HtmlBox

Навіґація по катеґоріях

Alfabet

Опубліковувач

Mechanika i budowa pojazdów

W 1850 roku w Kopřivnicach na terenie dzisiejszej Republiki Czeskiej powstała firma Schustala&Company produkująca pojazdy konne. W późniejszym okresie firma zmieniła nazwę na Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft i wytwarzała wagony kolejowe. W 1897 roku firma wypuściła na rynek pierwszy samochód w Europie Centralnej, model Präsident. Jego współtrwórcą był Hans Ledwinka, uważany za geniusza początków motoryzacji. W dalszych latach firma produkowała kolejne modele samochodów, jednak rozkwit firma osiągnęła po uzyskaniu przez Czechosłowację niepodległości, pod nową nazwą Tatra. Pierwszym przełomowym modelem samochodu była Tatra 11, mały samochód z niezależnym zawieszeniem z silnikiem chłodzonym powietrzem i o niespotykanym designie. Jednak prawdziwą rewolucją był skonstruowany przez Hansa Ledwinkę w 1931 roku model V570, posiadający aerodynamiczne nadwozie i umieszczony z tyłu silnik chłodzony powietrzem. Był tanim, małym samochodem dla przeciętnego obywatela. Jego konstrukcja i wygląd przypominają Volkswagena typ 1 znanego również jako Garbus a stworzonego przez urodzonego w czeskim Libercu Ferdynanda Porsche. Tatra wysuwała dziesięć roszczeń prawnych przeciwko VW za naruszenie patentu. Porsche miał zapłacić Tatrze odszkodowanie i zawrzeć ugodę. Odszkodowanie w wysokości 3 mln. marek zapłacono dopiero 1961 roku. Kolejnym rewolucyjnym modelem samochodu była Tatra T 77, pierwszy na świecie aerodynamiczny samochód. Było to luksusowe auto budowane w większości ręcznie z ekskluzywnym wyposażeniem, a dzięki swej konstrukcji rozpędzające się do 150k/h. Łącznie wyprodukowano 249 egzemplarzy dwóch modeli tego samochodu. Po zajęciu Czechosłowacji przez Niemcy firma produkowała samochody ciężarowe. Po wojnie powrócono do produkcji, w tym luksusowych, innowacyjnych i futurystycznych aut osobowych, przeznaczonych dla partyjnych oficjeli z państw bloku komunistycznego. Studia na kierunku Mechanika i budowa pojazdów kierowane są do pasjonatów motoryzacji, chcących kreować, tworzyć i wcielać w życie nowoczesne rozwiązania w tym zakresie. W toku studiów słuchacze nabywają wiedzę z zakresu budowy nowoczesnych systemów napędowych pojazdów; projektowania oraz przeprowadzania symulacji przy pomocy nowoczesnych technik komputerowych. Uczą się diagnozowania i monitorowania technicznych warunków eksploatacji silników spalinowych i hybrydowych. Uzyskują umiejętność organizowania i prowadzenia badań w zakresie sterowania silnikami spalinowymi oraz hybrydowymi. Nabywają wiedzę w obrębie budowy i eksploatacji pojazdów autonomicznych, systemów sterowania i autonomizacji pojazdów.
 

Profil studenta: 

 
Pomyśl o tym kierunku studiów, jeśli:
 
  • Uwielbiasz samochody
  • Masz smykałkę techniczną
  • Jesteś osobą pomysłową
  • Posiadasz analityczny umysł
  • Cechuje Cię dokładność i wytrwałość

Pomyśl o czymś innym, jeśli:
 
  • Nie interesują Cię nowinki techniczne
  • Brak Ci dociekliwości
  • Masz trudności z podejmowaniem decyzji
  • Nie jesteś typem przywódcy
  • Staranność nie jest Twoją mocną stroną

Program studiów:

 
Studia obejmują takie przedmioty jak:
  • Badania i sterowanie silników spalinowych
  • Metodologia konstruowania maszyn roboczych
  • Eksploatacja pojazdów autonomicznych
  • Diagnostyka, obsługa i naprawa pojazdów samochodowych
  • Komputerowe wspomaganie projektowania nadwozi specjalizowanych
  • Projektowanie pojazdów transportu masowego
  • Języki programowania
  • Zaawansowane metody komputerowego wspomagania projektowania
  • Termodynamika techniczna
  • Modelowanie układów mechanicznych 

Możliwości i szanse zatrudnienia:

 
Absolwenci kierunku Mechanika i budowa pojazdów mogą znaleźć zatrudnienie w:
 
  • Pracowniach projektowych i konstrukcyjnych
  • Zakładach motoryzacyjnych
  • Przedsiębiorstwach eksploatujących pojazdy i maszyny
  • Instytucjach naukowo -badawczych
  • Przedsiębiorstwach handlowych
 
Absolwent kierunku Mechanika i budowa pojazdów może pracować m.in. jako:
 
  • Konstruktor
  • Menadżer produktu
  • Rzeczoznawca
  • Doradca techniczno-handlowy
  • Specjalista ds. eksploatacji pojazdów

Możliwości kształcenia:

Politechnika Poznańska

Typ studiów: studia II stopnia, stacjonarne i niestacjonarne
Wydział: Inżynierii Lądowej i Transportu
Kierunek: Mechanika i budowa pojazdów
Moduły na studiach I stopnia:
  • Hybrydowe systemy napędowe
  • Maszyny robocze
  • Pojazdy autonomiczne
  • Pojazdy samochodowe
  • Pojazdy specjalizowane
  • Pojazdy transportu masowego
Specjalności na studiach II stopnia:
  • Hybrydowe systemy napędowe
  • Maszyny robocze
  • Pojazdy chłodnicze
  • Pojazdy samochodowe
  • Pojazdy szynowe
  • Product Engineering (studia w języku angielskim)
adres: ul. Piotrowo 3, 60-965 Poznań
telefon: 61 655 23 57
e-mail: wilit@put.poznan.pl 
www: https://wilit.put.poznan.pl/
 

Dane kontaktowe urzędu:

 
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
ul. ul. Wólczańska 49, 90-608 Łódź
tel. 42 66 30 279, 42 66 30 273, 42 66 30 255
e-mail: centrum@wup.lodz.pl
 

Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.

Załączniki

(1)Mechanika i budowa pojazdów
(1)Mechanika i budowa pojazdów.pdf 376 KB

Informacje o publikacji dokumentu