Mechanika i budowa pojazdów
W 1850 roku w Kopřivnicach na terenie dzisiejszej Republiki Czeskiej powstała firma Schustala&Company produkująca pojazdy konne. W późniejszym okresie firma zmieniła nazwę na Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft i wytwarzała wagony kolejowe. W 1897 roku firma wypuściła na rynek pierwszy samochód w Europie Centralnej, model Präsident. Jego współtrwórcą był Hans Ledwinka, uważany za geniusza początków motoryzacji. W dalszych latach firma produkowała kolejne modele samochodów, jednak rozkwit firma osiągnęła po uzyskaniu przez Czechosłowację niepodległości, pod nową nazwą Tatra. Pierwszym przełomowym modelem samochodu była Tatra 11, mały samochód z niezależnym zawieszeniem z silnikiem chłodzonym powietrzem i o niespotykanym designie. Jednak prawdziwą rewolucją był skonstruowany przez Hansa Ledwinkę w 1931 roku model V570, posiadający aerodynamiczne nadwozie i umieszczony z tyłu silnik chłodzony powietrzem. Był tanim, małym samochodem dla przeciętnego obywatela. Jego konstrukcja i wygląd przypominają Volkswagena typ 1 znanego również jako Garbus a stworzonego przez urodzonego w czeskim Libercu Ferdynanda Porsche. Tatra wysuwała dziesięć roszczeń prawnych przeciwko VW za naruszenie patentu. Porsche miał zapłacić Tatrze odszkodowanie i zawrzeć ugodę. Odszkodowanie w wysokości 3 mln. marek zapłacono dopiero 1961 roku. Kolejnym rewolucyjnym modelem samochodu była Tatra T 77, pierwszy na świecie aerodynamiczny samochód. Było to luksusowe auto budowane w większości ręcznie z ekskluzywnym wyposażeniem, a dzięki swej konstrukcji rozpędzające się do 150k/h. Łącznie wyprodukowano 249 egzemplarzy dwóch modeli tego samochodu. Po zajęciu Czechosłowacji przez Niemcy firma produkowała samochody ciężarowe. Po wojnie powrócono do produkcji, w tym luksusowych, innowacyjnych i futurystycznych aut osobowych, przeznaczonych dla partyjnych oficjeli z państw bloku komunistycznego. Studia na kierunku Mechanika i budowa pojazdów kierowane są do pasjonatów motoryzacji, chcących kreować, tworzyć i wcielać w życie nowoczesne rozwiązania w tym zakresie. W toku studiów słuchacze nabywają wiedzę z zakresu budowy nowoczesnych systemów napędowych pojazdów; projektowania oraz przeprowadzania symulacji przy pomocy nowoczesnych technik komputerowych. Uczą się diagnozowania i monitorowania technicznych warunków eksploatacji silników spalinowych i hybrydowych. Uzyskują umiejętność organizowania i prowadzenia badań w zakresie sterowania silnikami spalinowymi oraz hybrydowymi. Nabywają wiedzę w obrębie budowy i eksploatacji pojazdów autonomicznych, systemów sterowania i autonomizacji pojazdów.
Profil studenta:
Pomyśl o tym kierunku studiów, jeśli:
- Uwielbiasz samochody
- Masz smykałkę techniczną
- Jesteś osobą pomysłową
- Posiadasz analityczny umysł
- Cechuje Cię dokładność i wytrwałość
Pomyśl o czymś innym, jeśli:
- Nie interesują Cię nowinki techniczne
- Brak Ci dociekliwości
- Masz trudności z podejmowaniem decyzji
- Nie jesteś typem przywódcy
- Staranność nie jest Twoją mocną stroną
Program studiów:
Studia obejmują takie przedmioty jak: - Badania i sterowanie silników spalinowych
- Metodologia konstruowania maszyn roboczych
- Eksploatacja pojazdów autonomicznych
- Diagnostyka, obsługa i naprawa pojazdów samochodowych
- Komputerowe wspomaganie projektowania nadwozi specjalizowanych
- Projektowanie pojazdów transportu masowego
- Języki programowania
- Zaawansowane metody komputerowego wspomagania projektowania
- Termodynamika techniczna
- Modelowanie układów mechanicznych
Możliwości i szanse zatrudnienia:
Absolwenci kierunku Mechanika i budowa pojazdów mogą znaleźć zatrudnienie w:
- Pracowniach projektowych i konstrukcyjnych
- Zakładach motoryzacyjnych
- Przedsiębiorstwach eksploatujących pojazdy i maszyny
- Instytucjach naukowo -badawczych
- Przedsiębiorstwach handlowych
Absolwent kierunku Mechanika i budowa pojazdów może pracować m.in. jako:
- Konstruktor
- Menadżer produktu
- Rzeczoznawca
- Doradca techniczno-handlowy
- Specjalista ds. eksploatacji pojazdów
Możliwości kształcenia:
Politechnika Poznańska
Typ studiów: studia II stopnia, stacjonarne i niestacjonarne
Wydział: Inżynierii Lądowej i Transportu
Kierunek: Mechanika i budowa pojazdów
Moduły na studiach I stopnia: - Hybrydowe systemy napędowe
- Maszyny robocze
- Pojazdy autonomiczne
- Pojazdy samochodowe
- Pojazdy specjalizowane
- Pojazdy transportu masowego
Specjalności na studiach II stopnia: - Hybrydowe systemy napędowe
- Maszyny robocze
- Pojazdy chłodnicze
- Pojazdy samochodowe
- Pojazdy szynowe
- Product Engineering (studia w języku angielskim)
adres: ul. Piotrowo 3, 60-965 Poznań
telefon: 61 655 23 57
e-mail: wilit@put.poznan.pl
www: https://wilit.put.poznan.pl/
Dane kontaktowe urzędu:
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W ŁODZI
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Łodzi
ul. ul. Wólczańska 49, 90-608 Łódź
tel. 42 66 30 279, 42 66 30 273, 42 66 30 255
e-mail: centrum@wup.lodz.pl
Ulotka w wersji do wydruku dostępna w załączniku poniżej.
-
Załączniki
-
(1)Mechanika i budowa pojazdów
(1)Mechanika i budowa pojazdów.pdf
376 KB