Ekspert ds. e-commerce to osoba zajmująca się sprzedażą realizowaną drogą elektroniczną. Jest odpowiedzialna za nadzór i zarządzanie wieloma procesami: (przedstawieniem oferty sprzedażowej, złożeniem zamówienia, akceptacją zamówienia, płatnością) przy wykorzystaniu narzędzi wspomagających sprzedaż tj. Base CRM, Evernote, Freshmail, DM Sales, oraz MixMax. Osoba na tym stanowisku zajmuje się również dystrybucją dóbr i usług wybranymi kanałami elektronicznymi.
Zadania zawodowe:
- kompleksowa obsługa sklepu internetowego,
- nadzorowanie procesów sprzedaży online,
- dbanie o prawidłowe działanie platformy sklepu,
- wdrażanie założeń strategii sprzedaży z uwzględnieniem działań promocyjnych,
- przygotowywanie towaru do wysyłki, wystawianie faktur, paragonów (obsługa kasy fiskalnej),
- współpraca z firmami przewozowymi,
- wprowadzanie nowych funkcjonalności i testowanie nowych kanałów marketingowych,
- kreowanie strategii, rozwiązań i kampanii promocyjnych, które mają na celu rozwój sprzedaży (monitorowanie i analiza rynku, trendów, cen i działań konkurencyjnych),
- efektywna komunikacja (telefoniczna, mailowa, przez czat czy Facebooka) i budowanie relacji z klientami.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Wymagania dotyczące zawodu różnią się w zależności od platformy sprzedażowej, jak również charakteru branży w jakiej działa sklep. Od kandydatów nie wymaga się dyplomu studiów wyższych, jednak ukończenie studiów technicznych, ekonomicznych czy informatycznych znacznie ułatwia późniejszą pracę w tym sektorze. Bardzo często wymaga się znajomości podstawowych języków programowania aplikacji webowych, html lub css, co pomaga dostosować istniejące narzędzia w ramach sklepu internetowego do zmieniających się potrzeb klientów. Znajomość języków obcych jest równie ważna, ponieważ to czy znamy jakiś język wpływa na to, czy możemy poszerzyć nasze wpływy rynkowe o kolejne obszary geograficzne. Językami, które stają coraz bardziej popularne są niemiecki, rosyjski, szwedzki, chiński, japoński i arabski.
Wymagania psychofizyczne:
Ekspert ds. e-commerce musi znać się na swojej pracy pod kątem ekonomicznym jak i informatycznym. Ponadto osoby pracujące na tym stanowisku muszą mieć wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne, ponieważ ich praca w dużej mierze składa się z kontaktów międzyludzkich.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Kluczowym przeciwwskazaniem może być brak zdolności technicznych i brak umiejętności używania Internetu. Ponadto trudność w nawiązywaniu nowych znajomości czy trudności w organizacji samodzielnej pracy mogą przekreślić nasze szanse na rozwój w tym zawodzie.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Ekspert ds. e-commerce może znaleźć zatrudnienie w firmach i przedsiębiorstwach, prowadzących handel za pośrednictwem Internetu i narzędzi elektronicznych Może również prowadzić własną działalność gospodarczą.
Szkoły:
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Kierunek: Ekonomia
ul.Sterlinga26, 90-212 Łódź
tel. 42 631 58 00/01
e-mail: uczelnia@ahe.lodz.pl
https://www.ahe.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki
Kierunek: Informatyka
ul. Banacha 22, 90-238 Łódź
tel. 42 635 59 49
email: facmath@math.uni.lodz.pl
https://www.uni.lodz.pl/
Politechnika Łódzka
Kierunek: Informatyka
ul. Żeromskiego 116, 90-924 Łódź
tel. 42 631 29 29
email: anna.boczkowska@p.lodz.pl
https://www.p.lodz.pl/pl
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
ul. Wólczańska 49, 90-608 Łódź
tel. 42 66 30 255, 66 30 273
e-mail: centrum@wup.lodz.pl