Kierownik biura podróży

Print Drukuj

 

Kierownik biura podróży zarządza i koordynuje pracą biura podróży; zajmuje się obsługą klientów indywidualnych i biznesowych w zakresie krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego i biznesowego; odpowiada za sprzedaż wczasów, wycieczek itp.; odpowiada za realizację celów sprzedażowych biura podróży; zarządza pracownikami biura podróży.

 

Zadania zawodowe:

 

        tworzenie strategii cenowej dla klientów na podstawie analizy kosztów własnych biura podróży oraz sytuacji rynkowej,

        przygotowywanie ofert i wycen dla klientów indywidualnych i biznesowych w zakresie imprez turystycznych, wycieczek fakultatywnych itp.,

        pozyskiwanie klientów indywidualnych i biznesowych oraz utrzymywanie kontaktów z kontrahentami, współpracującymi z biurem przy organizacji imprez turystycznych,

        nawiązywanie współpracy z rezydentami, przewodnikami, innymi biurami podróży, firmami organizującymi wyjazdy turystyczne, przewoźnikami, hotelami, pensjonatami itp.,

        organizowanie i koordynowanie obsługi klientów indywidualnych i biznesowych w zakresie krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego i biznesowego,

        sprawowanie nadzoru nad realizowaniem celów sprzedażowych biura podróży,

        rozpatrywanie reklamacji klientów biura podróży,

        prowadzenie działań w zakresie reklamy i promocji oferty biura podróży,

        koordynowanie działań w zakresie obsługi administracyjnej biura podróży realizowanych przez pracowników biura i podmioty zewnętrzne,

        zapewnianie pracownikom szkoleń i warunków do rozwoju zawodowego,

        zawieranie umów ubezpieczeniowych wymaganych przepisami,

        reprezentowanie biura podróży w kontaktach zewnętrznych,

        przygotowywanie raportów, sprawozdań i prezentacji z działalności biura podróży na potrzeby zarządu i zewnętrznych odbiorców.

 

Warunki podjęcia pracy w zawodzie:

 

Przed kandydatami na stanowisko kierownika biura nie stawia się wymagań formalnych, ich zakres zależy od preferencji pracodawcy. Kandydat na kierownika biura podróży nie musi posiadać dyplomu uczelni wyższej, jednak jest to zdecydowany atut, który pracodawca weźmie pod uwagę w procesie rekrutacji. Kierunkiem, który przygotuje osobę do pracy m.in. w biurze podróży, jest turystyka i rekreacja. Najnowsze oferty pracy pokazują, że często biuro podróży rezygnuje z wymogu studiów wyższych na rzecz doświadczenia i pasji. Dotyczy to jednak stanowisk niższego szczebla, czyli np. specjalisty ds. obsługi klienta. Wykształcenie z dziedziny turystyki jest natomiast koniecznością na stanowisko kierownicze. Preferowane są osoby, które posiadają dyplom ukończenia wyższej uczelni ekonomicznej, na przykład na kierunku finanse i rachunkowość. Kierownik biura musi odznaczać się ponadpodstawową umiejętnością obsługi komputera oraz urządzeń biurowych – faksu, kserokopiarki, etc. Doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku, związanym z koordynacją prac biurowych firmy, jest dodatkowym atutem. W tej pracy doskonale odnajdą się kandydaci, którzy cenią sobie działania zespołowe. Istotną cechą są też zdolności organizacyjne. W wykonywaniu codziennych zadań niezbędna okaże się umiejętność obsługi komputera oraz pozostałych urządzeń biurowych. Dodatkowym walorem będzie znajomość języków obcych.

 

Wymagania psychofizyczne:

 

Praca w biurze podróży wymaga przede wszystkim kompetencji miękkich, które są nieodłączną częścią turystki. Poza tym otwartość, komunikatywność i zorientowanie na drugiego człowieka to podstawa w tej pracy. Biura podróży wymagają także, aby kandydaci wykazywali żywe zainteresowanie turystką i dzięki temu potrafili mówić w taki sposób, by zaciekawić klienta. Dodatkowo przyda się umiejętność słuchania i empatia, która pomoże w dopasowaniu wycieczki do portfela klienta. Od kandydatów wymaga się także wiedzy o turystyce. Ważniejsze jednak są cechy personalne, posiadane przez potencjalnych kierowników: odpowiedzialność, terminowość, zaangażowanie w wypełnianiu powierzonych obowiązków, oraz umiejętność efektywnej pracy w zespole.

 

Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:

 

Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu kierownik biura podróży są wady wzroku i słuchu niepodlegające korekcji oraz wady wymowy w stopniu utrudniającym komunikowanie się. Znaczne upośledzenia narządów ruchu mogą utrudnić wykonywanie podstawowych czynności w zawodzie. Osoby z epilepsją ze względu na specyfikę pracy kierownika biura nie powinny wykonywać tego zawodu, ponieważ wiąże się ona z dużym stresem i napięciem, które mogłyby prowokować napady.

 

Możliwości i szanse zatrudnienia:

 

Kierownik biura podróży może znaleźć zatrudnienie w firmach o profilu turystycznym.

 

Szkoły:

 

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Filia w Piotrkowie Trybunalskim

kierunek: administracja

ul. Słowackiego 114/118, 97-300 Piotrków Trybunalski

e-mail: ilona.sobestianczyk@ujk.edu.pl

https://unipt.pl

 

Uniwersytet Łódzki Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny

kierunek: ekonomia (studia I i II stopnia)

ul. POW 3/5, 90-255 Łódź

tel. 42 635 40 83

e-mail: rekrutacja@uni.lodz.pl

https://www.uni.lodz.pl/strefa-kandydata/oferta-studiow/ekonomia-4

 

Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Wydział Ekonomiczny

kierunek: ekonomia (studia I i II stopnia)

ul. Nowoursynowska 166, 02-787 Warszawa

tel. 22 593 40 10

e-mail: we@sggw.pl

https://www.sggw.edu.pl/kierunki-sggw/finanse-i-rachunkowosc/

 

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Instytut Ekonomii i Finansów

kierunek: ekonomia (studia I i II stopnia)

Pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4a, 20-31 Lublin

tel. 81 537 27 60

e-mail: instytutyekonomia@umcs.pl

https://www.umcs.pl

 

Dane kontaktowe do urzędu:

 

WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI

Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi

Oddział w Piotrkowie Trybunalskim

ul. Dąbrowskiego 13, 97-300 Piotrków Trybunalski

tel. 44 649 60 87

e-mail: piotrkow@wup.lodz.pl

 

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu