Podstawowe definicje niezbędne do pomiaru wskaźnika:
Kwalifikacje - formalny wynik oceny i walidacji, uzyskany w momencie potwierdzenia przez właściwy organ, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się spełniające określone standardy.
walidacja - wieloetapowy proces sprawdzania, czy – niezależnie od sposobu uczenia się – kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Walidacja prowadzi do certyfikacji. Walidacja obejmuje nie tylko ocenę kompetencji (osiągniętych efektów uczenia się), lecz także sprawdzenie ich zgodności z wymaganiami dla danej kwalifikacji.
Kompetencja - wyodrębniony zestaw efektów uczenia się / kształcenia. Opis kompetencji zawiera jasno określone warunki, które powinien spełniać uczestnik projektu ubiegający się o nabycie kompetencji, tj. wyczerpującą informację o efektach uczenia się dla danej kompetencji oraz kryteria i metody ich weryfikacji.
Metoda pomiaru wskaźnika:
Wskaźnik mierzony do czterech tygodni od zakończenia udziału w projekcie przez uczestnika. W ramach wskaźnika należy wykazywać wyłącznie kwalifikacje osiągnięte w wyniku wsparcia udzielonego w projekcie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Uzyskanie kwalifikacji może mieć miejsce w trakcie udziału w projekcie lub po jego opuszczeniu, niemniej musi być ono powiązane ze wsparciem udzielonym w ramach danego projektu. Niezależnie od liczby uzyskanych kwalifikacji uczestnika projektu wykazuje się wyłącznie raz w ramach przedmiotowego wskaźnika. Wskaźnik ten może być rozbity między poziomami ISCED i EQF, przy czym rejestruje się najwyższy osiągnięty wynik.
Podkreślić należy, iż samo wydanie zaświadczenia/certyfikatu nie jest jednoznaczne z uzyskaniem kwalifikacji. Aby uczestnik mógł zostać wykazany w ramach przedmiotowego wskaźnika, to czego nauczył się, musi zostać zwalidowane np. egzaminem potwierdzającym zdobyte kwalifikacje. Efekty uczenia się oraz potwierdzenie kwalifikacji muszą zostać przeprowadzone przez uprawnioną do tego instytucję. Powyższe oznacza, iż zdanie tzw. egzaminu wewnętrznego przeprowadzonego przez organizatora szkolenia (np. kurs bukieciarstwa, obsługa kasy fiskalnej czy szkolenie „Nowoczesny sprzedawca") i uzyskanie zaświadczenia czy certyfikatu nie może być potraktowane jako uzyskanie kwalifikacji i tym samym taki uczestnik nie może być wykazany w ramach wskaźnika.
Mając na uwadze powyższe, nie wszystkie szkolenia będą prowadzić do uzyskania kwalifikacji, lecz mogą prowadzić do nabycia kompetencji, pod warunkiem zrealizowania wszystkich etapów nabycia kompetencji zgodnie z Wytycznymi w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020 . Według ww. Wytycznych fakt nabycia kompetencji będzie weryfikowane w ramach następujących etapów:
- Etap I – Zakres – w ramach wniosku o dofinansowanie lub w regulaminie konkursu należy zdefiniować grupy docelowej do objęcia wsparciem oraz wybranie obszaru interwencji EFS, który będzie poddany ocenie;
- Etap II – Wzorzec – zdefiniowanie we wniosku o dofinansowanie lub w regulaminie konkursu standardu wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych;
- Etap III – Ocena – przeprowadzenie weryfikacji na podstawie opracowanych kryteriów oceny po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie (np. egzamin zewnętrzny, test, rozmowa oceniające);
- Etap IV – Porównanie – porównanie uzyskanych wyników etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się) po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie.