Strażnik gminny/ miejski

Print Drukuj

Strażnik gminny/miejski to pracownik formacji mundurowej, którą może powołać Rada Gminy lub Rada Miasta do ochrony porządku publicznego na jej terenie.
 

Zadania zawodowe:
 

  • pełnienie służby patrolowej w celu zapewnienie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie miasta lub gminy,
  • informowanie mieszkańców o zagrożeniach,
  • prowadzenie działań zapobiegających zagrożeniom,
  • czuwanie nad porządkiem  w ruchu drogowym,
  • ochranianie obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej;
  • konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych na potrzeby gminy,
  • doprowadzanie osób będących pod wpływem alkoholu do izby wytrzeźwień lub miejsca zamieszkania,
  • współdziałanie z różnymi instytucjami w przypadku awarii urządzeń komunalnych, przestępstw, zagrożenia mienia lub życia i zdrowia ludzkiego,
  • zabezpieczenia miejsc wyżej wymienionych zdarzeń do czasu przybycia odpowiednich służb,
  • nakładanie grzywny w postępowaniu mandatowym.
     

Warunki podjęcia pracy w zawodzie:

 
Zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 706 z późn. zmianami), kandydat/tka musi posiadać obywatelstwo polskie, mieć ukończone 21 lat, uregulowany stosunek do służby wojskowej (mężczyźni), nie może być karany/a sądownie, posiadać co najmniej średnie wykształcenie i korzystać z pełni praw publicznych.
Podjęcie pracy w zawodzie ułatwia ukończenie kursu kwalifikacyjnego w zakresie kwalifikacji cząstkowej MS.03. - Ochrona osób i mienia, wyodrębnionej  w zawodzie pokrewnym - Technik ochrony fizycznej osób i mienia.
Dodatkowymi atutami przy zatrudnieniu strażnika gminnego/miejskiego jest posiadanie zaświadczenia lub certyfikatu potwierdzającego ukończenie Kursu pierwszej pomocy, Kursu kwalifikowanego pracownika ochrony, Kursu obsługi i dostępu do broni,  Szkolenia w zakresie prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych.
Ponadto, większą szansę na zatrudnienie w mają osoby z doświadczeniem w pracy o podobnym charakterze, np. w policji, agencjach ochrony, jak również osoby uprawiające sporty związane z samoobroną.
Przydatne jest posiadanie prawa jazdy, obsługa komputera, znajomość języka obcego, a w  sekcjach konnych - umiejętność jazdy konnej. Podjęcie pracy w zawodzie strażnik gminny/miejski wymaga pozytywnego przejścia badań lekarskich i psychologicznych.
 

Wymagania psychofizyczne:

 
Ze względu na charakter i warunki pracy, niezwykle ważna jest pełna sprawność fizyczna i psychiczna; wysoka wydolność fizyczna, sprawność narządów równowagi,  układu krążenia, oddechowego, mięśniowego i kostno-stawowego, dobry wzroki słuch, odporność emocjonalna, podzielność uwagi, spostrzegawczość, odwaga, samokontrola. Niezbędna jest umiejętność nawiązywania kontaktów, mediacji, podejmowania szybkich i trafnych decyzji, empatia, łatwość wypowiadania się w mowie i w piśmie oraz wyjątkowa odpowiedzialność za siebie i innych.
 

Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:

 
Przeciwwskazaniami do wykonywania opisywanego zawodu są:
  • choroby układu oddechowego i krążenia;
  • chorobowe zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa;
  • dysfunkcje  kończyn;
  • niewydolność układu kostno-stawowego i mięśniowego;
  • zaburzenia mowy i słuchu;
  • problemy psychiczne, depresje, schorzenia neurologiczne, padaczka
 

Możliwości i szanse zatrudnienia:

 
Strażnik gminny/miejski jest zatrudniany wyłącznie przez instytucje samorządowe, takie jak Urząd Miasta bądź Urząd Gminy. Zapotrzebowanie na kandydatów do pracy uzależnione jest od warunków lokalnych. Szczególne zapotrzebowanie na strażników miejskich występuje w dużych miastach.
 

Szkoły:

Aktualnie, w systemie edukacji zawodowej w Polsce nie prowadzi się kształcenia w zawodzie strażnik gminny/ miejski. Zgodnie z ustawą o strażach gminnych, potrzebne kwalifikacje zdobywa się w trakcie pierwszego zatrudnienia na czas określony, nie dłuższy niż 12 miesięcy. W trakcie tego zatrudnienia aplikant odbywa obowiązkowe szkolenie podstawowe. Szkolenie podstawowe kończy się egzaminem, który przeprowadza komisja egzaminacyjna powoływana przez właściwego terytorialnie Komendanta Wojewódzkiego Policji. Po ukończeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia podstawowego, strażnika można zatrudnić na czas określony nie dłuższy niż 3 lata albo na czas nieokreślony. W straży miejskiej/ gminnej obowiązują stopnie służbowe. Pracę rozpoczyna się od stanowiska aplikanta, a awans na wyższy stopień zależy przede wszystkim od doświadczenia zawodowego, osiągnięć w pracy i zaangażowania w rozwój zawodowy.

 

Dane kontaktowe:

WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
Oddział w Sieradzu
ul. 3 Maja 7, 98 – 200 Sieradz
tel. 43 822 81 84 lub 822 81 86
e-mail: lowusi@wup.lodz.pl    
 
 

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.

Załączniki

Strażnik gminny-miejski 2020
Strażnik gminny-miejski 2020.pdf 361 KB
Informacje o publikacji dokumentu