Działanie FELD.07.09 (003/24) - Często zadawane pytania - FunduszeUE
Jednocześnie przypominamy, że co do zasady przedmiotem planowanego naboru nie jest budowa, przebudowa czy rozbudowa infrastruktury. Wykonywanie wszelkich prac remontowo-budowlanych może zostać uznane za kwalifikowalne pod warunkiem, że są konieczne do osiągnięcia celów projektu oraz racjonalne i efektywne w stosunku do zakresu planowanych w projekcie działań. Należy również pamiętać, że do limitu cross-financingu należy wliczyć sumę kosztów bezpośrednich, oznaczonych jako koszty mieszczące się w limicie cross-financingu oraz naliczonych od nich, zgodnie z przyjętą stawka ryczałtową, kosztów pośrednich.
https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/wymiary/3/7/2462
Wykonywanie wszelkich prac remontowo-budowlanych może zostać uznane za kwalifikowalne pod warunkiem, że są konieczne do osiągnięcia celów projektu oraz racjonalne i efektywne w stosunku do zakresu planowanych w projekcie działań. Koszty te w szczególności dotyczyć mogą adaptacji oraz prac remontowych związanych z dostosowaniem nieruchomości lub pomieszczeń do nowej funkcji (np. wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy w budynku, renowacja budynku lub pomieszczeń, prace adaptacyjne w budynku lub pomieszczeniach).
Prace te powinny spełniać zasady dostępności określone w Załączniku nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Wydatki w ramach cross-financingu, nie mogą łącznie przekroczyć 30% finansowania unijnego w ramach projektu.
- specjalistycznych usług opiekuńczych, w zakresie nieobjętym przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub
- usług w ramach opieki paliatywnej i hospicyjnej realizowanych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 29 października 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki paliatywnej i hospicyjnej na warunkach określonych w tym rozporządzeniu, lub
- usług w ramach opieki geriatrycznej świadczonej w miejscu zamieszkania w ramach kompleksowego wsparcia geriatrycznego.
Na uwadze należy mieć, że wdrożenie aktywizacji zawodowej odbywa się wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowane w zakresie aktywizacji zawodowej.
Do podmiotów wyspecjalizowanych w zakresie aktywizacji zawodowej zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zalicza się:
- publiczne służby zatrudnienia
- Ochotnicze Hufce Pracy
- agencje zatrudnienia
- instytucje szkoleniowe
- instytucje dialogu społecznego
- instytucje partnerstwa lokalnego.
Zatem udział pracowników socjalnych w procesie rekrutacji i potwierdzania spełnienia kryterium kwalifikowalności grupy nie jest celowe, a zatem nie ma uzasadnienia do rozliczania ich wynagrodzenie w kosztach bezpośrednich projektu.
Ponadto zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 3, w projekcie muszą być realizowane 3 usługi z niżej wskazanego zakresu w oparciu o lokalną diagnozę potrzeb:
- usług wspierania rodziny i pieczy zastępczej,
- usług wspierających osoby z niepełnosprawnościami, osoby starsze, osoby w kryzysie bezdomności, dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością,
- aktywizacji zawodowej,
- usług w mieszkaniach wspomaganych i treningowych,
- reintegracji społeczno-zawodowej,
- usług zdrowotnych i opiekuńczych,
- usług wspierających opiekunów faktycznych.
Jeśli jest tak jak przedstawiono powyżej, tj. bieżące funkcjonowanie rozumiane jest jako świadczenie usług społecznych, zapis kryterium specyficznego dostępu nr 7 stoi w sprzeczności do zapisu Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, Sekcja 4.3.4 Centra Usług Społecznych, pkt. 7, stanowiącego, że IZ RP zapewnia, że w przypadku wsparcia CUS utworzonych w PO WER nie nastąpi podwójne finansowanie wydatków. Wsparcie usług świadczonych przez te CUS może dotyczyć wyłącznie dofinansowania kosztów związanych ze świadczeniem tych usług (w tym kosztów świadczenia usług oraz wynagrodzeń zespołu do spraw organizowania usług społecznych i stanowiska organizatora społeczności lokalnej wskazanych w art. 23 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych) i nie obejmuje finansowania wydatków związanych w bieżącym funkcjonowaniem danego CUS (np. wynajem pomieszczeń biurowych, księgowość).
Z powyższego możemy wnioskować, że prawidłowym rozumieniem bieżącego funkcjonowania są koszty administracyjno-eksploatacyjne, do których nie kwalifikuje się wsparcie jakie można uzyskać korzystając z finansowania ze środków EFS+ (z wyłączeniem działań, które mogą być finansowane z kosztów pośrednich).
Proszę zatem o potwierdzenie, że w związku z zapisem z wytycznych Wnioskodawca składający wniosek w naborze 7.9 Usługi społeczne i zdrowotne nr FELD.07.09-IP.01-003/24 po jego prawidłowej realizacji, a w okresie trwałości, będzie miał możliwość ubiegania się o dofinasowanie w zakresie usług społecznych świadczonych przez CUS.
_____________
Zgodnie z definicją przedstawioną w specyficznym kryterium merytorycznym nr 10, trwałość oznacza kontynuację działania CUS i utrzymanie oferty jego usług. W okresie trwałości finansowanie utrzymania zatrudnienia w CUS, wymaganego ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych, spoczywać będzie na gminie. Również ze środków JST będą musiały zostać pokryte bieżące koszty utrzymania CUS np. związane z mediami. Beneficjent będzie mógł ubiegać się o środki z EFS+ w ramach naborów organizowanych na realizację usług społecznych i zdrowotnych (z wyłączeniem naborów na tworzenie i funkcjonowanie CUS). Jednakże projekt będzie musiał dotyczyć wsparcia bezpośrednio realizowanego na rzecz grup docelowych określonych w danym naborze.