Działanie FELD.07.05 (001/24) - Często zadawane pytania - FunduszeUE
Należy jednak pamiętać, że Inne wspólne wskaźniki produktu są wskaźnikami obligatoryjnymi i muszą być uwzględnione we wniosku o dofinansowanie oraz monitorowane na etapie realizacji. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, wartość docelowa tych wskaźników, zarówno na etapie aplikowania, jak i na etapie realizacji projektu, może wynosić „0".
Oprócz wskaźników wymienionych w Regulaminie wyboru projektów, Wnioskodawca może określić własne wskaźniki realizacji projektu, uwzględniające specyfikę danego projektu w odniesieniu do poszczególnych zadań. Ponadto w przypadku, gdy projekt spełnia kryterium premiujące, mogą zostać określone wskaźniki produktu odnoszące się do obszaru spełnionego kryterium, o ile forma kryterium pozwala na określenie mierzalnego wskaźnika.
W przypadku tego naboru zachowanie trwałości będzie obowiązywało w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. Szczegółowe informacje dotyczące trwałości zostały wskazane w Podrozdziale 2.6 Trwałość projektu Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Ponadto, w przypadku drugiego typu projektu, jeżeli planowane jest utworzenie nowego podmiotu reintegracji, Wnioskodawcę obowiązuje specyficzne kryterium merytoryczne nr 10. Zgodnie z tym kryterium, po zakończeniu realizacji projektu, Wnioskodawca powinien zapewnić przez okres co najmniej równy okresowi jego realizacji, funkcjonowanie utworzonego podmiotu. W związku z tym, jeżeli Wnioskodawca planuje realizację tego typu wsparcia, powinien zawrzeć zapisy potwierdzające funkcjonowanie tego podmiotu przez wymagany okres.
- stawek jednostkowych,
- kwot ryczałtowych,
- stawek ryczałtowych.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, w ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 nie przewidziano możliwości rozliczania wydatków przy użyciu stawek jednostkowych. Za pomocą kwot ryczałtowych rozliczane są wyłącznie projekty, których wartość nie przekracza 200 tys. euro. Stawki ryczałtowe wykorzystywane są zaś do rozliczenia kosztów pośrednich.
W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 jest możliwość złożenia wniosku powyżej 200 tys. euro.
W przypadku projektu powyżej 200 tys. euro, projekt będzie rozliczony w oparciu o rzeczywiście ponoszone wydatki, zaś zastosowaną metodą uproszczoną będą w tym przypadku stawki ryczałtowe, wykorzystywane przy rozliczeniu kosztów pośrednich.
W opisie zadania można jednak wskazać, które jego elementy będą realizowane poza projektem. Na etapie aplikowania o środki w naborze należy oszacować planowane wydatki projektu. Przygotowany wniosek musi być zgodny z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, zgodnie z którą Budżet projektu przedstawiany jest w formie budżetu zadaniowego, co oznacza wskazanie kosztów bezpośrednich, tj. kosztów kwalifikowalnych poszczególnych zadań realizowanych przez wnioskodawcę w ramach projektu.
„Liczba zrealizowanych usług szkoleniowych" – jest to wskaźnik realizacji danej kwoty ryczałtowej.
„Liczba osobogodzin szkoleń zawodowych" – jest to wskaźnik produktu obrazujący zaplanowaną łączną liczbę godzin szkolenia dla wszystkich osób biorących udział w danym szkoleniu.
Wnioskodawca może zaplanować w projekcie wsparcie towarzyszące w ramach aktywizacji kulturalno-rekreacyjnej w postaci np. wyjazdów integracyjnych, wyjść do kina. Jednakże wsparcie to powinno być kierowane głównie do dzieci oraz do dzieci i ich rodziców/opiekunów w celu wzmocnienia więzi.
- osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym (jeżeli spełniają jedną z przesłanek zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym) bądź
- otoczenie tej grupy (o ile jego udział jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym).
W związku z tym osoby poniżej 15 r. ż powinny być kwalifikowane do projektu jako otoczenie osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Co do zasady, jeśli nie ma żadnych wydatków/zadań które są przewidziane wyłącznie dla osób młodych tj. osób w wieku 18-29 lat, wówczas wartość docelową tego wskaźnika obliczamy według wzoru:
koszty bezpośrednie*odsetek osób do 29 r.ż.
Przykład:
Osoby w wieku 18-29 lat w projekcie stanowią 14% UP. W związku z tym wskaźnik powinien być oszacowany na poziomie 14% kosztów bezpośrednich projektu.
METODOLOGIA:
Koszty bezpośrednie: 711 011,60 zł
Wartość wskaźnika: 711 011,60 * 14% = 99 541,62 zł
W przypadku kiedy wyodrębniono jakieś zadanie/wydatki na rzecz osób młodych, wówczas w celu wyliczenia wartości docelowej tego wskaźnika należy zastosować poniższą metodologię:
(wydatki bezpośrednie - koszty zadań/wydatków na rzecz osób młodych) * odsetek osób do 29 r.ż + koszty zadań/wydatków na rzecz osób młodych.
Przykład:
Osoby w wieku 18-29 lat w projekcie stanowią 14% UP. W związku z tym wskaźnik został oszacowany na poziomie 14% kosztów bezpośrednich projektu pomniejszonych o koszty zadań/wydatków dotyczących osób młodych + zadania dotyczące wyłącznie osób młodych (zad.8 - szkol. ICT).
METODOLOGIA:
Koszty bezpośrednie: 711 011,60 zł
zad. 8 (szkol. ICT) - 21 997,80 zł
Wartość wskaźnika: (711 011,60-21 997,80)*14%+21 997,80=118 459,73 zł
(wydatki ogółem/liczba miesięcy (czas trwania projektu) x 12 m-cy) x 75%.
W przypadku projektu, który trwa 1,5 roku sposób wyliczenia będzie następujący:
(wydatki ogółem/18 m-cy x 12 m-cy) x 75%.
Ponadto przypominamy, że możecie Państwo ubiegać się o dofinansowanie w Działaniu FELD.07.12 Usługi na rzecz rodziny, które jest dedykowane osobom przebywającym w pieczy zastępczej.
Wnioskodawca nie może zastosować w projekcie rozliczenia kosztów dojazdu na podstawie kilometrówki.
Zwrot kosztów dojazdu następuje na podstawie biletu komunikacji publicznej (jednorazowego lub czasowego) lub innego równoważnego dokumentu.
W przypadku wykorzystania przez uczestnika projektu samochodu prywatnego wydatki poniesione przez uczestnika projektu związane z dojazdem własnym samochodem są kwalifikowalne do wysokości nie wyższej niż cena najtańszego biletu transportu publicznego na danej trasie. Wówczas dokumentami potwierdzającymi koszty dojazdu będą: informacja od przewoźnika dotycząca cen biletów na danej trasie wraz z listami obecności z odbytych zajęć. Przedstawiona informacja od przewoźnika dotycząca cen biletów na danej trasie powinna być wiarygodna i np. może mieć formę:
- a) zaświadczenia wydanego przez przewoźnika i przedłożonego realizatorowi projektu przez uczestnika projektu ubiegającego się o zwrot kosztów dojazdu,
- b) pisma od przewoźnika w odpowiedzi na wystąpienie samego realizatora projektu (może to być pismo "tradycyjne" lub wiadomość e-mail przy czym informacja elektroniczna powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do udzielania informacji z ramienia przewoźnika i dodatkowo należy przedstawić wydruk ze strony internetowej przewoźnika potwierdzający, iż adres e-mail z którego wysłana została odpowiedź jest oficjalnym adresem e-mail do kontaktu),
- c) wydruku ze strony internetowej przewoźnika odnośnie ceny biletu na danej trasie,
- d) w przypadku, gdy na danej trasie nie funkcjonuje transport publiczny, informacja od przewoźnika powinna dotyczyć przewidywalnej ceny bilety na danej trasie lub też ceny biletu dotyczącej miejscowości położnej najbliżej, do której kursuje środek transportu danego przewoźnika.
Wnioskodawca powinien przedstawić tylko kluczowe informacje, które umożliwią oceniającym zweryfikowanie czy dana kwota ryczałtowa została prawidłowo wyliczona i jest zgodna z cenami rynkowymi. Należy unikać ogólnych zapisów, które nie wnoszą istotnych treści.
Jeżeli pomimo zastosowania powyższych zaleceń, ze względu na specyfikę projektu, wnioskodawca nie jest w stanie zawrzeć w ww. polu pełnej metodologii wyliczenia kwot ryczałtowych, może część metodologii przedstawić w polu Wykaz dokumentów, na postawie których będą rozliczane kwoty ryczałtowe.
Instrumenty aktywizacji edukacyjnej są traktowane jako forma dodatkowa, w związku z tym nie określono szczegółowych zasad ich realizacji.
Instrumenty aktywizacji edukacyjnej są wskazane w Regulaminie wyboru projektów. W ich ramach można zaplanować np. koszty zatrudnienia brokera edukacyjnego, refundację kosztów korepetycji, zakup podręczników i pomocy naukowych, obozy językowe, pokrycie kosztów nauki etc.
Istnieje możliwość sfinansowania w projekcie kursów oraz szkoleń, natomiast finansowanie studiów podyplomowych ze względu na czas trwania i koszt tego wsparcia, wymagać będzie dodatkowego uzasadnienia.
W ramach Działania 7.5 wsparciem mogą być objęci jedynie uczestnicy projektu tj. osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie. Za otoczenie osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym można uznać wszystkie osoby, których udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Dodatkowo informujemy, że wsparcie na rzecz edukacji jest realizowane przede wszystkim w ramach Priorytetu 8 Fundusze europejskie dla edukacji i kadr w Łódzkiem.
Projekty realizowane w okresie poprzedzającym okres ostatnich trzech lat w stosunku do roku, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie, nie są brane pod uwagę przy ocenie kryterium merytorycznego punktowego nr 4 Doświadczenie.
Jednocześnie należy pamiętać, że na wartość wskaźnika Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu ma wpływ wiele form wsparcia zarówno z zakresu aktywizacji społecznej, jak i aktywizacji zawodowej.
W ramach innych form jak np. warsztaty aktywizacji zawodowej czy instrumenty aktywizacji społecznej obejmujące kursy komputerowe, kursy z prawa jazdy kat. B, treningi kompetencji czy umiejętności społecznych można uwzględnić wypłatę stypendiów szkoleniowych. Należy jednak pamiętać, że sposób wyliczenia przysługującego stypendium – analogicznie jak w przypadku szkoleń organizowanych w ramach instrumentów aktywizacji zawodowej - musi być zgodny z zapisami ustawy z dn. 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Stypendium szkoleniowe, składki do stypendium szkoleniowego, stypendium stażowe oraz składki do stypendium stażowego należy oznaczyć jako „Wsparcie finansowe udzielone grantobiorcom i uczestnikom projektu".
Natomiast wynajem pomieszczeń, badania lekarskie, ubezpieczenie oraz catering należy oznaczyć jako „Usługi zewnętrzne" (limity: podwykonawstwo).
W związku z powyższym, możliwe jest zaplanowanie jedynie aktywizacji społecznej i zdrowotnej, jeżeli taki zakres wsparcia wynika ze zdiagnozowanych potrzeb uczestników projektu.
Jednakże przypominamy, że w ramach aktywizacji zdrowotnej możliwe są jedynie działania o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym.
Jednocześnie przypominamy, że zwrot kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 oraz osobą/osobami zależnymi musi się odbywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W przypadku projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi należy racjonalnie zaplanować liczbę osób, które zostaną objęte daną formą wsparcia.
Z posiadanego doświadczenia w rozliczaniu projektów wynika, że ze zwrotu kosztów dojazdu korzysta ok. 50%-60% uczestników projektu. W związku z tym wnioskodawca nie powinien planować tego typu wsparcia dla wszystkich uczestników projektu.
Rozliczenie kwoty ryczałtowej jest zagrożone jeżeli wnioskodawca nie osiągnie, uwzględnionego w budżecie projektu, wskaźnika dla tej kwoty.
Natomiast w przypadku zrealizowanego w niższym wymiarze wsparcia dodatkowego w postaci np. zwrotu kosztów dojazdu to każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie. Przede wszystkim weryfikowane będzie czy Wnioskodawca dołożył należytej staranności, aby wszyscy uczestnicy projektu zostali poinformowani o możliwości otrzymania zwrotu kosztów dojazdu.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, Wnioskodawca we wniosku uzasadnia wybór konkretnej grupy docelowej spośród wskazanych potencjalnych grup w SZOP, uwzględniając specyfikę tej grupy docelowej.
W przypadku zawężenia grupy docelowej do osób powyżej 29 roku życia nie obowiązują:
- specyficzne kryterium merytoryczne nr 5 Gwarancje dla młodzieży,
- specyficzne kryterium merytoryczne nr 6 Umiejętności cyfrowe,
- wskaźnik „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację gwarancji dla młodzieży".
Ustawa nie przewiduje możliwości finansowania wynagrodzenia opiekuna stażysty.
Na dzień 01.03.2024 r. kwota ta wynosi 1 790,30 zł (taka wartość stypendium obowiązuje przy 150 godzinnym szkoleniu).
W przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia, wartość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Przy szacowaniu kosztów w projekcie, Wnioskodawca powinien uwzględnić waloryzację stypendium.
W ramach 1 typu projektów możliwe jest wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej, zdrowotnej Jednakże nie oznacza to, że wszystkie ww. rodzaje aktywizacji muszą być uwzględnione w Państwa projekcie. Wnioskodawca powinien jednak zaplanować różnorodne formy wsparcia w kierunku powrotu uczestników projektu na rynek pracy. Należy mieć także na uwadze, że wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, wartość docelowa tych wskaźników, zarówno na etapie aplikowania, jak i na etapie realizacji projektu, może wynosić „0".