Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.05 (003/24)

W zależności od zakresu merytorycznego szkoleń można koszt wynagrodzenia trenerów wykazać jako oddzielne pozycje w budżecie w ramach jednego zadania, bądź też koszty te mogą być uwzględnione w ramach odrębnych zadań.

W przypadku wynagrodzenia trenera będącego właścicielem firmy (wnioskodawcą) jako kategorię kosztu należy wskazać „personel projektu". Natomiast w przypadku kosztu wynagrodzenia trenera wykonującego usługę szkoleniową w projekcie jako kategorię kosztu należy wskazać „usługa zewnętrzna", limit „podwykonawstwo".
Co do zasady, prezes fundacji sprawujący tę funkcję nieodpłatnie może być zatrudniony przez fundację na stanowisku pracownika merytorycznego w projekcie.

Fundacja na podstawie wewnętrznych dokumentów określa sposób i formę zatrudnienia prezesa.

Zatrudniając prezesa fundacji do wykonywania czynności merytorycznych w projekcie należy pamiętać, że nie jest możliwa sytuacja, w której jedna strona będzie reprezentowała obydwie strony umowy, tj. w przypadku zarządu jednoosobowego, prezes zarządu nie może podpisać umowy „z samym sobą".

Ponadto przypominamy, że zgodnie z zapisami Podrozdziału 3.8 „Personel projektu", pkt 15 „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027", w ramach projektów partnerskich wzajemne zlecanie przez partnerów realizacji zadań przez personel projektu jest niedopuszczalne.
W przypadku szkoleń prowadzących do nabycia kompetencji wystarczy deklaracja, że potwierdzenie ich nabycia będzie uwzględniać 4 etapy, tj.  Zakres, Wzorzec, Ocena i Porównanie.
Ponadto we wniosku powinna być wskazana grupa docelowa, która zostanie skierowana na szkolenie oraz przedstawiony zakres tematyczny szkolenia. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do Wytycznych monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, powinna być zachowana rozdzielność funkcji pomiędzy procesem kształcenia i walidacji. Tym samym trener prowadzący zajęcia nie powinien przeprowadzać walidacji nabytych kompetencji. Koszt walidacji powinien być uwzględniony w ramach kosztu szkolenia.
Wskaźnik: „Liczba osób niezatrudnionych objętych wsparciem w programie" dotyczy zarówno osób bezrobotnych jak i osób biernych zawodowo zgodnie z definicją wskaźników liczba osób bezrobotnych w tym długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie i liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie.
Osoby bierne zawodowo to osoby, które w danej chwili nie tworzą zasobów siły roboczej (tzn. nie są osobami pracującymi ani bezrobotnymi).
W związku z tym, emeryci, którzy nie są osobami pracującymi mają status osób biernych zawodowo i powinni być uwzględnieni we wskaźniku „Liczba osób niezatrudnionych objętych wsparciem w programie".
Odbiorcami działań zaplanowanych w projekcie zgodnie z Regulaminem naboru będą pracownicy, przedstawiciele organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerów społecznych, podmiotów publicznych i prywatnych. Ich opis oraz przybliżona liczba powinna znaleźć się w części wniosku dotyczącej opisu grupy docelowej. Na tej podstawie KOP będzie weryfikował spełnienie kryterium merytorycznego nr 1 Opis grupy docelowej.

We wskaźnikach:
- Liczba objętych wsparciem mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (w tym spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych) – (przedsiębiorstwa)
- Liczba objętych wsparciem podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym (podmioty)
określacie Państwo liczbę podmiotów lub przedsiębiorstw, które zostaną objęte wsparciem poprzez swoich pracowników biorących udział w konkretnych działaniach zaplanowanych w ramach projektu.

Zasadność udziału otoczenia osób doświadczających dyskryminacji w projekcie rozpatrywana jest wyłącznie pod kątem jego niezbędności dla skutecznego wsparcia osób doświadczających dyskryminacji. Jednocześnie zwracamy uwagę, iż warunkiem potwierdzenia kwalifikowalności przez te osoby będzie oświadczenie potwierdzające, że uczestnik stanowi otoczenie osoby doświadczającej dyskryminacji.

Ponadto zwracamy uwagę, że wszystkie zaplanowane w projekcie formy wsparcia powinny dotyczyć wyłącznie tematyki antydyskryminacji.
Na podstawie przedstawionych informacji nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie, czy wskazane działania oraz grupa docelowa wpisują się w założenia Regulaminu wyboru projektów nr FELD.07.05-IP.01-003/24. Zakres wniosku o dofinansowanie będzie weryfikowany przez Komisję Oceny Projektów, na etapie oceny merytorycznej.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku osób doświadczających dyskryminacji (w tym przypadku: osób starszych) oraz ich otoczenia (w tym przypadku: wnucząt) warunkiem potwierdzenia kwalifikowalności uczestników projektu będzie złożenie przez nich oświadczenia.
W przypadku osób pracujących z osobami doświadczającymi dyskryminacji kwalifikowalność należy poświadczać na podstawie dokumentów potwierdzających zatrudnienie (np. umów o pracę).

Ponadto zwracamy uwagę, że zaplanowane formy wsparcia powinny dotyczyć wyłącznie tematyki antydyskryminacji.
Z pytania wynika, iż w projekcie będą realizowane dwie formy wsparcia, tj. warsztaty, szkolenia, seminaria podnoszące świadomość na temat przepisów i polityk antydyskryminacyjnych oraz kampania społeczna i działania na rzecz równego traktowania jako druga forma wsparcia.

Jednocześnie zwracamy uwagę, iż kampania społeczna może być realizowana poprzez różne źródła przekazu. Elementem kampanii mogą być np. spoty radiowe, artykuły prasowe, plakaty, ulotki, kampania w mediach społecznościowych, ale także w ramach kampanii społecznej mogą być realizowane seminaria, spotkania, webinaria dla szerokiego grona odbiorców. Osoby biorące udział w seminariach, spotkaniach itp. formach będących elementem kampanii społecznej nie będą składały dokumentów potwierdzających kwalifikowalność uczestnika (oświadczeń czy dokumentów potwierdzających zatrudnienie).

Natomiast w odniesieniu do pozostałych form wsparcia, innych niż elementy kampanii społecznej, udział w warsztatach, szkoleniach, seminariach organizowanych dla określonej grupy uczestników wymaga potwierdzenia kwalifikowalności każdego uczestnika. Oznacza to, iż:
  • pracownik szkoły zobowiązany jest przedstawić dokument potwierdzający zatrudnienie w danej szkole np. kopię umowy o pracę;
  • uczeń/uczennica szkoły doświadczający/ca dyskryminowania zobowiązany/na jest przedstawić oświadczenie swojego opiekuna prawnego, z którego będzie wynikać, że doświadcza dyskryminacji;
  • osoby z otoczenia osób doświadczających dyskryminacji zobowiązane są przedstawić oświadczenie.
Wobec powyższego udział w szkoleniach / warsztatach niebędących elementem kampanii społecznej jedynie na podstawie anonimowych ankiet diagnozujących problem dyskryminacji nie jest możliwy.

Należy pamiętać, iż w celu zapewnienia zgodności projektu ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 4 Zakres wsparcia, Wnioskodawca musi zaplanować co najmniej dwie formy wsparcia spośród form wskazanych w kryterium. Oznacza to, iż realizacja np. spotkań / seminariów dla szerokiej grupy uczniów (bez potwierdzania kwalifikowalności uczestników poprzez zbierane oświadczenia) zostanie uznana jako element kampanii społecznej nie zaś jako realizacja odrębnej formy wsparcia.
Warunkiem kwalifikowalności uczestnika otrzymującego wsparcie jest spełnienie przez niego kryteriów kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie, co jest potwierdzone odpowiednim dokumentem.

W przypadku naboru nr FELD.07.05-IP.01-003/24, rekomendujemy stosowanie poniższych dokumentów potwierdzających kwalifikowalność uczestników np.:

1. w przypadku osób doświadczających dyskryminacji oraz ich otoczenia np.

- oświadczenie uczestnika projektu.

2. w przypadku pracowników, przedstawicieli organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerów społecznych, podmiotów publicznych i prywatnych

 - dokument potwierdzający zatrudnienie w danym podmiocie np. kopia umowy o pracę, umowy o wolontariacie.

Co do zasady, kwalifikowalność uczestnika projektu jest potwierdzana bezpośrednio przed udzieleniem mu pierwszej formy wsparcia w ramach projektu. Jeżeli charakter wsparcia uzasadnia prowadzenie rekrutacji na wcześniejszym etapie realizacji projektu – kwalifikowalność uczestnika projektu potwierdzana może być na etapie rekrutacji do projektu.

W związku z powyższym na etapie składania wniosku o dofinansowanie nie jest wymagane posiadanie oświadczeń uczestnictwa.
W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-003/24 możliwa jest realizacja jedynie typu projektu „Działania antydyskryminacyjne". W związku z tym zakres tematyczny warsztatów / szkoleń musi dotyczyć niedyskryminacji, zarządzania różnorodnością lub przepisów i polityk antydyskryminacyjnych.

Tego typu wsparcie nie stanowi formy aktywizacji zawodowej. Tym samym uczestnikowi projektu (bez względu na status na rynku pracy) nie przysługuje stypendium szkoleniowe.
Informujemy, że Komisja Oceny Projektów w następujący sposób będzie wyliczała 75% średnich rocznych wydatków w projekcie:
(wydatki ogółem / liczba miesięcy (czas trwania projektu) x 12 m-cy) x 75%.

W przypadku projektu, który trwa 17 miesięcy (od marca 2025 r. do lipca 2026 r.), sposób wyliczenia będzie następujący:
(wydatki ogółem/17 m-cy x 12 m-cy) x 75%.
W ramach naboru: FELD.07.05-IP.01-003/24 nie wprowadzono kryterium, które określałoby czas trwania projektu, czy też wskazywało datę jego zakończenia. Tym samym to Wnioskodawca określa termin realizacji projektu. Należy jednak pamiętać o tym, że okres realizacji projektu powinien być przemyślany i racjonalny.
Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z zapisami Wytycznych kwalifikowalności końcową datą kwalifikowalności wydatków jest 31 grudnia 2029 r.
 
Uczniowie mogą wziąć udział w projekcie jako:
  • grupa docelowa
W przypadku realizacji innego typu projektu niż kampania społeczna, np. realizacji odrębnego zadania, którego celem jest przeszkolenie uczniów w zakresie antydyskryminacji, wsparciem mogą zostać objęci jedynie uczniowie doświadczający dyskryminacji, zgodnie z definicją określoną w §6 ust.1 Regulaminu wyboru projektów.
Wówczas w celu potwierdzenia kwalifikowalności uczestnika projektu w ww. przypadku niezbędne jest dostarczenie Oświadczenia przedstawicieli prawnych uczestnika projektu, z którego wynika, że dana osoba doświadcza dyskryminacji;
  • lub jako odbiorcy kampanii społecznej (np. warsztatów, spotkań, webinariów stanowiących element kampanii społecznej, adresowanej do szerokiego grona odbiorców).
Przedstawiciele szkół mogą wziąć udział w projekcie jako:
  • -grupa docelowa
Ich kwalifikowalność do udziału w projekcie należy potwierdzać w oparciu o dokumenty potwierdzające zatrudnienie, np. kopię umowy o pracę czy zaświadczenie o zatrudnieniu w placówkach oświatowych;
  • lub jako odbiorcy kampanii społecznej (np. warsztatów, spotkań, webinariów stanowiących element kampanii społecznej, adresowanej do szerokiego grona odbiorców).
Wskaźnik rezultatu: „Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu" dotyczy osób niezatrudnionych. W związku z tym, jeżeli wsparcie w ramach projektu nie będzie skierowane do osób o takim statusie, to ww. wskaźnik rezultatu Państwa nie dotyczy i nie powinien być uwzględniony we wniosku o dofinansowanie.
We wskaźniku produktu: „Liczba objętych wsparciem podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym" należy uwzględnić wszystkie szkoły, które zostaną objęte wsparciem w ramach projektu.
Dokumentem potwierdzającym zatrudnienie w danym podmiocie może być zaświadczenie pracodawcy potwierdzające fakt zatrudnienia grupy pracowników, przedstawicieli.
Pracownicy, przedstawiciele podmiotów prywatnych mogą być adresatami wsparcia  w ramach projektu w naborze FELD.07.05-IP.01-003/24 - Działania antydyskryminacyjne.
Jednocześnie przypominamy, iż zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 4 Zakres wsparcia w projekcie należy zaplanować co najmniej dwie formy wsparcia określone w ww. kryterium.
 
Jedną z form wsparcia możliwych do realizacji w ramach naboru: FELD.07.05-IP.01-003/24 jest poradnictwo specjalistyczne (psychologiczne, prawne, itp.) dla osób bezpośrednio doświadczających dyskryminacji.
Należy pamiętać, że udział osób dyskryminowanych w projekcie powinien być potwierdzony w formie pisemnego oświadczenia.
Zaproponowany sposób udzielenia poradnictwa w formie audycji radiowej, czyli de facto w formie zdalnej, nie spełnia wymogów naboru dotyczącego działań antydyskryminacyjnych.
Oświadczenia wydawane ustnie lub w formie pytania przez internet nie stanowią dokumentu poświadczającego kwalifikowalność uczestnika.
Reasumując należy uznać, że audycja radiowa nie może być traktowana jako poradnictwo specjalistyczne ujęte w rodzajach przedsięwzięć możliwych do realizacji w § 4 Regulamin wyboru projektów nr: FELD.07.05-IP.01-003/24.
 
Zgodnie z przedstawionymi informacjami, wsparcie w projekcie kierowane będzie do uczniów doświadczających dyskryminacji oraz kadry pedagogicznej. W związku z tym przypominamy, że w celu potwierdzenia kwalifikowalności ucznia doświadczającego dyskryminacji konieczne będzie złożenie, przez opiekuna prawnego, oświadczenia potwierdzającego przynależność ucznia do tej grupy.

W przypadku kadry pedagogicznej, to może być zakwalifikowana do projektu jako:
  • otoczenie osób dyskryminowanych (wówczas dokumentem potwierdzającym przynależność do grupy będzie oświadczenie) bądź też,
  • pracownicy podmiotów publicznych (wówczas wymagany powinien być dokument potwierdzający zatrudnienie w danej szkole np. kopia umowy o pracę).
Decyzję o zakwalifikowaniu kadry pedagogicznej do jednej z ww. grup podejmuje Wnioskodawca.

Założone w projekcie wsparcie powinno stanowić odpowiedź na zdiagnozowane problemy, potrzeby grupy docelowej. Tym samym nie jest możliwe, aby diagnoza problemów była dokonywana dopiero na etapie realizacji projektu.
Zapis ten oznacza, że zarówno wnioskodawca jak i parter muszą znajdować się w katalogu wskazanym m.in. w Regulaminie wyboru projektów w §5 ust. 1. Katalog ten obejmuje:
  • organizacje pozarządowe,
  • podmioty ekonomii społecznej,
  • instytucje rynku pracy, instytucje integracji i pomocy społecznej, niepubliczne podmioty integracji i pomocy społecznej,
  • jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego,
  • izby gospodarcze, organizacje zrzeszające pracodawców, związki zawodowe,
  • uczelnie, szkoły i inne placówki systemu oświaty, ośrodki kształcenia dorosłych,
  • niepubliczne instytucje kultury, Kościoły i związki wyznaniowe, instytucje kultury,
  • kluby sportowe, centra sportu, niepubliczne instytucje sportu, instytucje sportu,
  • MŚP, duże przedsiębiorstwa.
Posiadanie przez wnioskodawcę siedziby na terenie województwa łódzkiego nie jest obligatoryjne. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z kryterium merytorycznym punktowym nr 4 oceniane jest m.in. doświadczenie wnioskodawcy na terytorium, którego będzie dotyczyć realizacja projektu. Wnioskodawcy, którzy nie legitymują się doświadczeniem w realizacji projektów na terenie regionu łódzkiego będą mieć obniżoną punktację w tym zakresie.
 
Cel szczegółowy (h) został szeroko określony i uwzględnia realizację różnych typów projektów. Natomiast w ramach naboru FELD.07.05-IP.01-003/24 możliwa jest realizacja wyłącznie typu projektu nr 5 Działania antydyskryminacyjne, wskazanego w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027. Tym samym projekty nie powinny dotyczyć kwestii zwiększenia zdolności do zatrudnienia, a koncentrować się na poszerzaniu wiedzy z zakresu niedyskryminacji czy też wspieraniu osób bezpośrednio doświadczających dyskryminacji i ich otoczenia.

Na postawie przedstawionych hasłowych informacji nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie czy wskazane formy wsparcia są możliwe do realizacji. Racjonalność, kwalifikowalność form wsparcia oceniana jest przez Komisję Oceny Projektów, po zapoznaniu się z zapisami wniosku.
Zgodnie z definicją kryterium merytorycznego dostępu nr 9 „Właściwa metoda rozliczania wydatków", zakres stosowania uproszczonych metod rozliczania wydatków jest każdorazowo określany w Regulaminie wyboru projektów.
Regulamin wyboru projektów, obowiązujący w ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-003/24, nie przewiduje możliwości stosowania uproszczonych metod rozliczania wydatków, za wyjątkiem stawki ryczałtowej na koszty pośrednie.
W związku z tym, pomimo, że wartość projektu nie może przekroczyć 200 tysięcy EUR, by spełnić kryterium merytoryczne dostępu nr 9 „Właściwa metoda rozliczania wydatków", koszty bezpośrednie projektu muszą być rozliczane na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków.
Udział w projekcie osób z otoczenia ma na celu efektywne wsparcie osób doświadczających dyskryminacji. Tym samym otoczenie nie może stanowić głównej grupy docelowej. Jego udział w projekcie jest możliwy jedynie pod warunkiem, że uczestnikiem projektu jest osoba doświadczająca dyskryminacji.
W celu spełnienia specyficznego kryterium merytorycznego nr 4 Zakres wsparcia, Wnioskodawca w projekcie powinien zaplanować co najmniej dwie spośród czterech  wymienionych w kryterium form wsparcia:
  1. Warsztaty i szkolenia w zakresie niedyskryminacji i zarządzania różnorodnością.
  2. Warsztaty, szkolenia, seminaria podnoszące świadomość na temat przepisów i polityk antydyskryminacyjnych.
  3. Kampanie społeczne i działania na rzecz równego traktowania.
  4. Poradnictwo specjalistyczne (psychologiczne, prawne, itp.) dla osób bezpośrednio doświadczających dyskryminacji.
Natomiast uczestnik projektu może skorzystać tylko z jednej bądź kilku przewidzianych w projekcie form wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb.
 
Nie jest wymagane zaplanowanie kampanii społecznej w każdym projekcie. Specyficzne kryterium merytoryczne nr 5 określa maksymalną kwotę jaką można przeznaczyć na kampanię jeżeli zostanie ona przewidziana w projekcie.
Uczelnia, jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie w ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-003/24.
W ramach naboru wsparciem mogą być objęte poniższe grupy docelowe:
-  osoby doświadczające dyskryminacji – tj. osoby wobec, których stosowano mowę nienawiści, gorsze traktowanie lub przemoc ze względu na jakąkolwiek przesłankę np. orientację seksualną, pochodzenie etniczne, niepełnosprawność, religię, wyznanie, światopogląd, wiek,
- otoczenie ww. osób – tj. osoby spokrewnione lub niespokrewnione z osobami doświadczającymi dyskryminacji, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące, a także inne osoby z najbliższego środowiska osób doświadczających dyskryminacji. Za otoczenie można uznać wszystkie osoby, których udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób doświadczających dyskryminacji
lub
- pracownicy, przedstawiciele organizacji społeczeństwa obywatelskiego, partnerów społecznych, podmiotów publicznych i prywatnych.
Oznacza to, że grupę docelową w Państwa projekcie może stanowić społeczność uczelni, tj. kadra badawcza, naukowa, administracyjna, osoby doktoryzujące się i studenci.
W przypadku kadry uczelni kwalifikowalność uczestników będzie potwierdzana na podstawie umów o pracę.
Osoby doktoryzujące się czy też studenci – nie mający statusu pracowników uczelni - mogą kwalifikować się do projektu, o ile można ich zaliczyć do osób doświadczających dyskryminacji. Wówczas ich udział w projekcie należy weryfikować na podstawie oświadczenia uczestników.
 
W ramach projektu można zaplanować wsparcie dla obu grup docelowych.
Zgodnie z zapisami Regulaminu naboru §12 punkt 9 Uproszczone metody rozliczania wydatków:
Nie przewiduje się możliwości stosowania uproszczonych metod rozliczania wydatków, za wyjątkiem stawki ryczałtowej na koszty pośrednie.
W związku z tym, koszty bezpośrednie projektu muszą być rozliczane na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków.
Nie jest wymagane zaplanowanie kampanii społecznej w każdym projekcie. Specyficzne kryterium merytoryczne nr 5 określa maksymalną kwotę jaką można przeznaczyć na kampanię jeżeli zostanie ona przewidziana w projekcie.
Formy wsparcia, które wnioskodawca może przewidzieć w projekcie zostały wskazane w specyficznym kryterium merytorycznym nr 4 Zakres wsparcia. Aby projekt spełniał to kryterium należy zaplanować minimum dwie spośród wymienionych form wsparcia:
  • Warsztaty i szkolenia w zakresie niedyskryminacji i zarządzania różnorodnością.
  • Warsztaty, szkolenia, seminaria podnoszące świadomość na temat przepisów i polityk antydyskryminacyjnych.
  • Kampanie społeczne i działania na rzecz równego traktowania.
  • Poradnictwo specjalistyczne (psychologiczne, prawne, itp.) dla osób bezpośrednio doświadczających dyskryminacji.

W związku z tym w tego typu projekcie nie można zaplanować wsparcia w postaci szkoleń zawodowych i staży.