Ręka Gwidona to narzędzie ułatwiające zapamiętywanie heksachordu, czyli podstawowego podziału materiału dźwiękowego, a także zapamiętywanie systemu solmizacji. Miała ona za zadanie ułatwienie nauki śpiewu. Na rysunku ręki znajduje się dwadzieścia miejsc, przedstawionych jako naprzemienne linie i puste pola jak na współczesnej pięciolinii. Na dłoni zawarte są informacje o sześciostopniowej skali muzycznej, a także o relacji interwałowej między jej stopniami. Poszczególne stopnie oznaczone są nazwami solmizacyjnymi: ut, re, mi, fa, sol, la. Nazwy te zaczerpnięte są z początkowych głosek kolejnych wersów łacińskiej wersji hymnu do św. Jana Chrzciciela: „Ut queant laxis Resonare fibris Mira gestorum Famuli tuorum Solve polluti Labii reatum Sancte Iohannes". Głoska Ut została zastąpiona na Do w XVI wieku. W ten sposób otrzymujemy znaną nam dzisiaj gamę solmizacyjną. Za utworzenie tego narzędzia odpowiada Gwidon z Arezzo średniowieczny mnich. Żyjący w XI wieku benedyktyn udoskonalił zapis nutowy i wprowadził solmizację, czyli system głosek stosowanych w nauce śpiewu. Ułatwia ona odczytanie zapisu nutowego melodii. W trakcie studiów na kierunku Historyczne praktyki wykonawcze, słuchacze uczą się gry na jednym z kilkunastu historycznych instrumentów muzycznych. Pobierają nauki z zakresu historii muzyki i historii kultury. Zdobywają wiedzę na temat kształcenia słuchu, zapoznają się z kameralistyką, uczą się pracy z orkiestrą barokową. Studenci kierunku są zaznajamiani z wiedzą na temat finansowych, marketingowych oraz prawnych aspektów zawodu muzyka, w tym z zagadnieniami dotyczącymi prawa autorskiego.
Profil studenta:
Pomyśl o tym kierunku studiów, jeśli:
- Muzyka dawna to Twoja pasja
- Potrafisz grać na instrumencie muzycznym
- Ukończyłeś szkołę muzyczną
- Posiadasz zmysł artystyczny
- Jesteś osobą zdyscyplinowaną, wytrwałą, cierpliwą
Pomyśl o czymś innym, jeśli:
- Brak Ci zdolności artystycznych
- Nie masz słuchu muzycznego
- Nie interesuje Cię gra na instrumentach
- Nie umiesz współpracować
- Nudzi Cię muzyka dawna
Program studiów:
Studia obejmują takie przedmioty jak:
- Instrument główny
- Praktyka estradowa
- Kształcenie słuchu
- Orkiestra barokowa
- Historia kultury
- Technologie informacyjne
- Marketing i animacja kultury
- Zagadnienia wykonawcze muzyki dawne
- Estetyka muzyki
- Czwartki z muzyką dawną
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Absolwenci kierunku Historyczne praktyki wykonawcze mogą znaleźć zatrudnienie w:
- Filharmoniach
- Teatrach
- Ośrodkach kultury
- Szkolnictwie
- Agencjach muzycznych
Absolwent studiów Historyczne praktyki wykonawcze może pracować m.in. jako:
- Muzyk
- Animator muzyczny
- Nauczyciel ( po uzyskaniu odpowiednich uprawnień)
- Dziennikarz
- Akustyk
Możliwości kształcenia:
Akademia Muzyczna im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu
Typ studiów: studia I i II stopnia, stacjonarneWydział: Wydział Instrumentalistyki, Jazzu i Muzyki Estradowej
Kierunek: Historyczne praktyki wykonawcze
Instrumenty główne na studiach:
- Flet traverso
- Flet prosty
- Obój historyczny
- Fagot historyczny
- Klarnet historyczny
- Trąbka naturalna
- Róg naturalny
- Skrzypce historyczne
- Altówka historyczna
- Wiolonczela historyczna
- Viola da gamba
- Lutnia
- Gitara historyczna
- Klawesyn
- Klawikord
Telefon: 61 856 89 33
e-mail: mkalek@amuz.edu.pl
www: https://amuz.edu.pl/katedra-historycznych-praktyk-wykonawczych/
Dane kontaktowe urzędu:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
ul. ul. Wólczańska 49, 90-608 Łódź
tel. 42 66 30 279, 42 66 30 273, 42 66 30 255
e-mail: centrum@wup.lodz.pl