Specjalista bezpieczeństwa i higieny pracy koordynuje, nadzoruje i organizuje całokształt działań związanych ze stanem bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie. Do głównych zadań zawodowych specjalisty bhp należy stały nadzór nad stanem bezpieczeństwa pracy. W tym celu sporządza oceny i analizy, prowadzi działalność kontrolną związaną z przestrzeganiem zasad i przepisów bhp, bierze udział w ocenie ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy oraz zgłasza wnioski i doradza kierownictwu zakładu, jakie środki należy zastosować, aby zapewnić bezpieczeństwo i chronić zdrowie pracowników.
Zadania zawodowe:
- przeprowadzanie szkoleń wewnątrz przedsiębiorstwa z zakresu BHP,
- zapewnianie nadzoru w kwestii przestrzegania bezpieczeństwa pracy,
- opracowywanie możliwego ryzyka zawodowego,
- opracowywanie instrukcji bezpieczeństwa pracy i nadzór nad wdrażaniem opracowanych przepisów,
- korygowanie naruszeń, prowadzenie dokumentacji w zakresie BHP, zapobieganie licznym zagrożeniom.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Idealny kandydat do pracy w zawodzie Specjalista bezpieczeństwa i higieny pracy powinien posiadać wykształcenie wyższe z zakresu Bezpieczeństwa Pracy i Ergonomii. Cenionymi kierunkami są również Ochrona Środowiska oraz dodatkowe szkolenia związane z ochroną przeciwpożarową czy pierwszą pomocą. Wśród specjalistów BHP najpopularniejsze są studia podyplomowe w tym zakresie. Jeśli firma posiada wdrożony system zarządzania BHP, może być wymagane szkolenie i certyfikat audytora w tym zakresie (np. Norma ISO OHSAS18001). Bardzo ważne jest doświadczenie i znajomość języków obcych(szczególnie języka angielskiego). Oprócz tych formalnych wymagań, coraz większy nacisk kładziony jest na takie kompetencje jak: kreatywność, pro-aktywność i zaangażowanie oraz dojrzałość biznesowa. Skuteczny specjalista ds. BHP może przynieść firmie wymierne korzyści finansowe, eliminując koszty związane z niewłaściwie przygotowanym środowiskiem pracy.Wymagania psychofizyczne:
- przeciętna sprawność fizyczna,
- zamiłowanie do systematyczności, porządku i ładu,
- wysokie poczucie odpowiedzialności.
- koncentracji uwagi i spostrzegawczość,
- zdolności organizatorskie,
- myślenie analityczne, twórcze,
- zdolności perswazyjne, popularyzatorskie.
- szybkość podejmowania decyzji i gotowość do działania.
- zachowania prospołeczne , aktywność na rzecz osób, grup, instytucji, w celu realizacji wartości społecznych.
- zdolności negocjacyjne.
- stabilność emocjonalna i niezależna postawa.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
Przeciwwskazania do pracy w zawodzie dotyczą przede wszystkim wad utrudniających kontakty z innymi osobami. Niewskazane są rażące ułomności fizyczne. Dodatkowe przeciwwskazania wynikają ze środowiska pracy i charakteru produkcji zakładu, w którym specjalista ds. BHP jest zatrudniony ( np. w przedsiębiorstwach o profilu chemicznym niedopuszczalne są choroby skóry oraz układu oddechowego).Możliwości i szanse zatrudnienia:
W ciągu ostatnich lat zdecydowanie zwiększył się popyt na wykształconych i wykwalifikowanych specjalistów ds. bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Zgodnie z ustawą dotyczącą BHP (Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy Dz.U. 2019 poz. 1040) w zakładach pracy i firmach, każde przedsiębiorstwo zatrudniające 100 i więcej pracowników, zobowiązane jest do zatrudnienia specjalisty w tym zakresie. Ustawa reguluje również, progi ilości pracowników, przy których firma musi zatrudniać większą ilość specjalistów BHP. W firmach poniżej 100 pracowników, obowiązki z zakresu BHP może wykonywać równolegle osoba na innym stanowisku (często np. Specjalista ds. Kadrowych).Szkoły:
Politechnika Łódzka, Katedra Mechaniki Maszyn Włókienniczychkierunek: bezpieczeństwo i higiena pracy
ul. Żeromskiego 116, 90-924 Łódź
tel. (42) 631 33 84
www.p.lodz.pl/index.htm
Studia podyplomowe
Dane kontaktowe:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZICentrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Sieradzu
ul. 3 Maja 7, 98- 200 Sieradz
tel. 43 822 81 84
e-mail: lowusi@wup.lodz.pl