Formy wsparcia - PROGRAM WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Ponadto zgodnie z załącznikiem nr 11 „Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych" do Regulaminu konkursu czas pracy bezrobotnego odbywającego staż nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo, a bezrobotnego będącego osobą niepełnosprawną zaliczoną do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności — 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Miesięczny wymiar stażu/praktyki powinien być liczony proporcjonalnie do liczby dni uczestnictwa danej osoby w tej formie wsparcia.
Oznacza towszyscy uczestnicy, którzy otrzymają wsparcie w formie szkoleń, muszą mieć możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w zakładzie pracy.
W przypadku dostosowania programów szkoleniowych do potrzeb pracodawców oferujących zatrudnienie uczestników projektu, wnioskodawca w treści wniosku o dofinansowanie projektu może wskazać branżę, na potrzeby, której realizowane będą szkolenia w projekcie (szczególnie jeśli planuje spełnić kryterium premiujące nr 2), ale nie ma obowiązku podawania nazwy potencjalnego pracodawcy, który zobowiązał się do zatrudnienia uczestników szkoleń. Istotne jest natomiast zadeklarowanie we wniosku zatrudnienia uczestników projektu w wyniku realizacji szkolenia.
Szkolenia miękkie nie mogą być realizowane w ramach poradnictwa zawodowego. Powyższa forma wsparcia dopuszczalna jest w ramach „nabywania, podwyższania lub dostosowywania kompetencji i kwalifikacji, niezbędnych na rynku pracy w kontekście zidentyfikowanych potrzeb osoby, której udzielane jest wsparcie, m.in. poprzez wysokiej jakości szkolenia".
Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług pośrednictwa pracy nie wymaga wpisu do rejestru m.in. w przypadku Ochotniczych Hufców Pracy, centrów integracji społecznej oraz klubów integracji społecznej, o których mowa w przepisach o zatrudnieniu socjalnym a także przedsiębiorców zagranicznych posiadających uprawnienia i prowadzących zgodnie z prawem działalność w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego lub pracy tymczasowej.
Nie wymaga również wpisu do rejestru gromadzenie w postaci dokumentu elektronicznego i udostępnianie informacji o wolnych i poszukiwanych miejscach pracy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych oraz pomoc instytucji szkoleniowych udzielana nieodpłatnie uczestnikom i absolwentom szkoleń polegająca na informowaniu o sytuacji na rynku pracy i zapotrzebowaniu na kwalifikacje.
Mając na uwadze zapisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli beneficjent nie jest instytucją wymienioną w ww. ustawie, uprawnioną do świadczenia usługi pośrednictwa pracy, to osoba, która będzie zatrudniona w ramach projektu nie może świadczyć pośrednictwa pracy dla uczestników.
W ww. dokumentach nie zdefiniowano pojęcia „szkolenia zawodowego". W związku z powyższym należy pamiętać, że każde szkolenie zrealizowane w ramach PO WER musi prowadzić do uzyskania kwalifikacji lub nabycia kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem. Samo wydanie zaświadczenia lub certyfikatu nie jest jednoznaczne z uzyskaniem kwalifikacji. Aby uczestnik uzyskał kwalifikacje, to czego się nauczył, musi zostać zwalidowane np. egzaminem potwierdzającym zdobyte kwalifikacje. Efekty uczenia się oraz potwierdzenie kwalifikacji muszą zostać przeprowadzone przez uprawnioną do tego instytucję.
W związku z powyższym, nie wszystkie szkolenia będą prowadzić do uzyskania kwalifikacji, lecz mogą prowadzić do nabycia kompetencji, pod warunkiem zrealizowania wszystkich etapów nabycia kompetencji, określonych w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020, tj.:
- Etap I – Zakres – w ramach wniosku o dofinansowanie należy zdefiniować grupy docelowe do objęcia wsparciem oraz wybrać obszar interwencji EFS, który będzie poddany ocenie (np. szkolenia czy staże);
- Etap II – Wzorzec – w ramach wniosku o dofinansowanie należy zdefiniować standard wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych;
- Etap III – Ocena – po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie należy przeprowadzić weryfikację efektów uczenia się na podstawie opracowanych kryteriów oceny (np. egzamin zewnętrzny, test, rozmowa oceniająca);
- Etap IV – Porównanie – po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie należy porównać uzyskane wyniki etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się).
W uzasadnionych przypadkach można zaplanować koszt zakwaterowania uczestników stażu. Mając jednak na względzie racjonalność kosztów realizowanego przedsięwzięcia, należy rozważyć czy nie wystarczające i bardziej racjonalne będzie refundowanie kosztów przejazdu uczestnika projektu (zamiast kosztów zakwaterowania) związanych z odbywanym stażem. Przypominamy również, że w załączniku nr 11 do Regulaminu konkursu – Wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych oraz w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2015 założono, że: „koszty związane z odbywaniem stażu, tj. koszty dojazdu, koszty wyposażenia stanowiska pracy, koszty eksploatacji materiałów i narzędzi, szkolenia BHP stażysty" mogą być refundowane w wysokości nieprzekraczającej 5 000 zł brutto na stażystę. Do kosztów tych należy wliczać również ewentualne koszty zakwaterowania.
- kwalifikacji potwierdzonych zgodnie z wymogami mających zastosowanie przepisów, albo
- kompetencji potwierdzonych odpowiednim dokumentem i odpowiednio zweryfikowanych.
- w ramach projektu – wówczas może być elementem następującym po etapie szkolenia lub realizowanym równolegle (taka sytuacja ma miejsce gdy np. osoba skierowana na staż, zostanie w trakcie stażu, objęta szkoleniem dostosowującym jej kwalifikacje do wykonywania pracy na danym stanowisku) lub
- poza projektem – wówczas szkolenie realizowane w ramach projektu musi być dostosowane do potrzeb pracodawcy oferującego zatrudnienie danej osoby po zakończeniu udziału w projekcie (gwarancja zatrudnienia po zakończeniu udziału w projekcie).
Ostateczna jednak decyzja o zasadności takiego wydatku będzie mogła być podjęta na podstawie całościowego opisu przedsięwzięcia i w oparciu o wskazane problemy i potrzeby grupy docelowej, do której adresowany jest projekt.
Zwracamy jednocześnie uwagę, iż zgodnie z zapisami Umowy Partnerstwa, interwencje w ramach celu tematycznego 8 (Promowanie trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia oraz wsparcie mobilności pracowników), do którego przypisane jest Poddziałanie 1.2.2 PO WER, mają przede wszystkim wspierać przechodzenie od bezrobocia do zatrudnienia. Realizowane tu wsparcie, ukierunkowane na poprawę sytuacji osób, które wymagają aktywizacji zawodowej pozwalającej wejść na rynek pracy, ma charakter komplementarny do wsparcia w ramach celu tematycznego 9 (Promowanie włączenia społecznego, walka z ubóstwem i wszelką dyskryminacją) kierowanego do osób, których ścieżka integracji z rynkiem pracy jest dłuższa i wymaga podjęcia szeregu działań z zakresu integracji społecznej. I właśnie w ramach interwencji z celu tematycznego 9, z uwagi na charakter grupy docelowej, szczególnie zasadne wydaje się uwzględnienie usług terapeuty. Cel tematyczny 9 realizują m.in. Działania w ramach Osi Priorytetowej IX RPO WŁ na lata 2014-2020.