Często zadawane pytania do konkursu - Poddziałanie 1.2.1 (1/2021) - PROGRAM WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ


Formy wsparcia

Czy w ramach usług szkoleniowych i grupowych, dostępnych na etapie poprzedzającym założenie działalności gospodarczej uczestnikom przysługuje stypendium szkoleniowe?

Uczestnikom projektu, którzy biorą udział w szkoleniach przysługuje stypendium szkoleniowe na zasadach zgodnych z postanowieniami Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020, aktualnych na dzień ogłoszenia konkursu.

Stypendium szkoleniowe, które miesięcznie wynosi brutto 120% zasiłku o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o  promocji zatrudnienia i  instytucjach  rynku  pracy, przysługuje jeżeli miesięczny wymiar godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin zegarowych; w przypadku niższej miesięcznej liczby godzin szkolenia, wysokość stypendium szkoleniowego ustala się proporcjonalnie z tym, że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Czy ocena wniosków o przyznanie wsparcia pomostowego powinny być dokonywana przez jedną czy dwie osoby?

Zgodnie z załącznikiem nr 3 Regulaminem przyznawania środków do Regulaminu konkursu, ocena formalna i merytoryczna wniosków o przyznanie wsparcia pomostowego dokonywana jest przez jedną osobę np. pracownika biura projektu lub pracownika beneficjanta.

W § 11 Załącznika nr 3 do Regulaminu konkursu zawarte zostały szczegółowe zapisy odnoszące się do oceny formalnej i merytorycznej wniosków o przyznanie wsparcia pomostowego. Ujęte w niniejszym paragrafie zasady odnoszące się do procedury przyznawania wsparcia jak również procedury odwoławczej w tym zakresie wskazują, iż ocena dokonywana jest przez jedną osobę.

Czy w zadaniu "Wsparcie szkoleniowe" na etapie przygotowania biznesplanu przez uczestników projektu, można założyć wynagrodzenie osoby pełniącej funkcję eksperta dotacyjnego?

Tak, w zadaniu obejmującym wsparcie w postaci szkoleń można uwzględnić wynagrodzenie dla eksperta dotacyjnego.

Zgodnie z Załącznikiem 7 „Standard realizacji wsparcia…", w przypadku szkoleń przed rozpoczęciem działalności gospodarczej „czas trwania jednego modułu/zjazdu nie przekracza 5 następujących po sobie dni” - co dokładnie w powyższym zapisie oznacza słowo moduł? Czy moduł to "cały moduł szkoleniowy" (czyli całe wsparcie szkoleniowe ujęte w projekcie) czy moduł to tylko jeden zakres tematyczny z kilku przewidzianych w projekcie (np. rachunkowość w małej firmie, przygotowanie biznesplanu etc.)? Co znaczy 5 następujących po sobie dni? Czy chodzi o dni robocze czy w ogóle? Czy między tymi dniami może być przerwa wynikająca np. z weekendu / święta?

Zgodnie z Załącznikiem nr 7 do Regulaminu konkursu - „Standard realizacji usługi w zakresie wsparcia bezzwrotnego na założenie własnej działalności gospodarczej w ramach POWER na lata 2014-2020", w przypadku szkoleń „czas trwania jednego modułu/zjazdu nie przekracza 5 następujących po sobie dni". Słowo „moduł" oznacza jeden zakres tematyczny z kilku przewidzianych w projekcie (np. sporządzanie biznesplanu, promocja działalności gospodarczej będą stanowiły dwa moduły).
Natomiast „5 dni następujących po sobie" należy interpretować jako dni robocze.

Grupa docelowa

Czy grupę docelową należy rozumieć w ten sposób, że 80% to osoby, które utraciły zatrudnienie po 01.03.2020 r. - bez podziału na NEET, kobiety, osoby o niskich kwalifikacjach itd., a mogą wziąć też udział w 20% osoby, które nie utraciły zatrudnienia po 01.03.2020 r., a należą do grup: NEET, kobiety, osoby o niskich kwalifikacjach itd.?

W ramach konkursu wsparciem mogą być objęte wyłącznie osoby w wieku 18-29 lat, z obszaru województwa łódzkiego (osoby fizyczne, które zamieszkują lub uczą się na obszarze województwa łódzkiego w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego) pozostające bez pracy.
Jednocześnie:,
  1. ,minimum 80% wszystkich uczestników projektu muszą stanowić osoby, które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 roku w wyniku pandemii COVID-19 (zatem możliwa jest sytuacja, że osoby te będą stanowić nawet 100% uczestników projektu);
  2. ,osoby z grup, które znajdują się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy (tj. osoby z kategorii NEET, osoby z niepełnosprawnościami, kobiety, osoby o niskich kwalifikacjach, osoby odchodzące z rolnictwa, imigranci i reemigranci) nie mogą stanowić więcej niż 20% wszystkich uczestników projektu.
Oznacza to, że w pierwszej grupie wsparciem można objąć osoby pozostające bez pracy, bez względu na ich status na rynku pracy (nie weryfikowane są przesłanki wymienione w punkcie drugim np. poziom kwalifikacji czy fakt niepełnosprawności bądź przynależności do kategorii NEET). Istotnym aspektem jest w tym przypadku badanie potwierdzenia faktu utraty pracy po 01.03.2020 r. w wyniku pandemii  COVID-19.

Należy pamiętać też o konieczności zachowania zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projekcie.

Czy osoba przebywająca na zasiłku macierzyńskim wypłacanym przez ZUS z powodu zakończenia umowy o pracę jest traktowana jako "osoba bezrobotna" czy też jako „osoba pracująca” (pomimo, że w trakcie przebywania na zasiłku macierzyńskim jej umowa o pracę zakończyła się, a obowiązek wypłaty zasiłku przejął ZUS)?

Zgodnie z przyjętymi definicjami, do kategorii osób bezrobotnych można zaliczyć osoby pozostające bez pracy, gotowe do podjęcia pracy i aktywnie poszukujące zatrudnienia. W przypadku osób kwalifikujących się do urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego, do kategorii bezrobotnych można zaliczyć tylko takie osoby, które nie pobierają świadczeń z tytułu tego urlopu.

Jeżeli dana osoba przebywa na odpłatnym urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim i pobiera świadczenie z tego tytułu należy zaliczyć ją do osób pracujących zgodnie z definicją pomimo faktu, że jej stosunek pracy został rozwiązany. Do momentu pobierania zasiłku macierzyńskiego lub rodzicielskiego ta osoba powinna zostać zaliczona do osób pracujących.
W sytuacji, gdy osoba ta zrezygnuje z pozostałej części urlopu np. na rzecz ojca dziecka i będzie gotowa do podjęcia pracy oraz jej aktywnie poszukiwała będzie można ją zaliczyć do kategorii osób bezrobotnych i zakwalifikować do udziału w projekcie.

Pozostałe

Zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej: „Mając na uwadze specyfikę projektów dotacyjnych wydatki związane z monitorowaniem prowadzenia działalności gospodarczej przez uczestnika projektu mogą być wykazane w ramach kosztów bezpośrednich.”. Co mogą obejmować wydatki związane z monitorowaniem prowadzenia działalności gospodarczej - czy jest to np. wynagrodzenie osób przeprowadzających kontrole, koszt dojazdu na miejsce kontroli?

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu, wydatki dotyczące monitorowania prowadzenia działalności gospodarczej przez uczestnika projektu mogą być wykazane w ramach kosztów bezpośrednich. Powinny to być wydatki bezpośrednio związane z realizacją ww. zadania takie jak np. koszt dojazdu na miejsce kontroli, wynagrodzenie osoby przeprowadzającej kontrole.

Zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej: „Mając na uwadze specyfikę projektów dotacyjnych wydatki związane z monitorowaniem prowadzenia działalności gospodarczej przez uczestnika projektu mogą być wykazane w ramach kosztów bezpośrednich.”. Co mogą obejmować wydatki związane z monitorowaniem prowadzenia działalności gospodarczej - czy jest to np. wynagrodzenie osób przeprowadzających kontrole, koszt dojazdu na miejsce kontroli?

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu, wydatki dotyczące monitorowania prowadzenia działalności gospodarczej przez uczestnika projektu mogą być wykazane w ramach kosztów bezpośrednich. Powinny to być wydatki bezpośrednio związane z realizacją ww. zadania takie jak np. koszt dojazdu na miejsce kontroli, wynagrodzenie osoby przeprowadzającej kontrole.

Czy ocena formalna i merytoryczna Wniosków o przyznanie wsparcia pomostowego (dokonywana np. przez pracownika beneficjenta) jest kosztem bezpośrednim czy należy do kosztów pośrednich?

Ocena formalna i merytoryczna wniosków o przyznanie wsparcia pomostowego (dokonywana np. przez pracownika Beneficjenta) zaliczana jest do kosztów bezpośrednich projektu.

Zgodnie z kryterium dostępu nr 2 "Beneficjent posiada co najmniej 3 letnie doświadczenie w zakresie udzielania dotacji, pożyczek lub poręczeń na utworzenie lub rozwój przedsiębiorstw w okresie ostatnich 6 lat od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie." (brzmienie kryterium w żaden sposób nie ogranicza ww. co najmniej 3-letniego doświadczenia do województwa łódzkiego). Ponadto w uzasadnieniu znajduje się dodatkowy wymóg mówiący "Ponadto z uwagi na regionalny charakter wsparcia niezbędne jest posiadania doświadczenia w realizacji tego typu wsparcia na obszarze województwa na którego terenie będzie realizowany projekt." (brzmienie tego zapisu nie wskazuje minimalnej długości doświadczenia). Czy zatem dla pozytywnego spełnienia wymogów w zakresie doświadczenia wystarczające jest: - posiadanie ponad 3-letniego doświadczenia w zakresie udzielania dotacji na utworzenie/rozwój przedsiębiorstw w ramach projektów realizowanych w innych województwach (poza województwem łódzkim) oraz jednocześnie - posiadanie 2-letniego doświadczenia w realizacji tego typu wsparcia w województwie łódzkim?

Ważne! Przeczytaj sprostowanie opublikowane 25.05.2021 r.

Zgodnie z Kryterium dostępu nr 2 wymagane jest, aby Beneficjent spełniał łącznie poniższe warunki:
  • prowadził działalność na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, posiadał bazę materialną, techniczną i zasoby ludzkie oraz kompetencyjne niezbędne do świadczenia usług na rzecz sektora MŚP;
  • posiadał co najmniej 3 letnie doświadczenie w zakresie udzielania dotacji, pożyczek lub poręczeń na utworzenie lub rozwój przedsiębiorstw w okresie ostatnich 6 lat od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie;
  • posiadał siedzibę na terenie województwa, w którym będzie realizowany projekt, tj. województwa łódzkiego.
W związku z powyższym dla pozytywnego spełnienia wymogów w zakresie doświadczenia, beneficjent musi posiadać co najmniej 3-letnie doświadczenie w ostatnich 6 latach na terenie woj. łódzkiego.
Z uwagi na regionalny charakter wsparcia niezbędne jest posiadania doświadczenia w realizacji tego typu wsparcia na obszarze województwa, na którego terenie będzie realizowany projekt.

W konkursie obowiązuje kryterium dotyczące siedziby wnioskodawcy, jednak w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG w dokumencie rejestrowym nie istnieje pole "siedziba" (w odróżnieniu od wpisów w KRS), lecz miejsce / miejsca wykonywania działalności gosp. Czy w związku z powyższym, wystarczające jest, aby jedno z miejsc wykonywania działalności było na terenie województwa łódzkiego?

Siedziba wnioskodawcy rozumiana jest jako miejsce położenia przedsiębiorstwa wskazane w koncesji, zezwoleniu lub zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo w rejestrze przedsiębiorców.
Zgodnie z powyższym, jeżeli  jedno z miejsc wykonywania działalności gospodarczej przez beneficjenta, który jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG znajduje się na terenie województwa łódzkiego, to spełniony jest  wymóg posiadania siedziby na terenie województwa, w którym realizowany jest projekt.
Należy podkreślić, że równie istotne jest posiadanie doświadczenia na terenie województwa łódzkiego.
Zgodnie z uzasadnieniem kryterium dostępu nr 2, z uwagi na regionalny charakter wsparcia niezbędne jest posiadania doświadczenia w realizacji wsparcia na rzecz rozwoju przedsiębiorczości na obszarze województwa, na którego terenie będzie realizowany projekt.

Czy dopuszczalna jest sytuacja, w której ten sam podmiot występuje dwukrotnie we wnioskach złożonych na ten sam subregion, jednak w różnym charakterze - raz w roli w lidera, raz w roli partnera?

Zgodnie z kryterium dostępu nr 1 SUBREGION: Wnioskodawca może złożyć maksymalnie jeden wniosek o dofinansowanie projektu na dany subregion obejmując wszystkie powiaty w danym subregionie wskazane poniżej:
  • subregion łódzki: powiaty łódzki-wschodni, pabianicki, zgierski, brzeziński,
  • subregion Miasto Łódź: powiat miasto Łódź,
  • subregion piotrkowski: powiaty bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, miasto Piotrków Trybunalski, radomszczański, tomaszowski,
  • subregion sieradzki: powiaty łaski, pajęczański, poddębicki, sieradzki, wieluński, wieruszowski, zduńskowolski,
  • subregion skierniewicki: powiaty kutnowski, łęczycki, łowicki, rawski, skierniewicki, miasto Skierniewice.
W ramach konkursu zostaną wyłonione maksymalnie trzy najwyżej punktowane projekty na realizację wsparcia w danym subregionie. W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku przez jednego wnioskodawcę na dany subregion lub złożenia wniosku nie obejmującego wszystkich powiatów w danym subregionie, WUP w Łodzi odrzuca wszystkie złożone przez tego wnioskodawcę wnioski na dany subregion. Każdy Wnioskodawca może złożyć wniosek na więcej niż jeden subregion.

Ograniczenie dotyczące liczby złożonych wniosków w odniesieniu do tego samego subregionu dotyczy podmiotów w roli wnioskodawcy. Tym samym, jeżeli wnioskodawca w jednym projekcie wystąpi w roli wnioskodawcy, natomiast w drugim jako partner (w odniesieniu do tego samego subregionu) kryterium dostępu nr 1 zostanie spełnione. Jednakże należy mieć na uwadze, że racjonalność takiego założenia zostanie oceniona przez KOP.  Osoby oceniające projekt zweryfikują m.in. czy zasadna jest realizacja dwóch projektów na tym samym subregionie podczas gdy wnioskodawca mógł założyć realizację jednego większego projektu.

Wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek, ale na różne subregiony.

Czy osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą może ubiegać się o dofinansowanie projektu w przedmiotowym konkursie?

Zgodnie z Kryterium dostępu nr 2 wymagane jest, aby beneficjent spełniał łącznie poniższe warunki:
  • prowadził działalność na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, posiadał bazę materialną, techniczną i zasoby ludzkie oraz kompetencyjne niezbędne do świadczenia usług na rzecz sektora MŚP,
  • posiadał co najmniej 3 letnie doświadczenie w zakresie udzielania dotacji, pożyczek lub poręczeń na utworzenie lub rozwój przedsiębiorstw w okresie ostatnich 6 lat od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie,
  • posiadał siedzibę na terenie województwa, w którym będzie realizowany projekt, tj. województwa łódzkiego.
Zapisy kryterium dostępu nie wykluczają z ubiegania się o dofinansowanie osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, o ile spełniają one łącznie wszystkie wymienione w kryterium przesłanki.

Zgodnie z kryterium dostępu „Beneficjent posiada siedzibę na terenie województwa, w którym będzie realizowany projekt”. Jak rozumiana jest siedziba beneficjenta? Czy jeśli wnioskodawca posiada oddział na terenie województwa łódzkiego, to powyższe kryterium zostanie uznane za spełnione?

Siedziba wnioskodawcy jest rozumiana jako miejsce położenia przedsiębiorstwa wskazane w koncesji, zezwoleniu lub zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo w rejestrze przedsiębiorców. Jeżeli zatem filia czy oddział firmy wnioskodawcy są wskazane w którymś z ww. dokumentów w województwie łódzkim to spełniony jest  wymóg posiadania siedziby na terenie województwa, w którym realizowany jest projekt.
 
Ponadto przypominamy, że zgodnie z uzasadnieniem kryterium dostępu nr 2, z uwagi na regionalny charakter wsparcia, niezbędne do spełnienia tego kryterium jest posiadanie doświadczenia w realizacji wsparcia na rzecz rozwoju przedsiębiorczości na obszarze województwa, na którego terenie będzie realizowany projekt.

Wskaźniki

Czy wskaźniki: Liczba osób objętych wsparciem w programie w zakresie zwalczania lub przeciwdziałania skutkom pandemii COVID-19 oraz Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na działania związane z pandemią COVID-19 powinny dotyczyć 100% grupy docelowej / wydatków czy też min.80% osób, które utraciły zatrudnienie w wyniku pandemii COVID-19?

Zgodnie z kryterium dostępu numer 3: „osoby, które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2020 roku w wyniku pandemii COVID-19 - muszą stanowić minimum 80% wszystkich uczestników projektu". Oznacza to, że:
  • w przypadku jeżeli wnioskodawca zaplanował w projekcie udział tych osób na minimalnym wymaganym poziomie 80% wówczas wystarczy, że wskaźniki będą określone na poziomie odnoszącym się wyłącznie do tego procenta osób;
  • natomiast jeżeli w projekcie wsparcie przeznaczone jest w całości dla osób, które doświadczyły skutków pandemii COVID-19, tj. utraciły pracę z powodu skutków gospodarczych związanych z pandemią, wnioskodawca powinien uwzględnić we wniosku wskaźniki odnosząc je do całej grupy docelowej objętej wsparciem w projekcie.
 Przejdź na górę