- weryfikacja wniosków o płatność i danych uczestników – celem jest potwierdzenie zgodności postępu rzeczowego oraz finansowego z umową o dofinansowanie; sprawdzane jest czy poszczególne etapy zadań prowadzone są terminowo oraz czy osiągane są wymagane wskaźniki realizacji celów szczegółowych; pogłębiona analiza obejmuje weryfikację dokumentów źródłowych w celu zapewnienia prawidłowej oceny kwalifikowalności wydatków; weryfikację przeprowadza pracownik WUP w Łodzi wyznaczony jako opiekun projektu
- kontrola projektu w siedzibie beneficjenta – celem jest kompleksowe sprawdzenie na podstawie dokumentacji merytorycznej i finansowej dostępnej w biurze projektu, prawidłowości realizowanych działań oraz ich zgodności z umową o dofinansowanie oraz informacjami przedstawianymi we wnioskach o płatność; kontroli podlegają w szczególności: prawidłowość realizacji polityk horyzontalnych w tym równości szans i niedyskryminacji i równości szans płci, kwalifikowalność uczestników projektu, prawidłowość rozliczeń finansowych, poprawność udzielania zamówień publicznych, pomocy publicznej / pomocy de minimis czy stosowania zasady konkurencyjności, prawidłowość realizacji działań informacyjno-promocyjnych
- wizyta monitoringowa – celem jest weryfikacja sposobu realizacji projektu w miejscu prowadzenia działań merytorycznych (np. w miejscu szkolenia, stażu itp.) czyli sprawdzenie czy faktycznie projekt jest wykonywany
- kontrola na zakończenie projektu – realizowana jest obligatoryjnie po złożeniu przez beneficjenta wniosku końcowego o płatność i polega na weryfikacji tego wniosku oraz na sprawdzeniu kompletności i prawidłowości dokumentacji związanej z realizacją projektu; opcjonalnie kontrola ta może przybrać formę kontroli na miejscu – w siedzibie beneficjenta
- kontrola po zakończeniu realizacji projektu – co do zasady dotyczy kontroli trwałości operacji i/lub rezultatu w projektach, w których wymóg utrzymania trwałości został określony w umowie o dofinansowanie; kontrola może dotyczyć także innego zakresu np. weryfikacji prawidłowości rozliczeń finansowych lub zgodności zamówień udzielonych w ramach projektu z przepisami unijnymi i krajowymi – wówczas przeprowadzana jest w trybie doraźnym i może wynikać m.in. z otrzymanej informacji o potencjalnych nieprawidłowościach związanych z danym projektem, które zostały ujawnione po rozliczeniu końcowym
- kontrola krzyżowa – dokonywana jest w odniesieniu do beneficjentów realizujących więcej niż jeden projekt w ramach PO WER i ma na celu sprawdzenie czy w ramach kilku projektów nie były finansowane te same wydatki; kontrola prowadzona jest na podstawie danych zgromadzonych w systemie informatycznym, a beneficjent informowany jest jedynie w przypadku gdy zachodzi podejrzenie podwójnego finansowania –wówczas jest poproszony o przedłożenie konkretnych dokumentów do weryfikacji
- inne kontrole – realizowane na podstawie odrębnych przepisów bezpośrednio przez Komisję Europejską, Europejski Trybunał Obrachunkowy, Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Instytucję Audytową (czyli właściwy Urząd Kontroli Skarbowej) lub Najwyższą Izbę Kontroli.
Rodzaje kontroli
Projekt będzie mógł podlegać następującym kontrolom: