Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.09 (001/23)

Szczegółowe zasady realizacji usług wsparcia krótkookresowego opisane zostały w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz ustawie z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw.
Tak. Jednakże organizacja oraz zakres i poziom świadczonych usług dziennego pobytu w placówce krótkookresowego pobytu muszą uwzględniać w szczególności wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa uczestników zajęć oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności, tj. zasady świadczenia usług w środowisku.
Szczegółowe zasady realizacji usług wsparcia krótkookresowego opisane zostały w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz w ustawie z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw.
Zgodnie z Regulaminem, planowane w projekcie wsparcie musi być dostosowane do indywidualnych potrzeb, potencjału i osobistych preferencji odbiorców usług. W związku z tym decyzja o potrzebie umieszczenia oraz długości pobytu uczestnika w miejscu pobytu całodobowego lub dziennego w zastępstwie za opiekuna faktycznego podejmowana jest indywidualnie. Biorąc powyższe pod uwagę okres pobytu może być świadczony nieprzerwanie lub okresowo, pod warunkiem, że łącznie nie przekroczy 12 tygodni w roku.
W przypadku mieszkań wspomaganych szczegółowe zasady odpłatności powinny być ustalone przez organ prowadzący mieszkanie i wpisane do regulaminu mieszkania. Odpłatność za pobyt w mieszkaniu wspomaganym ustala się, w uzgodnieniu z osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, której przyznano pobyt w mieszkaniu wspomaganym, uwzględniając sytuację zdrowotną, bytową i materialną.
Szczegółowe zasady realizacji poszczególnych form wsparcia planowane w projekcie powinny być realizowane przez podmioty posiadające doświadczenie w świadczeniu danego rodzaju usług, tym samym wykazujące się wiedzą w zakresie podstawowych regulacji prawnych z tym związanych.
Zweryfikowanie kwalifikowalności uczestników projektu może nastąpić przy pomocy jednego z dokumentów wskazanych w Regulaminie naboru. W Regulaminie naboru wskazano przykładowe dokumenty stwierdzające kwalifikowalność grupy docelowej.
Projekt musi być realizowany na terenie całego powiatu i umożliwiać skorzystanie z usług mieszkańcom powiatu kwalifikującym się do objęcia wsparciem w ramach projektu, z uwagi na fakt, że projekt jest realizowany w partnerstwie m.in. przez PCPR i PES. Jednakże poszczególne gminy wchodzące w skład partnerstwa mogą realizować swoje zadania  jedynie na obszarze swojej jurysdykcji.
W ramach nowego projektu istnieje możliwości finansowania trwałości poprzedniego projektu realizowanego w formule CUŚ. Kontynuacja form świadczenia usług opiekuńczych lub asystenckich, jest możliwa jeśli:
  • nastąpi wzrost liczby miejsc i liczby osób objętych usługami opiekuńczymi i asystenckimi zarówno u beneficjenta jak i partnera w stosunku do danych poprzedzających rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
  • nie nastąpi zmniejszenie dotychczasowego finansowania usług asystenckich i opiekuńczych przez danego beneficjenta i partnera oraz nie nastąpi zastąpienie środkami projektu dotychczasowego finansowania przez beneficjenta i partnera usług asystenckich lub opiekuńczych ze środków innych niż europejskie.
W skład partnerstwa mogą wchodzić inne podmioty pod warunkiem, że partnerstwo tworzy łącznie:
  • powiat (PCPR) lub miasto na prawach powiatu (MOPS lub MOPR),
  • co najmniej jedna gmina (OPS) w obrębie tego powiatu,
  • co najmniej jeden podmiot ekonomii społecznej.
Na etapie oceny merytorycznej zostanie ocenione doświadczenie poszczególnych podmiotów tworzących partnerstwo w zakresie obszaru wsparcia w projekcie, wsparcia grupy docelowej oraz na określonym terytorium. Dokonane to zostanie na podstawie uzasadnienia we wniosku z uwzględnieniem dotychczasowej działalności podmiotów.
Nie. Obowiązki informacyjne wypełniane są po podpisaniu umowy o dofinansowanie. Przed podpisaniem umowy nie wolno stosować logotypów.
Dopiero w chwili stania się beneficjentem (czyli po podpisaniu umowy o dofinansowanie) powstaje obowiązek informacyjny i wymóg stosowania logotypów. W przypadku dokumentów wytworzonych przed umową należy oznaczyć teczki/segregatory, w których jest przechowywana dokumentacja.
Szczegółowe zasady kiedy oznaczać projekt  znajdą Państwo w rozdziale 3 „Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji" dostępnym na stronie: https://wuplodz.praca.gov.pl/web/funduszeue/poznaj-zasady-oznaczania-i-promowania-projektu
Istnieje możliwość złożenia wniosku w ramach ogłoszonego naboru zarówno z dotychczasowymi partnerami, jak również z innymi partnerami.
Zasady wybory partnerów określa art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (ustawa wdrożeniowa).
W regulaminie nie wskazano minimalnego lub maksymalnego okresu realizacji projektu. Rekomenduje się, aby projekt rozpoczynał się w styczniu 2024 r. i nie może trwać dłużej niż do 31 grudnia 2029 r.
W ramach niniejszego naboru nie ma możliwości rozliczania kosztów kwotami ryczałtowymi, w związku z powyższym wartość projektu wyrażona w PLN musi przekraczać równowartość 200 tysięcy EUR (do przeliczenia łącznego kosztu projektu stosuje się miesięczny obrachunkowy kurs wymiany waluty stosowany przez KE, aktualny na dzień ogłoszenia naboru https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/procedures-guidelines-tenders/information-contractors-and-beneficiaries/exchange-rate-inforeuro_en).
Tak, w ramach jednego projektu istnieje możliwość realizacji obu typów projektu. Jednakże należy pamiętać, że podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadr realizowane jest jako element kompleksowego projektu, czyli warunkiem kwalifikowalności kosztów szkolenia pracowników / wolontariuszy jest wykorzystanie nabytych przez kadrę kwalifikacji /kompetencji na potrzeby świadczenia usług na rzecz uczestników projektu.
Jeżeli Dom Pomocy Społecznej jest jednostką organizacyjną powiatu i nie posiada osobowości prawnej, nie może występować jako partner. Może jednak być realizatorem projektu.
Istnieje możliwość zatrudnienia nowego pracownika do prowadzenia wypożyczalni działającej w ramach projektu oraz zakupić kolejny sprzęt rehabilitacyjny i opiekuńczy. Należy mieć na uwadze, że sprzęt zakupiony w ramach projektu musi zostać zakupiony pod potrzeby uczestników nowego projektu i tyko im wypożyczany.
Koszty remontu mieszkania treningowego lub wspomaganego, zgodnie ze znowelizowaną ustawą o pomocy społecznej są wydatkiem kwalifikowalnym. Należy jednak pamiętać, że wydatki w ramach cross-financingu, nie mogą łącznie przekroczyć 30% finansowania unijnego w ramach projektu.
Zgodnie ze specyficznym kryterium dostępu nr 5 „Zakres wsparcia" w projekcie muszą być realizowane minimum trzy różne usługi społeczne. Nie ma zatem możliwości realizacji w projekcie tylko typu projektu „podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadr na potrzeby świadczenia usług w społeczności lokalnej oraz zapewnienie dostępu do superwizji".
Zgodnie z opisem specyficznego kryterium dostępu nr 2 „Partnerstwo", kryterium uznaje się za spełnione, gdy ocena brzmi „TAK". Zatem wszystkie wnioski złożone w odpowiedzi na nabór muszą być realizowane w partnerstwie: powiatu, co najmniej jednej gminy w obrębie tego powiatu oraz co najmniej jednego podmiotu ekonomii społecznej.