Z uwagi na obowiązek zachowania trwałości wydatków objętych cross-financingiem, tego rodzaju koszty mogą być ponoszone wyłącznie w przypadku nieruchomości będącej własnością beneficjenta lub przez niego wynajmowanej.

W związku z tym sfinansowanie kosztu remontu mieszkania należącego do uczestnika projektu nie jest możliwe.

W ramach subsydiowanego zatrudnienia wynagrodzenie uczestnika projektu wypłacane jest przez pracodawcę, który następnie otrzymuje od wnioskodawcy refundację poniesionych kosztów.

Subsydiowane zatrudnienie musi być realizowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027. Zapisy tego rozporządzenia nie określają wysokości wynagrodzenia w przypadku tej formy wsparcia. W związku z tym kwota wynagrodzenia powinna zostać ustalona indywidualnie w zależności od rodzaju wykonywanej pracy oraz zakresu obowiązków.

Jednakże zwracamy uwagę, że koszt wynagrodzenia nie może być wyższy niż wynagrodzenie pracowników zatrudnionych u tego pracodawcy na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji ani przekraczać kwot określonych w przepisach prawa pracy lub wskazanych danych statystyki publicznej.

W przypadku gdy diagnoza potrzeb oraz sytuacji uczestnika projektu to uzasadnia, wnioskodawca może objąć go wsparciem w formie stażu, a następnie subsydiowanego zatrudnienia.

W przypadku subsydiowanego zatrudnienia można przewidzieć takie wsparcie dodatkowe. Jednakże zwrot kosztów opieki nad dzieckiem / osobą zależną będzie przysługiwał uczestnikowi projektu jeżeli osiągany przez niego przychód nie przekracza minimalnego wynagrodzenia za pracę, a w przypadku zwrotu kosztów dojazdu - 200% wynagrodzenia minimalnego.

Wnioskodawca może zaplanować w projekcie zarówno zwrot kosztów dojazdu jak i opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 oraz osobą/osobami zależnymi dla uczestników korzystających z różnych form wsparcia, m.in. szkoleń, staży a także poradnictwa zawodowego.

Koszty badań lekarskich w przypadku uczestników staży ponosi pracodawca. W związku z tym nie należy ujmować w projektach ani kosztów badań ani kosztów ich refundacji.
Natomiast koszt ubezpieczenia NNW może zostać sfinansowany w ramach budżetu projektu.

Wnioskodawca może zaplanować w projekcie zarówno zwrot kosztów dojazdu jak i opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 oraz osobą/osobami zależnymi dla uczestników korzystających z różnych form wsparcia, m.in. szkoleń, staży a także poradnictwa zawodowego.

Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do Regulaminu (rozdz. 3.4, pkt 2, lit. c), wynagrodzenie opiekuna stażu jest wydatkiem niekwalifikowalnym w projekcie.

W dniu 02.09.2025 r.,  na stronie internetowej: www.funduszeue.wup.lodz.pl zawarta została informacja o aktualizacji Załącznika nr 2 do Regulaminu wyboru projektów - Wymagania dotyczące wsparcia oraz wskaźniki.

W związku z powyższym nie wymaga się już, by usługa poradnictwa zawodowego była realizowana przez instytucje posiadające wpis do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia.

Osoby spełniające wymagania kryterium premiującego to osoby, które są w trakcie procesu usamodzielniania, tj. realizacji Indywidualnego programu usamodzielniania. Zgodnie z art. 145 ust. 4 ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej Indywidualny program usamodzielnienia opracowywany jest co najmniej na miesiąc przed osiągnięciem pełnoletności przez osobę przebywającą w pieczy zastępczej. W związku z tym osoba, która ukończyła 18 rok życia i realizuje Indywidualny program usamodzielniania, bez względu na to czy nadal przebywa w pieczy zastępczej, może być uczestnikiem projektu oraz wpisuje się w definicję kryterium premiującego.

Osoby, które zakończyły realizację Indywidualnego programu usamodzielniania traktowane są jako osoby, które opuściły już pieczę zastępczą i nie wpisują się w przesłanki kryterium premiującego.

Osoba, która opuściła pieczę zastępczą, tj. zakończyła Indywidualny program usamodzielniania np. dwa lata temu, może wziąć udział w projekcie, jeśli wpisuje się w katalog osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym wskazany w Regulaminie wyboru projektów. Projekt aktywizujący takie osoby nie będzie jednak spełniał kryterium premiującego i nie zostaną mu przyznane dodatkowe punkty. 

Osoby spełniające wymagania kryterium premiującego to osoby, które są w trakcie procesu usamodzielniania, tj. realizacji Indywidualnego programu usamodzielniania. Zgodnie z art. 145 ust. 4 ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej, Indywidualny program usamodzielnienia opracowywany jest co najmniej na miesiąc przed osiągnięciem pełnoletności przez osobę przebywającą w pieczy zastępczej. W związku z tym osoba, która ukończyła 18 rok życia i realizuje Indywidualny program usamodzielniania, bez względu na to czy nadal przebywa w pieczy zastępczej, może być uczestnikiem projektu oraz wpisuje się w definicję kryterium premiującego.

Osoby, które zakończyły realizację Indywidualnego programu usamodzielniania traktowane są jako osoby, które opuściły już pieczę zastępczą i nie wpisują się w przesłanki kryterium premiującego.

Osoba, która opuściła pieczę zastępczą, tj. zakończyła Indywidualny program usamodzielniania np. dwa lata temu, może wziąć udział w projekcie, jeśli wpisuje się w katalog osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym wskazany w Regulaminie wyboru projektów. Projekt aktywizujący takie osoby nie będzie jednak spełniał kryterium premiującego i nie zostaną mu przyznane dodatkowe punkty.

Jednym z podstawowych warunków udziału w projekcie – oprócz kryterium wieku (18-29 lat) – jest zagrożenie ubóstwem i wykluczeniem społecznym.

Uczestnikiem projektu może być wyłącznie osoba spełniająca co najmniej jedną z przesłanek określonych w definicji osoby zagrożonej ubóstwem i wykluczeniem społecznym.

Przypominamy, że diagnozy potrzeb i predyspozycji dokonuje wnioskodawca, a nie uczestnik projektu. Ponadto należy pamiętać, że celem udzielonego wsparcia ma być wejście/powrót uczestnika projektu na rynek pracy.

W celu spełnienia specyficznego kryterium merytorycznego nr 6, wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia m.in. oferty zatrudnienia, dalszego kształcenia czy też stażu. Należy jednak pamiętać, że uczestnik projektu nie ma obowiązku skorzystać z zaproponowanego wsparcia.

Jednocześnie informujemy, że przedstawienie oferty szkolenia / kursu w ramach aktywizacji społecznej, edukacyjnej, czy też zawodowej umożliwi spełnienie ww. kryterium.

Natomiast korepetycje nie stanowią formy wsparcia, o której mowa w tym kryterium.

W przypadku staży należy stosować przepisy art.115 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia dotyczące m.in. limitu stażystów u jednego pracodawcy oraz możliwości odbywania stażu u tego samego organizatora stażu.

W przypadku szkoleń należy zastosować przepisy art. 109 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia dotyczące zwrotu kosztów. 

Subsydiowane zatrudnienie musi być realizowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021–2027. W przypadku tej formy wsparcia nie mają zastosowania przepisy ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. 

Zgodnie z art. 306 ust. 1 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, jeżeli wsparcie w postaci pośrednictwa pracy będzie realizowane przez fundację, która nie prowadzi działalności gospodarczej, to nie musi ona posiadać wpisu do rejestru agencji zatrudnienia.

Wnioskodawca może w budżecie projektu zaplanować koszt ubezpieczenia NNW dla uczestników staży. 

Minimalne wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w ramach subsydiowanego zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy, nie może być niższe niż obowiązujące w danym roku minimalne wynagrodzenie za pracę. Refundacja kosztów zatrudnienia może być wyższa niż ta minimalna kwota.

W Regulaminie naboru nie ma określonego limitu wsparcia na subsydiowanie zatrudnienia uczestników projektu. Wnioskodawca może indywidualnie określić jaka kwota refundacji będzie wypłacana, biorąc pod uwagę specyfikę projektu, efektywność oraz rynkowość stawek wynagrodzeń na stanowisku objętym subsydiowanym zatrudnieniem.

Zasady dotyczące realizacji wybranych form wsparcia określono w Załączniku nr 2 do Regulaminu. Bon na kształcenie ustawiczne stanowi gwarancję sfinansowania uczestnikowi projektu wskazanego przez niego kształcenia ustawicznego.
W ramach bonu beneficjent może opłacić uczestnikowi projektu:
a)  koszty potwierdzenia nabycia wiedzy i umiejętności lub koszty uzyskania dokumentów potwierdzających nabycie wiedzy i umiejętności,
b) koszt należny organizatorowi studiów podyplomowych;
c) koszt należny instytucji szkoleniowej za realizację jednego lub kilku szkoleń.

Koszty są finansowane do wysokości przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu przyznania bonu.

Rozpoczęcie kształcenia ustawicznego musi nastąpić w terminie 6 miesięcy od dnia przyznania bonu i zakończyć się nie później niż w terminie 30 miesięcy od dnia przyznania bonu.

Dzięki bonowi można zrealizować takie formy kształcenia ustawicznego jak szkolenia, kursy, studia podyplomowe i inne formy podnoszenia kwalifikacji, zwiększając szanse uczestników projektu na rynku pracy. 

W ramach naboru nie określono minimalnego procentowego poziomu wskaźnika „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu”. Wnioskodawcy szacują jego poziom samodzielnie, biorąc pod uwagę specyfikę projektu, tj. wybraną grupę docelową i zaplanowane formy wsparcia.

Wydatki w projekcie, również te skierowane na usługi szkoleniowe, powinny zostać określone na poziomie racjonalnym i efektywnym, w szczególności powinny być zgodne ze stawkami rynkowymi. Wymagamy, by usługi szkoleniowe były realizowane przez instytucje posiadające wpis do Bazy Usług Rozwojowych (tj. zarejestrowane w katalogu Dostawcy usług w BUR), natomiast szkolenia realizowane w projektach nie muszą być rejestrowane w Bazie. Określając koszt szkolenia należy stosować stawki zweryfikowane na podstawie rozeznania cen rynkowych planowanego w projekcie szkolenia.

Jeżeli wnioskodawcą będzie nowopowstała fundacja, to wykazuje ona własne obroty, bez sumowania potencjału finansowego podmiotów funkcjonujących przed połączeniem.

We wniosku o dofinansowanie powinna znaleźć się informacja dotycząca potencjału finansowego wnioskodawcy wskazująca na wysokość obrotu wnioskodawcy np. za ostatni zamknięty rok obrotowy 2023 r. obrót wyniósł 5 000 000,00 zł.

Komisja Oceny Projektów nie wymaga od wnioskodawcy udokumentowania danych na temat potencjału finansowego.

 

Wnioskodawca samodzielnie określa okres realizacji projektu, biorąc pod uwagę swój potencjał, doświadczenie, formy wsparcia i oczekiwania grupy docelowej.


Aby spełnić kryterium merytoryczne dostępu nr 9 Potencjał finansowy wnioskodawcy we wniosku należy wykazać łączny obrót za wybrany przez wnioskodawcę jeden z trzech ostatnich:
- zatwierdzonych lat obrotowych jeśli dotyczy lub
- zamkniętych i zatwierdzonych lat kalendarzowych. 

Potencjał finansowy wnioskodawcy powinien być równy lub wyższy od 75% średnich rocznych wydatków w ocenianym projekcie.
Komisja Oceny Projektów wylicza spełnienie tego progu w następujący sposób:
(wydatki ogółem/liczba miesięcy ( czas trwania projektu) x 12 m-cy ) x 75%.
W przypadku projektu, który trwa np. 18 m-cy sposób wyliczenia będzie następujący:
(wydatki ogółem/18 m-cy x 12 m-cy) x 75%.

Zgodnie z brzmieniem specyficznego kryterium merytorycznego nr 9 Wdrożenie instrumentów aktywizacji zawodowej, wymagamy, aby wsparcie w zakresie aktywizacji zawodowej, tj. pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe, szkolenia, było realizowane przez podmioty wyspecjalizowane w tym zakresie. Definicja takiego podmiotu została zawarta w załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów – Wymagania dotyczące wsparcia oraz wskaźniki.

Do katalogu podmiotów wyspecjalizowanych w zakresie aktywizacji zawodowej zaliczymy np. PUP, instytucje szkoleniowe, agencje zatrudnienia, organizacje pozarządowe. W związku z tym, aby spełnić to kryterium wsparcie w zakresie aktywizacji zawodowej powinno być realizowane przez podmioty wpisujące się we wskazany katalog.

Dodatkowo, co nie wynika bezpośrednio z treści kryterium, lecz z przepisów Ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, podmioty świadczące usługę pośrednictwa pracy muszą posiadać wpis do KRAZ, a podmioty realizujące szkolenie – wpis do Bazy Usług Rozwojowych. 

Zgodnie z zapisami kryterium merytorycznego dostępu nr 9 Potencjał finansowy wnioskodawcy to wnioskodawca powinien posiadać obrót, który musi wynosić co najmniej 75% średnich rocznych wydatków w projekcie. W związku z tym w przypadku projektów realizowanych w partnerstwie obrót partnera nie jest brany pod uwagę.

Wsparcie nie powinno rozpoczynać się od poradnictwa zawodowego ponieważ jest to jeden z instrumentów aktywizacji zawodowej. Punkt wyjścia stanowi diagnoza potrzeb uczestnika projektu, a następnie opracowanie IŚR, w której określony zostanie zakres wsparcia.

W opisanym przypadku, kolejność form wsparcia powinna wyglądać następująco:
1. Diagnoza sytuacji uczestnika projektu (np. w ramach rekrutacji)
2. Przygotowanie IŚR
3. Wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej
4. Wsparcie w zakresie aktywizacji zawodowej (w tym m.in. poradnictwo zawodowe).

Wnioskodawca może przewidzieć na etapie rekrutacji przeprowadzenie pogłębionej analizy uczestników projektu, w ramach której dokonana zostanie diagnoza sytuacji każdej osoby, tzn. określenie jej potrzeb i potencjału. Natomiast na tym etapie nie jest możliwe świadczenie wsparcia w postaci poradnictwa zawodowego.

Zwracamy uwagę, iż poradnictwo zawodowe jest jednym z instrumentów aktywizacji zawodowej i nie może stanowić pierwszego elementu wsparcia zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 4 „Indywidualizacja wsparcia”.

 

Indywidualna Ścieżka Rozwoju uwzględnia w znacznie szerszym zakresie niż IPD diagnozę sytuacji problemowej, zasoby, potencjał, predyspozycje i potrzeby uczestnika projektu. Realizowany przez urząd pracy IPD może być elementem Indywidualnej Ścieżki Reintegracji, która uwzględnia nie tylko sytuację zawodową uczestnika, ale w równym stopniu także sytuację społeczną, środowiskową czy rodzinną.

Zgodnie z Załącznikiem nr 2 do Regulaminu wyboru projektów ścieżka reintegracji to zestaw kompleksowych, zindywidualizowanych i uzupełniających się form wsparcia, mających na celu wyprowadzenie uczestnika z ubóstwa lub wykluczenia społecznego nie tylko poprzez diagnozę jego sytuacji na rynku pracy. 

Podczas realizacji projektu można uwzględnić wydatki na wynagrodzenie osób współpracujących z partnerem na podstawie umów cywilno-prawnych, gdyż nie są oni traktowani jako personel partnera.

Zgodnie z ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia maksymalny koszt refundacji kosztów opieki może wynieść miesięcznie nie więcej niż połowa zasiłku, o którym mowa w art.  224 ust. 1 pkt.1 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. W przypadku krótszych form wsparcia koszt należy wyliczyć proporcjonalnie. Refundacja ta przysługuje na okres do 6 miesięcy.
W projekcie można przewidzieć zwrot kosztów opieki np. w formie refundacji kosztów poniesionych na zatrudnienie opiekunki. Umowa cywilno-prawna z opiekunką jest zawierana przez uczestnika projektu, zaś beneficjent refunduje jej koszt do określonego wyżej limitu.

Koszty badań lekarskich w przypadku uczestników staży ponosi pracodawca. W związku z tym nie należy ujmować w projektach ani kosztów badań ani kosztów ich refundacji.

Należy stosować stawki zweryfikowane na podstawie rozeznania cen rynkowych planowanego w projekcie szkolenia.

Wymagamy, by usługi szkoleniowe były realizowane przez instytucje posiadające wpis do BUR (tj. zarejestrowane w katalogu Dostawcy usług w BUR), natomiast szkolenia realizowane w projektach nie muszą być rejestrowane w Bazie.

Projekty skierowane wyłącznie do osób opuszczających pieczę zastępczą, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii lub okręgowe ośrodki wychowawcze powinny być realizowane przez podmioty posiadające doświadczenie we wspieraniu tej szczególnie wymagającej grupy.

Na etapie oceny, KOP będzie zwracać szczególną uwagę na opis grupy docelowej – wnioskodawca lub partner musi wykazać znajomość specyfiki tej grupy. Równie istotne będą zapisy dotyczące rekrutacji oraz działań informacyjno-promocyjnych – z ich treści musi jasno wynikać, że wnioskodawca posiada realne możliwości dotarcia do tej trudnej do zaktywizowania grupy i skutecznego włączenia jej w projekt.

W związku z powyższym, każdy podmiot rozważający realizację projektu skierowanego do jednej z wymienionych grup powinien rzetelnie przeanalizować, czy dysponuje odpowiednim potencjałem i doświadczeniem niezbędnym do prawidłowego przeprowadzenia takiego przedsięwzięcia.

Osoba opuszczająca pieczę zastępczą to osoba w wieku 18-25 lat, która jest w trakcie procesu usamodzielniania, tj. realizacji Indywidualnego Programu Usamodzielniania.

We wniosku o dofinansowanie, Wnioskodawca powinien oszacować liczbę osób bezrobotnych i biernych zawodowo wśród uczestników projektu.

Informacja na temat liczebności tych grup uczestników umożliwi ocenę przez KOP przyjętych wartości niektórych wskaźników projektu tj.: Liczba osób niezatrudnionych objętych wsparciem w programie czy Liczba osób poszukujących pracy po opuszczeniu programu.

Tak, jest to prawidłowe przyporządkowanie.

Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów grupę docelową stanowią wyłącznie osoby w wieku 18-29 lat zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie.

Osoby bezrobotne zarejestrowane w PUP są uznawane za osoby spełniające jedną z przesłanek wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Stanowią one zatem grupę osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.

Natomiast posiadanie statusu osoby biernej zawodowo czy też bezrobotnej niezarejestrowanej w PUP nie jest wystarczającą przesłanką do zakwalifikowania do udziału w projekcie. Osoby te muszą wpisywać się w katalog osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, który został wskazany w Regulaminie wyboru projektów. 

Wyliczając kwotę stypendium szkoleniowego, stażowego czy też refundacji kosztów opieki można uwzględnić waloryzację zasiłku dla bezrobotnych. Jednakże będzie to możliwe wyłącznie w odniesieniu do stypendiów i refundacji kosztów opieki wypłacanych po 1 czerwca 2026 r.
Wskaźnik procentowy waloryzacji zasiłku dla bezrobotnych może wynieść maksymalnie 5 %.