Działanie FELD.07.07 (001/23) - Często zadawane pytania - FunduszeUE


Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.07 (001/23)

Mam pytanie dotyczące budżetu projektu i wskaźnika kwoty ryczałtowej. Jeżeli zadanie na przykład zakłada szkolenia dla 20 osób, ale we wskaźniku zostanie wskazana liczba pośrednia 16 osób - czy jest to dopuszczalne, żeby we wskaźniku do kwoty ryczałtowej wskazać liczbę pośrednią? I czy do tego wskaźnika należy wypisywać dokumenty do wniosku i dokumenty na wezwanie IZ?

Wskaźniki kwot ryczałtowych muszą odzwierciedlać faktyczną wartość wynikającą z danego wsparcia, która stanowiła podstawę oszacowania kwoty ryczałtowej. Jeżeli zadanie zakłada szkolenie dla 20 osób to wskaźnik kwoty ryczałtowej Liczba zrealizowanych usług szkoleniowych musi wynosić 20.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku w sekcji Dodatkowe informacje należy wykazać dokumenty niezbędne do potwierdzenia stopnia osiągnięcia danego wskaźnika. Powyższe dotyczy zarówno dokumentów potwierdzających realizację wskaźnika kwoty ryczałtowej na etapie wniosku o płatność oraz na etapie kontroli.
W Załączniku nr 9 do Regulaminu wyboru projektów określono wskaźniki do najczęściej występujących kwot oraz dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika na etapie wniosku o płatność oraz na etapie kontroli.

W udziale zajęciach integracyjnych-asocjacyjnych oprócz OPT zaplanowaliśmy udział Polaków. Czy Polacy biorący udział w takich zajęciach stanowią GD i należy uwzględnić ich we wskaźnikach? Czy można zaplanować koszty związane z udziałem Polaków w takich zajęciach?

Polacy, będący członkami rodzin obywateli państw trzecich, mogą stanowić grupę docelową projektu w ramach naboru nr FELD.07.07-IP.01-001/23, korzystając ze wsparcia towarzyszącego, np. ze wsparcia o charakterze kulturalno-rekreacyjnym. Wprowadzając dane odnośnie wskaźników, dla ww. grupy, należy kierować się definicją danego wskaźnika, określoną w Załączniku nr 7 do Uchwały Nr 844/23 Zarządu Województwa Łódzkiego z dnia 18 września 2023 r.
Ponadto przypominamy, iż dane w zakresie uczestników projektu, którzy korzystają ze wsparcia bezpośredniego, powinny być na bieżąco wykazywane w Systemie Monitorowania Europejskiego Funduszu Społecznego (SM EFS).
Planując wydatki w ramach projektu mogą Państwo wskazać koszty związane z udziałem ww. grupy we wsparciu o charakterze kulturalno-rekreacyjnym, uzasadniając racjonalność poniesienia danego kosztu, która będzie podlegała weryfikacji na etapie oceny wniosku o dofinansowanie projektu.

W ramach przedmiotowego naboru obowiązują następujące wskaźniki rezultatu: liczba osób, które podjęły kształcenie lub szkolenie po opuszczeniu programu, liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu, liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu, liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu. Uprzejmie proszę o informacje dotyczące Państwa preferencji sposobów pomiaru ww. wskaźników i ich monitoringu. Czy technika wywiadu telefonicznego lub ankiety, a w ślad za nim raport stworzony przez osobę monitorującą jest sposobem przez Państwo akceptowalnym?

Zaproponowane przez Panią źródła danych są niewystarczające. Poniżej wskazano przykładowy katalog źródeł danych w odniesieniu do poszczególnych wskaźników.

•    Liczba osób, które podjęły kształcenie lub szkolenie po opuszczeniu programu.
Wskaźnik mierzony do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie za pomocą np.:  zaświadczeń z uczelni, zaświadczeń o podjęciu nauki/szkolenia.

•    Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu.
Wskaźnik mierzony do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie.
Źródłami pomiaru wskaźnika mogą być:
- certyfikaty,
- dyplomy,
- świadectwa ukończenia szkoły,
- wyniki egzaminów,
- zaświadczenia potwierdzające uzyskanie kwalifikacji wydane przez organ uprawniony do formalnego potwierdzenia kwalifikacji.

•    Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu.
Wskaźnik mierzony do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie.
Źródłami pomiaru wskaźnika mogą być:
-ankiety pre i post - na początku i po wsparciu z zakresu integracji społecznej (badanie wzrostu pewności siebie, umiejętności rozwiązywania problemów),
-zaświadczenie UP o podjęciu nauki,
-umowa o wolontariacie.

•    Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, po opuszczeniu programu. 
Wskaźnik mierzony do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie.
Źródłami pomiaru wskaźnika mogą być:
- wpis do CEIDG,
- umowy o pracę,
- umowy cywilnoprawne.

Czy zgodnie z kryterium merytorycznym dostępu nr 10 „Grupa docelowa” do projektu możemy kwalifikować tylko osoby, które mają podpisaną umowę o pracę i wykonują ją na terenie woj. łódzkiego? Czy też inne formy świadczenia pracy są dopuszczalne np.: umowa o dzieło, umowa zlecenie, umowa agencyjna, kontrakt menedżerski, prowadzenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, wolontariat, staż i praktyki?

Zgodnie z brzmieniem Kryterium merytorycznym dostępu nr 10 zaplanowaną w projekcie grupą docelową są:
  • w przypadku osób fizycznych osoby, które uczą się/ pracują lub zamieszkują na obszarze województwa łódzkiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego,
  • w przypadku innych podmiotów posiadają jednostkę organizacyjną na obszarze województwa łódzkiego.
Weryfikacja kryterium dokonywana będzie na podstawie informacji zawartych we wniosku o dofinansowanie, wypełnionego zgodnie z instrukcją.
Osoby fizyczne, które będą stanowiły grupę docelową w projekcie muszą być związane z województwem łódzkim, czy to poprzez naukę, pracę lub zamieszkiwanie na jego obszarze.

W przypadku kwalifikowania do projektu osób pracujących  należy je rozumieć jako osoby w wieku od 15 do 89 lat, które: wykonują pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie, z której czerpią zyski lub korzyści rodzinne; osoby posiadające zatrudnienie lub własną działalność, które jednak chwilowo nie pracują (ze względu na np. chorobę, urlop, spór pracowniczy czy kształcenie się lub szkolenie); lub osoby produkujące towary rolne, których główna część przeznaczona jest na sprzedaż lub barter.

Szczegółowa definicja osoby pracującej znajduje się w opisie wskaźnika produktu Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem w programie zawartym w Załączniku nr 7 do Uchwały Nr 844/23 Zarządu Województwa Łódzkiego z dnia 18 września 2023 r., dostępnym na stronie WUP w Łodzi.

W związki z powyższym wskazane przez Państwa formy świadczenia pracy są dopuszczalne, a osoby świadczące pracę można traktować jako osoby pracujące za wyjątkiem wolontariatu, stażu i praktyk.

Czy wskaźnik PLHILCR01 Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu, odnosi się też do osób niepełnoletnich?

Jeżeli osoba niepełnoletnia wpisuje się w definicję wskaźnika „Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu" powinna być w nim uwzględniona.

W ramach naboru wsparciem mogą być objęci pracownicy lub przedstawiciele podmiotów działających na rzecz obywateli państw trzecich. Czy chodzi o podmiot, którego głównym celem jest działanie na rzecz OPT, czy też może to być np. szkoła, której 20% uczniów to OPT, a więc w swoich działaniach szkoła, oprócz działań z zakresu edukacji, podejmuje wiele działań dodatkowych na rzecz OPT?

Szkoły mogą skorzystać z działań na rzecz budowy potencjału w ramach dwóch typów wsparcia - w zależności od posiadanego statusu. Typ 2 projektu Budowa zdolności i potencjału instytucji i organizacji wspierających obywateli państw trzecich skierowany jest do pracowników lub przedstawicieli podmiotów działających na rzecz obywateli państw trzecich. Zakres działalności podmiotu delegującego swoich przedstawicieli lub pracowników do udziału w projekcie będzie weryfikowany na podstawie statutu, KRS czy innych dokumentów pod kątem działalności danego podmiotu na rzecz obywateli państw trzecich. Zatem podmiot taki jak np. szkoła niepubliczna może być adresatem działań w projekcie, jeżeli w dokumentach podmiotu znajdują się zapisy świadczące o działalności na rzecz obywateli państw trzecich.
Typ 3 projektu Budowa potencjału JST w celu ułatwienia dostępu do usług dla obywateli państw trzecich skierowany jest pracowników JST oraz ich jednostek organizacyjnych. W tym przypadku wsparciem można objąć zarówno JST jak i jednostki podległe m.in. szkoły i placówki oświatowe prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego.

W ramach naboru wsparciem mogą być objęci obywatele państw trzecich oraz członkowie ich rodzin. Czy jeśli członkiem rodziny jest Polak, czy może zostać objęty wsparciem?

W głównej mierze wsparcie w ramach naboru FELD.07.07-IP.01-001/23 kierowane jest do obywateli państw trzecich, którzy nie posiadają obywatelstwa żadnego z krajów UE, ani krajów takich jak: Norwegia, Islandia, Liechtenstein, Szwajcaria. Członek rodziny posiadający obywatelstwo polskie może skorzystać ze wsparcia towarzyszącego w ramach ww. naboru, np. wsparcia o charakterze kulturalno-rekreacyjnym.

Czy w przypadku utworzenia w ramach projektu Centrum Integracji Cudzoziemców obowiązuje trwałość utrzymania działania takiego podmiotu po zakończeniu realizacji projektu?

Kryteria oraz wskaźniki obowiązujące w ramach naboru nie nakładają na wnioskodawcę obowiązku funkcjonowania Centrum Integracji Cudzoziemców (CIC) po zakończeniu realizacji projektu. Jednakże zwracamy uwagę, że w celu zapewnienia kontynuacji wsparcia w ramach CIC istnieje możliwość wnioskowania o środki z innych źródeł np. z Funduszu Azylu, Migracji i Integracji. 

Czy przewidujecie Państwo przedłużenie naboru nr FELD.07.07-IP.01-001/23 z uwagi na fakt, że MRiPS wciąż nie wydało przepisów wykonawczych do tworzenia Centrów Integracji Cudzoziemców? Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych przedłużyła dziś o kolejny miesiąc termin zakończenia naboru, właśnie z tego powodu. Jeśli ministerstwo nadal będzie zwlekać, MJWPU usunie z regulaminu naboru zapisy dot. tworzenia CIC. Jak to wygląda u Państwa?

Zgodnie z założeniami naboru, ogłoszonego przez WUP w Łodzi, tworzenie i prowadzenie Centrum Integracji Cudzoziemców (CIC) powinno opierać się na modelu wypracowanym w ramach projektu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej pn. „Budowanie struktur dla integracji cudzoziemców w Polsce" ze środków Funduszu Azylu, Migracji i Integracji. Minimalne wymagania dotyczące tworzenia CIC zostały uwzględnione w załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów. 
WUP w Łodzi nie planuje wydłużania terminu naboru.
Pod koniec grudnia 2023 r. ukazały się Wytyczne dotyczące tworzenia Centrów Integracji Cudzoziemców opracowane przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej jednakże przedmiotowy dokument jest dokumentem pomocniczym, nie obligatoryjnym.
 

Czy do wskaźnika "Liczba osób, które podjęły kształcenie lub szkolenie po opuszczeniu programu" można wliczyć osoby, które w ramach projektu ukończyły kursy zawodowe?

Zgodnie z zapisami zawartymi w Liście definicji wskaźników zawartych w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 dla Priorytetu 7 Fundusze europejskie dla zatrudnienia i integracji w Łódzkiem do wskaźnika Liczba osób, które podjęły kształcenie lub szkolenie po opuszczeniu programu wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+, i które podjęły kształcenie (uczenie się przez całe życie, kształcenie formalne) lub szkolenie poza miejscem pracy/ w miejscu pracy, szkolenia zawodowe etc., bezpośrednio po opuszczeniu projektu. Wskaźnik mierzony jest do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie.

Wskaźnik ten należy rozumieć jako zmianę sytuacji po opuszczeniu programu w stosunku do stanu w momencie przystąpienia do interwencji EFS+.

Zatem należy uznać, że do wskaźnika Liczba osób, które podjęły kształcenie lub szkolenie po opuszczeniu programu nie wlicza się osób, które w ramach projektu ukończyły kursy zawodowe.
 

Czy w budżecie należy faktycznie wskazywać różne kategorie kosztów (personel, dostawy itp.)? W innych województwach przyjęto, że koszty związane ze wsparciem UP, czyli w naszym przypadku wszystkie koszty w budżecie, powinny mieć przypisaną kategorię „Koszty wsparcia uczestników projektu”.

Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, jeżeli projekt rozliczany jest na podstawie rzeczywiście ponoszonych wydatków, w odniesieniu do każdego kosztu należy obowiązkowo wybrać z listy rozwijanej odpowiednią „Kategorię kosztu". Tym samym wnioskodawca nie powinien wskazywać jednej kategorii kosztu w odniesieniu do wszystkich wydatków uwzględnionych w budżecie.

Którą formę własności należy wybrać w przypadku fundacji?

Jeżeli wnioskodawcą jest fundacja, uzupełniając wniosek o dofinansowanie projektu, w sekcji „Wnioskodawca i realizatorzy", w polu „Forma własności" należy wskazać „Pozostałe krajowe jednostki prywatne".

Instrukcja zaleca, aby w polu Opis własnych środków finansowych wskazać, czy wnioskodawca i partner są zdolni do zapewnienia płynnej obsługi finansowej projektu. Następnie pojawia się informacja, że należy wykazać, iż wnioskodawca posiada łączny obrót za wybrany przez siebie rok obrotowy wyższy lub równy 75% średnich rocznych wydatków w projekcie. Czy oznacza to, że w polu tym nie należy podawać obrotu partnera?

Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w polu Opis własnych środków finansowych wnioskodawca i partnerzy (jeśli dotyczy) powinni wskazać jakie środki finansowe (nie należy przedstawiać obrotów) będą mogli wnieść by zapewnić płynną obsługę finansową projektu. Ponadto, w ramach naboru obowiązuje kryterium merytoryczne dostępu nr 8 „Potencjał finansowy wnioskodawcy", które dotyczy wyłącznie wnioskodawcy.  W związku z tym, w przypadku realizacji projektu w partnerstwie, obroty partnera nie będą brane pod uwagę i nie należy ich wykazywać we wniosku o dofinansowanie.

Czy w przypadku wskaźników produktu można podać zerową wartość wskaźnika z adnotacją, że jeśli nastąpi faktyczny przyrost wskaźnika, zostanie to odnotowane w sekcji "Postęp rzeczowy" wniosku o płatność?

Zgodnie z zapisami § 10 Regulaminu wyboru projektów wnioskodawca powinien zastosować w projekcie wszystkie wskaźniki rezultatu bezpośredniego i produktu adekwatne do zakresu realizowanego projektu oraz monitorować je w trakcie realizacji projektu. Zgodnie z zapisami sekcji 3.3.2 pkt 2 Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, wszystkim wskaźnikom uwzględnionym w projekcie należy przypisać wartości docelowe, przy czym dla wskaźników o charakterze informacyjnym wartość ta może wynosić „0". Do wskaźników o charakterze informacyjnym zaliczamy „Inne wspólne wskaźniki produktu" wymienione w §10 pkt 4 Regulaminu wyboru projektów. W związku z powyższym jeżeli wnioskodawca będzie realizował wyłącznie 1 typ projektu Integracja społeczna, zawodowa, edukacyjna nie musi uwzględniać we wniosku wskaźnika „Liczba objętych wsparciem mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (w tym spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych)". Natomiast „Inne wspólne wskaźniki produktu" powinny być monitorowane we wszystkich projektach. Tym samym wnioskodawca powinien uwzględnić we wniosku wszystkie przedmiotowe wskaźniki, przy czym ich wartość docelowa może wynosić „0".

Czy jako materialny wkład własny Wnioskodawca może zgłosić zakupione wcześniej z własnych środków komputery oraz meble? Jeśli tak, w jaki sposób należy obliczyć ich wartość?

Co do zasady wnioskodawca może wnieść do projektu wkład niepieniężny w postaci wyposażenia sali. Jednakże w przypadku wykorzystania na rzecz projektu własnych mebli, komputerów nie jest możliwe wskazanie obowiązującej metodologii wyliczenia wartości wkładu własnego. Przy szacowaniu wartości wkładu własnego należy uwzględnić zapisy Podrozdziału 3.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków.
Jednocześnie informujemy, że racjonalność, prawidłowość przedstawionej metodologii wyliczenia wkładu własnego oceniana będzie przez Komisję Oceny Projektów na etapie oceny merytorycznej.

Czy projekt utworzenia CIC może zostać złożony przez fundację? Partnerem projektu byłaby JST.

Zgodnie z zapisami § 5 Regulaminu wyboru projektów, organizacje pozarządowe należą do katalogu wnioskodawców uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie w ramach naboru nr FELD.07.07-IP.01-001/23. Biorąc pod uwagę powyższe fundacja może złożyć projekt dotyczący utworzenia CIC w partnerstwie z JST.

Data złożenia projektu w ramach naboru FELD.07.07-IP.01-001/23 w regulaminie konkursu wskazuje na 13.01.2024 - godzina 23:59:59. W generatorze SOWA natomiast, datą końcową na złożenie wniosku jest 15.01.2024 - godzina 23:59:59. Zatem która data jest właściwa?

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, jeżeli koniec terminu składania wniosków o dofinansowanie przypada na dzień ustawowo wolny od pracy lub na sobotę, termin upływa następnego dnia, który nie jest dniem wolnym od pracy ani sobotą.  W związku z powyższym w generatorze SOWA datą końcową na złożenie wniosku jest 15.01.2024 – godzina 23:59:59.

Czy wkład niepieniężny może stanowić sala szkoleniowa, która nie jest własnością wnioskodawcy a jest wynajmowana?

Wynajmowana sala szkoleniowa może stanowić wkład własny w projekcie, ale będzie to wkład własny pieniężny.

Czy lider i partner może być powiązany ze sobą kapitałowo lub osobowo? Czy muszą być to dwa odrębne podmioty?

W przypadku projektów partnerskich lider i partner mogą być powiązani ze sobą kapitałowo lub osobowo.

Czy w ramach aktywizacji zawodowej uczestników projektu przewidzianej w 1. typie projektu w punkcie h: „Pomoc w podjęciu zatrudnienia (szkolenia, poradnictwo, pośrednictwo pracy, staże, itp.)” możliwe jest założenie subsydiowanego zatrudnienia dla części uczestników projektu?

W ramach Działania 7.7 możliwa jest realizacja wsparcia w postaci subsydiowanego zatrudnienia zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20.12.2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z EFS+ na lata 2021-2027. Dowodem poniesienia wydatku przez pracodawcę, w przypadku subsydiowanego zatrudnienia, może być dokument księgowy (zaksięgowana lista płac) wraz z odpowiednim dokumentem potwierdzającym dokonanie zapłaty wynagrodzenia i składowych. Jednakże zwracamy uwagę, że w celu rozliczenia przedmiotowego wydatku, do wniosku o płatność wnioskodawca powinien przedstawić np. notę księgową wraz z potwierdzeniem dokonania refundacji kosztów poniesionych przez pracodawcę.

Czy w ramach projektu możena uruchomić i sfinansować koszty infolinii tj. wynagrodzenie pracownika, koszty połączeń telefonicznych, koszty zakupu aparatu telefonicznego, koszt wynajmu lokalu?

Otwarcie infolinii na potrzeby świadczenia porad/usług wpisujących się swoją tematyką w formy wsparcia przewidziane w Regulaminie naboru jest możliwe do sfinansowania w ramach projektu. Zasadne będzie wówczas wprowadzenie wskaźnika własnego dot. liczby połączeń mierzonego np. poprzez zestawienie połączeń lub liczby udzielonych porad telefonicznych  mierzonego np. poprzez karty udzielonych porad

Czy działania Centrum Wsparcia Cudzoziemców w Skierniewicach mogłyby zostać zaplanowane w podobnym zakresie tj.: wsparcie związane z codziennym funkcjonowaniem w Polsce, w tym m.in.: legalizacją pobytu, legalizacją zatrudnienia, uzyskaniem obywatelstwa polskiego, załatwianiem spraw w polskich urzędach, edukacją dzieci, młodzieży i osób dorosłych, opieką medyczną i zakwaterowaniem, szkolenia dla migrantów z zakresu apektów prawnych, poszukiwania pracy, zakłdania działalności, różnic kulturowych, doradztwo indywidualne w zakresie: prawnym, psychologicznym, zawodowym i akulturacyjnym, prowadzenie punktu pomocy oraz serwisu internetowego, kursy języka polskiego - bez rozszerzania ich do zakresu opisanego przez Państwa w załączniku 4 Centrum Integracji Cudzoziemców?

Opisany przez Państwa model wsparcia w ramach prowadzonego dotychczas Centrum Integracji i Wsparcia Cudzoziemców polegający m.in. na doradztwie z zakresu np. legalizacji pobytu, legalizacji zatrudnienia, uzyskania polskiego obywatelstwa, pomocy w kontaktach z urzędami, placówkami edukacyjnymi, opieki zdrowotnej, pomocy w znalezieniu zakwaterowania wpisuje się w formy możliwe do realizacji w projekcie w ramach typu projektu nr 1.

Regulamin naboru nie narzuca obowiązku tworzenia Centrum Integracji Cudzoziemców. Oznacza to, że możliwa jest realizacja projektu,w ramach którego CIC nie zostanie utworzone.
Należy pamiętać o specyficznym kryterium merytorycznym nr 2 „Indywidualizacja wsparcia", które obowiązuje w przypadku gdy wnioskodawca planuje realizację typu projektu nr 1. Zgodnie z ww. kryterium udzielane wsparcie powinno być adekwatne do potrzeb uczestnika projektu – jego sytuacji na rynku pracy, znajomości języka polskiego, wykształcenia, kwalifikacji, różnic kulturowych, płci, wieku, sytuacji zdrowotnej itp.
W ramach projektu istnieje możliwość realizacji jednego lub kilku spośród typów projektów wskazanych w Regulaminie wyboru projektów.
 

Czy spotkania, szkolenia, konsultacje dla liderów związkowych wpisują się w typ projektu 2: „Budowa zdolności i potencjału instytucji organizacji wspierających obywateli państw trzecich”, czy raczej w typ projektu 4: „Przezwyciężanie segregacji, uprzedzeń i dyskryminacji obywateli państw trzecich, w szczególności na rynku pracy” (jako działanie „kampanie społeczne i działania na rzecz społeczności lokalnej)?

Działania skierowane do liderów i liderek związków zawodowych nie wpisują się w formy wsparcia możliwe do realizacji w ramach naboru nr FELD.07.07-IP.01-001/23.
Typ 2 projektu Budowa zdolności i potencjału instytucji i organizacji wspierających obywateli państw trzecich skierowany jest do pracowników lub przedstawicieli podmiotów działających na rzecz obywateli państw trzecich. Zakres działalności podmiotu delegującego swoich przedstawicieli lub pracowników do udziału w projekcie będzie weryfikowany na podstawie dokumentów takich jak statut czy KRS pod kątem działalności na rzecz obywateli państw trzecich.
Liderzy związków zawodowych nie są grupą docelową typu projektu nr 2, chyba że dany związek zawodowy ma wpisaną działalność na rzecz obywateli państw trzecich np. do swojego statutu.
Typ 4 projektu Przezwyciężanie segregacji, uprzedzeń i dyskryminacji obywateli państw trzecich, w szczególności na rynku pracy i typ 5 Wsparcie społeczeństwa przyjmującego będą realizowane poprzez kampanie społeczne i działania na rzecz społeczności lokalnych, działania promocyjno-informacyjne, wydarzenia o charakterze lokalnym oraz tworzenie miejsc spotkań i wymianę doświadczeń adresowane w głównej mierze do obywateli państw trzecich i społeczności przyjmującej. W ramach ww. typów projektów nie są więc przewidywane działania ukierunkowane na podnoszenie kompetencji przedstawicieli związków zawodowych.
Warto podkreślić, że działania na rzecz wzmocnienia i budowy potencjału partnerów społecznych w tym np. wsparcie współpracy z osobami obcego pochodzenia będzie można realizować w ramach naboru w Działaniu 7.5, który WUP w Łodzi ogłosi dla przedstawicieli partnerów społecznych w kolejnych latach wdrażania FEŁ2027.

Czy w ramach projektu na ten konkurs można zawrzeć remont sali (cross-financing) lub wyposażenie pracowni na zajęcia językowe lub animacje? Jeśli tak to do jakich limitów?

Remont sali jak i wyposażenie pracowni na zajęcia językowe lub animacje mogą stanowić wydatki kwalifikowalne w projekcie. Wnioskodawca może uwzględnić w budżecie zarówno koszt remontu jak i wyposażenia sali. Jednakże racjonalność i zasadność poniesienia przedmiotowych wydatków będzie weryfikowana przez oceniających.
Co do zasady prace remontowe będą stanowiły cross-financing. Natomiast w celu ustalenia czy wydatki dotyczące wyposażenia stanowią cross-financing wnioskodawca powinien wziąć pod uwagę zapisy Podrozdziału 2.4 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Zwracamy uwagę, że zakup mebli, sprzętu spełniający którykolwiek z warunków z tiretów i-iii może być kwalifikowalny poza cross-financingiem. Natomiast zakup mebli, sprzętu niespełniający żadnego z warunków wskazanych w tirecie i-iii (str. 21 ww. Wytycznych) stanowi cross-financing.
We wniosku w Sekcji 8: Uzasadnienie wydatków w polu Uzasadnienie dla cross-financingu wnioskodawca powinien przedstawić zapisy potwierdzające, że dany wydatek stanowi cross-financing.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów wydatki w ramach cross-financingu nie mogą łącznie przekroczyć 15% finasowania unijnego w ramach projektu. Wydatki ponoszone w ramach cross-financingu powyżej dopuszczalnej kwoty określonej w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu są niekwalifikowalne.
 

Wszystkie wydatki, które nie są wprost wskazane jako niekwalifikowalne, można uznać za kwalifikowalne, nie sposób bowiem określić zamkniętego katalogu wszystkich kwalifikowalnych wydatków?

Zaplanowane ścieżki integracji obywateli państw trzecich powinny być kompleksowe i pozwalać na lepsze funkcjonowanie w polskim społeczeństwie. W związku z powyższym wsparcie ograniczające się jedynie do kursu językowego może zostać ocenione jako niewystarczające. Katalog przykładowych działań, które mogą zostać uwzględnione w projekcie został wskazany w § 4, pkt 2 Regulaminu wyboru projektów.
W przypadku gdy wnioskodawca planuje realizację pierwszego typu projektu powinien pamiętać o specyficznym kryterium merytorycznym nr 2 „Indywidualizacja wsparcia". Zgodnie z którym udzielane wsparcie powinno być adekwatne do potrzeb uczestnika projektu – jego sytuacji na rynku pracy, znajomości języka polskiego, wykształcenia, kwalifikacji, różnic kulturowych, płci, wieku, sytuacji zdrowotnej itp.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że w ramach projektu istnieje możliwość realizacji jednego lub kilku spośród typów projektów wskazanych w Regulaminie wyboru projektów.

W przypadku gdy wnioskodawca będzie realizował kurs językowy we własnym zakresie może w budżecie projektu uwzględnić poszczególne koszty tj.: wynagrodzenie lektora, koszt sali, podręczników, egzaminu. Ponadto wnioskodawca może również założyć zwrot kosztów dojazdu i opieki nad osobą zależną.

Przypominamy, że jeśli w projektach stosowane są instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak wskazane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to powinny być one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych ustawy.

Jak ma się realizacja zasady równości w kontekście pochodzenia, języka itp. do kryterium preferencji dla obywateli Ukrainy w związku z agresją Federacji Rosyjskiej na ten kraj? Wydaje się, że preferencje dla obywateli Ukrainy automatycznie powodują dyskryminację osób, które pochodzą z innych państw czy posługują się innymi językami. Na czym zatem może polegać preferencja dla obywateli Ukrainy, aby nie stanowiła dyskryminacji obywateli innych państw?

Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 4 „Preferencje udziału", w przypadku realizacji 1. typu projektu „Integracja społeczna, zawodowa, edukacyjna", przyjęte kryteria rekrutacji powinny zapewniać preferencje dla osób, które po agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę zostały objęte ochroną czasową. Treść powyższego kryterium wynika z zapisów podrozdziału 4.5, pkt 3 Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027. Ponadto zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 (rozdz. 3, pkt 9) grupą, na która należy zwrócić szczególną uwagę są właśnie osoby przybywające do Polski z terytorium Ukrainy.
Preferowanie może polegać np. na przyznaniu dodatkowych punktów na etapie rekrutacji dla osób, które po agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę zostały objęte ochroną czasową.
Preferowanie w projekcie określonej grupy nie stanowi naruszenia zasady równości szans i dyskryminacji.

Czy usługi realizowane w ramach projektu typu pierwszego, np. kursy językowe, z założenia mają być dzięki dofinansowaniu bezpłatne dla grupy docelowej, tj. obywateli państw trzecich i ich rodzin?

Udział w projekcie jest bezpłatny. Wnioskodawca nie powinien wymagać od uczestników żadnych opłat.

Czy możliwe jest zaliczenie rozliczanego comiesięcznie najmu lokalu jako niepieniężnego wkładu własnego w realizację projektu w ramach działania FELD 07.07? Jeśli tak, jak obliczyć wartość takiego wkładu własnego?

Wynajmowany lokal może stanowić wkład własny w projekcie, ale będzie to wkład własny pieniężny. Wówczas w zależności od wykorzystania lokalu w projekcie w budżecie można uwzględnić miesięczny koszt najmu (na podstawie faktury) lub godzinowy (wyliczony proporcjonalnie jako część kwoty z faktury).

Czy w ramach naboru można ubiegać się o dofinansowanie na przetłumaczenie strony e-learningowej i znajdujących się na niej kursów do potrzeb odbiorców z Ukrainy?

Przetłumaczenie strony internetowej oferującej kursy dostosowane do odbiorców z Ukrainy, kursy językowe (polsko-ukraińskie, angielsko-ukraińskie), kursy umożliwiające znalezienie pracy w Polsce obywatelom Ukrainy itp., może stanowić jeden z wydatków kwalifikowalnych w projekcie w naborze FELD.07.07-IP.01-001/23 w ramach 1 typu projektów: Integracja społeczna, zawodowa, edukacyjna.

Należy jednak pamiętać, że zaplanowane ścieżki integracji dla cudzoziemców powinny być kompleksowe i pozwalać na lepsze funkcjonowanie migrantów w polskim społeczeństwie.

Przykładowe formy wsparcia, które mogą być realizowane w ramach 1 typu projektów obejmują:
a) Poradnictwo specjalistyczne (psychologiczne, prawne, itp.).
b) Wsparcie opiekuna, przewodnika, tłumacza.
c) Poradnictwo i wsparcie w formie indywidualnej, grupowej w zakresie podniesienia kompetencji życiowych.
d) Grupy wsparcia.
e) Szkolenia językowe i kursy adaptacyjne dotyczące wartości i kultury polskiej.
f) Pomoc w znalezieniu zakwaterowania.
g) Zapewnienie dostępu i wsparcie w zakresie edukacji.
h) Pomoc w podjęciu zatrudnienia (szkolenia, poradnictwo, pośrednictwo pracy, staże itp.).
i) Zajęcia animacyjne i integracyjne dla dzieci i dorosłych.
j) Zapewnienie dostępu do usług społecznych i zdrowotnych w szczególności dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz dzieci i młodzieży.

Można łączyć poszczególne działania lub realizować jedynie wybrane elementy - każdorazowo wsparcie powinno być adekwatne do potrzeb uczestnika projektu: jego sytuacji na rynku pracy, znajomości języka polskiego, wykształcenia, kwalifikacji, różnic kulturowych, płci, wieku, sytuacji zdrowotnej.  

Ocenie podlegać będzie m.in. sposób rekrutacji uczestników projektu oraz czy zaplanowane zadania wynikają z potrzeb i oczekiwań grupy docelowej w kontekście wsparcia oraz barier uczestnictwa. W związku z powyższym, zakres wsparcia w pytaniu może zostać oceniany jako niewystarczający. 

Czy w przypadku realizacji 1 typu projektu "Integracja społeczna, zawodowa, edukacyjna" wydatkiem kwalifikowalnym będzie koszt stypendium szkoleniowego przysługującego uczestnikom projektu (cudzoziemcom będącym osobami pozostającymi bez zatrudnienia) za udział w szkoleniach/kursach/zajęciach zaplanowanych w ramach projektu?

Zasady przyznawania i sposób wyliczenia przysługującego stypendium powinny być zgodne z zapisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Zgodnie z art. 40 i 41 ww. ustawy stypendium przysługuje w okresie odbywania szkolenia podnoszącego kwalifikacje zawodowe i inne kwalifikacje zwiększające szanse na podjęcie lub utrzymanie zatrudnienia tzn. w okresie odbywania szkolenia zawodowego oraz warsztatów aktywnego poszukiwania pracy. Stypendium może zostać udzielone w wysokości określonej w art. 41 ust. 3 ww. ustawy.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że zgodnie z art. 40b ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy cudzoziemcom odbywającym szkolenie z języka polskiego stypendium nie przysługuje

Czy projekt zakładający wsparcie przede wszystkim dla dzieci-uchodźców będzie zgodny z założeniami naboru? Czy pierwszeństwo będą miały projekty zakładające integrację społeczno-zawodową osób dorosłych, poprzez m.in. szkolenia, staże, pośrednictwo pracy, itp., zaś pomoc dzieciom jako działania jedynie uzupełniające?

Zaplanowane ścieżki integracji dla cudzoziemców powinny być kompleksowe i pozwalać na lepsze funkcjonowanie w polskim społeczeństwie.
Założenia naboru nie wykluczają możliwości skierowania wsparcia w ramach projektu do dzieci cudzoziemców. Należy mieć na uwadze, aby planowane w ramach projektu formy wsparcia zaspokajały zdiagnozowane potrzeby i jednocześnie wpisywały się w typy projektów i formy wsparcia określone w Regulaminie wyboru.
Należy także pamiętać o uwzględnieniu aspektu asymilacji cudzoziemców ze społeczeństwem polskim.
Cel podejmowanych działań musi być zgodny z celem Działania 7.7 programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, którym jest wspieranie integracji społeczno-gospodarczej obywateli państw trzecich w tym migrantów.
Ocena każdego wniosku złożonego w ramach naboru dokonywana jest na podstawie kryteriów wyboru projektu, które zostały wskazane w Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru. W ramach naboru zostało określone kryterium premiujące, które będzie przyznawane, jeśli w projekcie, który uzyska pozytywną ocenę, przewiduje się utworzenie Centrum Integracji Cudzoziemców w koordynacji z projektami Funduszu Azylu, Migracji i Integracji dotyczącymi budowania struktur dla integracji cudzoziemców w Polsce.
 
 

Czy wnioskodawcą może być instytucja rynku pracy, która jest prowadzona w formie mikroprzedsiębiorstwa?

W ramach naboru FELD.07.07-IP.01-001/23, uprawnionymi wnioskodawcami do ubiegania się o dofinansowanie są m.in. instytucje rynku pracy, również w formie mikroprzedsiębiorstwa.

Jaką należy przyjąć stawkę stypendium stażowego? Czy można przyjąć wyższe stawki z uwagi na fakt, że w przyszłym roku minimalna krajowa będzie wyższa?

Uczestnikowi projektu w okresie odbywania stażu przysługuje stypendium w wysokości 120% kwoty zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Na dzień 01.12.2023 r. kwota ta wynosi 1 790,30 zł. Wnioskodawca w projekcie może uwzględnić waloryzację stypendium.

Czy w ramach jednego wniosku można wsparciem objąć osoby posiadające obywatelstwo ukraińskie i zrealizować głównie działania związane z promowaniem zdrowia?

O grupie docelowej projektu decyduje Wnioskodawca. Możliwe jest zatem skierowanie wsparcia w ramach projektu wyłącznie do grupy posiadającej określone obywatelstwo państwa trzeciego np. ukraińskie. Uzasadnienie wyboru grupy docelowej Wnioskodawca przedstawia we wniosku o dofinansowanie.
Możliwe do realizacji typy projektów i formy wsparcia zostały wskazane w Regulaminie wyboru projektów. Ogólnie określona promocja zdrowia nie wpisuje się w wymienione tam formy wsparcia.
 
 

Czy jest możliwość skierowania wsparcia w projekcie do osoby z obywatelstwem zarówno kraju UE, jak i spoza UE (zgodne z definicja konkursową) , czyli mającej podwójne obywatelstwo?

Wsparcie w ramach 1. typu projektu „Integracja społeczna, zawodowa, edukacyjna" skierowane jest do osób, które nie posiadają obywatelstwa żadnego z krajów UE ani krajów takich jak: Norwegia, Islandia, Liechtenstein, Szwajcaria co wynika ze specyficznego kryterium merytorycznego nr 1 „Uczestnicy" obowiązującego w naborze FELD.07.07-IP.01-001/23. Oznacza to, że osoby posiadające podwójne obywatelstwo (kraju UE oraz spoza UE) nie mogą wziąć udziału w formach wsparcia określonych w 1 typie projektu. Kryterium to nie dotyczy pozostałych typów projektów.

W dokumentacji ogłoszonego konkursu pojawiło się 5 typów projektów. Uprzejmie proszę o informacje, czy składając wniosek należy wybrać jeden typ projektu i realizować działania z nim związane przykładowo podane w regulaminie konkursu? Czy przedsięwzięcia jednak można mieszać w ramach jednego projektu i np zawrzeć w jednym wniosku: Poradnictwo specjalistyczne Szkolenia podnoszące kompetencje personelu w zakresie obsługi obywateli państw trzecich służących poprawie ich sytuacji Kampanie społeczne i działania na rzecz społeczności lokalnej.

W ramach jednego projektu jest możliwość realizacji jednego lub kilku spośród 5 typów projektów wskazanych w Regulaminie wyboru projektów.

Czy można wnioskować o środki na realizację działań typu: poradnictwo specjalistyczne, wsparcie opiekuna, przewodnika, tłumacza, poradnictwo i wsparcie w zakresie podniesienia kompetencji życiowych, grupy wsparcia, szkolenia językowe i kursy adaptacyjne dotyczące wartości i kultury polskiej, pomoc w znalezieniu zakwaterowania, zapewnienie dostępu i wsparcie w zakresie edukacji, pomoc w podjęciu zatrudnienia, zajęcia animacyjne i integracyjne dla dzieci i dorosłych, zapewnienie dostępu do usług społecznych i zdrowotnych w szczególności dla osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz dzieci i młodzieży - bez konieczności tworzenia Centrum Integracji Cudzoziemców?

W ramach naboru możliwa jest realizacja jednego bądź kilku spośród 5 typów projektów wskazanych w Regulaminie wyboru projektów (str. 11-12) bez konieczności utworzenia Centrum Integracji Cudzoziemców (CIC). Kryterium premiujące jest kryterium dodatkowym, a nie obligatoryjnym.
W związku z powyższym, projekt może dotyczyć realizacji jedynie pierwszego typu projektów tj. Integracji społecznej, zawodowej, edukacyjnej bez konieczności utworzenia CIC.

Czy każdy wnioskodawca jest zobowiązany do osiągnięcia wskaźnika: Liczba utworzonych Centrów Integracji Cudzoziemców?

Wskaźnik „Liczba utworzonych Centrów Integracji Cudzoziemców" powinien być uwzględniony w każdym wniosku. Jednakże w przypadku projektów, w których nie założono utworzenia CIC, wskaźnik ten będzie miał wartość zerową.

W przypadku typu projektu: Integracja społeczna, zawodowa, edukacyjna, jest m.in. możliwość zapewnienia dostępu i wsparcie w zakresie edukacji. Jakie rodzaje działań można brać tutaj pod uwagę: zajęcia edukacyjne? edukację nieformalną? zajęcia pedagogiczne? przedszkole dla dzieci z Ukrainy czy dzieci innych migrantów?

W ramach integracji edukacyjnej możliwa jest realizacja szerokiego wachlarza form wsparcia, zarówno dla osób dorosłych jak i dzieci m.in.: zajęć edukacyjnych, pedagogicznych, korepetycji, kursów językowych, zakupu podręczników i pomocy naukowych, sfinansowania kosztów dojazdu na zajęcia.
W ramach naboru nie ma jednak możliwości utworzenia i prowadzenia przedszkola w oparciu o przepisy prawa polskiego. Natomiast mogą to być np. świetlice czy klubiki. Zakres wsparcia powinien być dostosowany do potrzeb uczestników projektu. Należy jednak pamiętać o uwzględnieniu aspektu asymilacji cudzoziemców ze społeczeństwem polskim.

Czy w przypadku realizacji typu projektu 2. Budowa zdolności i potencjału instytucji i organizacji wspierających obywateli państw trzecich, wsparciem można objąć również instytucje i organizacje wspierające obywateli państw trzecich, które korzystały dotychczas z innych mechanizmów finansowych UE, np. Fundusz Azylu, Migracji i Integracji?

W ramach realizowanego projektu możliwe jest skierowanie wsparcia do instytucji/organizacji wspierających obywateli państw trzecich, które korzystały ze wsparcia np. w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji. Należy mieć jednak na uwadze, iż wydatki finansowane w ramach projektu nie mogą dotyczyć tych samych kosztów, które były finansowane z innych źródeł.

Czy istnieje możliwość realizacji dwóch typów projektów w ramach jednego projektu?

W ramach jednego projektu jest możliwość realizacji jednego lub kilku spośród 5 typów projektów wskazanych w Regulaminie wyboru projektów.

Czy w ramach naboru FELD.07.07-IP.01-001/23 ograniczono liczbę wniosków, jakie może złożyć jeden podmiot?

W ramach naboru nie przewidziano kryterium dotyczącego liczby złożonych wniosków, zatem dany podmiot może np. złożyć wniosek o dofinansowanie projektu jako Wnioskodawca, a także wystąpić w roli Partnera.
 Przejdź na górę