Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.09 (001/24)

Badanie kwalifikacji uczestników do projektu należy dokonywać na etapie rekrutacji i jest to obowiązek Wnioskodawcy. W przypadku wsparcia bezpośredniego mamy już do czynienia z uczestnikiem projektu, czyli osobą, która co do zasady powinna już na tym etapie spełniać warunki kwalifikowalności. Szczegółowe zapisy w tym zakresie wskazane zostały w Regulaminie wyboru projektów § 6 Grupa docelowa pkt.3.
W przypadku zaangażowania do projektu wolontariuszy, wypełniając budżet projektu w polu „limit" należy wpisać „wkład niepieniężny", zaś w polu „kategoria kosztu" – „personel projektu".
W ramach projektu obowiązkowa jest realizacja typu projektu „rozwój usług społecznych". Projekt nie musi realizować typu projektu „podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadr na potrzeby świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz zapewnienie dostępu do superwizji.
W projekcie nie jest obligatoryjne świadczenie usług dla opiekunów faktycznych.
Wsparcie towarzyszące w postaci wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i pielęgnacyjnego musi polegać na zakupie sprzętu i jego udostępnieniu uczestnikom projektu. 
Jeżeli w projekcie nie będą zaplanowane działania towarzyszące oceniający podczas weryfikacji spełnienia tego kryterium zaznaczą pole „nie dotyczy".
Działania towarzyszące mogą, ale nie muszą zostać ujęte w projekcie. Nie ma obowiązku zaplanowania wszystkich rodzajów działań towarzyszących, aby ww. kryterium było spełnione. 
Specjalistyczna usługa opiekuńcza składa się z usługi opiekuńczej w miejscu zamieszkania oraz wsparcia specjalistycznego. Specjalistyczna usługa opiekuńcza obejmuje zarówno wsparcie opiekuna/opiekunki jak i specjalisty (pracownika socjalnego, psychologa, pedagoga, logopedy, terapeuty zajęciowego, pielęgniarki, asystenta osoby niepełnosprawnej, specjalisty w zakresie rehabilitacji medycznej, fizjoterapeuty).
Zatem uczestnik projektu otrzymuje albo usługę opiekuńczą w miejscu zamieszkania albo otrzymuje specjalistyczną usługę opiekuńczą w miejscu zamieszkania składającą się z dwóch komponentów. Jedna i ta sama osoba w tym samym czasie nie może być objęta usługą opiekuńczą w miejscu zamieszkania i specjalistyczną usługą opiekuńczą, gdyż byłoby to nielogiczne.

Szczegółowe zasady realizacji poszczególnych form wsparcia zostały opisane w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów - Rozdział II.2.2 dotyczy realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych.
W ramach naboru FELD.07.09-IP.01-001/24 zgodnie ze specyficznymi kryteriami merytorycznymi
  1. Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych  musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta / partnera w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
oraz
  1. „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
  • zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta / partnera,
  • zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie,
obydwie kategorie usług należy traktować oddzielnie. Jeżeli zatem w poprzednim projekcie były realizowane tylko usługi opiekuńcze oraz projekt w ramach obecnego naboru dotyczyć będzie również tylko usług opiekuńczych wzrost liczby miejsc jak i liczby osób musi dotyczyć usług opiekuńczych. Natomiast jeżeli w ramach poprzedniego projektu były realizowane zarówno usługi opiekuńcze jak i usługi asystenckie, a w ramach nowego projektu przewidywana jest realizacji usług opiekuńczych i asystenckich wtedy wzrost liczby miejsc i liczby osób dotyczy oddzielnie usług asystenckich i usług opiekuńczych.
 
Ponadto zgodnie z brzmieniem ww. kryteriów zarówno beneficjent jak i ewentualny partner muszą spełniać warunkach w nich określone. Oznacza to, że jeżeli w 2023 r. usługi opiekuńcze były świadczone 21 opiekunek oraz usługa obejmowała określoną liczbę osób np. 21, aby spełnione zostały ww. kryteria przez partnera poprzedniego projektu, z własnych środków powinien on utrzymać usługi dla określonej liczby osób (21) i zatrudniać 21 opiekunek, zaś w ramach projektu FELD.07.09-IP.01-001/24 sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek, czyli dwudziestej drugiej i kolejnych oraz wsparcie dla kolejnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Lider poprzedniego projektu, zaś będzie mógł sfinansować zatrudnienie 9 i kolejnych miejsc świadczenia usług opiekuńczych
 
W ramach projektu, możliwe jest sfinansowanie kosztów posiłku oraz ich dowozu dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Wsparcie to traktowane jest, jako działanie towarzyszące, uzupełniające podstawową usługę i musi wynikać z diagnozy potrzeb poszczególnych uczestników projektu.
W naborze nr FELD.07.09-IP.01-001/24 są specyficzne kryteria merytoryczne
  1. Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych  musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
oraz
  1. „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
  • zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
  • zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
Do określenia bazowej liczby miejsc świadczenia usług należy cofnąć się o rok od dnia złożenia wniosku w przedmiotowym konkursie. Zatem jeżeli w analogicznym okresie roku 2023 świadczyliście Państwo usługi opiekuńcze realizowane przez np. 20 opiekunek oraz usługa obejmowała określoną liczbę osób np. 60, aby spełnione zostały ww. kryteria podmiot z własnych środków powinien utrzymać usługi dla określonej liczby osób (60) i zatrudniać 20 opiekunek, zaś w ramach projektu sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek (21, 22, itd.) oraz wsparcie dla kolejnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (61, 62 itd.).
 
W naborze nr FELD.07.09-IP.01-001/24 są specyficzne kryteria merytoryczne
  1. Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych  musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
oraz
  1. „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
  • zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
  • zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
Ww. specyficzne kryteria merytoryczne dotyczą całej działalności beneficjenta i ewentualnych partnerów, a nie tylko świadczenia usług na terenie województwa łódzkiego.
 
Zatem jeżeli w 2023 r. usługi opiekuńcze były świadczone przez 60 opiekunek oraz usługa obejmowała określoną liczbę osób np. 60, aby spełnione zostały ww. kryteria podmiot z własnych środków powinien utrzymać usługi dla określonej liczby osób (60) i zatrudniać 60 opiekunek, zaś w ramach projektu sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek, czyli sześćdziesiątą pierwszą i kolejne oraz wsparcie dla kolejnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
 
W ramach naboru FELD.07.09-IP.01-001/24 nie przewiduje się możliwości zakupu kontenerów, w których miałby być zlokalizowany Klub Seniora i wypożyczalnia sprzętu.
Istnieje możliwość wyposażenia tworzonego w ramach projektu klubu dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w tym klubu seniora. Jednocześnie na uwadze należy mieć fakt, że na etapie oceny merytorycznej będzie badana racjonalność i efektywność wydatków projektu. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków oraz § 12 Regulaminu wyboru projektów, cross-financing w projektach EFS+ dotyczy m.in: zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, z wyjątkiem sytuacji, gdy:
  • zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu lub
  • Beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu lub
  • zakupy te są konieczne dla osiągnięcia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).
W przypadku spełnienia któregokolwiek z powyższych wymogów, zakup mebli, sprzętu i pojazdów może być kwalifikowalny w ramach EFS+ poza cross-financingiem.
Jeżeli zakup mebli i sprzętów uznany będzie za cross-finacing trwałość projektu musi być zachowana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta.
Zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie w projekcie nie może być realizowane przez placówki świadczące opiekę instytucjonalną. W Regulaminie wyboru projektów określono rodzaje wsparcia, jakie mogą być świadczone w ramach projektu. Wśród nich nie ma „dziennego domu opieki dla seniorów". Możliwe jest stworzenie dziennego domu pomocy lub klub dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (klub seniora) na zasadach określonych w załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów. Jednakże na uwadze należy mieć, że zarówno dzienny dom pomocy społecznej jak i klub seniora nie mogą być zlokalizowane na nieruchomości, na której świadczona jest opieka instytucjonalna.
Ponadto informujemy, że w ramach projektu tylko w przypadku realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania można świadczyć usługi rehabilitacji, na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych.
W ramach projektu można świadczyć wyłącznie usługi w społeczności lokalnej. Nie są tworzone miejsca opieki w formach instytucjonalnych oraz nie są utrzymywane dotychczas istniejące miejsca w podmiotach instytucjonalnych. Do usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej należą w szczególności:
  1. usługi opiekuńcze tj. m.in. usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, dzienne formy usług opiekuńczych (kluby, środowiskowe domy pomocy, dzienne domy pomocy, dzienne domy pobytu).
  2. usługi asystenckie z wyłączeniem asystentury rodzinnej.
  3. usługi w rodzinnym domu pomocy, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
  4. usługi w ośrodkach wsparcia, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (zarówno w formie pobytu dziennego jak i całodobowego), o ile liczba miejsc całodobowego pobytu w tych ośrodkach nie jest większa niż 8.
  5. usługi w postaci mieszkań treningowych lub wspomaganych.
  6. deinstytucjonalizacja placówek całodobowych o charakterze długoterminowym.
  7. usługi w gospodarstwach opiekuńczych w formie pobytu dziennego lub całodobowego, o ile liczba miejsc pobytu całodobowego w tych gospodarstwach nie jest większa niż 8.
  8. działania wspierające osoby przebywające w całodobowych instytucjach opieki prowadzące do usamodzielnienia się, tj. przejścia z opieki instytucjonalnej do życia w środowisku.
Państwa pytanie nie precyzuje jakiego rodzaju wsparcie w ramach projektu chcieliby Państwo realizować ani nie określa rodzaju podmiotu jaki Państwo reprezentują. Stąd nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie, czy mogą Państwo ubiegać się o dofinasowanie projektu. Na uwadze należy również mieć fakt, że zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie w projekcie nie może być realizowane przez placówki świadczące opiekę instytucjonalną.
 
Zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie w projekcie nie może być realizowane przez placówki świadczące opiekę instytucjonalną. Zatem usługa opiekuńcza realizowana w formie dziennego domu pomocy społecznej nie może być świadczona przez szpital.
W ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/24 Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi potwierdza możliwość świadczenia usług tzw. złotej rączki na warunkach określonych w załączniku nr 3 do Regulaminu naboru, tzn:
  1. Wsparcie towarzyszące realizowane jest jako element kompleksowych projektów.
  2. Przyznanie wsparcia towarzyszącego uczestnikowi projektu powinno wynikać z jego indywidualnych potrzeb.
  3. Realizacja wsparcia towarzyszącego powinna co do zasady polegać na zakupie usługi.
Zgodnie z warunkami naboru (załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów) wsparcie w projekcie nie może być realizowane przez placówki świadczące opiekę instytucjonalną (DPS). Możliwa jest jednak realizacja wsparcie dla podopiecznych DPS świadczona przez podmioty zewnętrzne, mająca na celu przejście tych osób do opieki realizowanej w formie usług świadczonych w społeczności lokalnej, ale pod warunkiem, że realizacja tego wsparcia nie wzmacnia potencjału DPS. W związku z tym wszelkiego rodzaju środki na poprawę działalności Państwa placówki nie mogą zostać sfinansowane w ramach przedmiotowego naboru.
Na etapie składania wniosku w systemie SOWA, nie jest wymagane posiadanie pełnomocnictwa do reprezentowania Beneficjenta. 
W tabeli „Wnioskodawca i realizatorzy", jako wnioskodawcę należy wpisać Gminę której MGOPS jest jednostką organizacyjną i podać dane gminy, a jako realizatora należy wpisać MGOPS i podać dane ośrodka.
W ramach naboru FELD.07.09-IP.01-001/24 można świadczyć tylko usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania.
W ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/24 katalog podmiotów mogących ubiegać się o dofinansowanie projektu jest bardzo szeroki. Należą do niego m.in. instytucje integracji i pomocy społecznej, jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego.
Jednakże zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie w projekcie nie może być realizowane przez placówki świadczące opiekę instytucjonalną (DPS).
Usługi krótkookresowego całodobowego pobytu jak i krótkookresowego dziennego pobytu uznawane są za opiekę wytchnieniową. Usługa taka zgodnie z ww. załącznikiem do Regulaminu wyboru projektów nie może być świadczona w domu pomocy społecznej.
Wszystkie wymagania odnośnie realizacji projektu zostały określone w Regulaminie wyboru projektów oraz załącznikach do niego. Informacje dotyczące oceny merytorycznej projektu znajdują się w § 18 Regulaminu wyboru projektów.
W naborze FELD.07.09-IP.01-001/24 nie jest wymagane opracowanie diagnozy potrzeb danego powiatu/gminy
 
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 końcową datą kwalifikowalności wydatków jest 31.12.2029 r. Zatem projekt można realizować maksymalnie do 31.12.2029 r.
Zgodnie z Instrukcją wypełnienia wniosku przedstawienie wskaźników w podziale na kobiety i mężczyzn pozwoli na spełnienie kryterium merytorycznego dostępu  „Równość kobiet i mężczyzn". Wskazanie konkretnych wartości wskaźników w podziale na płeć, co do zasady, zobowiązuje wnioskodawcę do ich osiągnięcia na etapie realizacji projektu – analogicznie do innych wskaźników w projekcie, jednakże w trakcie realizacji projektu będą one mogły ulec modyfikacjom.
Zasady realizacji wsparcia w klubach dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w tym klubie seniora określone w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów nie przewidują wymagań związanych z 20 godzinnym szkoleniem dla osoby prowadzącej klub seniora. W związku z powyższym wydatek ten nie będzie kwalifikowalny w ramach projektu.
Zgodnie z zapisami Załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów miejsca krótkookresowego dziennego pobytu lub miejsca krótkookresowego całodobowego pobytu (opieka wytchnieniowa) nie mogą być zlokalizowane na nieruchomości, na której znajduje się placówka opieki instytucjonalnej. Opieka wytchnieniowa nie może być świadczona w domu pomocy społecznej (DPS).
Zasady zakupu środków trwałych (środek transportu) oraz zakupu nieruchomości (mieszkania) zostały opisane w Podrozdziale 2.4 Cross-finacing Wytycznych dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Jeżeli zakup środka trwałego i nieruchomości spełnia wymogi opisane ww. Podrozdziale istnieje możliwość ich zakupu, należy mieć jednak na uwadze, że wydatki w ramach cross-financingu, nie mogą łącznie przekroczyć 30% finansowania unijnego w ramach projektu.
Typ projektu „podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadr na potrzeby świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz zapewnienie dostępu do superwizji" realizowane jest jako element kompleksowych projektów. Adresowany jest do personelu projektu (tj. osób zatrudnionych na umowy o pracę lub otrzymujących dodatki do wynagrodzeń oraz wolontariuszy) bezpośrednio zaangażowanych w realizację zadań merytorycznych związanych z usługami społecznymi w projekcie. Zatem jeżeli projekt będzie dotyczył świadczenia usług dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w klubach seniora i dziennych domach pomocy, personel tych placówek będzie mógł zostać objęty wsparciem szkoleniowym w projekcie.
W ramach projektu można tworzyć całodobowe ośrodki wsparcia, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, o ile liczba miejsc w nich nie będzie większa niż 8.
Wsparcie w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych zgodnie z Załącznikiem nr 3 do Regulaminu wyboru projektów ma być świadczone w miejscu zamieszkania i powinno się składać z usługi opiekuńczej oraz wsparcia specjalistycznego. Zakres specjalistycznych usług opiekuńczych w przypadku rehabilitacji fizycznej i usprawniania zaburzonych funkcji organizmu może dotyczyć tylko usług nieobjętych przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Specjalistyczna usługa opiekuńcza może być realizowana w domu/ mieszkaniu lub poza domem / mieszkaniem osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w zależności od  warunków realizacji ww. usług oraz w oparciu stworzoną indywidualną ścieżkę wsparcia dla danego uczestnika projektu.
Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych  musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług
w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
„Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
- zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
-  zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
Zatem jeżeli w 2023 r. usługi opiekuńcze były świadczone przez 200 opiekunek oraz usługa obejmowała określoną liczbę osób np. 200, aby spełnione zostały ww. kryteria podmiot
z własnych środków powinien utrzymać usługi dla określonej liczby osób (200) i zatrudniać 200 opiekunek, zaś w ramach projektu sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek (201, 202, itd.) oraz wsparcie dla kolejnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
Zgodnie z definicją specyficznego kryterium merytorycznego „Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" realizacja projektu musi przyczynić się do  zwiększenia dostępności usług, oznacza to że na każdym etapie realizacji projektu to kryterium będzie badane np. we wnioskach o płatność.
Na etapie składania wniosku o dofinasowanie projektu informacje w zakresie zwiększenia dostępności usług opiekuńczych i asystenckich należy zawrzeć we wniosku o dofinansowanie projektu. Nie należy wraz z wnioskiem składać, w tym zakresie żadnych załączników. Na etapie np. kontroli podmiot, który otrzymał dofinasowanie będzie musiał na podstawie posiadanych przez siebie dokumentów udowodnić, że spełnione zostało przez niego ww. kryterium.
Specyficzne kryterium merytoryczne  „Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" będzie zawsze spełnione w przypadku gdy podmiot w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinasowanie nie świadczył usług asystenckich  a w ramach projektu zamierza świadczyć takie usługi. Kryterium jak zostało to przedstawione w jego definicji odnosi się „do roku poprzedzającego rok złożenia wniosku". Na etapie realizacji projektu, to kryterium nie będzie badane rok do roku.
W naborze FELD.07.09-IP.01-001/24 nie przewiduje się kryteriów związanych z zachowaniem trwałości projektu, czy utrzymaniem miejsc świadczenia usług (wyjątek stanowi projekt objęty regułą cross-finacingu).
W ramach naboru nie określono długości trwania projektu, zatem może on zakończyć się po 31.12.2024 r. Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie określa datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu. Oznacza to, że jeżeli projekt zostanie skierowany do dofinasowania, środki na jego realizację będą przekazywane w transzach przez cały okres wskazany we wniosku o dofinasowanie. Projektu realizowanego ze środków programu regionalnego FEL2027 nie należy utożsamiać z warunkami realizacji Programu pn. „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" organizowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi nie może ustosunkować się do pytania dotyczącego warunków realizacji projektów w przyszłych naborach w ramach Działania 07.09 FELD, gdyż nie przyjęto do nich jeszcze żadnych kryteriów.
W ramach naboru FELD.07.09-IP.01-001/24 zgodnie ze specyficznymi kryteriami merytorycznymi
  1. Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych  musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
oraz
  1. „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
  • zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
  • zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
Zatem jeżeli w 2023 r. usługi opiekuńcze były świadczone przez 4 opiekunki oraz usługa obejmowała 23 osoby, aby spełnione zostały ww. kryteria Ośrodek z własnych środków powinien utrzymać usługi dla 23 osób i zatrudnienie 4 opiekunek, zaś w ramach projektu sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek (piątej, szóstej, itd.) oraz wsparcie dla 24 i kolejnej osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
W ramach projektu możliwa jest realizacja usług opiekuńczych w formie klubów dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w tym klubów seniora. Szczegółowe warunki realizacji tych usług zostały opisane w załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów.Realizując usługi opiekuńcze należy mieć również na uwadze specyficzne kryteria merytoryczne odnoszące się do tego rodzaju wsparcia tj.
  1. Zakładane w projekcie wsparcie w formie usług opiekuńczych musi prowadzi każdorazowo do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta i partnera (jeśli dotyczy) w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu,
  2. Zakładane w projekcie wsparcie nie może spowodować:
    1. zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta i partnera (jeśli dotyczy),
    2.  zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania przez beneficjenta i partnera (jeśli dotyczy) usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
W naborze nie przewidziano specyficznych kryteriów merytorycznych odnoszących się do liczby składanych wniosków.
Katalog podmiotów mogących się ubiegać o dofinansowanie projektu jest bardzo szeroki. Nie został on zawężony do podmiotów  mających siedzibę na terenie województwa łódzkiego. Jednakże podczas oceny merytorycznej będzie oceniane, czy Wnioskodawca posiada doświadczenie:
  • w obszarze wsparcia projektu;
  • na rzecz grupy docelowej, do której skierowany będzie projekt;
  • na określonym terytorium, którego będzie dotyczyć realizacja projektu.