Działanie FELD.07.01 (001/23) - Często zadawane pytania - FunduszeUE


Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.01 (001/23)

Czy w Załączniku nr 5 do umowy-: Wzór klauzuli informacyjnej RODO dla uczestnika indywidualnego projektu (art. 14 RODO), w punkcie 5 są prawidłowe zapisy?

Skorygowano Załącznik nr 5 do umowy o dofinansowanie projektu „Wzór klauzuli informacyjnej RODO dla uczestnika indywidualnego projektu (art. 14 RODO)", w punkcie 5.,z uwzględnieniem sugestii, które napływały do WUP w Łodzi z powiatowych urzędów pracy.

W przypadku dotacji, jaka data powinna być wprowadzona do systemu SM EFS w polu: Data rozpoczęcia udziału we wsparciu? Czy powinna to być data podpisania umowy o udzielenie wsparcia czy data wpływu środków na konto dotowanego?

W systemie SM EFS, w polu „Data rozpoczęcia udziału we wsparciu" należy wskazać datę wypłaty dotacji uczestnikowi.

Czy we wniosku o płatność, dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej należy rozliczać po zawarciu umowy z dotowanym, czy po rozliczeniu środków przez dotowanego? Wątpliwości wynikają z zapisu umowy §10 ust.2.

W przypadku środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej wydatki będą wykazywane we wniosku o płatność po ich rozliczeniu przez uczestnika projektu.

W których wskaźnikach produktu (osoba obcego pochodzenia; osoba z krajów trzecich; osoba należąca do mniejszości, w tym społeczności marginalizowanych tj. Romowie) PUP powinien wykazywać uczestnika projektu okazującego się dokumentem potwierdzającym obywatelstwo ukraińskie?

Obywatele Ukrainy przystępujący do projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 powinni zostać uwzględnieni w obrębie wskaźników produktu:
- Liczba osób z krajów trzecich objętych wsparciem w programie (EECO13) oraz
- Liczba osób należących do mniejszości, w tym społeczności marginalizowanych takich jak Romowie, objętych wsparciem w programie (EECO15).

Obywateli Ukrainy przystępujących do projektu nie wykazujemy w ramach wskaźnika produktu Liczba osób obcego pochodzenia objętych wsparciem w programie (EECO14),
z uwagi na zapis definicji ww. wskaźnika: „Wskaźnik nie obejmuje osób należących do mniejszości, których udział w projektach monitorowany jest wskaźnikiem liczba osób należących do mniejszości, w tym społeczności marginalizowanych takich jak Romowie, objętych wsparciem w programie".

Którą Klauzulą informacyjną RODO załączoną do wzoru umowy o dofinansowanie projektu powinna podpisać osoba poręczająca umowę o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej i ewentualny jej współmałżonek?

Przesłane wraz ze wzorem umowy Klauzule informacyjne RODO nie dotyczą osób poręczających umowę o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej oraz ewentualnie jej współmałżonka. Wzór takiej klauzuli informacyjnej podobnie jak wzór klauzuli informacyjnej dla pracodawców powinniście Państwo opracować we własnym zakresie.

Czy osoba, która jest już uczestnikiem projektu powinna podpisać Klauzulę informacyjną RODO dla uczestnika indywidualnego projektu (art. 14 RODO) - stanowiącą załącznik nr 5 do umowy? Jeżeli tak, to w jakim czasie uczestnik projektu powinien zostać zapoznany z obowiązującym wzorem Klauzuli informacyjnej RODO? Czy w takim przypadku może pozostać Klauzula informacyjna RODO opracowana przez Beneficjenta?

Wzór Klauzuli informacyjnej RODO można stosować od momentu otrzymania go od WUP w Łodzi.

Mając na uwadze, że PUP są odrębnym administratorem danych, to Państwo decydujecie czy będziecie stosować przesłany przez WUP w Łodzi wzór z ww. załącznika czy też odpowiednio go zmodyfikujecie. Bez względu na podjętą w ww. zakresie decyzję z przedstawianej uczestnikowi projektu klauzuli musi wynikać, że administratorem jego danych jest zarówno PUP, WUP w Łodzi, jak również Zarząd Województwa Łódzkiego.

W przypadku uczestników, którzy rozpoczęli udział w projekcie przed otrzymaniem przez PUP wzoru klauzuli informacyjnej, a macie Państwo z nimi kontakt, prosimy o przekazanie dodatkowej klauzuli informacyjnej.
W przypadku uczestników, którzy zakończyli udział w projekcie, mogą pozostać klauzule informacyjne RODO opracowane przez PUP.

Skoro VAT w projektach jest kwalifikowany i w przypadku jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej lub refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy, w budżecie projektu PUP wsparcie ujmuje w szacowanych kwotach brutto, to czy PUP powinien: -prowadzić wyodrębnioną ewidencję księgową dla VAT-u ? - wykazywać w SL2021 wydatek kwalifikowany w momencie wypłaty środków w wysokości kwoty brutto? -w SL2021 wypełniać rubrykę w tym VAT, czy nas dotyczy?

  1. PUP nie musi prowadzić wyodrębnionej ewidencji księgowej dla podatku VAT, tak jak to miało miejsce w perspektywie 2014-2020.
  2. W przypadków środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej wydatki te będą wykazywane we wniosku o płatność po ich rozliczeniu przez uczestnika projektu.
  3. We  wniosku o płatność nie wypełniacie Państwo pola „w tym VAT".

Czy plakaty, które w swojej siedzibie powinni umieścić np. pracodawcy realizujący staż, muszą zawierać informację o kwocie dofinansowania całego projektu ze środków UE?

Po konsultacjach z Instytucją Zarządzającą FEŁ2027 i Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej wyjaśniamy:

Powiatowy Urząd Pracy jako beneficjent powinien zadbać o oznaczenie swojej siedziby oraz pozostałych miejsc realizacji projektu. Oznaczone powinny być m.in. miejsca realizacji szkoleń, staży, prac interwencyjnych czy firmy, które otrzymały refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy. W każdym z tych przypadków należy stosować plakat według obowiązkowego wzoru, z kwotą dofinansowania z UE dla całego projektu.

Jeżeli beneficjent lub podmiot uczestniczący w projekcie (np. pracodawca) widzi potrzebę uzupełnienia treści wskazanych na plakacie, może to zrobić w formie osobnej informacji – wówczas u danego pracodawca umieszczany jest plakat według obowiązkowego wzoru, a obok druga kartka z przykładową treścią: Tu realizowany jest staż dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu…
 

W załączniku nr 1 do „Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027” zakres danych zbieranych nt. uczestnika projektu obejmuje „dane teleadresowe”. Powiatowe urzędy pracy rejestrują osoby bezrobotne według adresu zameldowania, podczas rejestracji osoby mogą wskazać oprócz adresu zameldowania również np. adres do korespondencji (w innej miejscowości niż miejscowość zameldowania). Jaki adres powinien wpisać w oświadczeniu o przystąpieniu do projektu uczestnik projektu korespondencyjny, zamieszkania, czy zameldowania?

Uczestnik projektu w Oświadczeniu o przystąpieniu do projektu powinien wpisać adres zamieszkania.
 

Czy w związku z zapisem Rozdziału 2, pkt 7) Wytycznych dot. realizacji projektów z udziałem środków EFS+..., powiatowe urzędy pracy mogą udzielać wsparcia w projektach niekonkurencyjnych na tworzenie nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 np. w formie stanowiska pracy utworzonego w ramach refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy, prac interwencyjnych czy dofinansowania do podjęcia działalności gospodarczej?

Wskazany zapis w Wytycznych EFS+ dotyczy braku możliwości tworzenia miejsc opieki w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3 przez podmioty prowadzące takie miejsca. Podmioty te nie mogą np. otrzymać w konkursie środków przeznaczonych bezpośrednio na utworzenie miejsc opieki. W przypadku projektów niekonkurencyjnych PUP należy pamiętać, że ich celem nie jest tworzenie miejsc opieki nad dziećmi.
W projektach PUP odbywa się aktywizacja zawodowa osób zarejestrowanych jako bezrobotne zatem ten zapis nie dotyczy tych projektów. W PUP udzielane są bowiem instrumenty i usługi rynku pracy mające na celu aktywizację zawodową i w przypadku subsydiowanego zatrudnienia czy dotacji na założenie własnej działalności gospodarczej celem jest wsparcie danej osoby. MFiPR nie stawia tutaj warunków dotyczących tego, gdzie to miejsce zatrudnienia ma być stworzone albo czego ma dotyczyć otwierana działalność gospodarcza.

Zgodnie z Art. 50, ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060, Beneficjenci i podmioty wdrażające instrumenty finansowe podają informację o wsparciu operacji z Funduszy, w tym o zasobach ponownie wykorzystanych zgodnie z art. 62, poprzez: zamieszczenie na oficjalnej stronie internetowej beneficjenta, jeżeli taka strona istnieje, lub na jego stronach mediów społecznościowych, krótkiego - stosownie do poziomu wsparcia - opisu operacji, w tym jej celów i rezultatów, z podkreśleniem faktu otrzymania wsparcia finansowego z Unii. Czy obowiązkowe jest posiadanie profilu w mediach społecznościowych i opublikowanie tam informacji o projekcie? Czy jeśli Beneficjent nie ma profilu w mediach, ale ma stronę www. i tam zamieści opis projektu, to będzie to wystarczające?

Publikacja opisu projektu na profilu w mediach społecznościowych jest obowiązkowa, nawet jeśli Beneficjent posiada oficjalną stronę internetową i na niej także publikuje opis projektu. W przypadku braku profilu w mediach społecznościowych, należy go założyć (założenie profilu nie wiąże się z kosztami).

Czy osoba, która w ramach udziału w projekcie ukończyła szkolenie, a następnie również w ramach projektu otrzymała jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, może być wliczona do wskaźnika Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie?

Osoba, która w ramach udziału w projekcie ukończyła szkolenie, a następnie w ramach projektu otrzymała środki na podjęcie działalności gospodarczej, powinna być wliczona do wskaźnika „Liczba osób, które otrzymały bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej w programie".

Czy jeśli w projekcie nie są planowane szkolenia, to czy wskaźniki rezultatu Liczba osób, które podjęły kształcenie lub szkolenie po opuszczeniu programu oraz Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu, można pominąć wypełniając WND (tak jak miało to miejsce w poprzedniej perspektywie)?

Jeżeli nie jest zaplanowane wsparcia w postaci szkoleń, to nie trzeba we wniosku wykazywać wskaźnika  rezultatu „Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu".
W odniesieniu do wskaźnika rezultatu „Liczba osób, które podjęły kształcenie lub szkolenie po opuszczeniu programu" to zgodnie z definicją wskaźnika w Liście Wskaźników Kluczowych 2021-2027 – EFS+ należy wykazać osoby, które otrzymały wsparcie EFS+, i które podjęły kształcenie (uczenie się przez całe życie, kształcenie formalne) lub szkolenie poza miejscem pracy/ w miejscu pracy, szkolenia zawodowe etc., bezpośrednio po opuszczeniu projektu. Wskaźnik mierzony do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. Wskaźnik ten należy rozumieć jako zmianę sytuacji po opuszczeniu programu w stosunku do stanu w momencie przystąpienia do interwencji EFS+ (osoba nieuczestnicząca w kształceniu/szkoleniu w chwili wejścia do programu EFS+, a w ciągu czterech tygodni po opuszczeniu projektu – osoba uczestnicząca w kształceniu lub szkoleniu). Źródło finansowania szkolenia/kształcenia jest nieistotne.
Reasumując, w ww. wskaźniku należy wykazać osoby, które we własnym zakresie w ciągu 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie podjęły kształcenie (uczenie się przez całe życie, kształcenie formalne) lub szkolenie poza miejscem pracy/ w miejscu pracy, szkolenia zawodowe etc. W związku z powyższym wskaźnik ten, bez względu na zaplanowane formy wsparcia, należy uwzględnić we wniosku. Nie trzeba na etapie składania wniosku podawać wartości przedmiotowego wskaźnika, możecie wskazać „0".

Czy w sekcji: Budżet projektu w poszczególnych jego zadaniach, w polu: Wartość ogółem i polu: Dofinansowanie ma być w obu polach kwota projektu ogółem, czy w przypadku Dofinansowania - kwota 85% (z decyzji)? Podobnie w przypadku sekcji: Źródła finansowania, pole: Dofinansowanie. Kwota ogółem projektu, czy kwota 85% (z decyzji)?

W sekcjach „Budżet projektu" oraz „Źródła finansowania" wartości w polach „Wartość ogółem" oraz „Dofinansowanie" są zbieżne. Dofinansowanie pochodzi ze środków wspólnotowych w kwocie stanowiącej 85% wydatków projektu oraz z wkładu krajowego, w kwocie stanowiącej 15% wydatków projektu.
W obu polach należy wpisać kwoty projektu ogółem (tj. kwoty całkowite, bowiem PUP -y nie wnoszą wkładu własnego).

W jaki sposób i na podstawie jakiego źródła PUP ma stwierdzić, czy może być Wnioskodawcą w kontekście kryterium nr 5 Działania dyskryminujące? Jakiego typu akta prawne uznawane są za dyskryminujące w zakresie odnoszącym się do płci, rasy, pochodzenia etnicznego, religii lub światopoglądu, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualne? Jeżeli PUP obsługuje zarówno powiat ziemski jak i grodzki, to czy stosowne oświadczenie winien złożyć zarówno Prezydent Miasta jak i Starosta Powiatu?

Kryterium dostępu nr 5 Działania dyskryminujące ma następujące brzmienie:
Czy wnioskodawca będący jednostką samorządu terytorialnego (lub podmiot przez niego kontrolowany lub od niego zależny) nie przyjął obowiązujących aktów prawnych, które są dyskryminujące, sprzeczne z zasadami, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. w zakresie odnoszącym się do płci, rasy, pochodzenia etnicznego, religii lub światopoglądu, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej?

Weryfikacja ww. kryterium na etapie oceny merytorycznej wniosku dokonywana będzie na podstawie oświadczenia złożonego przez wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie. W celu spełnienia ww. kryterium wnioskodawca powinien wybrać odpowiedź „tak". Projekty niespełniające przedmiotowego kryterium kierowane będą do poprawy.

Zgodnie z brzmieniem powyższego kryterium odnosi się ono do wnioskodawcy lub podmiotu przez niego kontrolowanego lub od niego zależnego. Mając na uwadze, że wnioskodawcą jest Miasto, przedmiotowe oświadczenie musi zostać podpisane przez Prezydenta Miasta.
W odniesieniu do powiatowych urzędów pracy, gdzie wnioskodawcą jest powiat, oświadczenie podpisuje starosta.

W celu ustalenia, czy wnioskodawca (np. Miasto), spełnia przedmiotowe kryterium, należy ustalić w Urzędzie Miasta, czy Rada Miasta nie podjęła uchwał dyskryminujących, sprzecznych z zasadami, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. w zakresie odnoszącym się do płci, rasy, pochodzenia etnicznego, religii lub światopoglądu, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.
W przypadku powiatowego urzędu pracy, w którym wnioskodawcą jest powiat, należy ustalić, czy Rada Powiatu nie przyjęła uchwał w ww. zakresie.

Które dane przekazywane przez osobę bezrobotną w momencie kwalifikowania do projektu, w formie oświadczenia, są danymi wrażliwymi? W Regulaminie naboru wskazano, że informacje dotyczące bycia migrantem, obcego pochodzenia są danymi wrażliwymi i osoba bezrobotna może odmówić podania informacji w tym zakresie. Z kolei w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającym EFS+ określone zostało, że jedynie informacje dotyczące niepełnosprawności i mniejszości są danymi wrażliwymi. Czy można wprowadzić w oświadczeniu uczestnika opcję "odmowy podania informacji" przy danych dotyczących bycia migrantem, obcego pochodzenia?

Za dane wrażliwe uznać należy informacje dotyczące niepełnosprawności i przynależności do mniejszości narodowych i etnicznych. W związku z tym, uczestnik projektu może odmówić udzielenia informacji w ww. zakresie. W Regulaminie wyboru projektów powiatowych urzędów pracy omyłkowo wskazano szerszy katalog danych wrażliwych.

WUP w Łodzi nie rekomenduje wprowadzenia w Oświadczeniu uczestnika w odniesieniu do pytań dotyczących bycia osobą z krajów trzecich, osobą obcego pochodzenia czy też osobą w kryzysie bezdomności, opcji „odmowa udzielenia informacji". W SM EFS w odniesieniu do tych wskaźników dostępne są jedynie opcje „tak" lub „nie", w związku z tym uczestnik projektu powinien udzielić informacji w ww. zakresie.
 Przejdź na górę