Działalność zawodowego lobbysty polega na nawiązywaniu w imieniu klienta kontaktów z przedstawicielami władz czy instytucjami publicznymi w celu uzyskania informacji i przedstawienia jego interesów w trakcie stanowienia prawa. Jest to zawód, który łączy kilka profesji w jednym: polityka, dziennikarza, dyplomaty, analityka, prawnika i psychologa.
Zadania zawodowe:
- nawiązanie i podtrzymywanie relacji z władzami publicznymi na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym w celu wywierania wpływu na kształt aktów prawnych i wykonawczych;
- składanie pism zawierających określone propozycje uregulowań prawnych lub osobiste ich prezentowanie organowi lub pracownikom urzędu obsługującego organ państwowy;
- gromadzenie i selekcjonowanie informacji oraz monitorowanie procesów legislacyjno-decyzyjnych, a także prognozowanie zmian politycznych, społecznych i gospodarczych;
- tworzenie listy interesariuszy i listy argumentów w celu zaprezentowania przedstawicielom władzy publicznej działań naruszających szerszy interes publiczny;
- branie udziału w posiedzeniach komisji organów przedstawicielskich (sejm, senat, sejmiki, rady), na których rozpatrywane są projekty ustaw w celu przedkładania dokumentów, w szczególności propozycji rozwiązań prawnych oraz ekspertyz i opinii prawnych;
- analizowanie i interpretowanie zebranych danych w celu przygotowania racjonalnych argumentów na spotkanie z przedstawicielami władz państwowych i lokalnych;
- doradzanie klientom i pomoc w wyborze najkorzystniejszych rozwiązań prowadzących do osiągnięcia zamierzonego rezultatu.
Warunki podjęcia pracy w zawodzie:
Wykonywanie zawodu lobbysty nie wymaga konkretnego wykształcenia ani uprawnień, jednak pomocne jest posiadanie wykształcenia prawnego, ekonomicznego lub z dziedziny nauk politycznych czy socjologii. Na niektórych uczelniach istnieje również możliwość kształcenia podyplomowego. W tym zawodzie istotne jest posiadanie przede wszystkim gruntownej wiedzy nt. środowiska, w którym lobbysta pracuje oraz znajomość procesu legislacyjnego. Bardzo istotne jest to, by osoby, świadczące usługi lobbystyczne posiadały pewne doświadczenie polityczne, np. wcześniej obsługiwały polityków, pracowały w urzędach publicznych, jednostkach administracyjnych. Ważne jest również to, by dokładnie znały wszystkie etapy procesu legislacyjnego. Dlatego też profesjonalni lobbyści najczęściej wywodzą się ze środowisk politycznych. Są to byli parlamentarzyści i ministrowie, ale również dziennikarze wyspecjalizowani w zakresie problematyki politycznej (np. sprawozdawcy parlamentarni). Działalność zawodowych rzeczników interesów reguluje ustawa z 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. 2017, poz. 248.). Nakłada ona na osoby i instytucje zawodowo zajmującymi się tego typu usługami obowiązek uzyskania wpisu w oficjalnym rejestrze podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową prowadzonym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (obowiązkowi temu nie podlegają izby i stowarzyszenia branżowe). Natomiast zgodnie z regulaminem Sejmu i Senatu, aby móc legalnie lobbować na terenie parlamentu, także należy się zarejestrować i uzyskać tam przepustkę.Wymagania psychofizyczne:
Osoba zajmująca się lobbingiem musi budzić zaufanie publiczne. Ponadto powinna mieć umiejętność analizowania zjawisk ekonomicznych i procesów społecznych oraz w sposób błyskotliwy i jasny przedstawiać swoje stanowisko. Skutecznego lobbystę powinna charakteryzować wiarygodność, ostrożność, takt i dyplomacja, a także umiejętność wychwytywania sedna sprawy.Istotne są predyspozycje takie jak:
- łatwość nawiązywania kontaktów,
- szybkie dostosowywanie się,
- wytrwałość, kojarzenie sytuacji i odkrywanie intencji.
Przeciwwskazania do wykonywania zawodu:
- trudności w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych;
- brak tzw. żyłki politycznej;
- wzbudzanie podejrzeń;
- nieumiejętność prowadzenia negocjacji;
- problemy z decyzyjnością;
- choroby psychiczne.
Możliwości i szanse zatrudnienia:
- konkretne firmy np. koncerny międzynarodowe z branży tytoniowej, bukmacherskiej czy farmaceutycznej;
- firmy PR-owe; działy public affiars, (komunikacji z otoczeniem);
- współpraca z politykami;
- współpraca z urzędami publicznymi
Kształcenie:
Szkoła Główna Handlowa
02-554 Warszawa, Al. Niepodległości 162tel.: 22 564 91 22
e-mail: mmadej@sgh.waw.pl
https://ssl-www.sgh.waw.pl/
Collegium Civitas w Warszawie
00-901 Warszawa, plac Defilad 1tel. 22 656 71 89
e-mail: rekrutacja@collegium.edu.pl
http://www.civitas.edu.pl
Dodatkowe informacje:
Stowarzyszenie Profesjonalnych Lobbystów w Polsce
03-928 Warszawa, Styki 29/6tel.: 22 616 25 15
e-mail: office@unilob.pl
https://www.unilob.pl
Dane kontaktowe do urzędu:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZICentrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
ul. Wólczańska 49, 90-608 Łódź
tel. 42 66 30 255, 42 66 30 273, 42 66 30 279
e-mail: centrum@wup.lodz.pl