W ramach indywidualnego planu rozwoju (IPR) można zaplanować pulę środków do wysokości maks. 5 tys. zł na wydatki związane np. z zakupem drobnego sprzętu, materiałów biurowych czy materiałów promocyjnych.
Udzielenie wsparcia organizacjom pozarządowym w ramach IPR powinno zostać uregulowane między beneficjentem a danym podmiotem np. umową. W umowie tej można zawrzeć zapisy m.in. dotyczące kwestii przekazania materiałów zakupionych na rzecz organizacji, której udzielane jest wsparcie. Przekazanie ww. zakupów powinno zostać udokumentowane np. protokołem zdawczo-odbiorczym lub umową przekazania.
Zakupione przez beneficjenta materiały stają się własnością organizacji, której udzielono wsparcia – beneficjent nie ma obowiązku monitorowania faktu posiadania/wykorzystania sprzętu przez daną organizację.
W przypadku projektów EFS+ zachowanie trwałości projektu obowiązuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków ponoszonych jako cross-financing lub w sytuacji, gdy projekt podlega obowiązkowi utrzymania inwestycji zgodnie z obowiązującymi zasadami pomocy publicznej. W omawianym przypadku – jeśli zakupy w ramach IPR będą stanowiły cross-financing, wówczas beneficjenta obowiązuje też zachowanie trwałości projektu.
W celu ustalenia czy wydatki dotyczące wyposażenia stanowią cross-financing wnioskodawca powinien wziąć pod uwagę zapisy
Podrozdziału 2.4 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Zgodnie z Wytycznymi kwalifikowalności zakup mebli, sprzętu i pojazdów stanowi cross-financing z wyjątkiem sytuacji, gdy:
- zakupy te zostaną zamortyzowane w całości w okresie realizacji projektu, z zastrzeżeniem podrozdziału 3.7 Wytycznych lub
- beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. najem lub leasing, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu; przy porównywaniu kosztów finansowych związanych z różnymi opcjami, ocena powinna opierać się na przedmiotach o podobnych cechach; uzasadnienie zakupu jako najbardziej opłacalnej opcji powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu, lub
- zakupy te są konieczne dla osiągniecia celów projektu; uzasadnienie konieczności tych zakupów powinno wynikać z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu.
Natomiast zakup mebli, sprzętu niespełniający żadnego z warunków wskazanych w tirecie i-iii stanowi cross-financing.