Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie 1.2.1 - PROGRAM WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ


Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie 1.2.1 (1/2017)

Treść z FAQ KONKURS 1.2.1 2017 Pozostałe.

Zapisy standardu kosztów sugerują, że Wnioskodawca nie powinien z góry zakładać tematyki szkoleń natomiast zapisy regulaminu konkursu sugerują, że Wnioskodawca może określić tematykę szkoleń z góry w sytuacji gdy np. posiada potwierdzenie zapotrzebowania na dane szkolenie od konkretnego pracodawcy.

Zgodnie z kryterium dostępu nr 9, obowiązującym w konkursie, możliwe jest zaplanowanie konkretnych szkoleń, opisanych we wniosku o dofinansowanie projektu. Należy jednak pamiętać, że definicja kryterium określa wymogi, jakie powinny być spełnione przy planowaniu szkoleń do realizacji w projekcie. W przypadku gdy wnioskodawca zaplanuje realizację konkretnych szkoleń zawodowych, określonych we wniosku o dofinansowanie, ocenie podlegać będzie czy prowadzą one do zdobycia kwalifikacji / kompetencji w zawodach wskazanych jako deficytowe w województwie lub w powiecie / powiatach, z których pochodzą uczestnicy projektu (w oparciu o dane dokumentu Barometr zawodów, najbardziej aktualnego na dzień składania wniosku).

W przypadku zaplanowania realizacji szkoleń zawodowych nieokreślonych we wniosku o dofinansowanie ich wybór powinien wynikać z Barometru zawodów, najbardziej aktualnego na dzień organizacji szkoleń lub identyfikacji potrzeb szkoleniowych danego uczestnika. Jednocześnie w przypadku realizacji szkoleń. Które służą nabywaniu kwalifikacji lub kompetencji nieokreślonych jako deficytowe w ramach dokumentu Barometr zawodów, powinny one stanowić odpowiedź na potrzeby konkretnych pracodawców (wnioskodawca powinien na etapie składania wniosku lub przed rozpoczęciem realizacji szkolenia posiadać potwierdzenie takiego zapotrzebowania od konkretnych pracodawców np. w formie wstępnych deklaracji zatrudnienia).

Dodatkowo, w przypadku realizacji szkoleń, które mają służyć nabywaniu kompetencji (zarówno określonych jako deficytowe w ramach dokumentu Barometr zawodów, jak i będących potwierdzoną odpowiedzią na potrzeby konkretnych pracodawców), wnioskodawca powinien posiadać akceptację przez pracodawców dotyczącą zarówno programu szkolenia, jak i zakresu efektów kształcenia, które zostaną osiągnięte przez uczestników szkolenia.

Z uwagi na wskazaną niespójność Regulaminu z zapisami załącznika nr 7, WUP w Łodzi wprowadził korektę do zapisów ww. załącznika. Zmieniony Regulamin konkursu PO WER wraz ze zaktualizowanymi załącznikami obowiązuje od dn. 16.09.2017r. i jest dostępny na stronie internetowej WUP w Łodzi (www.power.wup.lodz.pl).   
 

Czy kryterium nr 13 „Średni koszt przypadający w projekcie na jednego uczestnika projektu nie może przekraczać 18,5 tys. PLN” mówi również o kosztach przypadających na jednego uczestnika związanych z subsydiowanym zatrudnieniem? Jeżeli wsparciem obejmujemy osoby znajdujące się w szczególnie niekorzystnej sytuacji to zatrudnienie na min. pensję wyniesie ok. 4 tys. zł miesięcznie i przekroczy próg wsparcia.

Zgodnie z Regulaminem konkursu (kryterium dostępu nr 13) średni koszt przypadający na jednego uczestnika projektu nie może przekroczyć 18,5 tys. zł. Jednocześnie do średniego kosztu przypadającego na jednego uczestnika projektu nie będą wliczane koszty racjonalnych usprawnień w przypadku zaistnienia w trakcie realizacji projektu potrzeby zastosowania tego mechanizmu w celu umożliwienia udziału w projekcie osobom z niepełnosprawnościami.

Spełnienie powyższego kryterium weryfikowane będzie na podstawie kosztu przypadającego na jednego uczestnika projektu wskazanego we wniosku w punkcie 5.12 w części V Budżet projektu. Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu koszt ten jest wyliczany automatycznie przez system na podstawie kosztu ogółem podzielonego przez przewidywaną liczbę osób objętych wsparciem, wskazaną w punkcie 3.2 wniosku. W związku z tym jeżeli wnioskodawca w budżecie projektu założy koszt zatrudnienia subsydiowanego zostanie on uwzględniony przez system przy wyliczaniu średniego kosztu przypadającego na uczestnika projektu.

Należy zwrócić uwagę, iż w kryterium dostępu nr 13 jest mowa o średnim koszcie przypadającym na uczestnika w projekcie. W związku z tym wnioskodawca może dla części uczestników przewidzieć wyższą  kwotę niż ta wskazana w kryterium dostępu nr 13 pod warunkiem, że  średni koszt przypadający na uczestnika projektu nie przekroczy kwoty 18,5tys.

Czy w doświadczeniu Wnioskodawcy brane są pod uwagę ostatnie 3 lata działalności czy cała działalność (także wcześniejsza)?

W celu spełnienia kryterium dostępu nr 11 wnioskodawca (lub partner) ma się legitymować doświadczeniem trzyletnim w prowadzeniu działalności w obszarze, którego dotyczy projekt, tj. promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej. Nie musi to być doświadczenie z okresu bezpośrednio poprzedzającego datę złożenia wniosku, niemniej posiadane doświadczenie powinno dotyczyć ostatnich lat działalności wnioskodawcy.
Jednocześnie w celu oceny potencjału społecznego wnioskodawcy / partnerów (jeśli dotyczy) w pkt 4.4. wniosku o dofinansowanie projektu, zgodnie z wymogami Instrukcji wypełniania wniosków, wnioskodawca powinien przedstawić posiadane konkretne i weryfikowalne doświadczenie swoje i partnera (jeśli dotyczy). Ponadto wnioskodawca winien uzasadnić, dlaczego doświadczenie jego i partnerów (jeśli dotyczy) jest adekwatne do realizacji projektu. Adekwatność doświadczenia powinna być rozpatrywana w kontekście dotychczasowej działalności (i możliwości weryfikacji jej rezultatów) danego wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy) w trzech aspektach:
  • obszaru, w którym będzie udzielane wsparcie,
  • grupy docelowej, na rzecz której będzie realizowane wsparcie
  • terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu.
Opis doświadczenia wnioskodawcy / partnerów w powyższym ujęciu (pkt. 4.4 wniosku), zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania wniosków, powinien dotyczyć okresu ostatnich trzech lat w stosunku do roku, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie (np. jeżeli wniosek składany jest w 2017 roku, opis działań może dotyczyć okresu 2014-2017).

Czy kryterium premiujące dotyczące oferty zatrudnienia dla 50% UP dotyczy faktycznie tego czy oferta zostanie przedstawiona czy musi być przez UP przyjęta i prowadzić do zatrudnienia?

Kryterium premiujące nr 2 wymaga aby uczestnikowi została przedstawiona realna oferta pracy, po zakończeniu udziału w projekcie, przez pracodawcę zaangażowanego w projekt (u którego uczestnik projektu odbywał staż / praktykę zawodową / zatrudnienie subsydiowane / wolontariat). Przedstawiona oferta pracy powinna być wiążąca dla obu stron, jeżeli uczestnik projektu zaakceptuje przedstawione warunki.

 

Czy jest jakieś ograniczenie jeśli chodzi o okres realizacji projektu - czy można założyć datę realizacji rozpoczynającą się od stycznia 2019 do czerwca 2020?

Rozpoczęcie realizacji projektu od stycznia 2019 r.  jest terminem zbyt odległym. Na etapie oceny formalno-merytorycznej wniosku może on zostać uznany przez Komisję Oceny Projektów za nieracjonalny, zwłaszcza w okresie zmian ustawy wdrożeniowej i innych dokumentów programowych. Rozpoczęcie realizacji projektów powinno następować w czasie zbliżonym do przewidywanego terminu zawierania umów dla przedmiotowego konkursu (co planuje się na okres luty /marzec 2018 r.). Wobec powyższego aby uniknąć zastrzeżeń co do zbyt późnej realizacji projektów w ogłoszonym konkursie PO WER, powinny rozpoczynać się one nie później niż w drugim / trzecim kwartale 2018 r.

Zgodnie z nową wersją Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków z definicji personelu projektu zostały wyłączone osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne. W związku z powyższym proszę o informacje czy ww. zmiany należy uwzględnić w budżecie wniosku składanego w konkursie? Jeśli tak to w jaki sposób i gdzie w budżecie projektu należy uwzględnić ww. zmiany?

Zgodnie ze znowelizowanymi  Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności  wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 (dalej: Wytyczne) z definicji personelu projektu zostały wyłączone osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne. Osoby angażowane do realizacji zadań w projekcie na podstawie stosunku cywilnoprawnego, od dnia wejście w życie zmienionych Wytycznych, nie są traktowane jako personel projektu, a są wykonawcami usługi zlecanej przez beneficjenta. Zgodnie z nowymi Wytycznymi, oprócz danych dotyczących formy i zaangażowania personelu projektu (zgodnie z nową definicją) należy wskazać w przypadku usług zleconych (wykonawców) planowany czas realizacji zadań merytorycznych, dzięki czemu możliwa będzie ocena zgodności danego wydatku z Wytycznymi w zakresie ogólnych warunków kwalifikowalności. Ponadto należy w przypadku zlecenia realizacji dzieła wskazać, że taka forma jest przewidziana do realizacji w ramach projektu. Będzie to warunkiem kwalifikowania wydatków wynikających z takiej umowy na etapie jej rozliczania.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Rozwoju przedstawionym w piśmie znak DZF-IV.7620.89.2017.MCh.1 z dnia 10.08.2017 r. w sprawie znowelizowanych Wytycznych wszystkie umowy cywilnoprawne powinny we wniosku o dofinansowanie projektu być odznaczone jako „usługa zlecona", bez względu na zakres zlecenia. Obecnie w SL2014 i SOWA trwają prace mające na celu zmianę etykiety „zadania zlecona" na „usługi zlecone" w szczegółowym budżecie projektu. Do czasu dostosowania SL2014 oraz SOWA do powyższej zmiany usługi zlecone należy w budżecie zaznaczać jako „zadanie zlecone".

Znowelizowane Wytyczne oraz powyższe zalecenia Ministerstwa Rozwoju obowiązują wnioskodawców składających wnioski w odpowiedzi na konkurs nr POWR.01.02.01-IP.17-10-001/17,
 Przejdź na górę