Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie 1.2.1 (2/2020) - PROGRAM WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ


Formy wsparcia

Czy w kosztach bezpośrednich można uwzględnić też zadanie POŚREDNICTWO PRACY, w ramach którego zatrudniony będzie pośrednik pracy odpowiedzialny za wyszukiwanie ofert stażowych i przygotowanie uczestników do rozmowy rekrutacyjnej na określone miejsce stażu?

W kosztach bezpośrednich można wyodrębnić zadanie „Pośrednictwo pracy", w ramach którego wykazany będzie koszt zatrudnienia pośrednika pracy odpowiedzialnego za wyszukiwanie ofert stażowych dla uczestników projektu, jak i przygotowywanie ich do rozmów rekrutacyjnych.
Należy jednak mieć na uwadze, że zgodnie  z kryterium dostępu nr 8 beneficjent zobowiązany jest osiągnąć minimalne poziomy efektywności zatrudnieniowej dla poszczególnych grup docelowych. W związku z powyższym, jeżeli po odbyciu stażu uczestnicy projektu nie zostaną zatrudnieni przez podmiot przyjmujący na staż, należałoby w ramach obowiązków pośrednika pracy uwzględnić również wyszukiwanie ofert pracy.

Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z załącznikiem nr 7, beneficjent powinien zaangażować w ramach projektu pośrednika pracy, który jest do dyspozycji uczestników i podmiotów przyjmujących na staż w zależności od potrzeb. Pośrednik pracy powinien posiadać minimum roczne doświadczenie w zakresie pośrednictwa pracy.
Wydatek ten jest kwalifikowany, o ile podmiot realizujący usługę posiada wpis do rejestru podmiotów prowadzących agencję zatrudnienia (KRAZ).

Czy w kosztach bezpośrednich w zadaniu REKRUTACJA, diagnoza potrzeb uczestników projektu może być określona przez doradcę zawodowego w formie IPD?

Zarówno zapisy SzOOP jak i załącznika nr 7 Staże z PO WERem. Zalecenia dotyczące realizacji projektów stażowych w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój nie przewidują wsparcia w zakresie przygotowania IPD, co wynika ze specyfiki projektów stażowych.

Tego typu projekt kierowany jest do osób, które w celu poprawy sytuacji na rynku pracy potrzebują uzupełnienia doświadczenia zawodowego i nabycia umiejętności praktycznych istotnych dla wykonywania pracy. Ścieżka wsparcia w projekcie stażowym jest już określona. Główną formę wsparcia, którą muszą zostać objęci wszyscy uczestnicy projektu, jest staż. Ponadto tylko w uzasadnionych przypadkach, dopuszczalna jest realizacja szkoleń związanych ściśle z realizowanym stażem. W przypadku stwierdzenia konieczności odbycia szkolenia, to podmiot przyjmujący na staż określa jego zakres we współpracy ze stażystą i przekazuje odpowiednie informacje beneficjentowi. Beneficjent we współpracy z podmiotem przyjmującym na staż organizuje określone szkolenie. Szkolenia realizowane są przed rozpoczęciem stażu lub w trakcie jego trwania (o ile nie kolidują z programem stażu).
Zgodnie z powyższym ścieżka wsparcia w projekcie stażowym została odgórnie ustalona, w związku z tym przygotowanie IPD jest bezzasadne.

Należy pamiętać, że do udziału w projekcie powinny zostać zrekrutowane takie osoby, którym wnioskodawca może zapewnić odpowiednią ofertę stażu, oraz dla których zdobycie doświadczenia zawodowego podczas stażu (ewentualnie uzupełnionego szkoleniem/szkoleniami) będzie wystarczające do poprawy sytuacji zawodowej lub podjęcia zatrudnienia. Mając na uwadze powyższe, w celu zrekrutowania do projektu odpowiednich osób, na etapie rekrutacji można zaplanować rozmowę z doradcą zawodowym. Należy jednak podkreślić, ze rola doradcy zawodowego nie powinna kończyć się na etapie rekrutacji. Wsparcie doradcy zawodowego  powinno być dostępne zarówno dla uczestników projektu jak i podmiotów przyjmujących na staż (w zależności od potrzeb) również na pozostałych etapach realizacji projektu. Wynagrodzenie doradcy zawodowego w projekcie stanowi koszt bezpośredni.

Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z załącznikiem nr 6 Wymagania dotyczące cen rynkowych doradca zawodowy powinien posiadać wykształcenie wyższe/zawodowe lub certyfikaty/zaświadczenia umożliwiające prowadzenie doradztwa zawodowego  oraz doświadczenie zawodowe umożliwiające przeprowadzenie danego wsparcia, przy czym minimalne doświadczenie zawodowe w danej dziedzinie nie powinno być krótsze niż 2 lata. Wydatek ten jest kwalifikowany o ile podmiot realizujący usługę posiada wpis do rejestru podmiotów prowadzących agencję zatrudnienia (KRAZ).

Czy główną formą wsparcia w projekcie mogą być szkolenia zawodowe?

Przygotowując projekt w ramach przedmiotowego konkursu Wnioskodawca powinien mieć na uwadze kryterium dostępu nr 2, które wskazuje, iż Projekt będzie realizowany w formule tzw. projektu stażowego, zgodnie z warunkami opisanymi w dokumencie "Staże z PO WERem. Zalecenia dotyczące realizacji projektów stażowych w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój".
Powyższe oznacza, iż w tego typu projektach to staż powinien stanowić główną formę wsparcia. Jedynie w uzasadnionych przypadkach Wnioskodawca może założyć wsparcie w postaci szkoleń prowadzących do nabycia kwalifikacji lub kompetencji, przy czym muszą one być ściśle powiązane z realizowanym stażem. W przypadku stwierdzenia konieczności odbycia szkolenia związanego z realizowanym stażem, podmiot przyjmujący na staż określa zakres takiego szkolenia we współpracy ze stażystą i przekazuje odpowiednie informacje Beneficjentowi. Beneficjent we współpracy z podmiotem przyjmującym na staż organizuje określone szkolenie.

Grupa docelowa

Czy konieczne jest objęcie wsparciem wszystkich osób wskazanych w drugiej kategorii tj. osób z grup w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy? Czy można we wniosku nie zakładać objęcia wsparciem np. reemigrantów oraz osób odchodzących z rolnictwa? Jeśli tak, to czy konieczne jest uzasadnienie poparte np. danymi statystycznymi. Co jeśli takich danych brak?

Wnioskodawca nie musi objąć wsparciem wszystkich grup osób w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy. Wybór grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie w ramach projektu należy do wnioskodawcy. Jednakże należy pamiętać o kryterium dostępu nr 1, zgodnie z którym osoby, które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 r. w wyniku pandemii COVID -19 muszą stanowić minimum 80% wszystkich uczestników projektu, natomiast osoby z grup w najtrudniejszej sytuacji nie mogą stanowić więcej niż 20% wszystkich uczestników projektu.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku (Załącznik nr 2 do Regulaminu konkursu) wnioskodawca powinien uzasadnić wybór konkretnej grupy docelowej spośród wskazanych potencjalnych grup uczestników. Nie jest natomiast konieczne uzasadnienie dla nieobjęcia wsparciem pozostałej części grupy docelowej określonej w Regulaminie.

Zgodnie z Regulaminem... grupą docelową są osoby w wieku 18-29 lat pozostające bez pracy, w podziale na dwie kategorie: a) osoby, które utraciły pracę w wyniku pandemii, b) osoby z kategorii NEET. Czy sformułowanie "osoby z kategorii NEET nie mogą stanowić więcej niż 20% wszystkich uczestników projektu" oznacza, że równie dobrze Beneficjent może objąć wsparciem 100% osób, które utraciły zatrudnienie w wyniku pandemii, ale nie należących do kategorii NEET?

Osoby, które utraciły pracę w wyniku pandemii COVID-19 nie będą zaliczać się do grupy osób z kategorii NEET opisanej w definicji zawartej w Regulaminie konkursu POWR.01.02.01-IP.17-10-002/20.

Osoby, które utraciły zatrudnienie po 1.03.2020r. w wyniku pandemii COVID-19 stanowią odrębną kategorię osób w wieku 18-29 lat, której udział w projekcie nie może być niższy niż 80% uczestników. Możliwa jest zatem sytuacja, że osoby te będą stanowić nawet 100% uczestników projektu.

Należy także podkreślić, iż w punkcie b pytania autor wymienił jedynie jedną z kilku grup osób w wieku 18-29 lat, których udział jest możliwy w projekcie. Zgodnie z kryterium dostępu nr 1 do grupy osób w najtrudniejszej sytuacji zaliczamy wskazane przez Panią osoby z kategorii NEET  oraz osoby z niepełnosprawnościami, kobiety, osoby o niskich kwalifikacjach, osoby odchodzące z rolnictwa, imigrantów i reemigrantów. Zgodnie z ww. kryterium dostępu udział osób w najtrudniejszej sytuacji nie może być wyższy niż 20% uczestników projektu.

Czy dla zakwalifikowania uczestnika do w/w grupy wystarczającym jest fakt utraty pracy po 1.03.2020 (data wypowiedzenia stosunku pracy przez pracodawcę), czy konieczne są dodatkowe dokumenty potwierdzające fakt utraty pracy z powodu covid-19? Jeśli tak, to jakie?

W celu potwierdzenia faktu utraty pracy po 01.03.2020 r. w wyniku pandemii  COVID-19 konieczne jest:                                         
- potwierdzenie statusu osoby pozostającej bez zatrudnienia (świadectwo pracy, zaświadczenie z ZUS) oraz
- oświadczenie uczestnika o utracie pracy w wyniku pandemii COVID-19.

Pozostałe

Czy doradca zawodowy/pośrednik pracy mogą być zatrudnieni na etat, w tym na tych samych warunkach płacowych?

Nie ma przeciwwskazań, aby doradca zawodowy i pośrednik zostali zatrudnieni w projekcie na umowę o pracę na tych samych warunkach płacowych. Podstawę zatrudnienia kadry niezbędnej do realizacji projektu oraz wysokość jej wynagrodzenia za pracę określa Wnioskodawca.
Należy mieć jednak na uwadze zapisy Załącznika nr 6 do Regulaminu konkursu - Wymagania dotyczące cen rynkowych, gdzie określone zostały maksymalne ceny rynkowe w odniesieniu do wydatków, najczęściej mogących wystąpić w projekcie oraz minimalne wymagania dotyczące kwalifikacji oraz doświadczenia na poszczególnych stanowiskach.

Przy ocenie kwalifikowalności wydatków związanych z zatrudnieniem personelu pod uwagę będzie brany wymiar zatrudnienia danego pracownika  na umowę o pracę i powiązana z nim wysokość wynagrodzenia. Przykładowo przy zatrudnieniu na ½ etatu wynagrodzenie nie może wynikać z  przemnożenia liczby przepracowanych godzin i podanego w zestawieniu cen rynkowych kosztu jednostkowego ponieważ prowadzić to będzie do nieuzasadnionego zawyżenia poziomu wynagrodzeń. Wydatki związane z wynagrodzeniem personelu są kwalifikowane pod warunkiem, że ich wysokość odpowiada wynagrodzeniom faktycznie stosowanym u Beneficjenta na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji.

Czy w budżecie projektu należy ująć w osobnych pozycjach stypendium stażowe dla osób do 26 roku życia, zwolnione z podatku dochodowego PIT oraz osobno dla osób powyżej 26 roku życia? Czy wystarczy osobna pozycja dla stypendium oraz osobna dla składek, a na etapie wypłaty będą stosowane odpowiednie reguły?

Zgodnie z obowiązującym prawem wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektów finansowanych ze środków EFS (bez względu na ich wiek), np. stypendia szkoleniowe czy stażowe, są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że tych kwot nie należy pomniejszać o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 Beneficjent jest zobowiązany odprowadzić składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne. Kwoty naliczonych składek są wydatkiem kwalifikowanym.
W związku z tym oprócz kwoty stypendium stażowego beneficjent powinien w budżecie projektu uwzględnić koszt składek.

W odniesieniu do sposobu zapisu w budżecie powyższych wydatków dopuszczalne są dwa rozwiązania. Beneficjent może w jednej pozycji budżetowej wykazać łączną kwotę tj. stypendium stażowe + składki, bądź też przedmiotowe kwoty mogą zostać wykazane w dwóch oddzielnych pozycjach w budżecie.

Ponadto mając na uwadze zapisy ww. Wytycznych stażysta w okresie odbywania stażu powinien być objęty ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków, z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Koszt tego ubezpieczenia jest wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie, który nie zawiera się w kwocie stypendium.

Czy w ramach wydatków na rekrutację (koszty bezpośrednie) akceptowalne są koszty kampanii na nośnikach outdoorowych, w mediach i na portalach społecznościowych na poziomie ok. 400 tys. zł (planowana wartość całkowita projektu to ok. 4,5 mln zł)?

Zgodnie z kryterium dostępu nr 4 wnioskodawca zobowiązany jest zaplanować we wniosku niestandardowe (aktywne) sposoby docierania do potencjalnych uczestników stażu. Przykładowe działania umożliwiające dotarcie do osób młodych, wymagających wsparcia zawarte zostały w opracowaniu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej „Wykorzystanie niestandardowych metod docierania do osób młodych na przykładzie osób z grupy NEET", które stanowi załącznik nr 9 do Regulaminu konkursu. Wydatki ponoszone w związku z realizacją takich działań są kwalifikowalne w ramach kosztów bezpośrednich.
W kosztach tych można rozliczyć również koszty rekrutacji, takie jak: koszty zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za rekrutację, doradcy zawodowego, koszt wynajmu sali na potrzeby rekrutacji uczestników projektu.
 
Dopuszczalne jest zatem uwzględnienie w ramach kosztów bezpośrednich wydatków kampanii rekrutacyjnej na nośnikach outdoorowych, kampanii w mediach i na portalach społecznościowych.
Na tym etapie WUP nie może jednak odnieść się do poziomu planowanych  wydatków na rekrutację. Zasadność zaplanowanych w tym zakresie działań (ich skala, wykorzystane metody docierania do potencjalnych uczestników), ich racjonalność i efektywność zostanie całościowo oceniona przez KOP w trakcie oceny wniosku.

Należy pamiętać jednak, że wydatki związane ze standardowymi działaniami informacyjno-promocyjnymi (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.) w dalszym ciągu stanowią koszty pośrednie projektu

Czy partnerem w ramach projektu może być spółka powiązana kapitałowo z Beneficjentem?

Aktualnie obowiązujące przepisy Ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (ustawy wdrożeniowej) nie zakazują nawiązania partnerstwa z podmiotami powiązanymi.
 
Zapis ust. 3 ustawy wdrożeniowej wskazuje jednoznacznie, iż wybór partnerów jest dokonywany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie w przypadku podmiotów o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, dokonujących wyboru partnera spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a ustawy PZP, konieczne jest:
  1. ogłoszenie otwartego naboru partnerów na swojej stronie internetowej wraz ze wskazaniem co najmniej 21-dniowego terminu na zgłaszanie się partnerów;
  2. uwzględnienie przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, deklarowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenia w realizacji projektów o podobnym charakterze;
  3. podanie do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informacji o podmiotach wybranych do pełnienia funkcji partnera
 
Mając na uwadze powyższe, w przypadku utworzenia partnerstwa z podmiotem innym niż wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a ustawy PZP, przeprowadzenie procedury wyboru partnera dopiero po ogłoszeniu wyników konkursu nie jest prawidłowe.
W przypadku partnerstwa z podmiotem wskazanym w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a ustawy PZP nie stosuje się wskazanej powyżej szczególnej procedury.
 
Jednocześnie przypominamy, że ocena zasadności realizacji projektu partnerskiego zostanie dokonana na podstawie zapisów zawartych we wniosku oraz uzasadnienia wyboru partnera do realizacji powierzonych zadań.

Czy istnieje ograniczenie liczby projektów, w których podmiot może pełnić rolę partnera?

Nie istnieje ograniczenie liczby projektów, w których podmiot może pełnić rolę partnera.

Czy przeprowadzenie procedury wyboru partnera projektu, o której mowa w pkt 4 Regulaminu konkursu, może nastąpić po złożeniu wniosku o dofinansowanie? Tj. czy jest możliwa sytuacja, w której do wniosku wpisany zostanie potencjalny partner, z którym Beneficjent projekt chciałby realizować z zastrzeżeniem, że zgodnie z zasadą równego traktowania podmiotów nie wyklucza również wyboru innej instytucji, która zgłosi się w wyniku procedury wyboru partnera przeprowadzonej już po złożeniu wniosku o dofinansowanie?

Zgodnie z kryterium merytorycznym nr 2 ocenianym w systemie 0-1, w przypadku każdego projektu partnerskiego musi być bezwzględnie spełniony wymóg  dotyczący utworzenia albo zainicjowania partnerstwa w terminie wynikającym z art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie  2014-2020 (o ile dotyczy) oraz zgodnym ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych PO WER tj. przed złożeniem wniosku o dofinansowanie albo przed rozpoczęciem realizacji projektu, o ile data ta jest wcześniejsza od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.

Odpowiednio wybór albo zmiana partnera lub zaangażowanie dodatkowego partnera może nastąpić za zgodą WUP w Łodzi w przypadku gdy na skutek wystąpienia COVID-19, przygotowanie albo realizacja projektu partnerskiego, stała się niemożliwa lub znacznie utrudniona. Należy wówczas wykazać bezpośredni związek problemów z przygotowaniem lub realizacją projektu z COVID-19, od czego uzależniona jest zgoda IOK.

Wskaźniki

Czy błędem będzie, a tym samym czy wpłynie negatywnie na ocenę pozostawienie wskaźników horyzontalnych na poziomie „0”? Oczywiście wskaźniki będą monitorowane na etapie realizacji projektu i w przypadku ich realizacji zostaną odpowiednie wartości wykazane, ale czy jest konieczne już na tym etapie zakładanie konkretnych wartości?

Jeżeli wskaźniki horyzontalne na etapie przygotowywania wniosku o dofinansowanie nie dotyczą założeń projektu to w polach dotyczących wartości docelowych wskaźników można wpisać „0". Wówczas pola: „źródło danych do pomiaru wskaźnika" oraz „sposób pomiaru wskaźnika" mogą pozostać nie wypełnione lub można w nich wpisać komentarz „nie dotyczy".

Niemniej jednak wnioskodawca zobowiązany jest do monitorowania przedmiotowych wskaźników, tak więc jeżeli na etapie realizacji projektu nastąpi przyrost danego wskaźnika (np. w projekcie pojawi się wydatek związany z organizacją szkoleń w zakresie kompetencji cyfrowych) fakt ten należy odnotować we wniosku o płatność.

Czy staże mogą trwać do końca okresu realizacji projektu, a wskaźnik efektywności będzie mierzony jeszcze przez 3 lub 4 miesiące po zakończeniu projektu (90 dni + 1 m-c wymaganego zatrudnienia)? Czy jest to data końcowa pomiaru wskaźnika efektywności?

Zakończenie realizacji formy wsparcia (staży) może zbiegać się z datą zakończenia realizacji projektu. Oznacza to, iż w takim przypadku pomiar wskaźnika efektywności zatrudnieniowej będzie dokonany w terminie 90 dni kalendarzowych od ukończenia przez uczestnika udziału w projekcie, tj. w okresie wykraczającym poza okres realizacji projektu.
 
Kryterium efektywności zatrudnieniowej w przypadku stosunku pracy należy uznać za spełnione, jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony przynajmniej na ½ etatu na okres co najmniej 1 miesiąca. W przypadku osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub niepełnosprawnością w stopniu znacznym kryterium efektywności zatrudnieniowej należy uznać za spełnione, gdy uczestnik projektu zostanie zatrudniony przynajmniej na ¼ etatu na okres co najmniej 1 miesiąca.

Obliczając wskaźnik efektywności zatrudnieniowej uwzględnia się osoby w momencie podjęcia pracy. W celu potwierdzenia podjęcia pracy wystarczające jest dostarczenie przez uczestnika projektu dokumentów potwierdzających nawiązanie stosunku pracy na ww. warunkach lub podjęcie działalności gospodarczej (np. kopia umowy o pracę, zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnieniu, zaświadczenie potwierdzające rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej – wpis do CEiDG albo KRS, dowód opłacenia należnych składek na ubezpieczenia społeczne).

Zatem, przedstawienie dokumentu potwierdzającego nawiązanie stosunku pracy lub podjęcie działalności gospodarczej jest wystarczające, by móc taka osobę uwzględnić przy obliczaniu wskaźnika efektywności zatrudnieniowej. Wnioskodawca nie musi monitorować co najmniej miesięcznego okresu zatrudnienia.

Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej odnosi się zarówno do osób, które podjęły zatrudnienie na umowę o pracę jak również rozpoczęły prowadzenie działalności gospodarczej do 90 dni po zakończeniu udziału w projekcie. Jakie można wskazać skuteczne metody wyegzekwowania od uczestnika projektu tych informacji w sytuacji, gdy kończy udział w projekcie i nadal poszukuje pracy?

Każdy uczestnik przystępując do projektu składa oświadczenie, którego wzór stanowi Załącznik nr 8 do wzoru umowy o dofinansowanie projektu (Załącznik 8 do Regulaminu konkursu). W oświadczeniu tym, zgodnie z pkt. 9, zobowiązuje się on udostępnić dane dotyczące statusu na rynku pracy w ciągu trzech miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie. Takie zobowiązanie powinno znaleźć się także w umowie regulującej udział uczestnika w projekcie zawieranej z wnioskodawcą.

Ponadto istotna może się tutaj okazać rola personelu projektu, który w sposób aktywny będzie utrzymywał kontakty z uczestnikami projektu w celu uzyskania danych do pomiaru wskaźników efektywności zatrudnieniowej.

Czy wskaźnik dotyczący wydatków kwalifikowalnych należy uwzględnić przy każdym zadaniu wyliczając zaplanowane koszty bezpośrednie i pośrednie na dane zadanie? Czy wystarczy ująć wskaźnik tylko przy zadaniu dot. realizacji staży, jako głównym zadaniu w projekcie?

W części 4.1 dotyczącej realizacji zadań nie należy uwzględniać wskaźnika: „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na działania związane z pandemią COVID-19". Powyższy wskaźnik powinien zostać określony jedynie w części 3.1.1.

Czy konieczne jest uzasadnienie zaplanowania wybranych wskaźników na poziomie „0”?

Wnioskodawca, we wniosku w pkt. 3.1.1, powinien przedstawić uzasadnienie przyjęcia wartości „0" dla obligatoryjnych wskaźników pomiaru celu.

Jeżeli brak określenia wartości wskaźnika dotyczy wartości bazowej wskaźników rezultatu i wynika z np. braku dostępnych danych historycznych lub ich nieporównywalności wówczas w polu „sposób pomiaru wskaźnika" należy zawrzeć taką informację.
 
Ponadto jeżeli wskaźniki horyzontalne na etapie przygotowywania wniosku nie dotyczą założeń projektu to w polach dotyczących wartości docelowych wskaźników można wpisać „0". Wówczas pola: „źródło danych do pomiaru wskaźnika" oraz „sposób pomiaru wskaźnika" mogą pozostać niewypełnione lub można w nich wpisać komentarz „nie dotyczy". Niemniej jednak wnioskodawca zobowiązany jest do monitorowania przedmiotowych wskaźników, tak więc jeżeli na etapie realizacji projektu nastąpi przyrost danego wskaźnika (np. w projekcie pojawi się wydatek związany z organizacją szkoleń w zakresie kompetencji cyfrowych) fakt ten należy odnotować we wniosku o płatność.

Czy zostanie określony konkretny wskaźnik efektywności zatrudnieniowej, jeśli tak to kiedy?

Zgodnie z kryterium dostępu nr 8 zastosowane w projekcie minimalne progi efektywności zatrudnieniowej dla poszczególnych grup docelowych będą zgodne z obowiązującymi progami efektywności określonymi w komunikacie podanym do publicznej wiadomości przez właściwego ministra. Powinno to nastąpić do 30.10.2020 r. Obowiązujące brzmienie wskaźników efektywności zatrudnieniowej oraz minimalne progi efektywności zostaną zamieszczone na stronie internetowej www.power.wup.lodz.pl po ukazaniu się ww. komunikatu.

Co w przypadku, gdy Beneficjent nie osiągnie zakładanego poziomu 80%? Czy grozi to niekwalifikowalnością kosztów oraz naliczeniem reguły proporcjonalności? Innymi słowy, czy jest to sztywny zapis, czy możliwe są odstępstwa poparte uzasadnieniem braku możliwości osiągnięcia wskaźnika na takim poziomie?

Zapis mówiący o tym, że „osoby, które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 roku w wyniku pandemii COVID-19 - muszą stanowić minimum 80% wszystkich uczestników projektu" jest częścią treści kryterium dostępu nr 1. Warunek ten musi być spełniony nie tylko na etapie składania wniosku o dofinansowanie (zapis deklarujący spełnienie kryterium), ale również na etapie realizacji projektu.
W przypadku braku albo niepełnego zapisu dotyczącego niniejszego kryterium, na etapie oceny merytorycznej, wniosek może zostać  odrzucony w części B Karty Oceny Merytorycznej albo zostać skierowany do negocjacji.

Nieosiągnięcie założonych wartości wskaźników na etapie realizacji projektu skutkować będzie zastosowaniem reguły proporcjonalności, co do zasady wiąże się z uznaniem części wydatków za niekwalifikowalne. Tylko w uzasadnionych przypadkach (np. działania siły wyższej), WUP w Łodzi może podjąć decyzję o odstąpieniu od uznania wydatków za niekwalifikowalne z tytułu reguły proporcjonalności.
 Przejdź na górę