługi liniowej statków powietrznych;
  • dokonuje obsługi hangarowej statków powietrznych;
  • dokonuje napraw zespołów i wyposażenia statków powietrznych.
Mechanik lotniczy odpowiedzialny jest za dopuszczenie do lotu statku powietrznego, który jest sprawny, ma wykonane wszystkie niezbędne czynności obsługowe oraz posiada kompletną dokumentację wymaganą do wykonania lotu, więc musi posiadać wiedzę w tym zakresie oraz znać prawo i przepisy lotnicze krajowe oraz europejskie.

Warunki podjęcia pracy w zawodzie:

Mechanicy wykonujący czynności obsługi technicznej statków powietrznych w organizacji obsługowej nie muszą posiadać licencji mechanika. Organizacje obsługowe mogą zatem we własnym zakresie ustanawiać wymagania, szkolić oraz upoważniać do wykonywania dokładnie określonych czynności obsługowych każdą osobę, o dowolnym przygotowaniu technicznym, która chce się zatrudnić jako mechanik lotniczy i spełnia wewnętrzne wymagania organizacji. W praktyce, organizacje obsługowe najchętniej zatrudniają absolwentów średnich szkół technicznych kształcących w zawodach mechanika lotniczego lub awionika lub absolwentów wyższych szkół technicznych o profilu lotniczym. Zawód technika mechanika lotniczego  można uzyskać po ukończeniu nauki i zdaniu egzaminu zawodowego w technikum lub w szkole policealnej.
Licencja mechanika lotniczego jest wydawana zgodnie z przepisami Part-66 i jest dokumentem poświadczającym posiadanie wiedzy oraz doświadczenia wymaganego przez odpowiednie przepisy europejskie do bezpiecznego realizowania zadań obsługi technicznej statków powietrznych i ich podzespołów. Warunkiem koniecznym, lecz niewystarczającym, do wydania mechanikowi przez organizację obsługową upoważnienia do poświadczania obsługi jest posiadanie licencji odpowiedniej kategorii. Wyróżnia się:
  • Kategoria A        Mechanik obsługi
  • Kategoria B1      Technik - mechanik
  • Kategoria B2      Technik - awionik
  • Kategoria C        Inżynier obsługi hangarowej
Minimalny wiek dla wydania licencji mechanika lotniczego wynosi 18 lat natomiast dla personelu poświadczającego czynności obsługowe
w organizacji obsługowej wynosi 21 lat.
Składający wniosek o licencję na obsługę techniczną statku powietrznego lub o dodanie kategorii lub podkategorii do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego musi wykazać w drodze egzaminu, właściwy poziom wiedzy teoretycznej ze wszystkich, związanych z daną kategorią licencji, modułów tematycznych wiedzy techniczno-lotniczej zgodnie z tabelą umieszczoną w przepisach Part 66. Wymagany egzamin może być przeprowadzany przez organizację szkoleniową zatwierdzoną wg przepisów Part147 lub przez ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego).
Oprócz wykształcenia i wiedzy teoretycznej mechanik lotniczy powinien udowodnić odpowiednie dla każdej kategorii i podkategorii licencji doświadczenie w obsłudze technicznej statku powietrznego.
Praca zazwyczaj w systemie zmianowym, również w porze nocnej.

Wymagania psychofizyczne:

Praca ta wymaga znacznego wysiłku fizycznego, dużej sprawności ruchowej, odporności emocjonalnej oraz gotowości do pracy
w nieprzyjemnych warunkach środowiskowych (temperatura oraz hałas)
Do najważniejszych wymagań należą:
  • dobry słuch, wzrok;
  • spostrzegawczość, wrażliwość sensoryczna zdolność koncentracji uwagi i jednocześnie jej podzielność;
  • cierpliwość, wytrwałość oraz odpowiedzialność.
Praca w tym zawodzie wymaga również wysokiej odporności emocjonalnej; pożądanymi cechami są wytrwałość i cierpliwość oraz dokładność.

Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:

Choroby organiczne układu nerwowego ujawniające się w postaci trwałych postępujących niedowładów kończyn górnych oraz dolnych.

Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu mogą być wady wzroku, których nie można skorygować okularami, choroby ograniczające sprawność ruchową i manualną (obsługa maszyn).

Możliwości i szanse zatrudnienia:

Zakłady projektowe i produkcyjne przemysłu lotniczego, w których znajdzie pracę bezpośrednio przy produkcji lub remoncie podzespołów lotniczych, przy opracowaniach konstrukcyjnych i technologicznych płatowca, zespołów napędowych i ich podzespołów lub przy ich regeneracji i naprawach, przy obsłudze stanowisk pomiarowych i badawczych, przy projektowaniu narzędzi oraz opracowywaniu dokumentacji dla nich, w służbach planistycznych i zaopatrzeniowych; Służby techniczne lotnictwa wojskowego oraz organizacji obsługowych lotnictwa cywilnego w których znajdzie pracę przy bezpośredniej obsłudze i naprawach sprzętu lotniczego, przy opracowaniach konstrukcyjnych i technologicznych napraw płatowca oraz podzespołów statków powietrznych, przy obsłudze i naprawach narzędzi i wyposażenia, przy obsłudze dokumentacji technicznej, w służbach zapewnienia jakości.

Szkoły:

Zawód urzędnika podatkowego jest zawodem szkolnym.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4
Plac Narutowicza 14, 82-200 Malbork
tel. (55) 647 34 34 (sekretariat)
e-mail: zsp4@zsp4.malbork.pl
www.zsp4.malbork.pl

Dane kontaktowe:

WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
ul. Wólczańska 49, 90-608 Łódź
tel. 42 66 30 255, 66 30 273
e-mail: centrum@wup.lodz.pl
 

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.

Załączniki

Technik mechanik lotniczy 2020
Technik mechanik lotniczy 2020.pdf 400 KB

Informacje o publikacji dokumentu