Ulotki o zawodach

Nauczyciel niedostosowanych społecznie

 

Nauczyciel niedostosowanych społecznie (pedagog resocjalizacji, socjoterapeuta) udziela pomocy dzieciom i młodzieży z zaburzeniami w funkcjonowaniu społecznym, zaniedbanych wychowawczo, z rodzin patologicznych. Prowadzi grupową terapię udzielając wsparcia w przełamywaniu problemów rozwojowych i egzystencjalnych  w szkołach i w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Zadania zawodowe:

  • diagnozowanie środowisk dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie oraz obszarów zagrożeń, ich przebiegu i form występowania oraz możliwości interwencji kryzysowych,
  • planowanie tematyki zajęć terapeutycznych oraz stosowanych metod w zależności od wieku i preferencji uczestników dotyczących np. rodziny, przyjaźni, miłości, czasu wolnego, własnych aspiracji i potrzeb, ulubionych zabaw itp.,
  • udzielanie pomocy i wsparcia dzieciom i młodzieży z trudnościami w nauce i w kontaktach z rówieśnikami, z zachowaniami agresywnymi i przestępczymi oraz zaburzeniami emocjonalnymi i uzależnieniami,
  • prowadzenie grupowych zajęć i warsztatów terapeutycznych w formie różnorodnych ćwiczeń, zabaw i gier, w trakcie których następuje wyładowanie frustracji, odreagowanie stresów i napięć,
  • organizowanie aktywności i działań twórczych z zakresu arteterapii dających akceptację i wyrozumiałość na niepowodzenia,
  • stwarzanie wychowankom sytuacji umożliwiających zmianę własnego wizerunku, zdobycie umiejętności w komunikowaniu się  z innymi itp.,
  • stosowanie różnych metod socjoterapii: praca w kole, burza mózgów, zajęcia plastyczne, psychodrama, pantomima, techniki kształtujące wyobraźnię itp.,
  • ewaluacja oddziaływań pedagogicznych podejmowanych wobec grupy dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie,
  • podejmowanie działań na rzecz rodzin dzieci niedostosowanych społecznie: motywowanie rodziców do współpracy i korzystania z pomocy 

w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, wspólne poszukiwanie satysfakcji z rodzicielstwa,

  • współpraca z rodzicami, opiekunami i wychowawcami uczestników zajęć socjoterapeutycznych, z lekarzami i psychologami, z ośrodkami pomocy społecznej oraz z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
  • dbałość o bezpieczeństwo psychofizyczne uczestników zajęć, zachowanie tajemnicy grupowej oraz zapewnienie regularności spotkań,
  • organizowanie konferencji i sesji warsztatowy przygotowujących pedagogów do pracy z dziećmi i młodzieżą, która wymaga szczególnego wsparcia wychowawczego.

Warunki podjęcia pracy w zawodzie:

Nauczyciel niedostosowanych społecznie musi posiadać wykształcenie wyższe pedagogiczne ze specjalizacją uprawniającą go do pracy w określonej placówce kształcenia i wychowania specjalnego. Ponadto od osób wykonujących ten zawód pracodawcy z reguły oczekują: udokumentowanego doświadczenia w pracy z dziećmi i młodzieżą, posiadania certyfikatów i świadectw potwierdzających ukończenie studiów podyplomowych lub dodatkowych kursów specjalizacyjnych np. z zakresu pedagogiki leczniczej, pedagogiki terapeutycznej, oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, tyflopedagogiki, posiadania certyfikatów i świadectw potwierdzających udział w szkoleniach i konferencjach z zakresu pedagogiki ogólnej  i specjalnej, certyfikatów poświadczających odbycie zajęć z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego dla nauczycieli / pedagogów szkolnych. Z biegiem czasu wykształcił się system oświaty, w którym rola nauczyciela została bardzo precyzyjnie określona w przepisach prawnych. 1 września 2018 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2018 r., poz. 1574).

Wymagania psychofizyczne:

Nauczyciel niedostosowanych społecznie powinien być otwarty, empatyczny, charakteryzować się umiejętnością nawiązywania kontaktów i słuchania, cierpliwością, zdolnością koncentracji uwagi, a także podzielnością uwagi i dobrą pamięcią. Musi być osobą tolerancyjną, o dużej dozie obiektywizmu. Praca wiąże się z dużą odpowiedzialnością społeczno-moralną, powinien więc cechować się dojrzałością emocjonalną, samokontrolą oraz empatią i umiejętnością słuchania. Jest zobowiązany do przestrzegania tajemnicy zawodowej. Nauczyciel tej specjalności powinien pamiętać o poszanowaniu autonomii każdego człowieka i jego prawie do decydowania o sobie, nie może wykorzystywać posiadanej wiedzy do manipulowania innymi osobami.

Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:

Czynnikiem utrudniającym pracę w zawodzie nauczyciela niedostosowanych społecznie są wady i dysfunkcje narządu wzroku niedające się skorygować szkłami optycznymi lub soczewkami kontaktowymi, a także wady narządu słuchu, które nie mogą być skorygowane aparatem słuchowym w przypadku co najmniej jednego ucha, tak aby możliwa była komunikacja werbalna. Przeciwwskazaniem są choroby psychiczne, nosicielstwo chorób zakaźnych oraz choroby pasożytnicze. Utrudnieniami mogą być również schorzenia strun głosowych, niska ekspresja werbalna i wady wymowy.

Możliwości i szanse zatrudnienia:

Nauczyciel niedostosowanych społecznie może szukać zatrudnienia w organizacjach samorządowych, placówkach oświatowych oraz pozarządowych. Zazwyczaj są to: przedszkola specjalne, szkoły specjalne, przedszkola i szkoły realizujące edukację włączającą, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, szkoły specjalne przysposabiające do pracy.

Szkoły:

Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie

Kierunek: pedagogika specjalna

ul. Szczęśliwicka 40, 02-353 Warszawa

tel. 22 589 36 00

e-mail: aps@aps.edu.pl 

http://www.aps.edu.pl

Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

Kierunek pedagogika specjalna

ul. Sterlinga 26, 90-212 Łódź

tel. 42 631 58 00

e-mail: rekrutacja@ahe.lodz.pl

https://www.ahe.lodz.pl

Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych

Kierunek: pedagogika resocjalizacyjna

ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków 

tel. 12 252 44 04

e-mail: rekrutacja@afm.edu.pl 

https://www.ka.edu.pl

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Wydział Pedagogiki

Kierunek: pedagogika resocjalizacyjna

ul. Jana Karola Chodkiewicza 30, 85-064 Bydgoszcz

tel. 52 34 19 308

e-mail: wydzialpedagogiki@ukw.edu.pl 

https://pedagogika.ukw.edu.pl

Dane kontaktowe:

WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI

Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi

Oddział w Piotrkowie Trybunalskim

ul. J. Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski

tel. 44 649 60 87, 44 647 74 01

e-mail: cizpt@wup.lodz.pl

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.

Załączniki

Administrator baz danych

Print Drukuj

 

Administrator baz danych - posługując się dokumentacją techniczną i programową danej bazy oraz programami narzędziowymi - zarządza konkretnymi bazami danych, czyli zbiorami informacji potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania firmy. W tym zakresie nadzoruje użytkowników, zapewnia dostępność, wydajne działanie oraz bezpieczeństwo przetwarzania i przechowywania informacji w bazach danych.

 

Zadania zawodowe:

 

      tworzenie, instalowanie i konfigurowanie baz danych;

      administrowanie lokalną i sieciową bazą danych, tworzenie i usuwanie kont użytkowników oraz nadawanie im uprawnień;

      modyfikowanie struktury i rozbudowa istniejącej już bazy danych;

      optymalizowanie i gospodarowanie pamięcią oraz dostępną przestrzenią dyskową;

      naprawianie bazy danych, odzyskiwanie danych i tworzenie kopii zapasowych, zarządzanie zabezpieczeniami, kontrola zgodności procedur bezpieczeństwa ze stanem faktycznym;

      eksploatowanie oraz diagnozowanie sprzętu i oprogramowania komputerowego pod kątem funkcjonowania bazy danych;

      współdziałanie z operatorami wprowadzania danych, ich przełożonymi oraz z administratorami sieci i systemów komputerowych.

 

Warunki podjęcia pracy w zawodzie:

 

Osoba starająca się o pracę w tym zawodzie powinna legitymować się wykształceniem wyższym, najlepiej informatycznym, technicznym (np. mechatronika, elektronika, automatyka i robotyka) lub nauk matematycznych (np. ekonometria). Pożądane jest doświadczenie w budowaniu, rozwijaniu i administrowaniu baz danych, znajomość obsługi baz danych, np. MySQL, PostgreSQL, MS SQL Server, Access, Oracle, Infomix pod kątem administracji na systemach Linux/Unix/Windows oraz znajomość języka zapytań SQL. Bardzo przyda się również znajomość języków programowania ogólnego przeznaczenia. Nieodzowna jest oczywiście znajomość języka angielskiego.

 

Wymagania psychofizyczne:

 

Osoba pracująca w zawodzie administratora baz danych, ze względu na charakter wykonywanych zadań, winna odznaczać się umiejętnością wnikliwej analizy problemu a przy tym potrafić szybko podejmować trafne decyzje. Stanowisko to wymaga również odpowiedzialności i poczucia lojalności wobec pracodawcy ze względu na dostęp do niejawnych często informacji. Konieczność częstych kontaktów z innymi użytkownikami sieci wymaga cierpliwości, opanowania oraz umiejętności sprawnego komunikowania się. Od administratora baz danych oczekuje się także umiejętności koncentracji w trudnych warunkach pracy: w stresie i pod presją czasu. Ze względu na ciągły rozwój technologiczny w tej dziedzinie, mile widziana jest gotowość do podnoszenia kwalifikacji.

 

Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:

 

Osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim oraz z zaburzeniami w zakresie ruchów kończyn dolnych może pracować w zawodzie, o ile pomieszczenia i stanowisko będą dostosowane odpowiednio do jej potrzeb. Osoby niewidome oraz z dużymi zaburzeniami wzroku nie mogą liczyć na zatrudnienie z uwagi na specyfikę pracy przed monitorem. Konieczność częstych kontaktów z użytkownikami bazy danych utrudnia wykonywanie pracy przez osoby niesłyszące lub głuchonieme. Również upośledzenie umysłowe, ze względu na zadania wymagające dużej sprawności intelektualnej, uniemożliwia wykonywanie tego zawodu.

 

Możliwości i szanse zatrudnienia:

 

Coraz więcej firm posiada różnego rodzaju bazy danych, stąd administrator może szukać pracy we wszystkich większych firmach i instytucjach, szczególnie bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych, w firmach produkcyjnych i  handlowych, również w jednostkach naukowych i badawczych oraz w administracji państwowej. Osoba specjalizująca się tą dziedziną informatyki może też założyć własnej firmę i świadczyć usługi innym przedsiębiorstwom.

 

Szkoły:

 

Uniwersytet Łódzki Wydział Matematyki i Informatyki

kierunki: informatyka (studia I i II stopnia), analiza danych (studia I i II stopnia)

ul. Banacha 22, 90-238 Łódź

tel. 42 635 59 49

e-mail: facmath@math.uni.lodz.pl

https://www.math.uni.lodz.pl/

 

Uniwersytet Łódzki Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej

kierunek: informatyka (studia I i II stopnia)

ul. Pomorska 149/153, 90-236 Łódź

tel. 42 635 57 42

e-mail: dziekanat@wfis.uni.lodz.pl

http://www.wfis.uni.lodz.pl

 

Politechnika Łódzka Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki

kierunek: informatyka (studia I i II stopnia)

ul. Bohdana Stefanowskiego 18/22, 90-924 Łódź

tel. 42 631 27 50

http://www.weeia.p.lodz.pl

 

Politechnika Łódzka Wydział Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej

kierunek: informatyka stosowana (studia I i II stopnia)

ul. Wólczańska 215, 90-924 Łódź

tel. 42 631 36 03

e-mail: w-7@adm.p.lodz.pl

http://ftims.p.lodz.pl/

 

Dane kontaktowe:

 

WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI

Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi

Oddział w Piotrkowie Trybunalskim

ul. J. Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski

tel. 44 649 60 87, 44 647 74 01

e-mail: cizpt@wup.lodz.pl

 

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu