Działanie FELD.07.09 (001/24) - Często zadawane pytania - FunduszeUE


Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.09 (001/24)

Pytanie dotyczy kwalifikowania uczestników do objęcia poszczególnymi usługami opiekuńczymi, tj. usługami opiekuńczymi w miejscu zamieszkania i specjalistycznymi usługami opiekuńczymi w miejscu zamieszkania. Kto i na jakim etapie realizacji projektu powinien tego dokonać? Czy wskazane jest aby powyższa kwalifikacja miała miejsce już na etapie rekrutacji czy też można tego dokonać np. podczas spotkań z lekarzem w ramach wsparcia bezpośredniego (np. jako Zadanie 1)?

Badanie kwalifikacji uczestników do projektu należy dokonywać na etapie rekrutacji i jest to obowiązek Wnioskodawcy. W przypadku wsparcia bezpośredniego mamy już do czynienia z uczestnikiem projektu, czyli osobą, która co do zasady powinna już na tym etapie spełniać warunki kwalifikowalności. Szczegółowe zapisy w tym zakresie wskazane zostały w Regulaminie wyboru projektów § 6 Grupa docelowa pkt.3.

Czy wnosząc wkład własny osobowy (wolontariat) w ramach kwoty ryczałtowej, w budżecie projektu należy zaznaczyć limit "wkład niepieniężny"? Instrukcja definiuje wkład niepieniężny jako rzeczowy, aczkolwiek nie ma innej możliwości odznaczenia (np. wkład osobowy), a zatem należy odznaczyć w limitach "wkład niepieniężny" czy zostawić limity bez odznaczonego check-boxa?

W przypadku zaangażowania do projektu wolontariuszy, wypełniając budżet projektu w polu „limit" należy wpisać „wkład niepieniężny", zaś w polu „kategoria kosztu" – „personel projektu".

Czy obligatoryjna jest realizacja typu projektu nr 2: podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadr na potrzeby świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz zapewnienie dostępu do superwizji? Czy wystarczy wyłącznie realizacja typu projektu nr 1?

W ramach projektu obowiązkowa jest realizacja typu projektu „rozwój usług społecznych". Projekt nie musi realizować typu projektu „podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadr na potrzeby świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz zapewnienie dostępu do superwizji.

W ramach działań towarzyszących w naborze wymieniono także działania wspierające opiekunów faktycznych. Czy obligatoryjne jest zaplanowanie działań dla opiekunów faktycznych dla pozytywnego spełnienia kryteriów wyboru projektów?

W projekcie nie jest obligatoryjne świadczenie usług dla opiekunów faktycznych.

Czy w przypadku wypożyczalni sprzętu wnioskodawca powinien zakupić dany sprzęt, a następnie wypożyczyć go uczestnikowi, czy też może sfinansować uczestnikowi wypożyczenie danego sprzętu od podmiotu się tym zajmującego (tj. od wypożyczalni sprzętu)?

Wsparcie towarzyszące w postaci wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego i pielęgnacyjnego musi polegać na zakupie sprzętu i jego udostępnieniu uczestnikom projektu. 

Czy jeżeli w projekcie nie będzie zaplanowanych jakichkolwiek działań towarzyszących to oceną będzie "nie dotyczy"?

Jeżeli w projekcie nie będą zaplanowane działania towarzyszące oceniający podczas weryfikacji spełnienia tego kryterium zaznaczą pole „nie dotyczy".

Czy aby kryterium dotyczące działań towarzyszących zostało uznane za spełnione, należy w projekcie przewidzieć wszystkie wymienione rodzaje działań towarzyszących (usługi informacyjne i doradcze, usługi dowożenia posiłków, transport indywidualny typu door - to - door, teleopieka i systemy przywoławcze, wypożyczalnie sprzętu rehabilitacyjnego i opiekuńczego), czy też można wybrać np. jedno z nich?

Działania towarzyszące mogą, ale nie muszą zostać ujęte w projekcie. Nie ma obowiązku zaplanowania wszystkich rodzajów działań towarzyszących, aby ww. kryterium było spełnione. 

W projekcie planowane są zarówno usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, jak i specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania. Czy obie te formy należy kierować do różnych osób, a zatem część uczestników będzie objęta wyłącznie usługami opiekuńczymi w miejscu zamieszkania, a inne osoby wyłącznie specjalistycznymi usługami opiekuńczymi w miejscu zamieszkania (czyli żadna z osób nie będzie objęta obiema formami wsparcia) czy też, aby objąć kogoś usługami specjalistycznymi w miejscu zamieszkania, najpierw koniecznie osoba ta musi zostać objęta (podstawowymi) usługami opiekuńczymi w miejscu zamieszkania?

Specjalistyczna usługa opiekuńcza składa się z usługi opiekuńczej w miejscu zamieszkania oraz wsparcia specjalistycznego. Specjalistyczna usługa opiekuńcza obejmuje zarówno wsparcie opiekuna/opiekunki jak i specjalisty (pracownika socjalnego, psychologa, pedagoga, logopedy, terapeuty zajęciowego, pielęgniarki, asystenta osoby niepełnosprawnej, specjalisty w zakresie rehabilitacji medycznej, fizjoterapeuty).
Zatem uczestnik projektu otrzymuje albo usługę opiekuńczą w miejscu zamieszkania albo otrzymuje specjalistyczną usługę opiekuńczą w miejscu zamieszkania składającą się z dwóch komponentów. Jedna i ta sama osoba w tym samym czasie nie może być objęta usługą opiekuńczą w miejscu zamieszkania i specjalistyczną usługą opiekuńczą, gdyż byłoby to nielogiczne.

Szczegółowe zasady realizacji poszczególnych form wsparcia zostały opisane w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów - Rozdział II.2.2 dotyczy realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych.

W roku 2023 realizowaliśmy projekt w ramach Poddziałania 9.2.1 RPO WŁ, w którym byliśmy Partnerem. W ramach projektu łącznie powstało 29 miejsc świadczenia usług opiekuńczych i asystenckich, z czego 21 miejsc zostało stworzonych przez nas, tj. Partnera projektu, zaś 8 miejsc przez Lidera projektu. Były to jedyne miejsca świadczenia usług finansowane przez oba podmioty w roku 2023. Czy w takiej sytuacji, w kontekście specyficznego kryterium merytorycznego nr 3 Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich, poprawne jest założenie, że w ramach projektu z konkursu FELD.07.09-IP.01-001/24 w naszej instytucji będziemy mogli sfinansować 22 i kolejne miejsca świadczenia usług, zaś Lider tamtego projektu z 9.2.1 będzie mógł sfinansować 9 i kolejne miejsca świadczenia usług?

W ramach naboru FELD.07.09-IP.01-001/24 zgodnie ze specyficznymi kryteriami merytorycznymi
  1. Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych  musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta / partnera w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
oraz
  1. „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
  • zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta / partnera,
  • zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie,
obydwie kategorie usług należy traktować oddzielnie. Jeżeli zatem w poprzednim projekcie były realizowane tylko usługi opiekuńcze oraz projekt w ramach obecnego naboru dotyczyć będzie również tylko usług opiekuńczych wzrost liczby miejsc jak i liczby osób musi dotyczyć usług opiekuńczych. Natomiast jeżeli w ramach poprzedniego projektu były realizowane zarówno usługi opiekuńcze jak i usługi asystenckie, a w ramach nowego projektu przewidywana jest realizacji usług opiekuńczych i asystenckich wtedy wzrost liczby miejsc i liczby osób dotyczy oddzielnie usług asystenckich i usług opiekuńczych.
 
Ponadto zgodnie z brzmieniem ww. kryteriów zarówno beneficjent jak i ewentualny partner muszą spełniać warunkach w nich określone. Oznacza to, że jeżeli w 2023 r. usługi opiekuńcze były świadczone 21 opiekunek oraz usługa obejmowała określoną liczbę osób np. 21, aby spełnione zostały ww. kryteria przez partnera poprzedniego projektu, z własnych środków powinien on utrzymać usługi dla określonej liczby osób (21) i zatrudniać 21 opiekunek, zaś w ramach projektu FELD.07.09-IP.01-001/24 sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek, czyli dwudziestej drugiej i kolejnych oraz wsparcie dla kolejnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Lider poprzedniego projektu, zaś będzie mógł sfinansować zatrudnienie 9 i kolejnych miejsc świadczenia usług opiekuńczych
 

Czy w naborze FELD.07.09-IP.01-001/24 w ramach "usługi dowożenia posiłków", tak jak to miało miejsce w poprzedniej perspektywie, można sfinansować także przygotowanie posiłku?

W ramach projektu, możliwe jest sfinansowanie kosztów posiłku oraz ich dowozu dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu. Wsparcie to traktowane jest, jako działanie towarzyszące, uzupełniające podstawową usługę i musi wynikać z diagnozy potrzeb poszczególnych uczestników projektu.

Realizowaliśmy w poprzedniej perspektywie projekty na usługi społeczne, zgodnie z którymi utrzymujemy trwałość miejsc świadczenia usług poprzez gotowość personelu do świadczenia w/w usług. Zakończyliśmy realizację w/w projektów w I połowie 2023r. i w II połowie nie świadczyliśmy takich usług komercyjnie. Czy do liczby miejsc świadczenia usług za 2023r. wliczamy miejsca w ramach trwałości o której piszemy powyżej? Czy uwzględniamy liczbę osób średniorocznie czy na koniec roku 2023r których jest de facto 0?

W naborze nr FELD.07.09-IP.01-001/24 są specyficzne kryteria merytoryczne
  1. Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych  musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
oraz
  1. „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
  • zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
  • zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
Do określenia bazowej liczby miejsc świadczenia usług należy cofnąć się o rok od dnia złożenia wniosku w przedmiotowym konkursie. Zatem jeżeli w analogicznym okresie roku 2023 świadczyliście Państwo usługi opiekuńcze realizowane przez np. 20 opiekunek oraz usługa obejmowała określoną liczbę osób np. 60, aby spełnione zostały ww. kryteria podmiot z własnych środków powinien utrzymać usługi dla określonej liczby osób (60) i zatrudniać 20 opiekunek, zaś w ramach projektu sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek (21, 22, itd.) oraz wsparcie dla kolejnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (61, 62 itd.).
 

Jak należy rozumieć zwiększenie liczby osób świadczących uslugi opiekuńcze w społeczności lokalnej - czy jeżeli wnioskodawca świadczył takie usługi dla 60 osób, ale w innym województwie, to czy wobec tego musi uwzględniać ilość 60 osób jako wartość wyjściową i od niej liczyć poziom zwiększenia, czy też - jeżeli nie realizował takich usług na terenie woj. łódzkiego, może założyć, że przyrost liczy od wartości 0?

W naborze nr FELD.07.09-IP.01-001/24 są specyficzne kryteria merytoryczne
  1. Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych  musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
oraz
  1. „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
  • zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
  • zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
Ww. specyficzne kryteria merytoryczne dotyczą całej działalności beneficjenta i ewentualnych partnerów, a nie tylko świadczenia usług na terenie województwa łódzkiego.
 
Zatem jeżeli w 2023 r. usługi opiekuńcze były świadczone przez 60 opiekunek oraz usługa obejmowała określoną liczbę osób np. 60, aby spełnione zostały ww. kryteria podmiot z własnych środków powinien utrzymać usługi dla określonej liczby osób (60) i zatrudniać 60 opiekunek, zaś w ramach projektu sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek, czyli sześćdziesiątą pierwszą i kolejne oraz wsparcie dla kolejnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
 

Czy w ramach naboru możliwy jest zakup kontenera (domku), w którym zlokalizowany byłby Klub Seniora oraz wypożyczalnia sprzętu, mając na względzie limit cross-financing obowiązujący w konkursie?

W ramach naboru FELD.07.09-IP.01-001/24 nie przewiduje się możliwości zakupu kontenerów, w których miałby być zlokalizowany Klub Seniora i wypożyczalnia sprzętu.

Zamierzamy uruchomić Klub Seniora, który będzie działał pod naszymi skrzydłami. W związku z powyższym, myśleliśmy o zakupie rowerków stacjonarnych, bieżni, rowerków do ćwiczeń manualnych, komputerów do nauki, mebli, stołów, krzeseł, mała kuchenka do gotowania, mikrofalówka, ekspres do kawy- w celu utworzenia kącika kawowego itp wyposażenia. Czy zakup takiego sprzętu jest możliwy? Czy będzie to traktowane jako cross i czy będzie obowiązywała trwałość 5 lat po zakończeniu projektu?

Istnieje możliwość wyposażenia tworzonego w ramach projektu klubu dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w tym klubu seniora. Jednocześnie na uwadze należy mieć fakt, że na etapie oceny merytorycznej będzie badana racjonalność i efektywność wydatków projektu. Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków oraz § 12 Regulaminu wyboru projektów, cross-financing w projektach EFS+ dotyczy m.in: zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, z wyjątkiem sytuacji, gdy:
  • zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu lub
  • Beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu lub
  • zakupy te są konieczne dla osiągnięcia celów projektu (np. doposażenie pracowni naukowych); uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu (za niezasadny należy uznać zakup sprzętu dokonanego w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup komputerów na potrzeby szkolenia osób bezrobotnych).
W przypadku spełnienia któregokolwiek z powyższych wymogów, zakup mebli, sprzętu i pojazdów może być kwalifikowalny w ramach EFS+ poza cross-financingiem.
Jeżeli zakup mebli i sprzętów uznany będzie za cross-finacing trwałość projektu musi być zachowana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta.

Chciałabym założyć dzienny dom opieki dla seniorów, łącznie z transportem takich osób z miejsca zamieszkania do mnie na jakąs rehabilitację czy wspólnie zorganzować sobie czas.

Zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie w projekcie nie może być realizowane przez placówki świadczące opiekę instytucjonalną. W Regulaminie wyboru projektów określono rodzaje wsparcia, jakie mogą być świadczone w ramach projektu. Wśród nich nie ma „dziennego domu opieki dla seniorów". Możliwe jest stworzenie dziennego domu pomocy lub klub dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (klub seniora) na zasadach określonych w załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów. Jednakże na uwadze należy mieć, że zarówno dzienny dom pomocy społecznej jak i klub seniora nie mogą być zlokalizowane na nieruchomości, na której świadczona jest opieka instytucjonalna.
Ponadto informujemy, że w ramach projektu tylko w przypadku realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania można świadczyć usługi rehabilitacji, na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych.

Chcielibyśmy się starać o dotacje dla domu seniora, który ma 26 podopiecznych w opiece całodobowej. Czy regulamin nas dyskwalifikuje czy możemy składać wniosek o dotacje?

W ramach projektu można świadczyć wyłącznie usługi w społeczności lokalnej. Nie są tworzone miejsca opieki w formach instytucjonalnych oraz nie są utrzymywane dotychczas istniejące miejsca w podmiotach instytucjonalnych. Do usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej należą w szczególności:
  1. usługi opiekuńcze tj. m.in. usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, dzienne formy usług opiekuńczych (kluby, środowiskowe domy pomocy, dzienne domy pomocy, dzienne domy pobytu).
  2. usługi asystenckie z wyłączeniem asystentury rodzinnej.
  3. usługi w rodzinnym domu pomocy, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
  4. usługi w ośrodkach wsparcia, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (zarówno w formie pobytu dziennego jak i całodobowego), o ile liczba miejsc całodobowego pobytu w tych ośrodkach nie jest większa niż 8.
  5. usługi w postaci mieszkań treningowych lub wspomaganych.
  6. deinstytucjonalizacja placówek całodobowych o charakterze długoterminowym.
  7. usługi w gospodarstwach opiekuńczych w formie pobytu dziennego lub całodobowego, o ile liczba miejsc pobytu całodobowego w tych gospodarstwach nie jest większa niż 8.
  8. działania wspierające osoby przebywające w całodobowych instytucjach opieki prowadzące do usamodzielnienia się, tj. przejścia z opieki instytucjonalnej do życia w środowisku.
Państwa pytanie nie precyzuje jakiego rodzaju wsparcie w ramach projektu chcieliby Państwo realizować ani nie określa rodzaju podmiotu jaki Państwo reprezentują. Stąd nie jest możliwe jednoznaczne stwierdzenie, czy mogą Państwo ubiegać się o dofinasowanie projektu. Na uwadze należy również mieć fakt, że zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie w projekcie nie może być realizowane przez placówki świadczące opiekę instytucjonalną.
 

Czy wnioskodawcą może być szpital? Czy usługi społeczne w ramach projektu (np. utworzenie dziennego domu pomocy) mogą być realizowane przez szpital?

Zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie w projekcie nie może być realizowane przez placówki świadczące opiekę instytucjonalną. Zatem usługa opiekuńcza realizowana w formie dziennego domu pomocy społecznej nie może być świadczona przez szpital.

Czy w przypadku projektu powyżej 2mln zł jest w generatorze SOWA2021 jakieś miejsce, aby opisać Ryzyko? Czy opis Ryzyka będzie w ogóle wymagany?

System SOWA2021 nie przewiduje pola związanego z opisem ryzyka. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów. Instrukcja wypełnienia wniosku o dofinansowanie projektu została zaś zamieszczona na stronie https://wuplodz.praca.gov.pl/web/funduszeue/-/22706924-instrukcja-wypelniania-wniosku-o-dofinansowanie-projektu

Czy w ramach wsparcia towarzyszącego jako element kompleksowego wsparcia, mogą być realizowane dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu usługi tzw. złotej rączki?

W ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/24 Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi potwierdza możliwość świadczenia usług tzw. złotej rączki na warunkach określonych w załączniku nr 3 do Regulaminu naboru, tzn:
  1. Wsparcie towarzyszące realizowane jest jako element kompleksowych projektów.
  2. Przyznanie wsparcia towarzyszącego uczestnikowi projektu powinno wynikać z jego indywidualnych potrzeb.
  3. Realizacja wsparcia towarzyszącego powinna co do zasady polegać na zakupie usługi.

Czy DPS może starać się o środki na poprawę działalności placówki np. przystosowanie pokoi do potrzeb osób z niepełnosprawnością (wymiana drzwi, remonty łazienek) lub dobudowanie nowego szybu windy?

Zgodnie z warunkami naboru (załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów) wsparcie w projekcie nie może być realizowane przez placówki świadczące opiekę instytucjonalną (DPS). Możliwa jest jednak realizacja wsparcie dla podopiecznych DPS świadczona przez podmioty zewnętrzne, mająca na celu przejście tych osób do opieki realizowanej w formie usług świadczonych w społeczności lokalnej, ale pod warunkiem, że realizacja tego wsparcia nie wzmacnia potencjału DPS. W związku z tym wszelkiego rodzaju środki na poprawę działalności Państwa placówki nie mogą zostać sfinansowane w ramach przedmiotowego naboru.

Wniosek będzie składany przez Gminę/OPS. W systemie SOWA EFS zakładamy konto Gmina/OPS, osobą która wypełnia wniosek jest pracownik OPS. Czy żeby wysłać wniosek do WUP w systemie SOWA wymagane jest upoważnienie lub pełnomocnictwo dla tego pracownika od Burmistrza ? Czy w systemie powinien być wskazany Burmistrz i on wysyła ten wniosek?

Na etapie składania wniosku w systemie SOWA, nie jest wymagane posiadanie pełnomocnictwa do reprezentowania Beneficjenta. 
W tabeli „Wnioskodawca i realizatorzy", jako wnioskodawcę należy wpisać Gminę której MGOPS jest jednostką organizacyjną i podać dane gminy, a jako realizatora należy wpisać MGOPS i podać dane ośrodka.

Czy w ramach tego naboru możliwe jest dofinansowanie tylko działania w formie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania - wniosek złożony przez OPS?

W ramach naboru FELD.07.09-IP.01-001/24 można świadczyć tylko usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania.

Czy Centrum Rehabilitacyjno-Opiekuńcze DPS znajduje się w katalogu uprawnionych Beneficjentów do złożenia wniosku o dofinansowanie na przedsięwzięcie: usługi krótkookresowego całodobowego i krótkookresowego dziennego pobytu w Centrum Rehabilitacyjno-Opiekuńczym DPS? Jeżeli nie, to czy miasto (którego jest to jednostka organizacyjna) jest uprawnione do złożenia w/w wniosku?

W ramach naboru nr FELD.07.09-IP.01-001/24 katalog podmiotów mogących ubiegać się o dofinansowanie projektu jest bardzo szeroki. Należą do niego m.in. instytucje integracji i pomocy społecznej, jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego.
Jednakże zgodnie z zapisami załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów wsparcie w projekcie nie może być realizowane przez placówki świadczące opiekę instytucjonalną (DPS).
Usługi krótkookresowego całodobowego pobytu jak i krótkookresowego dziennego pobytu uznawane są za opiekę wytchnieniową. Usługa taka zgodnie z ww. załącznikiem do Regulaminu wyboru projektów nie może być świadczona w domu pomocy społecznej.

W regulaminie konkursu oraz w załącznikach do dokumentacji konkursowej nie pojawia się żadna wzmianka na temat diagnozy potrzeb przeprowadzonej przed dniem złożenia wniosku. Czy przeprowadzenie diagnozy zatwierdzonej przez organ prowadzący jest wymagane i podlegać może weryfikacji na etapie składania wniosku lub realizacji projektu?

Wszystkie wymagania odnośnie realizacji projektu zostały określone w Regulaminie wyboru projektów oraz załącznikach do niego. Informacje dotyczące oceny merytorycznej projektu znajdują się w § 18 Regulaminu wyboru projektów.
W naborze FELD.07.09-IP.01-001/24 nie jest wymagane opracowanie diagnozy potrzeb danego powiatu/gminy
 

Wnioskodawca w ramach naboru planuje utworzenie Klubu Seniora. Ile maksymalnie może trwać okres finansowania Klubu w przedmiotowym naborze. Czy realizację projektu możemy zaplanować do 2029 roku?

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 końcową datą kwalifikowalności wydatków jest 31.12.2029 r. Zatem projekt można realizować maksymalnie do 31.12.2029 r.

Czy na etapie realizacji projektu będzie można zmienić wartości wskaźników w zakresie podziału na płeć uczestników projektu?

Zgodnie z Instrukcją wypełnienia wniosku przedstawienie wskaźników w podziale na kobiety i mężczyzn pozwoli na spełnienie kryterium merytorycznego dostępu  „Równość kobiet i mężczyzn". Wskazanie konkretnych wartości wskaźników w podziale na płeć, co do zasady, zobowiązuje wnioskodawcę do ich osiągnięcia na etapie realizacji projektu – analogicznie do innych wskaźników w projekcie, jednakże w trakcie realizacji projektu będą one mogły ulec modyfikacjom.

Czy w ramach projektu można sfinansować wymagane dla osoby prowadzącej klub seniora 20 godzinne szkolenie?

Zasady realizacji wsparcia w klubach dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w tym klubie seniora określone w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów nie przewidują wymagań związanych z 20 godzinnym szkoleniem dla osoby prowadzącej klub seniora. W związku z powyższym wydatek ten nie będzie kwalifikowalny w ramach projektu.

Czy opieka wytchnieniowa może być świadczona w prywatnym domu opieki? Jeśli tak, to czy można finansować zakup usług zewnętrznych w prywatnym domu opieki?

Zgodnie z zapisami Załącznika nr 3 do Regulaminu wyboru projektów miejsca krótkookresowego dziennego pobytu lub miejsca krótkookresowego całodobowego pobytu (opieka wytchnieniowa) nie mogą być zlokalizowane na nieruchomości, na której znajduje się placówka opieki instytucjonalnej. Opieka wytchnieniowa nie może być świadczona w domu pomocy społecznej (DPS).

Czy w ramach projektu można zakupić środek transportu oraz czy w ramach projektu można zakupić lokal mieszkalny, w którym ma funkcjonować mieszkanie wspomagane/treningowe?

Zasady zakupu środków trwałych (środek transportu) oraz zakupu nieruchomości (mieszkania) zostały opisane w Podrozdziale 2.4 Cross-finacing Wytycznych dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Jeżeli zakup środka trwałego i nieruchomości spełnia wymogi opisane ww. Podrozdziale istnieje możliwość ich zakupu, należy mieć jednak na uwadze, że wydatki w ramach cross-financingu, nie mogą łącznie przekroczyć 30% finansowania unijnego w ramach projektu.

Czy w ramach projektu można finansować szkolenia dla kadry placówek wsparcia takich jak Kluby Seniora czy Dzienne Domy Pomocy?

Typ projektu „podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadr na potrzeby świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz zapewnienie dostępu do superwizji" realizowane jest jako element kompleksowych projektów. Adresowany jest do personelu projektu (tj. osób zatrudnionych na umowy o pracę lub otrzymujących dodatki do wynagrodzeń oraz wolontariuszy) bezpośrednio zaangażowanych w realizację zadań merytorycznych związanych z usługami społecznymi w projekcie. Zatem jeżeli projekt będzie dotyczył świadczenia usług dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w klubach seniora i dziennych domach pomocy, personel tych placówek będzie mógł zostać objęty wsparciem szkoleniowym w projekcie.

Czy w ramach projektu można tworzyć całodobowe ośrodki wsparcia?

W ramach projektu można tworzyć całodobowe ośrodki wsparcia, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, o ile liczba miejsc w nich nie będzie większa niż 8.

Jak definiowane jest „miejsce zamieszkania” w przypadku realizacji specjalistycznych usług opiekuńczych? Czy mogą one być realizowane w ośrodku wsparcia/ośrodku rehabilitacyjnym na terenie gminy, w której mieszka uczestnik projektu, czy tylko i wyłącznie w mieszkaniu/domu osoby objętej takim rodzajem wsparcia?

Wsparcie w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych zgodnie z Załącznikiem nr 3 do Regulaminu wyboru projektów ma być świadczone w miejscu zamieszkania i powinno się składać z usługi opiekuńczej oraz wsparcia specjalistycznego. Zakres specjalistycznych usług opiekuńczych w przypadku rehabilitacji fizycznej i usprawniania zaburzonych funkcji organizmu może dotyczyć tylko usług nieobjętych przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Specjalistyczna usługa opiekuńcza może być realizowana w domu/ mieszkaniu lub poza domem / mieszkaniem osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w zależności od  warunków realizacji ww. usług oraz w oparciu stworzoną indywidualną ścieżkę wsparcia dla danego uczestnika projektu.

Czy jeśli przykładowo składamy wniosek w dniu 29.02.2024 r. to dane potwierdzające spełnienie kryterium (liczba zatrudnianych opiekunek + liczba osób objętych wsparciem usługami asystenckimi) należy podać na dzień 29.02.2023 r.? Na jaki dzień liczymy (porównujemy) zwiększenie usług? Czy na dzień rozpoczęcia projektu / rekrutacji UP / zakończenia projektu? Tzn. kiedy należy faktycznie zweryfikować czy nastąpił wzrost? Na jakiej podstawie należy udowodnić liczbę zatrudnianych opiekunek + liczba osób objętych wsparciem usługami asystenckimi - czy tutaj jedynie oświadczenie we wniosku o dofinansowanie czy potem będziecie Państwo jeszcze wymagać ewentualnych dokumentów? Pytam, bo podmiot zatrudnia ok. 200 opiekunek, a zatem czy będziemy musieli wykazywać każdą z nich np. na podstawie zawartej umowy?

Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych  musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług
w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
„Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
- zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
-  zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
Zatem jeżeli w 2023 r. usługi opiekuńcze były świadczone przez 200 opiekunek oraz usługa obejmowała określoną liczbę osób np. 200, aby spełnione zostały ww. kryteria podmiot
z własnych środków powinien utrzymać usługi dla określonej liczby osób (200) i zatrudniać 200 opiekunek, zaś w ramach projektu sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek (201, 202, itd.) oraz wsparcie dla kolejnych osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
Zgodnie z definicją specyficznego kryterium merytorycznego „Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" realizacja projektu musi przyczynić się do  zwiększenia dostępności usług, oznacza to że na każdym etapie realizacji projektu to kryterium będzie badane np. we wnioskach o płatność.
Na etapie składania wniosku o dofinasowanie projektu informacje w zakresie zwiększenia dostępności usług opiekuńczych i asystenckich należy zawrzeć we wniosku o dofinansowanie projektu. Nie należy wraz z wnioskiem składać, w tym zakresie żadnych załączników. Na etapie np. kontroli podmiot, który otrzymał dofinasowanie będzie musiał na podstawie posiadanych przez siebie dokumentów udowodnić, że spełnione zostało przez niego ww. kryterium.

Uprzejmie proszę o odpowiedź dotyczącą podstawowych warunków realizacji, jakie były omawiane na dzisiejszym spotkaniu. Chodzi o założenie, w myśl którego wsparcie dla usług asystenckich musi każdorazowo prowadzić do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta i partnera w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu. A jednocześnie zastosowanie ma zasada mówiąca o tym, że wsparcie nie może spowodować zastąpienia środkami z wnioskowanego projektu dotychczasowego finansowania usług asystenckich ze środków innych niż europejskie. Pytanie, czy to "zastępowanie" dotyczy tylko roku poprzedzającego rok złożenia wniosku czy odnosi się to także do lat następnych. Nasza sytuacja wygląda tak: Chcielibyśmy złożyć wniosek na usługi asystenckie na 2, 3 lata. Jeśli w roku 2023 nie realizowaliśmy usług asystenckich tylko wytchnieniowe rozumiem, że pracowników wykazujemy 0 i osób objętych wsparciem też 0 - to jasne, taką odpowiedź uzyskałam podczas spotkania on-line. Natomiast w roku 2024 będziemy realizować Program "Asystent osobisty OzN" z Funduszu Solidarnościowego - będzie w nim 14 asystentów i 19 OzN. Czy zatem przy założeniu, że projekt "Asystent OzN" trwać będzie od lutego br. do końca grudnia br. i w przyszłym roku nasza oferta w ramach Programu "Asystent osobisty OzN" by nie przeszła (lub byśmy jej nie złożyli) oznaczać będzie, że (przy założeniu, że otrzymaliśmy środki z 07.09) w 2025 roku fundusze unijne nie mogą zastąpić dotychczasowego finansowanie ze środków innych niż europejskie i i tak musimy w 2025 zapewnić wsparcie 14 asystentów dla 19 OzN ze środków własnych a ze środków unijnych finansować możemy tylko to, co powyżej czternastego asystenta i dziewiętnastej OzN? Jeśli tak, to czy z własnych środków musimy utrzymać taki sam poziom wsparcia (liczbę realizowanych godzin asystencji) czy tylko liczbę asystentów i liczbę wspieranych OzN ale np. na mniejszą liczbę godzin? Jak to się ma do trzeciego kryterium mówiącego, że wsparcie ze środków unijnych nie może zmniejszyć dotychczasowego finansowania usług asystenckich. Czy "dotychczasowe" to znaczy wyłącznie z 2023 roku? Jak to wygląda w naszej sytuacji?

Specyficzne kryterium merytoryczne  „Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" będzie zawsze spełnione w przypadku gdy podmiot w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinasowanie nie świadczył usług asystenckich  a w ramach projektu zamierza świadczyć takie usługi. Kryterium jak zostało to przedstawione w jego definicji odnosi się „do roku poprzedzającego rok złożenia wniosku". Na etapie realizacji projektu, to kryterium nie będzie badane rok do roku.
W naborze FELD.07.09-IP.01-001/24 nie przewiduje się kryteriów związanych z zachowaniem trwałości projektu, czy utrzymaniem miejsc świadczenia usług (wyjątek stanowi projekt objęty regułą cross-finacingu).
W ramach naboru nie określono długości trwania projektu, zatem może on zakończyć się po 31.12.2024 r. Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie określa datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu. Oznacza to, że jeżeli projekt zostanie skierowany do dofinasowania, środki na jego realizację będą przekazywane w transzach przez cały okres wskazany we wniosku o dofinasowanie. Projektu realizowanego ze środków programu regionalnego FEL2027 nie należy utożsamiać z warunkami realizacji Programu pn. „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" organizowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi nie może ustosunkować się do pytania dotyczącego warunków realizacji projektów w przyszłych naborach w ramach Działania 07.09 FELD, gdyż nie przyjęto do nich jeszcze żadnych kryteriów.

W ramach wniosku o dofinansowanie projektu konkursowego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 w okresie od 2020-03-01 do 2023-10-31 realizowane były usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania dla mieszkańców gminy X. Były to 23 osoby, którym świadczone były usługi przez 4 opiekunki. W ramach obecnego naboru chcemy starać się o dofinansowanie usług opiekuńczych dla 29 osób (23 osoby które uczestniczyły w poprzednim projekcie oraz 6 osób nowych) świadczonych przez te same 4 opiekunki; w okresie od 1 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2026 r. Czy jest możliwe otrzymanie dofinansowani w tym zakresie?

W ramach naboru FELD.07.09-IP.01-001/24 zgodnie ze specyficznymi kryteriami merytorycznymi
  1. Zwiększenie dostępności usług opiekuńczych i asystenckich" w przypadku usług opiekuńczych  musi nastąpić każdorazowo zwiększenie liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
oraz
  1. „Finansowanie usług" projekt nie może spowodować:
  • zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta,
  • zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
Zatem jeżeli w 2023 r. usługi opiekuńcze były świadczone przez 4 opiekunki oraz usługa obejmowała 23 osoby, aby spełnione zostały ww. kryteria Ośrodek z własnych środków powinien utrzymać usługi dla 23 osób i zatrudnienie 4 opiekunek, zaś w ramach projektu sfinansowane zostanie zatrudnienie kolejnych opiekunek (piątej, szóstej, itd.) oraz wsparcie dla 24 i kolejnej osoby potrzebującej wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.

Czy w ramach naboru FELD.07.09-IP.01-001/24 dotyczącego typu projektu 1. Rozwój usług społecznych istnieje możliwość tworzenia w ramach dziennych form usług opiekuńczych poza miejscem zamieszkania nowych Klubów Seniora lub nowych miejsc w istniejących Klubach Seniora?

W ramach projektu możliwa jest realizacja usług opiekuńczych w formie klubów dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu w tym klubów seniora. Szczegółowe warunki realizacji tych usług zostały opisane w załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów.Realizując usługi opiekuńcze należy mieć również na uwadze specyficzne kryteria merytoryczne odnoszące się do tego rodzaju wsparcia tj.
  1. Zakładane w projekcie wsparcie w formie usług opiekuńczych musi prowadzi każdorazowo do zwiększenia liczby miejsc świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz liczby osób objętych tymi usługami przez danego beneficjenta i partnera (jeśli dotyczy) w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu,
  2. Zakładane w projekcie wsparcie nie może spowodować:
    1. zmniejszenia dotychczasowego finansowania usług opiekuńczych przez beneficjenta i partnera (jeśli dotyczy),
    2.  zastąpienia środkami projektu dotychczasowego finansowania przez beneficjenta i partnera (jeśli dotyczy) usług opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.

Czy jest jakiś limit składanych wniosków?

W naborze nie przewidziano specyficznych kryteriów merytorycznych odnoszących się do liczby składanych wniosków.

Czy Wnioskodawcą w niniejszym projekcie mogą być podmioty spoza województwa łódzkiego?

Katalog podmiotów mogących się ubiegać o dofinansowanie projektu jest bardzo szeroki. Nie został on zawężony do podmiotów  mających siedzibę na terenie województwa łódzkiego. Jednakże podczas oceny merytorycznej będzie oceniane, czy Wnioskodawca posiada doświadczenie:
  • w obszarze wsparcia projektu;
  • na rzecz grupy docelowej, do której skierowany będzie projekt;
  • na określonym terytorium, którego będzie dotyczyć realizacja projektu.
 Przejdź na górę