Nagłówek

Nawigacja po kategoriach

Alfabet

Wydawca treści

Historyczne praktyki wykonawcze

 

Ręka Gwidona to narzędzie ułatwiające zapamiętywanie heksachordu, czyli podstawowego podziału materiału dźwiękowego, a także zapamiętywanie systemu solmizacji. Miała ona za zadanie ułatwienie nauki śpiewu. Na rysunku ręki znajduje się dwadzieścia miejsc, przedstawionych jako naprzemienne linie i puste pola jak na współczesnej pięciolinii. Na dłoni zawarte są informacje o sześciostopniowej skali muzycznej, a także o relacji interwałowej między jej stopniami. Poszczególne stopnie oznaczone są nazwami solmizacyjnymi: ut, re, mi, fa, sol, la. Nazwy te zaczerpnięte są z początkowych głosek kolejnych wersów łacińskiej wersji hymnu do św. Jana Chrzciciela: „Ut queant laxis Resonare fibris Mira gestorum Famuli tuorum Solve polluti Labii reatum Sancte Iohannes". Głoska Ut została zastąpiona na Do w XVI wieku. W ten sposób otrzymujemy znaną nam dzisiaj gamę solmizacyjną. Za utworzenie tego narzędzia odpowiada Gwidon z Arezzo średniowieczny mnich. Żyjący w XI wieku benedyktyn udoskonalił zapis nutowy i wprowadził solmizację, czyli system głosek stosowanych w nauce śpiewu. Ułatwia ona odczytanie zapisu nutowego melodii. W trakcie studiów na kierunku Historyczne praktyki wykonawcze, słuchacze uczą się gry na jednym z kilkunastu historycznych instrumentów muzycznych. Pobierają nauki z zakresu historii muzyki i historii kultury. Zdobywają wiedzę na temat kształcenia słuchu, zapoznają się z kameralistyką, uczą się pracy z orkiestrą barokową. Studenci kierunku są zaznajamiani z wiedzą na temat finansowych, marketingowych oraz prawnych aspektów zawodu muzyka, w tym z zagadnieniami dotyczącymi prawa autorskiego.
 

Profil studenta:

 
Pomyśl o tym kierunku studiów, jeśli:
 
  • Muzyka dawna to Twoja pasja
  • Potrafisz grać na instrumencie muzycznym
  • Ukończyłeś szkołę muzyczną
  • Posiadasz zmysł artystyczny
  • Jesteś osobą zdyscyplinowaną, wytrwałą, cierpliwą
 
Pomyśl o czymś innym, jeśli:
 
  • Brak Ci zdolności artystycznych
  • Nie masz słuchu muzycznego
  • Nie interesuje Cię gra na instrumentach
  • Nie umiesz współpracować
  • Nudzi Cię muzyka dawna

Program studiów:

 
Studia obejmują takie przedmioty jak:
  • Instrument główny
  • Praktyka estradowa
  • Kształcenie słuchu
  • Orkiestra barokowa
  • Historia kultury
  • Technologie informacyjne
  • Marketing i animacja kultury
  • Zagadnienia wykonawcze muzyki dawne
  • Estetyka muzyki
  • Czwartki z muzyką dawną
 

Możliwości i szanse zatrudnienia:

 
Absolwenci kierunku Historyczne praktyki wykonawcze mogą znaleźć zatrudnienie w:
 
  • Filharmoniach
  • Teatrach
  • Ośrodkach kultury
  • Szkolnictwie
  • Agencjach muzycznych
 
Absolwent studiów Historyczne praktyki wykonawcze może pracować m.in. jako:
 
  • Muzyk
  • Animator muzyczny
  • Nauczyciel ( po uzyskaniu odpowiednich uprawnień)
  • Dziennikarz
  • Akustyk
 

Możliwości kształcenia:

 

Akademia Muzyczna im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu

Typ studiów: studia I i II stopnia, stacjonarne
Wydział: Wydział Instrumentalistyki, Jazzu i Muzyki Estradowej
Kierunek: Historyczne praktyki wykonawcze
Instrumenty główne na studiach:
  • Flet traverso
  • Flet prosty
  • Obój historyczny
  • Fagot historyczny
  • Klarnet historyczny
  • Trąbka naturalna
  • Róg naturalny
  • Skrzypce historyczne
  • Altówka historyczna
  • Wiolonczela historyczna
  • Viola da gamba
  • Lutnia
  • Gitara historyczna
  • Klawesyn
  • Klawikord
Adres: ul. św. Marcin 87, 61 - 808 Poznań
Telefon: 61 856 89 33
e-mail: mkalek@amuz.edu.pl  
www: https://amuz.edu.pl/katedra-historycznych-praktyk-wykonawczych/
 

Dane kontaktowe urzędu:

 
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
ul. ul. Wólczańska 49, 90-608 Łódź
tel. 42 66 30 279, 42 66 30 273, 42 66 30 255
e-mail: centrum@wup.lodz.pl
 

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.

nnk.asset.publisher.attachments

(1)Historyczne praktyki wykonawcze
(1)Historyczne praktyki wykonawcze.pdf 206 KB

nnk.asset.publisher.info.header