Kontrola działalności agencji zatrudnienia

Print Drukuj

Kontrola działalności agencji zatrudnienia

 

Zgodnie z art. 326 ust. 1 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia tj. Dz. U. z 2025r. poz. 620), marszałek województwa właściwy ze względu na:

  1. siedzibę lub adres stałego miejsca wykonywania działalności agencji zatrudnienia,

  2. adres wskazany przez przedsiębiorcę zagranicznego jako adres miejsca świadczenia usług

- sprawuje kontrolę nad agencją zatrudnienia w zakresie przestrzegania warunków prowadzenia agencji zatrudnienia, o których mowa w art. 305 ust. 3, art. 307 ust. 1 pkt 1-4 i 9 i ust. 2, art. 323 oraz art. 324 ww. ustawy.

W stosunku do podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, mających siedzibę lub adres stałego miejsca wykonywania działalności agencji zatrudnienia lub adres miejsca świadczenia usług (wskazany przez przedsiębiorcę zagranicznego) na terenie województwa łódzkiego ww. kontrole prowadzone są przez Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi, działającego z upoważnienia Marszałka Województwa Łódzkiego.

Przedmiotem kontroli jest ustalenie czy podmiot prowadzący agencję zatrudnienia spełnia warunki wymagane do wykonywania działalności regulowanej określone w art. 305 ust. 3, art. 307 ust. 1 pkt 1-4 i 9 i ust. 2, art. 323 oraz art. 324 ww. ustawy, tj. czy prowadzący agencję zatrudnienia:

  1. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, od których wymagane jest posiadanie zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po 2 latach od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia i świadczeniu usługi, o której mowa w art. 305 ust. 2 pkt 1 lub 2;

  2. Nie posiada zaległości podatkowych, zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz zalega z wpłatami na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, o ile był obowiązany do ich opłacania;

  3. Nie posiada zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne;

  4. Nie jest podmiotem, w imieniu lub na rzecz którego działają lub działały osoby zarządzające tym podmiotem lub go reprezentujące ukarane prawomocnym wyrokiem za wykroczenie, o którym mowa w art. 362–367, lub skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym lub ukarane prawomocnym wyrokiem za wykroczenie, o którym mowa w art. 84 ust. 1–12 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

  5. Nie jest podmiotem, w stosunku do którego została otwarta likwidacja lub ogłoszono jego upadłość;

  6. Wypełnia obowiązek informowania o:

a) zmianie danych, o których mowa w art. 309 ust. 2 pkt 1–3, w terminie 14 dni od dnia ich powstania;

b) zmianie rodzaju świadczonych usług, o których mowa w art. 309 ust. 2 pkt 4 i 5;

c) rozpoczęciu prowadzenia działalności na rzecz cudzoziemców, o której mowa w art. 305 ust. 3.

d) zaprzestaniu, zawieszeniu albo wznowieniu wykonywania działalności, w terminie 14 dni od dnia zaprzestania, zawieszenia albo wznowienia tej działalności.


 

  1. Przedstawia marszałkowi województwa informację o działalności agencji zatrudnienia w zakresie świadczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej usług, o których mowa w art. 305 ust. 2 – w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku za rok poprzedni.

Powyższą Informację, składają również podmioty, które zgłosiły zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej i zawiera dane o:

1) liczbie:

a) osób, które podjęły zatrudnienie za pośrednictwem agencji zatrudnienia, z uwzględnieniem grupy elementarnej zawodów, ujętej w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, o której mowa w art. 29 ust. 1,

b) osób, które podjęły inną pracę zarobkową za pośrednictwem agencji zatrudnienia, z uwzględnieniem grupy elementarnej zawodów, ujętej w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, o której mowa w art. 29 ust. 1,

c) osób, które podjęły zatrudnienie lub inną pracę zarobkową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem agencji zatrudnienia, z uwzględnieniem ich obywatelstwa i grupy elementarnej zawodów, ujętej w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, o której mowa w art. 29 ust. 1,

d) osób, kierowanych do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych, z uwzględnieniem ich obywatelstwa i grupy elementarnej zawodów, ujętej w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, o której mowa w art. 29 ust. 1;

2) działalności w zakresie pracy tymczasowej obejmującej w szczególności:

a) liczbę osób skierowanych przez agencję zatrudnienia do wykonywania pracy tymczasowej, w tym zatrudnionych w agencjach zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, w przedziałach do 3 miesięcy, od 3 do 12 miesięcy oraz powyżej 12 miesięcy, z uwzględnieniem grupy elementarnej zawodów, ujętej w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, o której mowa w art. 29 ust. 1,

b) liczbę osób skierowanych przez agencję zatrudnienia do wykonywania pracy tymczasowej niebędących pracownikami agencji zatrudnienia, skierowanych na podstawie umowy prawa cywilnego, w przedziałach do 3 miesięcy, od 3 do 12 miesięcy oraz powyżej 12 miesięcy, z uwzględnieniem grupy elementarnej zawodów, ujętej w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, o której mowa w art. 29 ust. 1,

c) liczbę osób skierowanych przez agencję zatrudnienia do wykonywania pracy tymczasowej, z uwzględnieniem obywatelstwa osoby kierowanej, w tym liczby osób kierowanych do pracy za granicą u zagranicznych pracodawców użytkowników,

d) liczbę pracodawców użytkowników korzystających z usług agencji zatrudnienia, w tym liczbę zagranicznych pracodawców użytkowników,

e) liczbę zawieranych przez agencję zatrudnienia umów o pracę oraz umów prawa cywilnego z zakresu pracy tymczasowej, z pracownikami tymczasowymi oraz z osobami niebędącymi pracownikami, z podaniem państwa zatrudnienia, z uwzględnieniem grupy elementarnej zawodów, ujętej w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, o której mowa w art. 29 ust. 1;

3) liczbie cudzoziemców, w stosunku do których agencja zatrudnienia świadczyła usługę wskazaną w art. 305 ust. 3, z uwzględnieniem ich obywatelstwa.


 

  1. Posiada lokal na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w którym są świadczone usługi, przeznaczony na biuro agencji zatrudnienia, w którym agencja zatrudnienia zapewnia możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami agencji. W lokalu przechowywane są dokumenty związane ze świadczeniem przez agencje zatrudnienia usług pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej, w tym dokumentacja pracownicza pracowników tymczasowych oraz dokumentacja osób niebędących pracownikami agencji pracy tymczasowej skierowanych do wykonywania pracy tymczasowej (dot. agencji zatrudnienia świadczących usługi wskazane w art. 305 ust. 2 pkt 1 lit. a i b i pkt 2).

 

Dla usprawnienia działań kontrolnych i zmniejszenia jej uciążliwości, zaleca się przygotowanie przez podmiot kontrolowany na dzień kontroli dokumentu/ów:

 

 

  1. świadczących o niezaleganiu z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych, na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne o ile był obowiązany do ich płacenia, za ostatnie 3 m-ce przed dniem wszczęcia kontroli.

Wskazane jest posiadanie aktualnych zaświadczeń z urzędu skarbowego i ZUS o niezaleganiu w opłatach z tytułu podatków oraz składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych, PFRON oraz KRUS z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne.

 

  1. na podstawie których została sporządzona informacja o działalności agencji zatrudnienia składana corocznie do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi (ewidencje, umowy, zlecenia, porozumienia, faktury, itp.), tj. dokumentów świadczących, że przedstawione dane w informacji są zgodne ze stanem faktycznym,


Brak podczas kontroli dokumentów źródłowych służących sporządzeniu informacji o działalności agencji zatrudnienia jest równoznaczny z uznaniem za niezgodne ze stanem faktycznym wypełnienie informacji o działalności agencji zatrudnienia.

 

Zgodnie z art. 328 cyt. Ustawy, Podmiot przechowuje wszystkie dokumenty niezbędne do wykazania spełniania warunków wymaganych do wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru agencji zatrudnienia przez cały okres posiadania wpisu do tego rejestru oraz przez okres 3 lat od dnia wykreślenia podmiotu z rejestru agencji zatrudnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 6 Ustawy z dnia 06 marca 2018r. Prawo przedsiębiorców (tj. Dz.U. z 2024r. poz. 236 z późn. zm.) przedsiębiorca przechowuje wszystkie dokumenty niezbędne do wykazania spełniania warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności regulowanej.



W przypadku ujawnienia co najmniej jednego uchybienia, o którym mowa w art. 315 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, protokół kontroli służy jako materiał dowodowy w postępowaniu wyjaśniającym, zmierzającym do wydania decyzji o wykreśleniu podmiotu kontrolowanego z rejestru agencji zatrudnienia oraz decyzji o zakazie wykonywania przez podmiot działalności objętej wpisem do rejestru agencji zatrudnienia.

Jeżeli stwierdzone w wyniku kontroli uchybienia lub naruszenia prawa wskazują na konieczność podjęcia działań przez właściwe organy państwowe lub samorządowe, Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi powiadamia stosowne organy oraz informuje o tym kontrolowanego.

Jeśli wyniki kontroli będą wskazywać, że działanie lub zaniechanie działania przez podmiot kontrolowany wyczerpuje znamiona przestępstwa, Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi kieruje zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury.

W przypadku wszczęcia kontroli przedsiębiorca niezwłocznie okazuje kontrolującemu książkę kontroli (art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 06 marca 2018r. prawo przedsiębiorców t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 236 z późn. zm.).

 

 

Informacje o publikacji dokumentu