Działanie FELD.07.05 (002/23) - Często zadawane pytania - FunduszeUE


Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.05 (002/23)

Zwracam się uprzejmie z prośbą o wskazanie definicji grupy docelowej: pracownicy lub przedstawiciele organizacji społeczeństwa obywatelskiego, aby móc właściwie wskazać osoby objęte wsparciem w ramach projektu.

Definicja grupy docelowej została określona w Regulaminie wyboru projektów.
Grupą docelową w naborze FELD.07.05-IP.01-002/23 są pracownicy lub przedstawiciele organizacji społeczeństwa obywatelskiego (w tym wolontariusze). Oznacza to, że w projektach mogą wziąć udział osoby zatrudnione w organizacjach, współpracujące na podstawie umów cywilno-prawnych oraz wolontariusze. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego to podmioty spełniające następujące kryteria:
  1. istnienie struktury organizacyjnej oraz formalna rejestracja,
  2. strukturalna niezależność od władz publicznych (zwłaszcza w wymiarze organów założycielskich, kontroli udziałów czy nadzoru właścicielskiego),
  3. niezarobkowy charakter organizacji,
  4. suwerenność i samorządność,
  5. dobrowolność przynależności.

W ramach indywidualnego planu rozwoju możemy w projekcie przeznaczyć 5 000,00 zł na wydatki na potrzeby organizacji pozarządowej, np. zakup dla niej laptopa. Chciałabym zapytać, jak Państwo widzicie przekazanie później takiego sprzętu danej organizacji. Jeśli Beneficjentem będzie Gmina, która kupi takie laptopy, czy powinna ona przekazać organizacji na stałe taki sprzęt, np. umową darowizny? I wtedy po zakończeniu projektu nie interesuje się tym, co dzieje się z tym sprzętem. Czy Beneficjent powinien jednak kontrolować posiadanie tego sprzętu przez organizację w okresie trwałości projektu? Wtedy przekazanie musiałoby nastąpić np. umową użyczenia, a sprzęt cały czas byłby własnością Beneficjenta. Jak Państwo rozpatrujecie tę kwestię w kontekście trwałości projektu? Czy zakup takiego sprzętu będzie cross-financingiem?

W ramach indywidualnego planu rozwoju (IPR) można zaplanować pulę środków do wysokości maks. 5 tys. zł na wydatki związane np. z zakupem drobnego sprzętu, materiałów biurowych czy materiałów promocyjnych.

Udzielenie wsparcia organizacjom pozarządowym w ramach IPR powinno zostać uregulowane między beneficjentem a danym podmiotem np. umową. W umowie tej można zawrzeć zapisy m.in. dotyczące kwestii przekazania materiałów zakupionych na rzecz organizacji, której udzielane jest wsparcie. Przekazanie ww. zakupów powinno zostać udokumentowane np. protokołem zdawczo-odbiorczym lub umową przekazania.  
Zakupione przez beneficjenta materiały stają się własnością organizacji, której udzielono wsparcia – beneficjent nie ma obowiązku monitorowania faktu posiadania/wykorzystania sprzętu przez daną organizację.  

W przypadku projektów EFS+ zachowanie trwałości projektu obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. W omawianym przypadku – jeśli zakupy w ramach IPR będą stanowiły cross-financing, wówczas beneficjenta obowiązuje też zachowanie trwałości projektu. 
 
W celu ustalenia czy wydatki dotyczące wyposażenia stanowią cross-financing wnioskodawca powinien wziąć pod uwagę zapisy Podrozdziału 2.4 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Zgodnie z Wytycznymi kwalifikowalności zakup mebli, sprzętu i pojazdów stanowi cross-financing z wyjątkiem sytuacji, gdy:
  1. zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.7 Wytycznych lub
  2.  beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu, lub
  3. zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu; uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu.
Natomiast zakup mebli, sprzętu niespełniający żadnego z warunków wskazanych w tirecie i-iii stanowi cross-financing.

Zgodnie z paragrafem 8 ustęp 2 regulaminu Maksymalny poziom dofinansowania w projekcie wynosi 95%, w tym maksymalny poziom dofinansowania UE - 85%, a dofinansowanie budżetu państwa - 10 %. Wkład własny minimum 5%. Czy wypełniając we wniosku pozycję budżet projektu z góry muszę założyć i wskazać, że np. przy wniosku opiewającym łącznie na 30 000zł, że 85% z dofinansowania UE będzie wynosić 25 500zł, 10% z budżetu państwa 3 000zł i wkład własny 5% - 1 500zł? Czy te wartości procentowe UE/Państwo zostaną z automatu przyznane w przypadku zakwalifikowania wniosku i podpisania umowy?

Ogłoszony nabór nr FELD.07.05-IP.01-002/23 nie jest adresowany bezpośrednio do małych organizacji pozarządowych. Wnioski w ramach ww. naboru powinny składać podmioty, które mają odpowiedni potencjał finansowy (kryterium merytoryczne dostępu nr 8 Potencjał finansowy wnioskodawcy) i doświadczenie (specyficzne kryterium merytoryczne nr 4 Wnioskodawca).
W ramach naboru wyłoniony zostanie jeden podmiot, który będzie odpowiedzialny za rekrutację organizacji pozarządowych, a następnie udzielenie im kompleksowego wsparcia, wynikającego z ich indywidualnych planów rozwoju. Maksymalna wartość wsparcia udzielonego na realizację ww. planu nie może przekroczyć kwoty 30 tys. zł na jedną organizację pozarządową.
W związku z powyższym przedstawiony przez Pana montaż finansowy budżetu projektu będzie dotyczył ww. podmiotu.
Planowany termin rozstrzygnięcia naboru to kwiecień 2024 r. Informacja o podmiocie, który otrzymał dofinansowanie zamieszczona będzie na stronie WUP w Łodzi.
W związku z powyższym organizacje pozarządowe zainteresowane otrzymaniem wsparcia, po rozstrzygnięciu naboru, powinny kontaktować się bezpośrednio z wyłonionym podmiotem.

W formularzu wniosku o dofinansowanie w sekcji "Informacje o projekcie" jako Zakres interwencji jest możliwość wybrania tylko jednej opcji, tj. " Metody integracji z rynkiem pracy oraz powrotu na rynek pracy osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji". Czy jest to błąd generatora czy faktycznie jest to zakres, którego dotyczy przedmiotowy nabór?

Zakres interwencji wybierany przez Państwa przy wypełnianiu wniosku w SOWA w naborze FELD.07.05-IP.01-002/23 brzmi: Metody integracji z rynkiem pracy oraz powrotu na rynek pracy osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji. Przyjęty zakres interwencji wynika z aktualnych zapisów SZOP.

Czy z konstrukcji budżetu musi jasno wynikać, że na jedną organizację przeznacza się 30 000 zł? Czy wystarczy jeśli na etapie realizacji projektu będziemy pilnować, aby ta kwota nie została przekroczona?

Zgodnie z założeniami Regulaminu wyboru projektów wartość wsparcia udzielonego przez Wnioskodawcę na podstawie indywidualnych planów rozwoju nie może przekroczyć kwoty 30 tys. zł na jedną organizację pozarządową. Powyższa wartość musi być monitorowana na etapie realizacji projektu. Z konstrukcji budżetu ten limit nie będzie wynikał wprost.Wnioskodawca powinien w Sekcji Zadania wykazać poszczególne formy wsparcia, z których będą mogły skorzystać organizacje pozarządowe. Natomiast w budżecie należy oszacować koszt poszczególnych form wsparcia.
Przy konstruowaniu budżetu projektu, Beneficjent powinien kierować się zapisami załącznika nr 2 do Regulaminu wyboru projektówInstrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie (Sekcja 5: Budżet projektu).

Czy na potrzeby realizacji indywidualnych planów działania można zaplanować wydatki takie jak: zakup materiałów biurowych (tj. teczka, długopis, notes), obiad/catering dla uczestników szkoleń/warsztatów oraz trenera, zwrot kosztów dojazdu (np. uczestników projektu do miejsca powadzenia szkolenia). Czy można koszty te oszacować na podstawie stawek delegacji za km, stosowanych w sferze budżetowej, zgodnie z rozporządzeniem (tj. 0,89 zł lub 1,15 zł)?

Zakup materiałów biurowych (teczka, długopis, notes) oraz koszt obiadu/cateringu mogą stanowić wydatki kwalifikowalne w projekcie. Natomiast racjonalność przedmiotowych wydatku będzie weryfikowana na etapie oceny merytorycznej.
W odniesieniu do kosztu obiadu/cateringu należy jednak mieć na uwadze, iż przedmiotowy koszt jest kosztem wsparcia uczestników i nie jest zasadne planowanie go także dla trenera.
Koszty dojazdów uczestników projektu, tj. pracowników lub przedstawicieli organizacji pozarządowych powinny zostać oszacowane i rozliczane w oparciu o cennik biletów II klasy transportu publicznego szynowego lub kołowego obowiązującego na danym obszarze. Dotyczy to także kosztów dojazdu za pomocą transportu prywatnego (w szczególności samochodem lub taksówką). Koszty dojazdu pracowników zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej (np. personelu projektu zatrudnionego w urzędzie gminy) są rozliczane w ramach kosztów delegacji. W takim przypadku koszty przysługujące z tytułu podróży służbowych powinny być zgodne z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tj. z dnia 2 października 2023 r. Dz.U. z 2023 r. poz. 2190 z późn. zm.) oraz Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy z dnia 25 marca 2002 r. Dz.U. Nr 27, poz. 271 z późn. zm.).

Czy kwalifikowane w projekcie jest opracowanie szkoleniowych materiałów e-learningowych? Materiały te będą dotyczyć np. zarządzania, wydolności finansowej, jakości usług organizacji pozarządowych i będą wykorzystywane podczas szkoleń/warsztatów prowadzonych dla organizacji w ramach ich indywidualnych planów działania. Czy ich stworzenie będzie kosztem kwalifikowalnym?

Opracowanie szkoleniowych materiałów e learningowych, we wskazanej przez Panią tematyce, może stanowić jeden z wydatków kwalifikowalnych projektu. Należy jednak pamiętać, że każdy wydatek w budżecie będzie weryfikowany przez Komisję Oceny Projektów pod kątem jego niezbędności, racjonalności i efektywności. Jednocześnie przypominamy, że zakres wsparcia, w tym także tematyka szkoleń, musi wynikać z indywidualnych planów rozwoju wspieranych organizacji pozarządowych.
 

Czy środki na realizację IPR organizacji społeczeństwa obywatelskiego wspierać mogą zarówno rozwój działalności statutowej jak i ekonomicznej (odpłatna statutowa pożytku publicznego i działalność gospodarcza)? Ze względu na fakt, że usługi społeczne jakie mogą być realizowane w ramach EFS + są często usługami realizowanymi w formie odpłatnej rozumiemy, że IPR ma służyć rozwojowi organizacji i usług niezależnie od formy jej wykonywania? Czy w przypadku wspierania organizacji prowadzących działalność ekonomiczną będzie obowiązkowe udzielenie im pomocy de minimis?

W ramach projektu mogą być wspierane organizacje społeczeństwa obywatelskiego, które prowadzą działalność gospodarczą. Dla podmiotów, które zarejestrowane są w rejestrze przedsiębiorców lub figurują w rejestrze jako czynni  podatnicy VAT, pomoc udzielana w ramach projektu będzie stanowiła pomoc de minimis.

Czy możliwe jest zaplanowanie, że wsparcie dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego będzie przekazywane w kwotach netto, jak to miało miejsce w perspektywie finansowej 2014-2021, co pozwoli Realizatorowi, jak i podmiotom korzystającym ze wsparcia uniknąć problemów z kwalifikowalnością podatku VAT i prawem do jego odzyskania?

Realizator organizuje kompleksowe wsparcie dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego zgodnie ze zgłaszanymi przez nie potrzebami. W związku z powyższym organizacje nie otrzymują od realizatora środków pieniężnych. Z uwagi na fakt, iż budżet projektu, z racji przeznaczonej na nabór alokacji nie przekroczy 5 mln EUR, VAT w projekcie jest kwalifikowalny.

Czy możliwe jest przekazanie środków pieniężnych na realizację IPR bezpośrednio do podmiotów społeczeństwa obywatelskiego, na zasadach analogicznych jak wsparcie finansowe w ramach działania Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej? Wówczas wydatki byłyby rozliczane przez organizację na podstawie umowy o przekazanie środków na realizację IPR. Takie działanie zapewni rzeczywiste dopasowanie realizowanych usług do potrzeb wspieranych podmiotów.

Wsparcie w ramach projektu nie może odbywać się poprzez przekazanie środków pieniężnych na realizację indywidualnych planów rozwoju bezpośrednio organizacjom społeczeństwa obywatelskiego. Regulamin wyboru nie dopuszcza możliwości realizacji projektów grantowych.

Jaka część środków z dotacji powinna być przeznaczona na działania związane z realizacją indywidualnych planów rozwoju organizacji ? Czy można przyjąć tu proporcję analogiczną dla realizacji wsparcia jaką prowadzą Ośrodki Wsparcia Ekonomii Społecznej tj. 40%/60%? Gdzie w kwocie 40 % są środki zapewniające m.in.: działania informacyjne o konkursie, spotkania informacyjne, wsparcie doradcze na etapie tworzenia IPR dla organizacji i na etapie jego realizacji, monitoring realizacji IPR i ponoszenia wydatków w ramach wsparcia, ewaluację IPR, działania sieciujące i integrujące podmioty społeczeństwa obywatelskiego. Kwotę 60% stanowią środki przekazywane na bezpośrednią realizację IPR.

Regulamin wyboru nie określa jaka część środków powinna być przeznaczona na działania związane z realizacją indywidualnych planów rozwoju organizacji. Wnioskodawca na podstawie swojego doświadczenia, rozeznania potrzeb i oczekiwań grupy docelowej powinien oszacować budżet projektu. Należy przy tym pamiętać, że każdy wydatek w budżecie musi być niezbędny, racjonalny i efektywny.
 Przejdź na górę